المركزى المصرى: نعمل على انجاز مؤشر للجنية مقابل العملات والذهب

3 الف !
ولا 9 الف مقابل شغل 3 ايام مباني

في العقار في اقوى من كذا احدهم من مصر عرض ريالين مقابل كل بلك يعني عندك 19 الف بلك تساوي(38 الف ريال)=198.740 الف جنيه

وفي مقاولين مصريين مخالفين عباره عن نجارين ولايفهمون بشغل المقاولات (وياخذون على المتر 160 يعني مثل الارضيه حقنا تساوي 200 الف شغل يد بدون مواد) = مليون جنيه و46 الف في 3 شهور بناء عظم

للاسف هذولي العماله في مصر شوهو سمعتهم رغم المبالغ الكبير لكن عملهم يتركونه ناقص وغير جيد

وترى اعلى يد عامله في سوقنا هيا المصريه ولاتضمن الجوده

بكره الحكومه لما تطبق قرار بيع الاراضي لغير السعوديين راح تواجههم

مشاهدة المرفق 524079
والله ده فى الآخر يرجع للي شغال معاهم انا ليه اتعامل مع عامل وحش وخصوصا ان الخليج فيه بدائل كتير من كل الجنسيات من حق اى حد يشتغل مع الى مريحة نفس النظام فى مصر فى صنيعي كويس وفى صنيعي مش كويس واحنا بنختار مش فاهم ايه يغصبك تتعامل معاهم الا لو عندك نقص فى الأيدي العاملة او فى المجال ده وهنا النقطة دى فى اى مكان بنحتكم لعوامل تانية حتى فى مصر فى الأماكن النائية بنحتكم ليها العرض والطلب

والله ده فى الآخر يرجع للي شغال معاهم انا ليه اتعامل مع عامل وحش وخصوصا ان الخليج فيه بدائل كتير من كل الجنسيات من حق اى حد يشتغل مع الى مريحة نفس النظام فى مصر فى صنيعي كويس وفى صنيعي مش كويس واحنا بنختار مش فاهم ايه يغصبك تتعامل معاهم الا لو عندك نقص فى الأيدي العاملة او فى المجال ده وهنا النقطة دى فى اى مكان بنحتكم لعوامل تانية حتى فى مصر فى الأماكن النائية بنحتكم ليها العرض والطلب
ماتقدر تعرف الوحش من التمام مافي نظام مهني للعماله ومعلمين السوق يوضح لك من الممتاز ومن الغير ممتاز حسب تجربتي وتجربة الكثير من المقاولين

كل شي تجربه ميدانيه وغير صحيح ان السوق فيه كل الجنسيات هم على الاصابع (مصريين ويمنيين واقليه اسيويه اما السوريين نوادر)

ماتقدر تعرف الوحش من التمام مافي نظام مهني للعماله ومعلمين السوق يوضح لك من الممتاز ومن الغير ممتاز حسب تجربتي وتجربة الكثير من المقاولين

كل شي تجربه ميدانيه وغير صحيح ان السوق فيه كل الجنسيات هم على الاصابع (مصريين ويمنيين واقليه اسيويه اما السوريين نوادر)
بص ده الف به مقاولات اى حتى صنيعي بيدخل بيتك بتقله وريني الشغل الى انت عملته قبل كده سابقة أعمال بنسميها فى مصر لو عجبك واقتنعت بيه بتكمل معاه معجبكش بتجرب فى مساحة صغيرة الأول او بترفض التعامل معاه

في الدقيقه 1.15 يتكلم الوزير ان الحكومه يهمها تكبح التضخم في السلع 😂 طيب ليه ترفع الضريبه ياعسل ولا فيه ضريبه بدون تضخم هاليومين

الصراحه المسؤولين المصريين في الاقتصاد يصدموك

بص ده الف به مقاولات اى حتى صنيعي بيدخل بيتك بتقله وريني الشغل الى انت عملته قبل كده سابقة أعمال بنسميها فى مصر لو عجبك واقتنعت بيه بتكمل معاه معجبكش بتجرب فى مساحة صغيرة الأول او بترفض التعامل معاه

وكيف عرفت انه شغله !

