موسكو تدرس طلبا مصريا للحصول على أسلحة روسية

ممكن معنديش معلومه اكيده ياريت لو حد عنده معلومة من الاخوة لكن كمان خلي بالك عدد البلوك40 قد اي وفيهم قد اي كان بلوك اقل وتم ترقيته ويصلح للترقيه انتا عندك اعداد كبيرة تطويرها وترقيتها من غير جدوه الشراء يكون افضل وده عدد كبير
اخونا AL RAGH @AL RAGH كان قال قبل كده ان ممكن نطور احدث 50 .. او اننا نطور عدد اكتر من كده خصوصا ان التطوير هيزود الفين ساعة طيران للطائرة المطورة .. والتطوير ده لو بدا النهارده مش هيخلص قبل 2020
وفي النهاية هتاخد طيارة بلوك 52 برادار ايسا هو يمكن الاقل في كل الايسا الامريكي من حيث عدد الموديولات (وان كان من الاحدث تكنولوجيا)

اخونا AL RAGH @AL RAGH كان قال قبل كده ان ممكن نطور احدث 50 .. او اننا نطور عدد اكتر من كده خصوصا ان التطوير هيزود الفين ساعة طيران للطائرة المطورة .. والتطوير ده لو بدا النهارده مش هيخلص قبل 2020
وفي النهاية هتاخد طيارة بلوك 52 برادار ايسا هو يمكن الاقل في كل الايسا الامريكي من حيث عدد الموديولات (وان كان من الاحدث تكنولوجيا)
اخي ان لم تخونني الذاكرة عدد البلوك40تقريبا45مقاتله يزيد اوي نقصا هاحاول ادور هنا في المنتدي عن العدد بالضبط و20بلوك52 والباقي كله بلوكات اقل ودخولهم الخدمه في الثامننيات تقريبا يعني معظمهم عدي ال30سنه خدمه كا عمود فقري لقواتك الجوية

اخي ان لم تخونني الذاكرة عدد البلوك40تقريبا45مقاتله يزيد اوي نقصا هاحاول ادور هنا في المنتدي عن العدد بالضبط و20بلوك52 والباقي كله بلوكات اقل ودخولهم الخدمه في الثامننيات تقريبا يعني معظمهم عدي ال30سنه خدمه كا عمود فقري لقواتك الجوية
لا طبعا الرقم مش صحيح البلوك 40 اكثر من 100 مقاتله 140 تقربيا

انا برده مش فاكر .. لكن عدد الاف 16 اللي استلمناهم من 2000 لحد دلوقتي حوالي 50
وفيه قبلهم صفقتين تقريبا بلوك 40 مش فاكر اعدادهم

عموما انا عن نفسي اتمنى اننا نركز على تطوير 50 فقط .. ونركز مع الرافال والجيل الخامس بس لان هم دول المستقبل

رادار الامارات هيحتاج طاقة كبيرة وبالتالي محرك جديد وتغييرات جذرية على مستوى التجهيزات

و ليكن.... أنت تطور لأخر مدى و ليس لمنتصفه...لا يجب أن نرضى بالأقل و إلا فالنرمي الميسترال و توابعها في سلة المهملات. أتمنى ان تكون قد أدركت ما قصدت

Glock95 @Glock95
ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااه ....انت فيييييييييييييييييييييين يعم من زمان
وحشتنا والله العظيم
من ضمن الناس المحترمه اللى كانت ارائها بتخالفك كتير ساعات فى موضوع مصر الامنى بس باحترام متناهى وللمصلحه
وحشتنا

لو هتقصر الامر علي 20 سنه تشغيل بعد التطوير يبقي مفيش غير 45 اف16 بلوك40 هما ما تم تسليمه بعد عام 99 لكن عمليه التطوير ستشمل عمره البدن يعني اضافه 2000 ساعه تشغيل زياده يبقي كده دفعات عام 90 هتكون معانا شامله كل اف16 بلوك40 بعدد 136 طائره طبعا الارقام بدون احتساب الخسائر يعني يتوفر اكثر من 100 طائره بعمر التشغيلي اكبر من 20 سنه
الرافال انا اخترت اضافه 12 مقاتله ب2 مليار اما خيار التصنيع فكان مطروح بشراكه مع الامارات بعدد 102 مقاتله الامارات 60 منهم و مصر 42
الميج35 عدد150 كتير و يفقد القوات الجويه توازن المنشا للطائرات بها كما ان 90 عدد ممتاز مع 120 اف16 كامله من الجيل الربع+ و الرابع++
بالنسبه لافضليه نسخ من الاف16 المعيار v مناسب جدا
ملاحظه اخيره ما ذكرته انت يتجاوز التكلفه المقدره ب6 مليار دولار بكثير

