#الـصـفـقـات الـمـصـريـة وتـغـيـيـر الـعـقـيـدة الـعـسـكـريـة

لن تستطيع ان تتخلى عن التسليح من امريكا
امريكا اكبر مصنع للسلاح وسلاحها لايعلى عليه ولديها قمة التكنولوجيا
فانت ستاخذ منها ماتحتاجة فقط فى الفتره القادمة باذن الله ليس كما كان فى السابق كنت تحصر نفس فى الشق الامريكي فقط وهو منقوص اساسا
لو كنا نحصر انفسنا فى فى الشق الامريكي لكن ناخذ ما نطلبة وما نريدة وبتسليح غير منقوص فلايوجد اى مشكلة
المشكلة فى تعنتهم والله انا هاطلب منهم ما احتاجة ..قدروا يوفروا ما احتاجة لى ..اهلا وسهلا وان لم يقوموا بتوفيره هناك البدائل
استاذنا عادل باشا اللى بنتعلم منه انا عارف انها اكبر مصنع للسلاح فى العالم وهى اقوى تكنولوجى على الارض لكن مش هتدينا حاجة عليها القيمة صدقنى دول عالم لبط ومتأمرين الاف 16 مصر هى الوحيدة اللى معندهاش الامرام فى كده بالزمة وكل سلاح بتشتريه منها هتلاقى فيه خرم لصالح اسرائيل وغالى وبالقطارة ومواعيد تسليم على مزاجهم بناقص ياباشا اخد سلاح اقل نصف درجة بسعر اقل من روسيا مع سرية نسبية فى المواصفات مع شراء كمية او سلاح من فرنسا مكافىء لهم وغالى ماشى بس بكل الاوبشن ده وجهة نظرى وتحياتى لحضرتك ولكافة المتابعين

استاذنا عادل باشا اللى بنتعلم منه انا عارف انها اكبر مصنع للسلاح فى العالم وهى اقوى تكنولوجى على الارض لكن مش هتدينا حاجة عليها القيمة صدقنى دول عالم لبط ومتأمرين الاف 16 مصر هى الوحيدة اللى معندهاش الامرام فى كده بالزمة وكل سلاح بتشتريه منها هتلاقى فيه خرم لصالح اسرائيل وغالى وبالقطارة ومواعيد تسليم على مزاجهم بناقص ياباشا اخد سلاح اقل نصف درجة بسعر اقل من روسيا مع سرية نسبية فى المواصفات مع شراء كمية او سلاح من فرنسا مكافىء لهم وغالى ماشى بس بكل الاوبشن ده وجهة نظرى وتحياتى لحضرتك ولكافة المتابعين
العفو يا كبير انا تلميذ وانتوا اللى اساتذتى
الكلام ده متفق فيه معاك
لكن لن تتخلى عن امريكا وامريكا فى المقابل لن تتخلى عنك اطلاقا
انا قلت اننا ناخد منهم اللى عاوزينه ..فلو طلبنا شئ منهم يسد حاجتنا ويكون بمواصفات نطلبها غير منقوصة كان بها مفيش مشكلة لكن ان كان منقوص تاكد مليون % اننا لن ناخذ منهم شئ
اما موضوع السلاح غالى ومواعيد التسليح
غالى غالى ياريس احنا مش دافعين حاجة من جيبنا ده على حسابهم من خلال المعونه ولن نصرف مليم واحد من جيبنا معاهم
اما بخصوص مواعيد التسليم تاكد انك لن تاتى منهم بشئ رئيسي ويفضلوا يماطلوا فيه
عندك دلوقتى موضوع الابرامز ..انا من رايي اننا لا نتخلى عن خط الانتاج للابرامز ونزيد صفقة ب 500 قطعة اخرين
بصراحة الدبابة ممتازة ولا يعلى عليها واحنا شربناها
فنطلب 500 دبابة مع تطوير خاص بمواصافات مصرية وتطوير القديم
واعتقد اننا نسير فى ها الاتجاه
والله اعلى واعلم

العفو يا كبير انا تلميذ وانتوا اللى اساتذتى
الكلام ده متفق فيه معاك
لكن لن تتخلى عن امريكا وامريكا فى المقابل لن تتخلى عنك اطلاقا
انا قلت اننا ناخد منهم اللى عاوزينه ..فلو طلبنا شئ منهم يسد حاجتنا ويكون بمواصفات نطلبها غير منقوصة كان بها مفيش مشكلة لكن ان كان منقوص تاكد مليون % اننا لن ناخذ منهم شئ
اما موضوع السلاح غالى ومواعيد التسليح
غالى غالى ياريس احنا مش دافعين حاجة من جيبنا ده على حسابهم من خلال المعونه ولن نصرف مليم واحد من جيبنا معاهم
اما بخصوص مواعيد التسليم تاكد انك لن تاتى منهم بشئ رئيسي ويفضلوا يماطلوا فيه
عندك دلوقتى موضوع الابرامز ..انا من رايي اننا لا نتخلى عن خط الانتاج للابرامز ونزيد صفقة ب 500 قطعة اخرين
بصراحة الدبابة ممتازة ولا يعلى عليها واحنا شربناها
فنطلب 500 دبابة مع تطوير خاص بمواصافات مصرية وتطوير القديم
واعتقد اننا نسير فى ها الاتجاه
والله اعلى واعلم
اتفق معاك استاذنا فى الابرامز 100% نزود 500 دبابة ونكمل باقى نسبة التصنيع ونحاول نرفع لمعيار السيب ويبقى من المعونة زى ما بتقول حضرتك لكن طائرات تانى لا وكفاية مقلب الاف 16 يعنى يرضى مين 200 طائرة اف 16 يشتغلوا دعم ارضى زىهم زى A10 ثاندر بولت ولا زى السوخوى 25 فروجفوت لان بسلامتهم الامريكان مانعين الامرام دى وجهة نظرى وتحياتى لحضرتك ولكافة المتابعين

يجدعاااااااااااااااااااان
اخبار الهاوتزر الجديد ايه ....فيه ولا مافيش
تسليح الفرق الشرقيه ايه اخبارها -_-

لا يوجد تغيير بالعقيدة لكن تغيير طريقة الردع بأولويات جديدة

عودة
أعلى