عن نفسي احب اتعامل مع مؤسسة ولو فيه خطا لاحقا اعرف اجيب حقي

مش واحد يقولي تسو تسو مين اللي عاملك الشغل ده وهو اصلا ناسي انه هو اللي عمله ههههه

يا جماعة جننتونا بالدعم انا نفسي حد يقولى فين الدعم دا ارقام موثقه طالعة من اى بلد او مؤسسة معتبرة للابحاث انا مش فاهم ازاى بتسمو ودائع محطوطة بفايدة انها دعم مجانى ع كدا استثمار السعودية لاكتر من 100 مليار دولار فى سندات الخزانة الامريكيا دى دعم مجانى لامريكا وانا مش بقلل والله من جهود حد بس كلمة دعم مجانى دى تشل الحقيقة

وكيف عرفت انه شغله !

عن نفسي احب اتعامل مع مؤسسة ولو فيه خطا لاحقا اعرف اجيب حقي

مش واحد يقولي تسو تسو مين اللي عاملك الشغل ده وهو اصلا ناسي انه هو اللي عمله ههههه
😁 احب اطمنك المقيم يدير المؤسسات الصغيره (نجار وحداد) يعني بدون مراقبتك وتسليم مكتب استشاري معتمد ودع بيتك (مشكلة الخرسانات من بداية البناء الى 10 سنين وراك وراك)

يا جماعة جننتونا بالدعم انا نفسي حد يقولى فين الدعم دا ارقام موثقه طالعة من اى بلد او مؤسسة معتبرة للابحاث انا مش فاهم ازاى بتسمو ودائع محطوطة بفايدة انها دعم مجانى ع كدا استثمار السعودية لاكتر من 100 مليار دولار فى سندات الخزانة الامريكيا دى دعم مجانى لامريكا وانا مش بقلل والله من جهود حد بس كلمة دعم مجانى دى تشل الحقيقة
شوف المدن وحل مشاكل العشوائيات وناطحات هذي هيا الدعم اكثر من 92 مليار دولار صرفتهم الحكومه المصريه على مشاريع عقار وبنيه تحتيه غالبا وجزء مشاريع صناعيه لكن اساسا الصرف عقار لذلك انت مو حاس فيها لانها عباره عن مباني

بصو يا جماعة خلاصة الكلام ولا الخليج هيبطل يدفع فلوس لمصر ولا مصر هتبطل تاخدها لكن السؤال الأهم ليه السيسي بيوجه الكلام ده للداخل المصري حاليا
اما الصح ايه ان الخليج يبطل يدعم السيسي بفلوس بتتبخر فى جيوب مجموعة قبل ما تدخل حتى الاقتصاد المصري أهلنا قالو السلف تلف ورده خسارة لكن الى هيحصل ايه دول الخليج هتدعم السيسي لآخر نفس لأسباب لا يعلمها كل المصريين لكن هوا بيصرح ليه كده دلوقت دى الحقيقة مش عارفها لكن اكيد عنده اهداف داخلية طيب هل تدفقات الفلوس توقفت عن السيسي انا بقلك مستحيل

بصو يا جماعة خلاصة الكلام ولا الخليج هيبطل يدفع فلوس لمصر ولا مصر هتبطل تاخدها لكن السؤال الأهم ليه السيسي بيوجه الكلام ده للداخل المصري حاليا
اما الصح ايه ان الخليج يبطل يدعم السيسي بفلوس بتتبخر فى جيوب مجموعة قبل ما تدخل حتى الاقتصاد المصري أهلنا قالو السلف تلف ورده خسارة لكن الى هيحصل ايه دول الخليج هتدعم السيسي لآخر نفس لأسباب لا يعلمها كل المصريين لكن هوا بيصرح ليه كده دلوقت دى الحقيقة مش عارفها لكن اكيد عنده اهداف داخلية طيب هل تدفقات الفلوس توقفت عن السيسي انا بقلك مستحيل

