مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
كلامنا انا والعضو في وادي وردك في وادي

كلامنا عن الانتماء

لكن اجيبك الحاكم لو جلس 100 سنة وعنده فريق اداري ناجح
ما يفرق اذا الامر ماشي ويتطور كل فترة

ولا يجي كل سنتين ثلاثة حاكم كل واحد يحفر للي يجي بعده
وانت الضحية
بالعكس والله يا اخى العزيز
كلامى اعمق .. لانه في هذا الزمان افضل نظام سياسي لحكم عقول ملاين البشر هو تدوال السلطه وتكوين احزاب وفق اراء واختلافات طبيعيه بشريه بين ملايين البشر .. وانما حرمها فقط علماء السلاطين لخطر هذا على شهوه السلاطين في الانفراد بالحكم ..

نقطه ثانيه اياك ان تصور ان السلاطين زهاد وعباد وان السلطه والحكم يا حرااام فرصت عليهم والا انهم في الحقيقه بلاشهوه ولا طمع ولا فكر فاسد ظالم في ازاحه كل من يقف في طريق شهوتهم

نقطه ثالثه .. مساله التعدديه ولا الانفراد بالحكم وخلود السلطان على الكرسي حتى الموت .. كل له ايجابيات وسلبيات .. ولكن سلبيات الانفراد بحكم غقل واحد لعقول الملاين حتى الموت فساده وخطره على عباد الله اكبر بكثير جدا جدا جدا جدا ..

حتى مثالك معكوس وغير واقعى .. اذهب واسال ملاين المسلمين عن حكامهم الذين تايد جلوس الحاكم لمئه سنه بدل التغيير .. اسالهم عن احوالهم .. وفساد النظام السياسي للدوله والسجن والقتل وعدم المحاسبه وان الرئيس فوق القانون وفوق عباد الله ظلما وقهرا .. هذا هو الواقع لا تفترض الخيال ولا تفرض العكس .. كيف السبيل لتغير الحاكم الفاسد الفاشل الظالم الذي افقر عباد الله بجهله الذي نصب نفسه سلطانا فوق المحاسبه لانه سلطان معصوم مخلد على الكرسي الى الموت .. هل هذا هو الاسلام ؟ هل هذا ما بعث من اجله محمد صلى الله عليه وسلم ؟ كيف نغيره .. لا اجابه عند مفتى السلاطين الا ما يرضي ولى شهوه سلطانهم

اما تعليلك بتغير الخطط .. مردود عليك لان نفس الحاكم الديكتانور نفسه غير ثابت الخطط والتوجهات .. ولو مات ديكتتاور سياتى من بعده ديكتتور اخر يغير من قبله لاثبات ديكتتوريته وذكاءه . والديكاتور الثالث وهكذا بعد موت الثانى وهكذا .. اذا ثبات الخطه والادره الذي تظنها ميزه ليست ميزه قي حد ذاتها .. انما يتطلب تغيرها خسب المعطيات من نجاحها من عدمها في تحسن احوال البلاد والعباد .. وليس لها علاقه بالفرد او الحزبيه .. ولو كان لتغير الخطط بناء على المعطيات والنتائج خطا وخطر .. لما كانت العشر دول ذات الطبيعه الحزبيه مكانا في قياده العالم صناعيا وتعليميا وتنكولجيا واقتصاديا وكل شي .. لو كان كلامك صحيح اذا من باب اولى ان نرى الدول ذات الخكام الفسده الديكتتورين بانظمتهم الثابته الغير مواكبه للعصر ونتائجه من فشل او نجاح هم من يقودوا العالم الان .. اذا من باب اولى ان نرى امريكا اليابان فرنسا المانيا بريطانيا كوريا ايطاليا الخ الخ هى الدول الفاشله .. بينما دول ذات الحاكم المخلد ثابت الخطه هم الذين يقود العالم علميا وصناعيا مثل سوريا ايران وغيرهم من الانظمه التى يروج سلاطينها كذبه ثبات الخطه وحرمه تغير الديكاتور الفاسد الخ الخ ..
انما الاسلام بعث ليحكم اللاصلح والاكفاء وان يحاسب مثله بقيه عباد الله بلا قهر وظلم وفساد

