التاكيد علي مفاوضات لصفقه اضافيه من الانتاي 2500 و البوك ام2 بين مصر و روسيا

هو مفيش غير الانتاى بيرافق القوات ولا بيكون فيه متوسط ... الخ معاهم
الانتاى يختلف عن البوك والتور وغيرهم
فهو ليس مرافق للقوات بالمعنى التقليدى والا سيكون معرض للاصابة
وانما مسئوليتة حماية التشكيلات اثناء مرحلة الفتح التعبوى(التجميع والانتشارعلى محاور الهجوم والدفاع)

كلامك صحيح حتى جاءت الاف 35 .. ستمتلك تلك القدرات

لا يوجد مقاتلة اخرى في العالم تمتلك حاليا تلك القدرات .. الرافال هي الاقرب لها بتجهيزها بمنظومة تمتلك دقة كافية تمكنها من امتلاك قدرات dircm

أيه ال dircm ياهاوس ياخويا :oops::D:D
شرح بسيط لاخواتكم يارجالة عن المنظومات اللي بتتكلموا عليها في الموضوع ... مش كده :mad::mad::D:D

دانا غلباااان (بصوت عادل امام)
مانا عاارف بس عايز اوصل انه مش هايقعد يسدد وانا تيجي في كباري وتجوان ولا ايه
لو جهزنا مطار في وسط سيناء برادارات بمديات كبيره
وحوليه منطومات دفاع جوي مختلفه وقويه
ومثلا يكتشفها من ٦٠ كلم بكبيره مش هايبقي هانكشفها وهيا في اسرائيل صح ؟؟؟

المشكلة مش في الاكتشاف لكن في الاستهداف :)

أيه ال dircm ياهاوس ياخويا :oops::D:D
شرح بسيط لاخواتكم يارجالة عن المنظومات اللي بتتكلموا عليها في الموضوع ... مش كده :mad::mad::D:D

دي طريقة بتستخدم فيه شعاع ليزر عالي الطاقة في استهداف بواحث الصواريخ الحرارية اللي موجه لطيارتك
بتعتمد فيها على عيون موزعة 360 درجة حول الطائرة لتوفير قدرة رصد دقيقة عشان شعاع الليزر يقدر يستهدف باحث الصاروخ (حراري فقط)

العيون دي اللي هي منظومة التحذير الصاروخي الموزعة حول الطائرة .. ورغم ان كل الطائرات تمتلك منظومات تحذير صاروخي لكن لاستخدامها على طائرات سريعة زي المقاتلات لتوجيه شعاع الليزر لباحث الصاروخ تحتاج منظومة ذات دقة عالية وجودة تصوير كبيرة

هذا الامر متوفر في الاف 35 حاليا والرافال .. لكن الرافال لا تمتلك جهاز الليزر حاليا .
للمزيد عن انواع mws هنا

المشكلة مش في الاكتشاف لكن في الاستهداف :)
سؤال اخير استاذ هاوس معلش اسئلتي سخيفه للخبراء اللي زيك
هي الرفال مش يمكن تعمل في صمت ويتم توجيهها بنفس الرادارت اللي اكتشفت الجوينت

دي طريقة بتستخدم فيه شعاع ليزر عالي الطاقة في استهداف بواحث الصواريخ الحرارية اللي موجه لطيارتك
بتعتمد فيها على عيون موزعة 360 درجة حول الطائرة لتوفير قدرة رصد دقيقة عشان شعاع الليزر يقدر يستهدف باحث الصاروخ (حراري فقط)

العيون دي اللي هي منظومة التحذير الصاروخي الموزعة حول الطائرة .. ورغم ان كل الطائرات تمتلك منظومات تحذير صاروخي لكن لاستخدامها على طائرات سريعة زي المقاتلات لتوجيه شعاع الليزر لباحث الصاروخ تحتاج منظومة ذات دقة عالية وجودة تصوير كبيرة

هذا الامر متوفر في الاف 35 حاليا والرافال .. لكن الرافال لا تمتلك جهاز الليزر حاليا .
للمزيد عن انواع mws هنا

