بـوابة مصـر الأقتصادية

أناا من رأي كانو يشيلو المحتوي العربي الردئ عشان يحافظو علي الأجنبي ويحافظو علي استمراريتهم انا واحد من الناس مش بتابع عربي خالص
موقع موفيز لاند عمل كده بلا هم حذف المحتوى العربي كله أصلا وجود المحتوى ده على المواقع دى كان بيشهرهم دلوقتى هيحصل للصناعة نفس الى حصل فى الثمنينات والتسعينات لما دخلت الأفلام الهندى والأجنبي هتدخل فى ركود وهيختفى جمهورها واحدة واحدة ويستبدلهم بأعمال بلاد تانية كان الحل الاسلم ان المواقع دى تعمل فترة محددة لمبيعات العمل الفنى ده وبعد مرور الفترة دى يتم طرحه مجانا للجميع بينى وبينك مصلحة الى هما بيعملوه ده معظم الأعمال الفنيه الفترة الى فاتت كنت كلها تعري. وتحسها خارجه من درج الحكومة لسه dmcالوثائقية سمعت انها هتعيد كتابة تاريخ الإخوان بالكامل عاملين دلوقتى فرق إعداد كامله متنقين على الفرازه علشان تعيد كتابة التاريخ طبعا من وجهه نظرهم اما نشوف هيطلعو بأيه مش بعيد يكون الإخوان هما السبب فى إرتفاع الأسعار الحالى 🤣

سيبك من القانون
انا بتكلم عن ازاي صانع المحتوي يحقق ايرادات لو الناس اتفرجت علي المحتوي مسروق؟! الكلام هنا عن الناحية الاقتصادية و الاخلاقية.
انت بتستفيد ايه من المحتوى الأجنبي ما هو متاح فى العالم كله
المحتوى المصرى فقير و كده كده بيستفيدو منه فى قنواتهم الحلقه ٣٠ دقيقه بتبقا ساعه ونص بالاعلانات
العالم كله بيشاهد أعمال نتفليكس و امازون و ابل اتش بى او بعد عرضها بدقائق

و عن اى اقتصاد و أخلاقيات تتكلم ؟؟؟
فى مصر اقتصاد و أخلاقيات
يا ريت يتعاملو مع المواطن بوجهة نظرك دى
دى عصابه يا ريس اقتصادهم اقتصاد تجار العبيد و أخلاقياتهم أخلاقيات بيوت الدعاره

أتفق 100%

شركات الانتاج ربحهم من السينما او المنصات الرقمية وبنسبة ضئيلة من قنوات التلفريون

فلو زادت واستمرت المواقع التي تسرق الحقوق ستتأثر شركات الانتاج وبعدها كل شي بيتأثر

الفنان اجره عالي والمخرج والمولف وبقية الطاقم من معدين صوت واضاءة والخ.. بالنسبة لي عمل غير اخلاقي ان تدعم المواقع التي تسرق الاعمال

والبعض يقول (على الاقل نشوف ببلاش) ماهو يا عزيزي انت تشوف ببلاش بس صاحب الموقع ليه يربح فلوس من الاعلانات التي ياخذها بسبب مشاهدتك لاعمال مسروقه ؟

مش منطق شخص كل دوره بالحياة يسرق اعمال غيره ويجني فلوس من وراها والناس تدعي له لأنه يوفرها ببلاش

انا مع اغلاق اي موقع يسرق اعمال لا تخصه ، حتى شركات الانتاج الامريكية وغيرها من منصات مثل نتفلكس ممكن تخاطب مصر لوقف هذه الاتتهاكات والسرقات
انت عارف انا كمواطن اشتراك فى bein sport لكى أشاهد مباريات كرة القدم هأدفع كام ؟؟؟
بأكلم فى مشاهدة أحداث رياضيه فقط

موقع موفيز لاند عمل كده بلا هم حذف المحتوى العربي كله أصلا وجود المحتوى ده على المواقع دى كان بيشهرهم دلوقتى هيحصل للصناعة نفس الى حصل فى الثمنينات والتسعينات لما دخلت الأفلام الهندى والأجنبي هتدخل فى ركود وهيختفى جمهورها واحدة واحدة ويستبدلهم بأعمال بلاد تانية كان الحل الاسلم ان المواقع دى تعمل فترة محددة لمبيعات العمل الفنى ده وبعد مرور الفترة دى يتم طرحه مجانا للجميع بينى وبينك مصلحة الى هما بيعملوه ده معظم الأعمال الفنيه الفترة الى فاتت كنت كلها تعري. وتحسها خارجه من درج الحكومة لسه dmcالوثائقية سمعت انها هتعيد كتابة تاريخ الإخوان بالكامل عاملين دلوقتى فرق إعداد كامله متنقين على الفرازه علشان تعيد كتابة التاريخ طبعا من وجهه نظرهم اما نشوف هيطلعو بأيه مش بعيد يكون الإخوان هما السبب فى إرتفاع الأسعار الحالى 🤣
يا غالى لابد من القرصنه
شوف شبكات الديجيتال الارضيه فى ليبيا
المصرى محتاج مبلغ و قدره لاشتراكاته الرسميه