يصرح عشان ثورة 11/11 المتوقعه حتى الاعلام الحكومي مهتم بها

اما الدفع للرئيس السيسي لم يعد له مجال هو يتجه لنظام لبنان (مقبرة الاموال)
والرئيس السيسي ماعاد فيه نفس لا يوجد جديد لديه . يخفض الضريبه افضل له اذا يبغى يكسب شعبه وتأجيل المشاريع العقاريه

هذا المشروع اللي يجيب فلوس - شراكه في المصنع سعوديه مصريه المانيه

التعديل الأخير:
شوف المدن وحل مشاكل العشوائيات وناطحات هذي هيا الدعم اكثر من 92 مليار دولار صرفتهم الحكومه المصريه على مشاريع عقار وبنيه تحتيه غالبا وجزء مشاريع صناعيه لكن اساسا الصرف عقار لذلك انت مو حاس فيها لانها عباره عن مباني
يا فندم انا سؤالى واضح ان لا انكر ان فى دعم انك تحط ودائع عندى دا فى حد ذاتة دعم انا بس محتاج مصدر عن انه دعم بلا مقابل يعنى بدون فائدة هبات وتبرعات مش تدفق نقدى فى صيغة استثمارات شراء شركات او حتى ودائع بفائدة هو فى الحقيقة السيسي اصلة مطيباتى وانا مباخدش ع كلامة

يجماعه لحد دلوقتي مفهمتوش الشعب المصري
الشعب المصري مستحيل يتحرك ويعمل اي ثوره ٢٥ يناير مخرجش الشعب المصري خرج بعض العشرات فقط من حركات المموله زي ٦ ابريل وغيرها وبعد كده الي صنع الحشد هم الاخوان المسلمين يوم ٢٨ يناير والدليل علي كده هو فشل كل عمليات الحشد في المليونيات الي كان بينادي بيها الشباب بعد اتفاق الاخوان والاسلام السياسي مع المجلس العسكري الشعب المصري خرج فقط في ثورة ٣٠ يونيو لانه كان علي ثقه تامه ان الجيش في ظهرهم ومعاهم وبالتالي دون الاحساس ده مستحيل حد يتحرك من الشعب المصري وحزب الكنبه زي ما بيقولو ثانيا اغلب الشعب علي يقين بعد تجربة الثورات ان حاله هيسوء اكتر لو اتحرك وكتير من الشعب رغم انه بيأن من الاسعار ولكن هو جواه عارف ان فيه تغيرات كتيره الدوله عملتها وتحسن كبير قدام عينه في البنيه التحتيه طيب الاخوان هل يستطيعو الحشد مره تانيه لا اظن لانه تم تصفية قدرتهم دي السنين الي فاتت ثانيا هو عدم امتلاكهم التعاطف الشعبي الي كان معاهم في ٢٠١١ واي خروج ليهم هيلتف الشعب حوالين الرئيس مره تانيه حفظ الله مصر وشعبها وقواتها المسلحه من التحريض .

يا فندم انا سؤالى واضح ان لا انكر ان فى دعم انك تحط ودائع عندى دا فى حد ذاتة دعم انا بس محتاج مصدر عن انه دعم بلا مقابل يعنى بدون فائدة هبات وتبرعات مش تدفق نقدى فى صيغة استثمارات شراء شركات او حتى ودائع بفائدة هو فى الحقيقة السيسي اصلة مطيباتى وانا مباخدش ع كلامة
هذي المبالغ ليست كلها ودائع الوديعه قليله مقابل المبالغ اللي استلمتها الحكومه المصريه وصرفتها على عقار لا يسد ديون ولا يريح الحكومه

