التاكيد علي مفاوضات لصفقه اضافيه من الانتاي 2500 و البوك ام2 بين مصر و روسيا

مصر محتاجة ثلاثة حاجات يكونوا عندها لكشف التهديدات الجوية .. غير محطات الرادار الأرضية ..

أولاََ .. دعم الحقل الرادارى بـ AWACES متطور يعنى إحنا عندنا بس هل ال 8 دول حيأمنوا (مليون) كم ..

ثانياََ .. محطات رادار ( ثنائية المواقع ) ضرورى .. مش موجود حالياََ .

ثالياََ .. محطات المراقبة البصرية .. وددى موجودة بكثرة وتم تطويرها تطويرات ممتازة جداََ .. بمعدات بصرية وصوتية ..
الاواكس محتاجين الضعف علشان تقدر تعمل دوريات كشف
٢٤ساعة
خصوصا في حالات التاهب

شبكة الدفاع الجوي بصواريخها برادارتها (صوره قديمة و قبل دخول الأنتاي)
هو الموضوع مش انتاي بس
لكن الصورة دي غير دقيقة
الموضوع اعقد من كدة
خصوصا علي مستوي الكشف
عموما جاك شرح القصة دي بشكل ممتاز

الاواكس محتاجين الضعف علشان تقدر تعمل دوريات كشف
٢٤ساعة
خصوصا في حالات التاهب

إنته الأواكس أساساََ عندك بتشتغل عشان تخفض درجة الإستعداد لوحدات الدفاع الجوى ..

غير فى وقت رفع درجة الإستعداد محتاج لكل واحدة من 2 إلى 4 مقاتلات لحمايتها ..

عشان كده وقت الحرب مع خصم قوى تحركات الأواكس حتكون مقيدة جداََ وبالعمل فى مناطق معينة لأنها هدف سهل وثمين .

إنته الأواكس أساساََ عندك بتشتغل عشان تخفض درجة الإستعداد لوحدات الدفاع الجوى ..

غير فى وقت رفع درجة الإستعداد محتاج لكل واحدة من 2 إلى 4 مقاتلات لحمايتها ..

عشان كده وقت الحرب مع خصم قوى تحركات الأواكس حتكون مقيدة جداََ وبالعمل فى مناطق معينة لأنها هدف سهل وثمين .
يا جاك تمام
بس الاواكس في امان الاواكس اصلا هتبقي فوق القاهرة
وفوق مطروح
وفوق الصحرا الشرقية جنوب الغردقة
علشان تديك كشف جيد
وكمان تمنع عنك الالتفافات
والتسلل عن طريق الطيران شديد الانخفاض وتديك تحذير في وقت مناسب
ومتنساش الحاجة لاعداد اكبر علشان الاستمرارية

التعديل الأخير:
يا جاك تمام
بس الاواكس في امان الاواكس اصلا هتبقي فوق القاهرة
وفوق مطروح
وفوق الصحرا الشرقية جنوب الغردقة
علشان تديك كشف جيد
وكمان تمنع عنك الالتفافات
والتسلل عن طريق الطيران شديد الانخفاض وتديك تحذير في وقت مناسب

حنرجع لحسبة بيرما أيضاََ .. أنا لما أحصرها فوق المناطق دى مدى الكشف الخاص بيها حيوصل لإيه ضد الكروز والأهداف الشبحية !!

يا ريت يا جاك لو تضرب مثال رقمي يوضح الفكرة بشكل مبسط

بص فى البروشورات والكتالوجات الخاصة بالرادار بيكون مكتوب فيه إحتمالات الكشف .. يعنى لهدف الـ RCS الخاص بيه مثلاََ 3 م فبيكون إحتمال كشفه على إرتفاع كذا ومن مشافة كذا = مثلاََ 250 كم وعليه بيتم حساب المعادلة ..

مثلاََ مثلاََ يعنى ..

