وزير الإنتاج الحربي يسافر إلى فرنسا في زيارة عمل رسمية

el essa

عضو
التفاعل
1,708 0 0
16 ديسمبر 2015 | 12:27 مساءً

th

اللواء محمد العصار وزير الدولة للإنتاج الحربي

غادر مطار القاهرة الدولي اللواء محمد العصار وزير الدولة للإنتاج الحربي، متوجهًا إلى باريس في زيارة يلتقى خلالها عدد من المسؤولين لبحث التعاون في مجال التصنيع الحربي .

وصرحت مصادر بالمطار، أنه تم إنهاء إجراءات سفر اللواء العصار من استراحة كبار الزوار على الطائرة المصرية المتجهة إلى باريس.

انا شايف اننا نغير اقامة وزير الدفاع الى فرنسا هههههههه ياترا ايه ياترا ايه
اتعقد ان الامر بعيد عن الميسترال والبحرية
الامر ممكن يخص الرافال او ......... من يدرى

انا متفائل بيك خير ياعصار ..عشان من الاخر انا مرارتى اتفقعت من الفهد والار بى جى 7 والجيب والكى 8 اللى ورمنا منهم

طيب صواريخ aasm hammer بحوالى 350 الف دولار احنا عاوزين ننتج كميه من الذخائر الموجهه عالية الدقه وتكون بكميات كبيره لكن سعر الهامر مبالغ فيه جدا يا ترى هل نقدر نحط حاجه صينى او روسى او حتى مصرى على الرافال بالاتفاق مع فرنسا فى مقابل شراء كميه اوليه محترمه من الهامر وبعدين نحط احنا التاتش بتاعتنا ولا ما ينفعش؟!

انا متفائل بيك خير ياعصار ..عشان من الاخر انا مرارتى اتفقعت من الفهد والار بى جى 7 والجيب والكى 8 اللى ورمنا منهم
ايوا انا زيك والله
انا مش لوحدي يا ناس

عايز اقول حاجه بس ... الترسانه فى اسكندريه مليانه فرنسيين :)

ربنا يوفقك يا عقل وزاره الحربيه واحنا كلنا استبشرنا بيك خير أول ما تم تعيينك في هذه الوزاره وياريت نفتح فرع لوزارة الدفاع الفرنسيه هنا بدل رحلات الطيران والتكلفة كل يومين ديه وعايز اقول لفرنسا رغم احتياجنا الشديد لكم الي اننا أعطينا للعالم كله ثقه ببلاش للسلاح الفرنسي وبدأت العروض تنهال عليكم هذا لأننا الجيش المصري لأنه يوجد جيوش عربيه اخري تشتري السلاح منكم لكن ليسوا محطة أنظار بالنسبه لدول العالم حتي يتجهون الي نفس البلد مصنعه السلاح لعدم الثقه في تقيمهم للسلاح

:rolleyes: Dassault & DCNS :rolleyes:
بص dcnsالموضوع واضح
دلوقتي احنا عندنا شراكة مع تاليس والمجموعة اللي بتصنع الاسلحة والمحرك عاوزة تعمل مصنع لمكونات الطائرات في مصر
ناقص بقي داسو مصنع لتجميع المقاتلات
وكدة نكتب قصة تصنيع الرافال بمصر

كل الاحتمالات فى كل الاتجاهات مفتوحه على مصراعيها
من اول البحث فى امكانيه تصنيع جزئى للرافال الى تصنيع الذخائر جويه وبحريه ان امكن بخلاف طبعا dcns ده موضوع تانى

مش اى حاجه تتقال خلبلك
بص .. هما موجودين و في ربط بين اسكندريه و فرنسا ده عادي و مش سر .. بس بيعملوا ايه بالظبط و ربط الراوترات سببه ايه او بيتعمل فيه ايه والله معرف و حتي لو اعرف مش هقول طبعا

مصر تشتري قمرين صناعيين عسكريين من فرنسا بمليار يورو
الخميس 17/ديسمبر/2015 - 11:04 ص

وزير الإنتاج الحربي اللواء سعيد محمد العصار أحمد كحيل

اهتمت صحيفة "لاتريبون" الفرنسية بوصول وزير الإنتاج الحربي، اللواء سعيد محمد العصار، إلى باريس، بناءً على تكليف من الرئيس عبدالفتاح ، لتسريع صفقة حصول على أقمار صناعية عسكرية متطورة.