صدقنى ثبت بالواقع على الارض ان معظم السلاطين في بلاد المسلمين لا اقول الكل .. فهناك دول تطورت ويعيش شعوبها في نعيم وامن ورغد من العيش ولكن الغالبيه على مدار مئه سنه الفسده والفشله والظلمه اكثر بكثيييير.
ففتوى الخروج على الحاكم وتحريم الحزبيه هى فتاوى دينيه ارضاء لشهوات السلاطين في الخكم و كحجه لقمع وقتل معارضي فسادهم وظلمهم .

التعديل الأخير:
بالعكس والله يا اخى العزيز
كلامى اعمق .. لانه في هذا الزمان افضل نظام سياسي لحكم عقول ملاين البشر هو تدوال السلطه وتكوين احزاب وفق اراء واختلافات طبيعيه بشريه بين ملايين البشر .. وانما حرمها فقط علماء السلاطين لخطر هذا على شهوه السلاطين في الانفراد بالحكم ..

نقطه ثانيه اياك ان تصور ان السلاطين زهاد وعباد وان السلطه والحكم يا حرااام فرصت عليهم والا انهم في الحقيقه بلاشهوه ولا طمع ولا فكر فاسد ظالم في ازاحه كل من يقف في طريق شهوتهم

نقطه ثالثه .. مساله التعدديه ولا الانفراد بالحكم وخلود السلطان على الكرسي حتى الموت .. كل له ايجابيات وسلبيات .. ولكن سلبيات الانفراد بحكم غقل واحد لعقول الملاين حتى الموت فساده وخطره على عباد الله اكبر بكثير جدا جدا جدا جدا ..

حتى مثالك معكوس وغير واقعى .. اذهب واسال ملاين المسلمين عن حكامهم الذين تايد جلوس الحاكم لمئه سنه بدل التغيير .. اسالهم عن احوالهم .. وفساد النظام السياسي للدوله والسجن والقتل وعدم المحاسبه وان الرئيس فوق القانون وفوق عباد الله ظلما وقهرا .. هذا هو الواقع لا تفترض الخيال ولا تفرض العكس .. كيف السبيل لتغير الحاكم الفاسد الفاشل الظالم الذي افقر عباد الله بجهله الذي نصب نفسه سلطانا فوق المحاسبه لانه سلطان معصوم مخلد على الكرسي الى الموت .. هل هذا هو الاسلام ؟ هل هذا ما بعث من اجله محمد صلى الله عليه وسلم ؟ كيف نغيره .. لا اجابه عند مفتى السلاطين الا ما يرضي ولى شهوه سلطانهم

اما تعليلك بتغير الخطط .. مردود عليك لان نفس الحاكم الديكتانور نفسه غير ثابت الخطط والتوجهات .. ولو مات ديكتتاور سياتى من بعده ديكتتور اخر يغير من قبله لاثبات ديكتتوريته وذكاءه . والديكاتور الثالث وهكذا بعد موت الثانى وهكذا .. اذا ثبات الخطه والادره الذي تظنها ميزه ليست ميزه قي حد ذاتها .. انما يتطلب تغيرها خسب المعطيات من نجاحها من عدمها في تحسن احوال البلاد والعباد .. وليس لها علاقه بالفرد او الحزبيه .. ولو كان لتغير الخطط بناء على المعطيات والنتائج خطا وخطر .. لما كانت العشر دول ذات الطبيعه الحزبيه مكانا في قياده العالم صناعيا وتعليميا وتنكولجيا واقتصاديا وكل شي .. لو كان كلامك صحيح اذا من باب اولى ان نرى الدول ذات الخكام الفسده الديكتتورين بانظمتهم الثابته الغير مواكبه للعصر ونتائجه من فشل او نجاح هم من يقودوا العالم الان
انما الاسلام بعث ليحكم اللاصلح والاكفاء وان يحاسب مثله بقيه عباد الله بلا قهر وظلم وفساد