انا برده مش فاكر .. لكن عدد الاف 16 اللي استلمناهم من 2000 لحد دلوقتي حوالي 50
وفيه قبلهم صفقتين تقريبا بلوك 40 مش فاكر اعدادهم

عموما انا عن نفسي اتمنى اننا نركز على تطوير 50 فقط .. ونركز مع الرافال والجيل الخامس بس لان هم دول المستقبل

Glock95 @Glock95
ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااه ....انت فيييييييييييييييييييييين يعم من زمان
وحشتنا والله العظيم
من ضمن الناس المحترمه اللى كانت ارائها بتخالفك كتير ساعات فى موضوع مصر الامنى بس باحترام متناهى وللمصلحه
وحشتنا

وانت كمان يا كبير
كنت محظور وبعد الحظر ما اتفك
قلت اتابع من بعيد و الطيب احسن

amrhamde @amrhamde
House @House عبدالرحمن @عبدالرحمن
جميع صفقات مصر من الاف16 بالانواع و الاعداد و تواريخ الاستلام و ارقام مسلسل الطائرات ايضا

التعديل الأخير:
amrhamde @amrhamde
House @House عبدالرحمن @عبدالرحمن
جميع صفقات مصر من الاف16 بالانواع و الاعداد و تواريخ الاستلام و ارقام مسلسل الطائرات ايضا

انا وجهة نظري ان اخر 65 طيارة بس كفاية بزيادة 2000 ساعة للبلوك 40
لان الصراحة التطوير مش عاجبني والامريكان عملينه اساسا عشان يخلوا خطوط الانتاج مفتوحة ويرموا حاجة صغيرة للناس اللي مش هتاخد الاف 35

انا وجهة نظري ان اخر 65 طيارة بس كفاية بزيادة 2000 ساعة للبلوك 40
لان الصراحة التطوير مش عاجبني والامريكان عملينه اساسا عشان يخلوا خطوط الانتاج مفتوحة ويرموا حاجة صغيرة للناس اللي مش هتاخد الاف 35
الاف 16 اكمل فقط تسليحها و استبدلها بالتدريج بالجيل الرابع++ و الخامس و ان طورت فاخر صفقتين بلوك40 فقط بعدد 45 طائره لتخدم مع 20 اف16 من البلوك52 حتي 2045 غير ذلك اهدار للاموال

بخصوص تطوير الاف 16 المصرية الى معيار فايبر
لازم نطلب بود ايرست محترم لمنح الاف 16 قدرات الهجوم الصامت
فيه بود جديد لوكهيد مارتن وسيليكس تقريبا شغالين فيه اسمه
openpod
هيحل محل بود زيه بالظبط بس قديم شوية
legion pod
لازم نطلب البود ده

ده شىء متوقع ..

صعب لان دا هايحطنا في مكانه بيلاروسيا يعني حليف استراتيجي
زي ما انتا عارف ان مفيش حاجه ببلاش و احنا مفيش فلوس علي شان الروس يجرو ورانا
احنا موقع استراتيجي ولاعب مهم جدا في منطقه صراع نفوذ بين القوي العظمي
الروس علمو و بيعملو معانا كل واجب بامانه و لسه هايعملوا و لازم تمن يندفع و دا اللي مش ماريحني من موضوع العلاقات المصريه الروسيه

صعب لان دا هايحطنا في مكانه بيلاروسيا يعني حليف استراتيجي
زي ما انتا عارف ان مفيش حاجه ببلاش و احنا مفيش فلوس علي شان الروس يجرو ورانا
احنا موقع استراتيجي ولاعب مهم جدا في منطقه صراع نفوذ بين القوي العظمي
الروس علمو و بيعملو معانا كل واجب بامانه و لسه هايعملوا و لازم تمن يندفع و دا اللي مش ماريحني من موضوع العلاقات المصريه الروسيه
بالعكس ده منطقي جدا لانك منفزه الوحيد المحترم دوليا بعد الصين الا هي حزر لانها في النهاية منافس لكن انت مش منافس علي الاقل للعشر سنين الجيه

عودة
أعلى