موسكو تدرس طلبا مصريا للحصول على أسلحة روسية

عندى شويه احلام بما ان الكلام على تسليم تصميمات وخلافه
تصنيع ذخائر جو- جو - جو ارض
تصنيع رادارات للطائرات واخرى ارضيه
شراء اى رادار انذار مبكر بمدى يفوق الــ 1500 كم
تصنيع كروز مصرى متعدد المنصات بحرى ماشى جوى ماشى منصات ارضيه مفيش مشكله
مدرعه تصنيع من الحاجات الروسى الجديده .

مع احترامي بس عجز ايه لامؤخذه انت عندك اقوي قوه بريه في المنطقه
دي هاترجعنا خطوه لورا اذا كانت التي ٩٠ ذات نفسها مش هاتدخل الا لو لو يعني للمشاه البحريه والميسترال تيجي تقلي تي ٨٠ وللبريه وعجز كمان
تحياتي لك احبي اتمني توضحلي وجهه نظرك
من الواضح وكده مع شوية صدق مع النفس ان ده موجود فى العدد فقط انما فى التطور والتنكولوجيا انظر فقط لتقدم الصهاينه

كام سؤال كده يا ثاندر

تتوقع هنزود الرافال لحد كام ؟
هل الكلام عن f-16in ولا f-16v .. يعني اللي اتعرضت على الهند ولا بتاعة سنغافورة (لان الفرق بينهم كبير الحقيقة)
تتوقع فيه كلام حاليا مع الروس في الجيل الخامس ولا الكلام مش هيكون دلوقتي خالص

الرافال 36 - 48 بحد اقصى

الـF-16V

اتوقع طبعا يكون في تفاهمات عليها من دلوقتي

الدروع السوفيتيه العامله تقريبا ١٠٠٠ دبابه تي ٦٢/٥٥ مطوره نعم
لاكن عمرها الافتراضي انتها وخروجها خلال سنوات سيحد فجوه يجب سدها باسرع وقت هل تنتظر ١٠ سنوات لانتاج ١٠٠٠ دبابه ارماتا ام تسد العجز خلال عامان ب١٠٠٠ تي ٨٠ بمبلغ زهيد جدا تقريبا ونسخ اصليه

عجز دي لو لدروع السوفيتيه دي عندك سلاحك الرئيسي الي هو الابرامز
بينما السوفيتية دي اساسا احتياط
بينما راس الحريه هو العبرامز والام ٦٠ الي تم تغيير برجها

لكن علي حسب كلام ثاندر صعب السوخوي تيجي
استاذ راجح بعيدا عن المعلومات الي عندك او عن توقعاتك ، ايه الي عند الروس وانت تتمني اننا نتعاقد عليه وهيفرق جدا معانا

الأستاذ ثاندر نفى نفيا قاطعا أن هناك 12 سوخوي 35 أو حتى 30 في تعليق له في موضوع أخر وقال أننا سنتجه للجيل الخامس مباشرة بعد ذلك فهل هذه مذكرات تفاهم للسوخوي 35أم أنه لا يوجد امل في مجيئها

بالنسبه للسوخوي35 مصر طلبتها رغم ما ستشكله من عبء تشغيلي علي القوات الجويه المصريه و روسيا لم ترفض لكن عرضت بدايه التوريد في 2019 مع عرض ب12 سو30 نسخه بمواصفات مصريه توريد العام و مصر تجاهلت العرض الخاص بالسو نسخت ايركوت و طلبت التوريد2017 و الامور متوقفه عند هذه النقطه و اعتقد ان الامور ستشهد عقد في حاله قيام الروس بالتوريد لمصر بالتزامن مع الصين
بالنسبه للشق الثاني اتمني الاسكندر بنسخه افضل من التصديريه و الباستون و حزمه رادارات و حرب اليكترونيه اصليه و الفولباك سرب بحري

حل مشكلة مواعيد التسليم + توفير اطقم طيارين ومهندسين وفنيين وهات 24 واحدة وشكرا

بمناسبة السو 30 .. القوات الجوية قيّمتها بجانب السو 35 وفي النهاية اختارت الـ35 وصرفت النظر نهائيا عن الـ30

السو 35 ياحضرات مناسبة جدا لدلوقتي يعني للوقت الحاضر لكن المستقبل مش بتاعها ابدا .. بصوا للإسرائيليين كويس هتلاقوا انهم عايزين السايلنت ايجل عشان التصميم الشبحي والصواريخ المُخزنة داخل الهيكل لأن دي بالنسبالهم هاتبقى الرابتور بتاعتهم اللي تغطي على الاف 35 من فوق والمقاتلة دي جاية خصيصا للجو-جو

انما السو 35 بتصميمها ده مش بتاعت المستقبل ابدا مع كامل وشديد احترامي وحبي الشخصي لها ولتسليحها وتجهيزها الاكثر من رائع لكن انا لازم ابص للمستقبل يعني باك فا وجا 31 واخواتها .. لو امريكا تدينا السايلنت ايجل انا اعمل فرح والله واطبلها من هنا للسنة الجاية

القوات الجوية بتوازن بين المتطلبات وبين المتغيرات في التكنولوجيا والمستقبل هايبقى لإيه .. وصلت كده ؟

التعديل الأخير:
من الواضح وكده مع شوية صدق مع النفس ان ده موجود فى العدد فقط انما فى التطور والتنكولوجيا انظر فقط لتقدم الصهاينه

هما فعلا متطورين بس انا محكمتش علي بناء علي الدباباب بس بل مدرعات وجنود ومدفعيه ومدفعيه
ولا زلنارننافس بقوه علي المركز دا حتي لو لم نكن به

هما فعلا متطورين بس انا محكمتش علي بناء علي الدباباب بس بل مدرعات وجنود ومدفعيه ومدفعيه
انت متأكد من موضوع مدفعيه ده ولو كده اي السبب والفروق

لا نحن في البرية أكثر تقدما عددا و عدة... فقط ينقصنا الحماية السلبية للمدرعات مثل التروفي

الرافال 36 - 48 بحد اقصى

الـF-16V

اتوقع طبعا يكون في تفاهمات عليها من دلوقتي

اتمنى انك تطلع غلطان في موضوع الرافال ويكون العدد اكبر من كده

بالنسبة للفايبر فللاسف معاك حق .. هي دي النسخة الوحيدة اللي ينفع يتم تطويرها من البلوك 40 بتاعتنا وفي زمن وتكلفة معقولة
مع ملاحظة انها لا تفرق كتير عن البلوك 52 غير في رادار ايسا مداه لن يمثل نقلة كبيرة .. وبعض التعديلات الثانوية

اما السو 35 فانا متفق معاك جدا

بالعكس دا انا ارى ان الثغره موجوده اكثر فى المدرعات مثلا هل تملك ما يماثل النمير على العموم انا لست بخبير فى هذا الموضوع ولا يفتى ومالك فى المدنيه احنا عاوزين نتعب الاستاذ ثاندر وهو يقدم لنا تقيم عن المدرعات المصريه امام الاسراءيليه والاهم عن الثغرات المحتمله

بالنسبة للفايبر فللاسف معاك حق .. هي دي النسخة الوحيدة اللي ينفع يتم تطويرها من البلوك 40 بتاعتنا وفي زمن وتكلفة معقولة
مع ملاحظة انها لا تفرق كتير عن البلوك 52 غير في رادار ايسا مداه لن يمثل نقلة كبيرة .. وبعض التعديلات الثانوية

و لماذا لا نطلب رادار الإمارات العامل على البلوك 60

من وجهة نظري لو عرفنا نجيب التسليح الممنوع علينا لل F-16 اهم بكتير من التحديث
F-16 200 بالامرام والجدام هييفرق معانا كتير جدااا

بالعكس دا انا ارى ان الثغره موجوده اكثر فى المدرعات مثلا هل تملك ما يماثل النمير على العموم انا لست بخبير فى هذا الموضوع ولا يفتى ومالك فى المدنيه احنا عاوزين نتعب الاستاذ ثاندر وهو يقدم لنا تقيم عن المدرعات المصريه امام الاسراءيليه والاهم عن الثغرات المحتمله
وانا مثلك ولكن اتكلم بصفه عامه وياريت الخبراء يحكمولنا في الموضوع دا مش عايز اخرج عن موضوع التي ٨٠
تي ٩٠ هاتكون للمشاه والتدخل السريع ع الميسترال
وارماتا مستقبلا وتطوير الابرامز

و لماذا لا نطلب رادار الإمارات العامل على البلوك 60

رادار الامارات هيحتاج طاقة كبيرة وبالتالي محرك جديد وتغييرات جذرية على مستوى التجهيزات
اما الرادار المقترح فهو لن يستدعي اي تغييرات كبيرة (لكن في نفس الوقت مداه لن يكون مثل الاماراتي)

اتمنى على الاقل اننا ندمج منظومة irst محترمة على الاف 16 كما كان مخطط في السوبر فايبر الهندية
الاف 16طائرة ذات بصمة رادارية منخفضة الى حد ما ويمكن الاستفادة من ذلك مع cft

وماذا عن استخدام مطار عدن أو سقطرى أو ميون :D
غلط جدا جدا
الطيارات هتترصد من القواعد الاميركية والاسرائيلية من هناك
هتمشى فوق نص او تلتين مساحة اثيوبيا وانت مرصود +هتمشى فوق المطارات العسكرية بتاعتهم بتديهم افضلية للاشتباك فى قلب بلدهم
مع العلم السد ما بينو وما بين السودان 15 كيلو
ومعظم المنطقة ناحية السودان الشمالى او الجنوبى غير متغطية كويس بتغطية طيران حربى من اساسو
جنوب او شمال السودان هو الحل مع انى شايف ان جنوب السودان ممكن يوافق

مين قال كده .. كانت معروضه على الهند مع المحرك وباضافات اخرى خلال مناقصة mmrca
ممكن معنديش معلومه اكيده ياريت لو حد عنده معلومة من الاخوة لكن كمان خلي بالك عدد البلوك40 قد اي وفيهم قد اي كان بلوك اقل وتم ترقيته ويصلح للترقيه انتا عندك اعداد كبيرة تطويرها وترقيتها من غير جدوه الشراء يكون افضل وده عدد كبير

عودة
أعلى