صدقنى ثبت بالواقع على الارض ان معظم السلاطين في بلاد المسلمين لا اقول الكل .. فهناك دول تطورت ويعيش شعوبها في نعيم وامن ورغد من العيش ولكن الغالبيه على مدار مئه سنه الفسده والفشله والظلمه اكثر بكثيييير.
ففتوى الخروج على الحاكم وتحريم الحزبيه هى فتاوى دينيه ارضاء لشهوات السلاطين في الخكم و كحجه لقمع وقتل معارضي فسادهم وظلمهم .

كلنا نعيش الواقع الان
تداول السلطة احيانا كثير يكون فيه ضرر فيه ناس راضيه وناس مش راضيه
نفس الحالة عندك الان واحيانا توصل للنهب والسلب وتوصل للجان شعبية امام البيوت والمباني الخ
حتى توصل لخلل في بالامن وكل عسكري يمكن يرجع بلده
وفيه دول تتم البيعة وتخلص واكثر الناس نايمه ومؤؤسات البلدت تداوم من بكرة بشكل عادي

لكن مقصد كلامي بالنهاية وهو لب نقاشي هي الفرق المتخصصة لادارة الامور
ونظام الشورى افضل من الانتخاب لان الناس اللي جابت فيه ناس تانية عايز تشيل وراح يكون العكس

وانا اعرف مصريين واعرف ان فيه بيوت مصرية حصل فيها مشاكل في عزومة بسبب نقاشاتهم السياسية
وكل واحد وانتمائه وبعضهم وصلت بينهم للقطيعة

ونعيش الواقع اكثر في منطقتنا

فيه دول عندها انتخابات والناس تختار الخ
وفيه دول عندها مجالس متخصصة واختيار اشخاص مناسبين وخطط واضحة مسبقاً وشملتها الدراسات والاحتياطات الخ

و بتلاحظ الفرق بينهم لادارة الدولة والمالية الخ

اعطيك مثال واتمنى ترد عليه فيه لو شاهدته بدولة انتخابات في منطقتنا

هذا المجلس اسمه المجلس الشؤون الاقتصادية

اجتمع ايام المناورات الروسية قبل الحرب باسابيع لاي طارى ياثر على الاقتصاد بسبب الحرب او التوتر

فيه وزرا وفيه ناس متخصصة وشباب بعضهم ناجح بالشركات الكبرى الخ

d424e64cbb96 (1).png

اصحاب الانتخابات والتداول في منطقتنا ماذا فعلوا من اجرااء قبلها !!

نقاشي بالاول ان الشورى هي انك تجيب ناس متخصصه للشأن الاقتصادي ويكون لهم مجلس
اجتمع معهم يسمعون مني واسمع منهم ونشوف الجدوى ونرتب امورنا

ومجلس للامور السياسية
ومجلس للامور العسكرية
وهكذا

الانتخابات ناس ممكن تجيب لك ناس تدمر البلد لانه مستحيل عشان جاب اكبر صوت
عشان بلده او عشان قبيلته او عشان انه من النادي الفلاني او ابن النادي الخ يفوز
شعبيته لا يعني انه فاهم وممكن يشرع قانون او يوافق على قانون هو اساسا مش فاهمه

اومال بترد عليا ليه يا نوبي!! ولا هو عبط
انا حر ارد على اللى انا عاوزو يا فلسطينى طالما ما اسأتش لحد
العبط هو اسلوبك اللى انت بتتكلم بيه لدوقتى و العبط انك بدل ما تخليك فى حالك تخش تهرى فى امور داخليه لدوله غير دولتك
خليك فى المستوطنات اللى انتو بتبنوها و القبض بالشيكل و التصفح بالانترنت الصهيونى و سيب الاستنظار على بقيه خلق الله من على النت و سيب عنك مصر و مشاكلها الداخليه