الخليجى يستطيع الدفع و هناك هدايا من شركات الاتصالات
تونس جزائر مغرب بيشاهدو المحتوى الفرنسي على الهوتبيرد و أسترا

يا راجل بطوله كحيانه زى بتاعة الشباب اللى بتتلعب فى مصر الوقتى مش عارف تذيعها فضائ

انت عارف انا كمواطن اشتراك فى bein sport لكى أشاهد مباريات كرة القدم هأدفع كام ؟؟؟
بأكلم فى مشاهدة أحداث رياضيه فقط

هلا بالغالي عمر

bein اشتراكها غالي مافيها خلاف ولكن اشتراكات المنصات الرقمية ؟ أعتقد مش غالي بوجهة نظري ، لو كنت ماخذ اجازة شهر تقدر تشترك شهر واحد تشاهد فيه كل اللي نفسك فيه بعدها تكنسل التجديد

هلا بالغالي عمر

bein اشتراكها غالي مافيها خلاف ولكن اشتراكات المنصات الرقمية ؟ أعتقد مش غالي بوجهة نظري ، لو كنت ماخذ اجازة شهر تقدر تشترك شهر واحد تشاهد فيه كل اللي نفسك فيه بعدها تكنسل التجديد
حبيبى تسلم على ذوقك
المشكله فى مصر اصلا غير الاشتراكات الرسميه
ان باقة النت العاديه مش هتكفى لأن المنصات بيحتاج صبيب عالى للمشاهده اونلاين
باقة النت محدوده عايز تزود ادفع
يعنى مشاهده محتوى على اى منصه محتاج اشتراكين فى المنصه و النت

لا كده كتير يا ماسر انا كده افكر أهاجر

المرفقات

11.6 KB · المشاهدات: 20
بلاش لحم مفروم جاهز يا شباب او مجهول المصدر اليومين دول اشتري اللحمة و افرمها بنفسك من خلال جزار يكون ثقة لان الغش مستفحل بسبب الفقر و قلة الضمير

@EGY FTW خدت بالك من ظاهرة اختفاء او سرقة الحمير ؟

مشاهدة المرفق 553290
بيدبحوها عشان جلودها

و مين ورا عمليات استيراد الدواجن ؟ و مين اللي حاطط مليارات في بنك نيويورك الفيدرالي و بياخد فوايدهم ؟ ☺

شركة الإنشاءات الفرنسية "إن جي إي" توقع عقداً لبناء 330 كيلومتراً من خطوط السكك الحديدية للقطارات فائقة السرعة في #مصر لربط ميناء السخنة المطل على البحر الأحمر مع مدينة برج العرب

- من المقرر أن تقوم مصر في وقت لاحق بإضافة خط قطارات آخر لربط #القاهرة مع الأقصر، وخط ثالث بين الأقصر والغردقة على ساحل البحر الأحمر

#الشرق_مصر
#اقتصاد_الشرق

رئيس الوزراء المصري، مصطفى مدبولي: 145 مليون دولار استثمارات لـ3 شركات سيارات وقعنا معها اتفاقيات بحجم إنتاج مستهدف من 60 إلى 70 ألف سيارة سنوياً ستخصص شريحة منها للتصدير

#الشرق_مصر

#اقتصاد_الشرق

سكاتك النرويجية تعرض على مصر مشروعًا لتصدير الكهرباء إلى أوروبا

للتفاصيل :

سكاتك تتطلع لتصدير الكهرباء من مصر لأوروبا فى ظل توقيعها مذكرة تفاهم مع الحكومة

انا كنت مترجم الكتيب ده سنة ٢٠١٦ تقريبا او ٢٠١٥ مش فاكر بالظبط... و نشرته في المنتدي الجزائري عشان وقتها اتباع السيسي كانو بيديرو منتدي الدفاع.

هبقي ادورلكم علي الترجمه بس اللي يعرف انجليزي يقرا و يتمتع عن امبراطورية الجيش المصري الاقتصادية و تغلغلها

رابط من جوجل

عودة
أعلى