سؤال بقي يا حج هاوس
لو انا رصدت الاف٣٥ حراري
من مدي ٣٠كم زي ما قلنا
ماقدرش ابلغ الاس٣٠٠ بالاحداثيات
ويتم التوجية يدوي
يعني مش لازم المعلومة تيجي من الردار

الانتاى يختلف عن البوك والتور وغيرهم
فهو ليس مرافق للقوات بالمعنى التقليدى والا سيكون معرض للاصابة
وانما مسئوليتة حماية التشكيلات اثناء مرحلة الفتح التعبوى(التجميع والانتشارعلى محاور الهجوم والدفاع)

الله ينور عليك ..

للمزيد عن انواع mws هنا

ده صعب جدا لانك محتاج تركز الليزر علي الصاروخ علشان تحرقه والصاروخ بيبقي منطلق بسرعة جبارة وده غير تيار الهواء الشديد اللي هيشتت الليزر وعادي طبقة عازلة تحمي رأس الصاروخ بسيطة

لم نشوف حجم القوات البريه المصريه وتعدد الالويه والفرق ونعرف ان مهمه ال s300 vm المجنزر الاساسيه هى مرافقه القوات على الارض فى مسارح العمليات فما نستغربش من اى زياده للمجنزرات دى
بالتوفييييييييييييييييييق

التعديل الأخير:
ياجماعه الموضوع سهل خالص بخصوص f35
في تطوير وتنميه سيناء الجديده يتم انشاء ......
لتكون مركز لهذه المنظومه ومنظومات اخري
لتكون المطارات مكشوفه بالكامل ل اجهزه الرصد المصريه

سؤال بقي يا حج هاوس
لو انا رصدت الاف٣٥ حراري
من مدي ٣٠كم زي ما قلنا
ماقدرش ابلغ الاس٣٠٠ بالاحداثيات
ويتم التوجية يدوي
يعني مش لازم المعلومة تيجي من الردار
لو كان قصدك من منصه جويه تترصد من ٣٠كلم فالمنصه دي هاتكون في خبر كاان قبل ماتبلغ الاس ٣٠٠
ولو رادار ارضي متهيألي وانا لست بخبير دا مجرد فرض
عندما يتم رصدها من مدي رادار 30 كلم فهي هاتكون نشنت عالاس ٣٠٠ ومروحه والباقي علي الله اولا وبعدين المنظومات اللي حولين الاس التور والبوك يعني

شوية معلومات على الماشى كده تعقيباََ على الموضوع ..

يارجالة هو إحنا جايبين الـ (ANTY) عشان الـ (JSF) بس ورادارت الأنتى فى الأول والأخر رادارت "عضوية" .. وغير كده هو تخصصة الأول إيه صواريخ باليسى وكرروز سواء أرضى أو من طائرات .. صح .. وبعدين باقى التهديدات الجوية ..

وبعدين الرادار (9S19M) هو رادار (PESA) وهو متخصص في رصد وتتبع وإمساك الصواريخ الكروز والباليستية والأهداف ذات المقطع الراداري (RCS) المنخفض و مداه (175) كم ...

الرادار (9S32M) هو رادار رصد وتوجيه يعمل فى النطاق (X-BAND) وهو ليس رادار سلبي ... والصواريخ لا توجه بالرادارات السلبية...

أنا شايف إنه النظام موجه بالإساس للهجمات الصاروخية ضد التجمعات البرية .. أما الطائرات فلها من يردعها ..