انا حر ارد على اللى انا عاوزو يا فلسطينى طالما ما اسأتش لحد
العبط هو اسلوبك اللى انت بتتكلم بيه لدوقتى و العبط انك بدل ما تخليك فى حالك تخش تهرى فى امور داخليه لدوله غير دولتك
خليك فى المستوطنات اللى انتو بتبنوها و القبض بالشيكل و التصفح بالانترنت الصهيونى و سيب الاستنظار على بقيه خلق الله من على النت و سيب عنك مصر و مشاكلها الداخليه
وانا حر اقول الي بدي ياه طالما ما أسئت لمصر او الشعب المصري

كل كلامك عن بناء المستوطنات عبيط وبتكرر الكلام الي بتقرأه في المنتدى من دون فهم (يعني ما فيش مخ يفكر) , مش مستاهل ارد عليك

غالبية عظمى من الأعضاء المصريين اعتزلوا المنتدى بسبب الإساءة المتكررة لمصر من أعضاء معروفين , روح اتشطر عليهم اجري بعيد

وانا حر اقول الي بدي ياه طالما ما أسئت لمصر او الشعب المصري
وماذا عنا؟ ما انت برضه اسائت لينا لما شوفنا تعليقاتك القمده جدن جدن
كل كلامك عن بناء المستوطنات عبيط وبتكرر الكلام الي بتقرأه في المنتدى من دون فهم (يعني ما فيش مخ يفكر) , مش مستاهل ارد عليك
ofc
غالبية عظمى من الأعضاء المصريين اعتزلوا المنتدى بسبب الإساءة المتكررة لمصر من أعضاء معروفين , روح اتشطر عليهم اجري بعيد
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
و ليه اتشطر على البردعة لما ممكن اتشطر على الحما ذات نفسه؟

خلى كلامك محترم عشان مردش عليك بنفس طريقتك و انت اللى هتزعل فى الاخر..... و يلا بقى اجرى عشان تلحق تناملك شوية عشان متوصل الشغل متأخر و البشمهندس الصهيونى يعملها معاك و يخصم من "شيكل" حق يومين عمل

السنة الحالية هي الاصعب على مصر من ناحية فوائد الدين وسداد الدين لو تجاوزتها مصر بايجاد حلول السنوات المقبلة سوف نلحظ ارتياح اقتصادي على صعيد الحكومة على عكس هذه السنة

هذا الرجل المصري عبقري وكتب كتاب رائع اسمه متلازمة الدكتاتور خافت كل دور الكتب العربية ترجمته

كلنا نعيش الواقع الان
تداول السلطة احيانا كثير يكون فيه ضرر فيه ناس راضيه وناس مش راضيه
نفس الحالة عندك الان واحيانا توصل للنهب والسلب وتوصل للجان شعبية امام البيوت والمباني الخ
حتى توصل لخلل في بالامن وكل عسكري يمكن يرجع بلده
وفيه دول تتم البيعة وتخلص واكثر الناس نايمه ومؤؤسات البلدت تداوم من بكرة بشكل عادي

لكن مقصد كلامي بالنهاية وهو لب نقاشي هي الفرق المتخصصة لادارة الامور
ونظام الشورى افضل من الانتخاب لان الناس اللي جابت فيه ناس تانية عايز تشيل وراح يكون العكس

وانا اعرف مصريين واعرف ان فيه بيوت مصرية حصل فيها مشاكل في عزومة بسبب نقاشاتهم السياسية
وكل واحد وانتمائه وبعضهم وصلت بينهم للقطيعة

ونعيش الواقع اكثر في منطقتنا

فيه دول عندها انتخابات والناس تختار الخ
وفيه دول عندها مجالس متخصصة واختيار اشخاص مناسبين وخطط واضحة مسبقاً وشملتها الدراسات والاحتياطات الخ

و بتلاحظ الفرق بينهم لادارة الدولة والمالية الخ

ذكرتني باستاذ جامعي (والد صديقي) في كلية الهندسة جامعة الزقازيق كان صديق لمحمد مرسي الرئيس السابق و عاشق لجماعة الاخوان

عندما حدث موضوع 3 يوليو و حراك 30 يونيو كانت متضامن طبعا مع الاخوان لكنه ليس اخواني و لا يشارك في العمل السياسي...

