السويد تدرس إعادة التجنيد الإلزامي

يارجل انا اول ما شوفتة قولت امال انا كنت فى اية لما دة اسمة جيش احنا لينا الجنة والله ؛ث:

مش عايزين نحسد الإخوة فى الإمارات .. الله أكبر الله أكبر

معلش إحنا عددنا كتييير .. وبعدين الإخوة فى الأمارات بيتعلموا فنون القتال كالجوجيتسو .. إنته حتنكر إنك إتعلمت فنون الزحف على الرملة والأسفلت والرقد و فنون الستة إستعد .. ميرى وملكى .. وفنون التحميص الشمسى .. يا عم أنته ناكر للجميل كده :D

مش هينفع قانونا لازم يديهم جنسية البلد الاول
ما هو دا تمنها ;)
الامريكان عندهم برنامج مشابه تاخد الجنسية بعد تادية الخدمة العسكرية للدولة

في الحقيقة لم يعجبني كان الوثائقي كوميدي اكثر مما هو جدي

أيضاً تم التركيز على الجوانب السلبية

في الحقيقة الخدمة الوطنية في الامارات تختلف عن ما رأيناه على قناة ابوظبي ناشونال جيوغرافيك

هذا المقطع أراه اكثر جدية

كتجربة جديدة ليست سيئة وأنا إلى أعجبنى الروح إلى كانت بينهم ... ولا تنسى أنهم جائوا من أماكن عملهم وأكثرهم متزوج وترك أسرته طبيعى إنه يكون فيه روح فكاهية ..

ليس في جميع الأحوال ^^

لا حضرتك فهمتنى غلط انا بتكلم على حاجة تانية خالص المصريين بس هما اللى فاهمنها انما بالتأكيد اللى شوفتة فى الوثائقى هو دة الصح تدريب راقى واهتمام بالفرد المقاتل فى كل الجوانب المعيشية والصحية

يبقى ده بموافقة الاجئ اولا لاكن اجبارى لازم يبقى مواطن
قصدك تطوع يعنى ياريت داه الواحد يحضر الشنطة وعلى السويد عدل
تاكس السويد لو سمحت جنب النافورة

مش عايزين نحسد الإخوة فى الإمارات .. الله أكبر الله أكبر

معلش إحنا عددنا كتييير .. وبعدين الإخوة فى الأمارات بيتعلموا فنون القتال كالجوجيتسو .. إنته حتنكر إنك إتعلمت فنون الزحف على الرملة والأسفلت والرقد و فنون الستة إستعد .. ميرى وملكى .. وفنون التحميص الشمسى .. يا عم أنته ناكر للجميل كده :D

6 استعد و 9 استعد وطابور ثبات وايام سودة متفكرنيش ياعم :D

يبقى ده بموافقة الاجئ اولا لاكن اجبارى لازم يبقى مواطن
بتتطبخ مش مشكلة خصوصا لو كنت لاجئ سوري عانيت الامرين للعبور للحياة باي ثمن للاسف

التجنيد الاجباري = صناعة القنابل الموقوتة ..خصوصا وفي هده الضروف التي يعيشها العالم العربي الان من السيئ ان تعطي مدنيين خبرة لمدة سنتين في القتال وغيره تم تعيدهم للحياة المدنية بدون عمل او معاش سيكون كالحلوة المكشوفة للدباب الداعشي للاستفادة من خبراته

بتتطبخ مش مشكلة خصوصا لو كنت لاجئ سوري عانيت الامرين للعبور للحياة باي ثمن للاسف
مينفعش يا ياباشا :مخطط:هناك قوانين دولية تحكم الامر والا مكنش حد غلب كانت امريكا بالفلوس تخطف اى حد وتدخله الجيش

التجنيد الاجباري = صناعة القنابل الموقوتة ..خصوصا وفي هده الضروف التي يعيشها العالم العربي الان من السيئ ان تعطي مدنيين خبرة لمدة سنتين في القتال وغيره تم تعيدهم للحياة المدنية بدون عمل او معاش سيكون كالحلوة المكشوفة للدباب الداعشي للاستفادة من خبراته
متخافش داعش لديها برامج افضل للاسف من غالبية الجيوش العربية :CH:

مثلا و مع وعي ديني اقل من الضعيف انتهى الامر

مينفعش يا ياباشا :مخطط:هناك قوانين دولية تحكم الامر والا مكنش حد غلب كانت امريكا بالفلوس تخطف اى حد وتدخله الجيش
اذا كان الجيش الامريكى نفسه شوية مرتزقة فهى مش محتاجه تخطف حد
بس ايام صدام كان فيه مصريين غير حاصلين على الجنسية بيدخلوا الجيش العراقى عادى
ولا قصدك ان القوانين ديه جديده

اذا كان الجيش الامريكى نفسه شوية مرتزقة فهى مش محتاجه تخطف حد
بس ايام صدام كان فيه مصريين غير حاصلين على الجنسية بيدخلوا الجيش العراقى عادى
ولا قصدك ان القوانين ديه جديده
بمزاجهم تطوع ماشى اجبارى عن طريق الدولة مينفعش لازم لها شروط كثيرة جدا

هو مش خطف هو برنامج واضح المعالم انت بتروحله برجليك مجبر عشان عايز تعيش املا في حياة سويدية بعيدا عن بيروقراطية التاشيرة و غيره و سهلة اوي تدمجه في مسودة قرار التجنيد الاجباري عموما كبرنامج للاجئين
و الامريكان فعلا عاملينه لكن مش بالاجبار الفكرة انت ركبت قوارب موت عشان تعبر لاوروبا بنسبة نجاح 10% حتفرق معاك لما تلاقي برنامج عسكري بخدمة عسكرية اسمه تطوعي لكن هو الزامي للعيش في الدول بكرامة

سؤال .. بعد انتهاء مدة التجنيد سواء سنتين او اقل وعودة المجند للحياة المدنية هل يمكنه السفر للخارج ؟؟

داه على حسب عقيدة الجيش اللى كانت فيه ومستوى ثقافة الانسان والبيئة المحيطة بيه هناك معطيات كثيرة لذلك ولكن الذى تربى بشكلى صحيح وفى جو مناسب بعد الجيش سيواجه داعش ومع من معهم حتى لو لم يكن بالسلاح سيكون بالفكر

عودة
أعلى