بس لازم شئ مشابه لفكر عمل البانتسيير عشان يحميهم امام الاغراق الصاروخي
معندناش مدفعية دفاع جوي جاتلنج مثلا بعيار كبير تشيل عبئ الاغراق و المشكلة اعدادها حتزيد عن الاتنين دول للاسف
عندنا ١٠٨ مدفع فولكان محمل على إم ١١٣ بخلاف تنغوسكا و شيلكا و تور و بوك

لو كان قصدك من منصه جويه تترصد من ٣٠كلم فالمنصه دي هاتكون في خبر كاان قبل ماتبلغ الاس ٣٠٠
ولو رادار ارضي متهيألي وانا لست بخبير دا مجرد فرض
عندما يتم رصدها من مدي رادار 30 كلم فهي هاتكون نشنت عالاس ٣٠٠ ومروحه والباقي علي الله اولا وبعدين المنظومات اللي حولين الاس التور والبوك يعني
لا يا كبير الرصد الحراري من الارض
تمام الاس ٣٠٠ ممكن يكون علي بعد ١٥٠كم من نقطة الرصد
يعني بعيدة عن الهدف ١٨٠كيلو
الفكرة ان يتم اعطاء قائد وحدة الاس٣٠٠ الاحداثيات وتحديثها من عنصر الكشف الحراري
وهو يوجه الصاروخ ويحدثلة الاحداثيات

شوية معلومات على الماشى كده تعقيباََ على الموضوع ..

يارجالة هو إحنا جايبين الـ (ANTY) عشان الـ (JSF) بس ورادارت الأنتى فى الأول والأخر رادارت "عضوية" .. وغير كده هو تخصصة الأول إيه صواريخ باليسى وكرروز سواء أرضى أو من طائرات .. صح .. وبعدين باقى التهديدات الجوية ..

وبعدين الرادار (9S19M) هو رادار (PESA) وهو متخصص في رصد وتتبع وإمساك الصواريخ الكروز والباليستية والأهداف ذات المقطع الراداري (RCS) المنخفض و مداه (175) كم ...

الرادار (9S32M) هو رادار رصد وتوجيه يعمل فى النطاق (X-BAND) وهو ليس رادار سلبي ... والصواريخ لا توجه بالرادارات السلبية...

أنا شايف إنه النظام موجه بالإساس للهجمات الصاروخية ضد التجمعات البرية .. أما الطائرات فلها من يردعها ..

كلام صحيح
اذآ ماذا تتوقع اين توضع هذه المنظومه؟؟

مصر لم تتعاقد علي الـ (ANTY) للطائرات فقط
والنسخه البحريه منه قويه جدآ
واعتقد ان مصر ستتعاقد عليها
لا اعلم اين ستوضع علي اي قطعه بحريه
ولكن اعتقد انها ستكون من ضمن اسطول الميسترال

سؤال اخير استاذ هاوس معلش اسئلتي سخيفه للخبراء اللي زيك
هي الرفال مش يمكن تعمل في صمت ويتم توجيهها بنفس الرادارت اللي اكتشفت الجوينت

يا صديقي والله انا مش خبير ولا حاجة .. مش تواضع لكن دي الحقيقة

صحيح الرافال تمتلك افضلية طفيفة على الاف 35 في الرصد السلبي الصامت .. خصوصا لو اضافة قدرات dircm
وفي حالة استفادتها من رصد المنظومات الارضية والاواكس (بينما هي في وضع صامت) هيزيد كمان من قدراتها

لكن المشكلة ان الاستهداف بالرصد السلبي اصعب كتير من الاستهداف الايجابي خصوصا من مسافات بعيدة
وده بقى موضوع طوييييل جدا يطول شرحه عايز اكتب فيه موضوع لكن مش عارف بسبب طوله وصعوبة شرح وفهم بعض اجزاءه الحقيقة

مصر لم تتعاقد علي الـ (ANTY) للطائرات فقط
والنسخه البحريه منه قويه جدآ
واعتقد ان مصر ستتعاقد عليها
لا اعلم اين ستوضع علي اي قطعه بحريه
ولكن اعتقد انها ستكون من ضمن اسطول الميسترال
اسطول الميسترال فرنسي
والانتاي البحري لحد دلوقتي مش جاي
في ال لسمارت

اعتقد رقم 0.001 متر مربع للاف 35 هو من الأمام و بدون حموله خارجيه .. هل انا مخطئ ؟

عودة
أعلى