حدث بعدها اضطرابات و مظاهرات لحركات زي طلاب ضد الانقلاب و الطلاب داخل الجامعات عملت احداث شغب داخل الجامعة و معروف كلية هندسة فيهل عدد كبير من الطلاب داعمين الاخوان

مسكوا أستاذة الجامعة ضربوهم و ضرب هذ الاستاذ داعم الاخوان، لما قالم انا ضد الانقلاب و مؤيد مورسي قالوا له امال لية لم تشارك في الاضراب العام و مازلت بتيجي شغلك و ضربوه.

الراجل رجع لبيته متبهدل و فضل يلعن في الاخوان و مؤيدين الاخوان

الفكرة ان سبب اللي حضرتك بتقولة هو ضعف التعليم في مصر و كارثة احترام الرأي و الرأي الاخر بالاضافة للتعصب و التخوين و خلافة

يعني مثلا فية واحد كل يوم يقول عني اني من عبيد الجنرال علشان مثلا مؤيدين لاشياء بتعلمها الحكومة و هتلاقية بيربط نقط ببعضها علشان يوصل الانطباع دة 😏

و اللي حصل في مصر كان حاجة اسمها ديمقراطية الصندوق و ليس ديمقراطية حقيقة

الديمقراطية الحقيقة بتضمن مشاركة كل الاطياف السياسية و حماية الاقليات و محاسبة الرئيس الاخواني حتي لو جاء بانتخابات و ليس محاصرة المحكمة الدستورية و اتهام ان كل من ضدة فلول و بعدين بسنوات انهم تبع العسكريين و كل الهري دة.

الناطحة باستثمار من الصين

و دبي عملت ناطحة وسط الصحراء امال هتعلمها في البحر

مع العلم اني ضد و قت مثل هذه المشاريع لو كانت بتمويل حكومي لانه ليس وقتها نهائيا و لا حتي دور الحكومة انها تبني ناطحات سحاب اصلا و دة دور المستثمرين

ذكرتني باستاذ جامعي (والد صديقي) في كلية الهندسة جامعة الزقازيق كان صديق لمحمد مرسي الرئيس السابق و عاشق لجماعة الاخوان

عندما حدث موضوع 3 يوليو و حراك 30 يونيو كانت متضامن طبعا مع الاخوان لكنه ليس اخواني و لا يشارك في العمل السياسي...

حدث بعدها اضطرابات و مظاهرات لحركات زي طلاب ضد الانقلاب و الطلاب داخل الجامعات عملت احداث شغب داخل الجامعة و معروف كلية هندسة فيهل عدد كبير من الطلاب داعمين الاخوان

مسكوا أستاذة الجامعة ضربوهم و ضرب هذ الاستاذ داعم الاخوان، لما قالم انا ضد الانقلاب و مؤيد مورسي قالوا له امال لية لم تشارك في الاضراب العام و مازلت بتيجي شغلك و ضربوه.

الراجل رجع لبيته متبهدل و فضل يلعن في الاخوان و مؤيدين الاخوان

الفكرة ان سبب اللي حضرتك بتقولة هو ضعف التعليم في مصر و كارثة احترام الرأي و الرأي الاخر بالاضافة للتعصب و التخوين و خلافة

يعني مثلا فية واحد كل يوم يقول عني اني من عبيد الجنرال علشان مثلا مؤيدين لاشياء بتعلمها الحكومة و هتلاقية بيربط نقط ببعضها علشان يوصل الانطباع دة 😏

و اللي حصل في مصر كان حاجة اسمها ديمقراطية الصندوق و ليس ديمقراطية حقيقة

الديمقراطية الحقيقة بتضمن مشاركة كل الاطياف السياسية و حماية الاقليات و محاسبة الرئيس الاخواني حتي لو جاء بانتخابات و ليس محاصرة المحكمة الدستورية و اتهام ان كل من ضدة فلول و بعدين بسنوات انهم تبع العسكريين و كل الهري دة.