وأوضحت "لاتريبون"، اليوم الخميس، أن اللواء "العصار" توجَّه إلى العاصمة الفرنسية باريس، لإتمام ثالث صفقة عكسرية كبرى بين الحليفين المصري والفرنسي، بعد صفقة طائرات " " ومستلزماتها، ثم صفقة حاملتي المروحيات من طراز "مسترال"، وفي انتظار إتمام للحصول على أقمار صناعية متقدمة، لدعم القدرات الاستخباراتية المصرية.

وتابعت الصحيفة أن "العصار" يتفاوض مع شركة "إيرباص" للأنظمة الفضائية، وشركة "تاليس" المتخصصة في الشئون العسكرية، لتأمين القمرين الصناعيين، في أقرب الآجال، في صفقة لن تقل عن 1 مليار يورو (1.4 مليار دولار).

وأضافت أن "العصار" سيقيم في العاصمة الفرنسية، التي وصلها مساء الأربعاء، أسبوعًا كاملًا، لتسريع التي تحظى بدعم الفرنسية، بعد لقاءات الأخيرة على هامش قمة المناخ في باريس بالرئيس الفرنسي فرانسوا هولاند، ورئيس حكومته "مانويل فالس"، الذي أشاد بالعلاقات الممتازة والاستراتيجية بين وباريس، وشدد على الشراكة المثالية بينهما، "وضرورة تعويل على دعم فرنسا الكبير لها".

ولفتت الصحيفة إلى أن اللواء "العصار" لن يعود إلى قبل الحصول على موافقة مبدئية على الأقل، وهو الذي نجح في إتمام صفقة "مسترال" في أقل من شهرين، ما يعني أن الطرفين قطعا خطوات مهمة قبل الوصول إلى هذه المرحلة، ما يجعل إمضاء الصفقة في بداية 2016 أمرًا أكثر من وارد.​

القمر الصناعي العسكري الذي تتعاقد عليه مصر سيوجه الرافال دون الحاجه لاي رادارات اي تقوم بالقنص في صمت اليكتروني تام و بم ان الصفقه سريعه للغايه فالموضوع مهم و حساس و الضربه اصبحت قريبه للغايه

كل الاعضاء مستعجله علي الصناعات الثقيله المهم الصناعات التكنولوجيه والالكترونيه مثل اسرئيل ؟؟
المهم

بص .. هما موجودين و في ربط بين اسكندريه و فرنسا ده عادي و مش سر .. بس بيعملوا ايه بالظبط و ربط الراوترات سببه ايه او بيتعمل فيه ايه والله معرف و حتي لو اعرف مش هقول طبعا
التجهيزات بالترسانه لتصنيع الجويند جاريه من يوليو الماضي و هو امر معلن كما ان هناك فريق فني مصري في لوريان يتم اعداده و تدريبه من ابريل الماضي علي اعمال التصنيع الجاريه علي اول كورفيت مصري جاري تصنيعه حاليا باحواض DCNS بلوريان
كل هذا استعدادا للبدء في اول قطعه جويند في ترسانه الاسكندريه في النصف الثاني من 2016

هو أساسا رجع من باريس إمتى عشان يغادر على باريس ؟؟ والله الراجل رغم أن سنه كبير بس بسم الله ما شاء الله الله أكبر خمسة فى عين اللى ما يصلى ع النبى

العصار = Gatling cannon :لايتنج:

هو أساسا رجع من باريس إمتى عشان يغادر على باريس ؟؟ والله الراجل رغم أن سنه كبير بس بسم الله ما شاء الله الله أكبر خمسة فى عين اللى ما يصلى ع النبى

العصار = Gatling cannon :لايتنج:
هي زياره واحده ممتدة اسبوع كامل

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى