مصر: إنشاء أكبر مرصد فلكي في الشرق الأوسط

بعد بدء مهمة تيليسكوب جيمس ويب و وصول اول الصور ، مثل هذه المشاريع اضحت اشبه بالنكته السمجه.

الرئيس السيسي بيعمل عظمة حتي في الفضاء
ربنا يديلة على قد نيتة يارب

بعد بدء مهمة تيليسكوب جيمس ويب و وصول اول الصور ، مثل هذه المشاريع اضحت اشبه بالنكته السمجه.
تعليقك هو اللى سمج + سخيف لعلمك فى مصرية كانت مشاركة فى التيليسكوب
و ياريت بعد كده لو معندكش كلمة "مفيدة" تقولها يا ريت تخليهالك احسن

والله أنها بطلة المصرية هذي رفعت اسم بلدها عاليا وش أسمها

لا اعتقد انه سيكون أكبر من

مدينة الملك فهد للاتصالات الفضائية ( King Fahd City for Space Communications )​

هوائيات مدينة الملك فهد للاتصالات الفضائية
أكبر مجمع للاتصالات الفضائية في الشرق الأوسط وتحتل بها السعودية المرتبة الخامسة بين الدول في استعمال الاتصالات الفضائية.

انا تحدثت عن المشروع و فكرته ، كنت تستطيع الاجابه عن وجهة نظري بدون ان تتهجم شخصيا علي ، لا اعتقد بأني تهجمت عيك او على اي احد من اشقائي المصريين عندما صرحت بسماجة المشروع من الناحيه العلميه و البحثيه و الاقتصاديه.

عليك ان تهدء قليلا و تستوعب الرأي المخالف لك ،فصاحبه هو ليس بالضروره من الاعداء الاشرار.

لا اعتقد انه سيكون أكبر من

مدينة الملك فهد للاتصالات الفضائية ( King Fahd City for Space Communications )​

مشاهدة المرفق 500692
هوائيات مدينة الملك فهد للاتصالات الفضائية
أكبر مجمع للاتصالات الفضائية في الشرق الأوسط وتحتل بها السعودية المرتبة الخامسة بين الدول في استعمال الاتصالات الفضائية.

ما علاقه الاتصالات الفضائية بالمراصد الفلكيه ؟

انا تحدثت عن المشروع و فكرته ، كنت تستطيع الاجابه عن وجهة نظري بدون ان تتهجم شخصيا علي ، لا اعتقد بأني تهجمت عيك او على اي احد من اشقائي المصريين عندما صرحت بسماجة المشروع من الناحيه العلميه و البحثيه و الاقتصاديه.

عليك ان تهدء قليلا و تستوعب الرأي المخالف لك ،فصاحبه هو ليس بالضروره من الاعداء الاشرار.
انا ماتهجمتش عليك انا رديت عليك بنفس اسلوبك مش اكتر
انت كان ممكن تكتب تعليق احسن من ده انت تعليقك كان سخيف و مفهوش اى ناحيه انت اتكلمت فيها ..... انت دخلت هاجمت و خلاص
انا ماقولتش انك من الاعداء او الكلام التافه ده ...... بس بعد ازنك كلامك يبقى كويس حتى لو هيبقى معارض... بس مايبقاش زى اللى انت كاتبه

انا ماتهجمتش عليك انا رديت عليك بنفس اسلوبك مش اكتر
انت كان ممكن تكتب تعليق احسن من ده انت تعليقك كان سخيف و مفهوش اى ناحيه انت اتكلمت فيها ..... انت دخلت هاجمت و خلاص
انا ماقولتش انك من الاعداء او الكلام التافه ده ...... بس بعد ازنك كلامك يبقى كويس حتى لو هيبقى معارض... بس مايبقاش زى اللى انت كاتبه

ما فهمت اي شي من المضمضه الي كتبتها.🤷🏻‍♂

الناس مش لايقة تاكل وهذا يبعزق الفلوس شمال ويمين
فيه شئ غلط
اما ان السيسي محارب بمثل هذه المواضع
او
ان السيسي متخبط ولا يعرف يدير دولة مثل مصر

1. شراء فرقاطات جديدة
  2. إنشاء أكبر مرصد فلكي في الشرق الأوسط
  3. قطارات سريعة المانية
  4. صفقة مقالتلات اف 15 لمصر

وفي الجانب الاخر
  1. ديون مصر الخارجية ترتفع بنسبة 8.4% في الربع الأول من 2022
  2. مصر تعلن رفع أسعار البنزين والسولار
  3. انهيار الجنيه المصري
  4. السيسي يدعو الدول العربية التي لديها ودائع في مصر إلى تحويلها لاستثمارات

فيه شئ غلط
اما ان السيسي محارب بمثل هذه المواضع
او
ان السيسي متخبط ولا يعرف يدير دولة مثل مصر

1. شراء فرقاطات جديدة
  2. إنشاء أكبر مرصد فلكي في الشرق الأوسط
  3. قطارات سريعة المانية
  4. صفقة مقالتلات اف 15 لمصر

وفي الجانب الاخر
  1. ديون مصر الخارجية ترتفع بنسبة 8.4% في الربع الأول من 2022
  2. مصر تعلن رفع أسعار البنزين والسولار
  3. انهيار الجنيه المصري
  4. السيسي يدعو الدول العربية التي لديها ودائع في مصر إلى تحويلها لاستثمارات
1. فرقاطة مستعملة من مخرون امريكا و احتمال من المعونة
2. المرصد من ٢٠١٨ و تكلفتة ٥٥ مليون دولار علي اربع سنوات...و بدا فعلا من 2022 لحد 2026
3. قطارات المانيا باستثمارات المانية و بردوا من قبل الازمة و علي سنوات طويلة ربنا يديك و يديني الصحة (دول افريقيا كلها شغالة تحول للقطارات دية)
4.مجرد كلام و لا يوجد اي شئ عن صفقة الاف ١٥ حتي الان.

المشكلة في الحكومة ليس كل هذا و لكن عدم تحفيز و ازالة معوقات زيادة الانتاج و للقطاع الخاص لتقليل الاستيراد و زيادة الصادرات.

الجنية المصري لم ينهار و لا يبقي الين الياباني انهار! الجنية انخفض قيمتة 14% فقط و دة جيد لاي اقتصاد

بخلاف دول الخليج دائمة ربط عملتها بالدولار و تدعم الدولار و هذا له ايجابيات و سلبيات.

وبعدين ؟
زيادة ديون على الفاضي وش الفايدة
المشروع لو يكون اقتصادي ماهو كان أفضل
فوائد اقتصاديه كبيره جدا ..
هذا المرصد بامكانه اكتشاف المعادن والمواد الخام من ذهب وفضه وياقوت ولؤلؤ و مرجان والماس في الكواكب المجاوره والنيازك المحلقه و التى ستخرج الاقتصاد المصريه من ازمته الكبيره الحاليه .. هذا هو التفكير السليم .. في الصرف السليم في المكان السليم في التوقيت السليم ...
اطمئنوا اخوتنا في الخليج .. فلوسكم محفوظه مع هذه العبقريه الاقتصاديه المصريه .. فلوسكم في امااان 🥳

التعديل الأخير:
عودة
أعلى