كان فيه لقاء لصفوة حجازي واحمد منصور بالجزيرة
يتكلمون عن شخص قبضوا عليه واعتقد انه مات من الضرب ومبسوطين
يقول اكتشفنا انه من الجماعة جاي من البلده الفلانية وكملوا ضحك يعني موقف كوميدي حصلهم
وكأن الميت فرخة

الشغل المعتوه هذا احيان يدمر الدولة بحجة النظام
نظامك واجراءاتك غبية تأخير بغير لزمه احيان التأخير وقلة الموجودات تسبب ارتفاع فالاسعار وعمر السعر ما ينزل حتى لو وفرت بعد الازمه كمية هائلة من البضائع
ما يرفع الضغط غير بعض الاجراءات وان كانت نظامية تسبب كوارث لابد من النظر لجميع امور الحياة من جميع الجوانب خصوصا اذا كانت تمس الشعوب

الناطحة باستثمار من الصين

و دبي عملت ناطحة وسط الصحراء امال هتعلمها في البحر

مع العلم اني ضد و قت مثل هذه المشاريع لو كانت بتمويل حكومي لانه ليس وقتها نهائيا و لا حتي دور الحكومة انها تبني ناطحات سحاب اصلا و دة دور المستثمرين

لا وجه للمقارنة بين دبي ومصر ولا وضع دبي ومصر. الاولويات خربانة في مصر وكله بالديون! وانت مصدق ان الصين تستثمر بفلوسها؟ كله قروض يا رجل والصين تبني وتشغل شركاتها وتعطي قروض بفوائد يعني حلب بالمكشوف.

وحتى لا تقول اتحدث بدون دليل:
_______

أوضح أن الدفعة الأولى للقرض ستغطي تكاليف تصميم وإنشاء 7 أبراج شاهقة الارتفاع، تضم (برجين إداريين، و5 أبراج سكنية).

أشار الجزار أن منطقة الأعمال المركزية بـالعاصمة الإدارية الجديدة تضم 20 برجا باستخدامات متنوعة، ومنها
البرج الأيقوني، وهو أعلى برج في إفريقيا، بارتفاع نحو 385 مترا.

تبطين الترع إهدار مال عام

هما فاهمين كويس ان فى مشروعات مضره لكن سبوبة المقاولات الى بتروح لشركاتهم سواء بالعلن او من الباطن بالمليارات مش همهم بقا تدمر البلد ولا تحرقها المهم السبوبة وتخلص سبوبة المقاولات ندخل على سبوبة تانية وهكذا وتفضل ماشية لحد اما تقف لوحدها وإذا كان على البلد سهلة نشوف غيرها😑

وماذا عنا؟ ما انت برضه اسائت لينا لما شوفنا تعليقاتك القمده جدن جدن

ofc

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
و ليه اتشطر على البردعة لما ممكن اتشطر على الحما ذات نفسه؟

خلى كلامك محترم عشان مردش عليك بنفس طريقتك و انت اللى هتزعل فى الاخر..... و يلا بقى اجرى عشان تلحق تناملك شوية عشان متوصل الشغل متأخر و البشمهندس الصهيونى يعملها معاك و يخصم من "شيكل" حق يومين عمل
صراحة ما كنت مفكر اشوف حد مضحوك عليه زيك , بتفكر كل الفلسطينيين بيشتغلوا في الداخل المحتل , نسبة الفلسطينيين الي بيشتغلوا في الداخل المحتل لا تتعدى 10% (او أقل حتى) من الشعب وبيشتغلوا في مزارع او مصانع غالباً وبيفضلوا يشتغلوا مع عرب الداخل

وانا مش بقنعك بس شايفك ماسك في كلام كله عبط في عبط وبتردده وانت مبسوط على نفسك

اما انا ازعل!! ما بتسوى عندي حاجة عشان ازعل

انتهى النقاش

عودة
أعلى