:) إحتمال الكشف الراداري للهدف الجوى بيتحسب طبقاً للمعادلة الآتية :

;) ح ك = 1- ( 1- ح1 ) ( 1- ح2 ) .. ( 1 – حن )
حيـــث :

;) ح1 = احتمال الكشف الراداري داخل منطقة كشف الجهاز رقم (1)

;) ح2 = احتمال الكشف الراداري داخل منطقة كشف الجهاز رقم (2)

;) حن = احتمال الكشف الراداري داخل منطقة كشف الجهاز رقم (ن)

بحيث ... ح ك هى إحتمال كشف الرادارى للهدف طبقاََ للرادار المعين زى ما قلنا حسب نوعه ..

وعليه ممكن الحسبة توسع ح ك = 1- ( 1- ح1 ) ( 1- ح2 ) (1- ح2 ) (1- ح3 ) وهكذا .. ( 1 – ح ن )

و (ح ن) ,, هى متوسط إحتمالات الكشف لأربع أو خمس رادارت مثلاََ .

بعد كل الكلام الي حضراتك قلتوه انا اعتقد ان اهم شىء جاء في الخبر
جزءين هي زيادة اعداد البطاريات والجزء الثاني هو تاكيد واضح على وجود الباتريوت في مصر ورد على كل المشككين في وجوده

حنرجع لحسبة بيرما أيضاََ .. أنا لما أحصرها فوق المناطق دى مدى الكشف الخاص بيها حيوصل لإيه ضد الكروز والأهداف الشبحية !!
ياكبير ماهو المسافة من القاهرة لتل أبيب اقد اية
تقريبا مدي الاواكس
اما مطروح والغردقة
الغرض الكشف المبكر لاي محاولات للالتفاف علي الدفاع الجوي
ودة علشان تتحرك المقاتلات بشكل مبكر

ياكبير ماهو المسافة من القاهرة لتل أبيب اقد اية
تقريبا مدي الاواكس
اما مطروح والغردقة
الغرض الكشف المبكر لاي محاولات للالتفاف علي الدفاع الجوي
ودة علشان تتحرك المقاتلات بشكل مبكر

تمام .. هو أجهاض محاولات الإلتفاف على أى إتجاه من الثلاثة الباقيين ..

عشان كده مصر بتركز على أجهزة الكشف البصرية بأنوعها ..

تمام .. هو أجهاض محاولات الإلتفاف على أى إتجاه من الثلاثة الباقيين ..

عشان كده مصر بتركز على أجهزة الكشف البصرية بأنوعها ..
تمام بس انا عاوز اعرف بردوا
انا هكشف الشبحيات من مدي جيد
لكن مش هقدر اتعامل معاهم الا من مدي قريب جدا
ودي مشكلة كبيرة
يعني احنا ضامنين الكشف لكن مش ضمنية الرصد الدقيق للاستهداف من مدي معقول
والاعتماد الاساسي هيكون علي التداخل بين انظمة الردار المختلفة بالاضافة للرصد الحراري
لكن اية الردار اللي ناقصنا ويدي مدي رصد وتحديد للهدف من مدي ممتاز طبعا هدف شبحي

مش ال dircm كاونتر ميجر حراري للبواحث الحرارية ؟
ليس اكيد 100% .. لان الباحث لن تستطيع اعمائه 100% .. والباحث سيكون اخذ صور لمحرك الاحلام الذي سيستهدفه فابسط تطابق في الصور المخزنة ومايراه الباحث ولو جزء من الصورة .. يعني ان الطيار الله يرحمه ,,,

الصواريخ الحرارية الان لاترحم ... المناورة خيار ممتاز

التعديل الأخير:
تمام بس انا عاوز اعرف بردوا
انا هكشف الشبحيات من مدي جيد
لكن مش هقدر اتعامل معاهم الا من مدي قريب جدا
ودي مشكلة كبيرة
يعني احنا ضامنين الكشف لكن مش ضمنية الرصد الدقيق للاستهداف من مدي معقول
والاعتماد الاساسي هيكون علي التداخل بين انظمة الردار المختلفة بالاضافة للرصد الحراري
لكن اية الردار اللي ناقصنا ويدي مدي رصد وتحديد للهدف من مدي ممتاز طبعا هدف شبحي

هى لا يتم حسابها كده .. برادار معين وخلاص ..​

للاءه .. إنته عايز منظومة كاملة بالذات عشان الأهداف ذات المقطع القليل وإلى بتطير على إرتفاعات منخفضة جداََ .. وكل حاجة ليها مميزات وعيوب .