الدعم بلا مقابل منح ماليه اعتقد على ايام الملك عبدالله بس اكيد مو كلها مبالغ قليله والله اعلم لكن الكلام ان الاموال اخذتها مصر كقروض ولا هي استفادت وانت تعرف الديون تقسط ولا تدفع كاش لذلك لن يجد احد يدينه من الخليج فوق المبالغ التي اخذها

هو في ازمه اقتصاديه يحتاج مبالغ خياليه لحل مشاكله معا شهادتي ان الرئيس قبل بناء العاصمه الادارية كان ماشي مثل الحلاوه فله وشمعه ومنوره لكن عند دخوله في العقار خرب الدنيا

استقرار مصر امر مهم ليس فقط لمصر بل لدول المنطقة ككل واتمنى ان تخرج مصر من ازمتها الاقتصادية لكن في الحقيقة جانب من تصريحات الرئيس السيسي الاخيرة تكشف حجم المشكلة الاقتصادية العميقة ولا اعلم هل ما هو القادم في الحقيقة

استقرار مصر امر مهم ليس فقط لمصر بل لدول المنطقة ككل واتمنى ان تخرج مصر من ازمتها الاقتصادية لكن في الحقيقة جانب من تصريحات الرئيس السيسي الاخيرة تكشف حجم المشكلة الاقتصادية العميقة ولا اعلم هل ما هو القادم في الحقيقة
تبي تتكلم مشاعر واحاسيس اقلك مهمه للمسلمين والعرب كونها بلد اسلامي وعربي

لكن بالعقل لو خربت مصر اقتصاديا ستخرب وحدها فقط لانها لاتنتج ضروريات للوطن العربي وهذا المفروض يفهمه المواطن العربي (بلده يجب ان يكون رقم اقتصادي للعالم لا لنفسه حتى يدعمه الغير)

لبنان كان يقال عنه مهم للوطن العربي ليه مدري المهم خربت لبنان انقطع عن السعوديه البطاطس اللبناني فخرج البطاطس الحائلي (من حائل شمال السعوديه قريب من طعم اللبناني) وانتهت السالفه 🙂

وهذا حال مصر اذا تضررت فلن ينضر غيرها لذلك عليهم ايجاد حل لانفسهم وليس الانتظار والمشاهده

لكن بالعقل لو خربت مصر اقتصاديا ستخرب وحدها فقط لانها لاتنتج ضروريات للوطن العربي وهذا المفروض يفهمه المواطن العربي (بلده يجب ان يكون رقم اقتصادي للعالم لا لنفسه حتى يدعمه الغير)

لبنان كان يقال عنه مهم للوطن العربي ليه مدري المهم خربت لبنان انقطع عن السعوديه البطاطس اللبناني فخرج البطاطس الحائلي (من حائل شمال السعوديه قريب من طعم اللبناني) وانتهت السالفه 🙂

وهذا حال مصر اذا تضررت فلن ينضر غيرها لذلك عليهم ايجاد حل لانفسهم وليس الانتظار والمشاهده

لا اعلم في الحقيقة لكن في الاردن نحن تاثرنا من ايام الربيع العربي والثورات في مصر تضاعفت اسعار الكهرباء والغاز كوننا مستوردين من مصر وعدد من السلع الاخرى

في الحقيقة اظن ان المشكلة سوف تكون اعمق ليس كحال لبنان في النهاية لبنان بلد صغير غير مؤثر في المنطقة وغير مستقر من السبعينات على عكس مصر

في مراكب نيوم قريبة ...الخ وعدد السكان كبير ١١٠

المهم يعني انت شايف عدم الدعم حتى لو صار انهيار أمني أو اجتماعي لا سمح الله

بعدين عماد الدين اديب استبعد خيارات مثل تداول سلمي لسلطه ليه ؟ هل هو عنده معلومه أن مستحيل يحصل تداول سلمي
طيب و الحل في نظرك

نستمر بدعم ولا تنفك المراكب؟

البطاطس 🥔
شفاك الله وعفاك مما انت فيه
تتمني خراب بلد عربي مسلم من اجل البطاطس الحائلي

عودة
أعلى