1 - رادارات ( مليمترية ) & رادارت ثنائية المواق أو متعددة المواقع & رادارت(OTH) بنوعيها بالذات رادارت الموجات السطحية & رادارت كشف الصوايخ أرض / أرض ..

2 - طائرات AWACES متطورة وبأعداد مناسبة جداََ كيفاََ وكماََ ..

3- محطات مراقبة بصرية متطورة بأجهزة رصد نهارى وحرارى وصوتى ..

4 - أنظمة رادارية محمولة فى مناطيد بإرتفاعات من 3 إلى 4 أو 5 كم ..

5 - نظام قيادة وسيطرة حديث جداََ ..

6- تحصين شبكتك ضد أعمال التشويش والإعاقة الإلكترونية وبالذات موضوع ( التشبع الرادارى ) ..

وده الأهم فى القصة كلها بعد كده يجى أنظمة الدفاع الإيجابى .. ودى الحمد لله متوفرة وبأعداد كبيرة وتنوع رهيب ..

وطبعاََ كل ده زى ما قلت ليه عيوبه ومميزاته .. بس الشطارة المصرية هى توجيه المميزات لأقصى الحدود والتقليل من العيوب بقدر الإمكان ..

ده حقيقي جداً ... لكن اوعى تنسى انت بتتكلم عن عربية من ضمن منظومة كبيرة جداً

حتى رادارات الجريل بان نفسها هتستخدم انماط متعددة ... و متنساش البيل بورد و الهاي سكرين رادارات اكثر قوة بكتير جداً برضه

و الاف-15 ماشاء الله طائرة ركاب صغيرة في المقطع الراداري
انت راح تكشفها من مدى محترم لكن هل كشفتها بشكل صحيح ؟ :D

اقسم بعزه جلاله الله انا اتعقدت بعد قراءه 7 صفحات من تصدير الاحباط واليأس فى نفوس الناس من عدم القدره او صعوبه التصدى للاف 35
:عويل:عويل:عويل:عويل:عويل:عويل
بقولكم ايه ميالا بينا نخلص بقى ونمضى على الكيسوما ونفتحها على البحرى مع الصهاينه ونجيب قاعدتين امريكيتين حلوين كده على ارضنا ونخلص من ام القرف ده لانى زهقت بجد يا اخى تركيا ومعظم الدول العربيه عاملين كده وبياخدوا احدث تكنولوجيا من امريكا وتسليح طائراتهم الامريكيه كامل ومش عليهم اى محظورات عسكريه وتقدم اقتصادى يا راجل تركيا الى بتعمل كده بقت حاميه حما المسلمين وبقيت انت وجيشك خاين وعميل طيب خلاص بقى طالما كده وكده خاين يبقى بلا قرف انا اتعقدت يا جدعان اقسم بالله هايفضلوا كده متقدمين عنك بمراحل وكل ماتجيب سلاح بدم قلبك وبمليارات الدولارات هما بيجيبه احدث منه وببلاش يبقى نخلص بقى ماحنا كده كده خاينين وبايعين القضيه فى نظر الناس خلصونا خلونا نجيب الامرام والذخائر الحديثه والجافلين واللونج بو وليه لا الاف 35 ويفتحوا لينا خبراتهم فى التصنيع العسكرى زينا زى تركيا حاميه المسلمين بلا قرف انا زهقت خلينا براجماتيين ونشوف مصلحتنا ومصلحه شعبنا وبلادنا كده كده انت هاتطحن من امريكا لو دخلت حرب ضد سوسو خلاص مادام كده كده مطحون وكده او كده خاين وبايع القضيه يبقى ادور على مصلحتى ومصلحه جيشى بقى زيى زى تركيا ونخلص
:يو:

:يو::يو::يو::يو:​

إيه بس إلى مزعلك إحنا بنتناقش بموضوعية بعيد عن العنتريات المعروفة ... واحدة واحدة

اقسم بعزه جلاله الله انا اتعقدت بعد قراءه 7 صفحات من تصدير الاحباط واليأس فى نفوس الناس من عدم القدره او صعوبه التصدى للاف 35
:عويل:عويل:عويل:عويل:عويل:عويل
بقولكم ايه ميالا بينا نخلص بقى ونمضى على الكيسوما ونفتحها على البحرى مع الصهاينه ونجيب قاعدتين امريكيتين حلوين كده على ارضنا ونخلص من ام القرف ده لانى زهقت بجد يا اخى تركيا ومعظم الدول العربيه عاملين كده وبياخدوا احدث تكنولوجيا من امريكا وتسليح طائراتهم الامريكيه كامل ومش عليهم اى محظورات عسكريه وتقدم اقتصادى يا راجل تركيا الى بتعمل كده بقت حاميه حما المسلمين وبقيت انت وجيشك خاين وعميل طيب خلاص بقى طالما كده وكده خاين يبقى بلا قرف انا اتعقدت يا جدعان اقسم بالله هايفضلوا كده متقدمين عنك بمراحل وكل ماتجيب سلاح بدم قلبك وبمليارات الدولارات هما بيجيبه احدث منه وببلاش يبقى نخلص بقى ماحنا كده كده خاينين وبايعين القضيه فى نظر الناس خلصونا خلونا نجيب الامرام والذخائر الحديثه والجافلين واللونج بو وليه لا الاف 35 ويفتحوا لينا خبراتهم فى التصنيع العسكرى زينا زى تركيا حاميه المسلمين بلا قرف انا زهقت خلينا براجماتيين ونشوف مصلحتنا ومصلحه شعبنا وبلادنا كده كده انت هاتطحن من امريكا لو دخلت حرب ضد سوسو خلاص مادام كده كده مطحون وكده او كده خاين وبايع القضيه يبقى ادور على مصلحتى ومصلحه جيشى بقى زيى زى تركيا ونخلص
:يو:

:يو::يو::يو::يو:​
اجمد ياحج عقاب احباط اية بس
الاف٣٥ لسة مدخلتش الخدمة في اسرائيل
وانت بقدراتك الحالية تقدر تواجها بتكتيكات مختلفة لكن بصعوبة
احنا لسة مكملناش بناء. منظومة القيادة الجديدة
انظمة التشويش والاعاقة الجديدة لسة مدخلتش
ردارات انذار مبكر بعيدة المدي جديدة سواء. بري او بحري لسة
اواكس احدث لسة
طائرات جيل خامس لسة
شوية وقت يا كبير
وقدراتنا هتكون اقوي من كدة

المنظومات ديه موجودة بالفعل على المروحيات والطائرات ثابتة الجناح غير السريعة زي طائرات النقل
لكن تركيبها على مقاتلات ذات سرعات كبيرة كان تحدي .. لكن الاف 35 ستحملها .. والرافال تمتلك منظومة قادرة على حمل الليزر ايضا

طبقة حماية مش هتعمل حاجة قصاد الليزر (ولو هتمنع الليزر يبقى هتمنع قدرة الباحث الحراري للصاروخ على الرصد اصلا )

المرايات ياكبير تشتته وتضعفه , وممكن الحل السهل جدا وهو اطلاق عدة صواريخ

انا لي رائي حول منضومات الدفاع الجوي قصير المدى ولا اعلم ان كان صائب ام لا

اغلب دول العالم المصدرة لسلاح بدئت في تطوير انضمة دفاع قصيرة مدى حتا اشبعتة تطوير ووصلت للإكتفاء منة وبعد ذالك تدرجت لدفاعات الاخرا

وسؤالي هل هناك بلد عربي يطور هذة المنضموات ويتدرج ليصل للإكتفاء الذاتي وليس من اجل الاعلام !!!

خاصة وانة ليس علية قيود دولية على ما اعتقد

عودة
أعلى