مصر: إنشاء أكبر مرصد فلكي في الشرق الأوسط

وش الفايدة
مصر تحتاج مشاريع أقتصادية تدر عليها الاموال لكن مشاريع المكاتب وتلسكوب لن ينفعها ماديا
هاذه المشاريع تصلح لدول التي لا تواجه ضائقة مادية مثل دول الخليج
دنتا هتدلع
لا تغضب منك الع.... صصه السيساويه معروف عن مصر انها بلد البنيه التحتية والفوقيه والفضائية

مرصد فلكي و الناس تشحت في الشوارع!!!

Come On Reaction GIF by MOODMAN
عشان يبصوا منه على حال الناس

فعلا يأسطي الحالة بقت صعبة ابعت لاخواك كام ألف دولار افك بيهم ازمة الله يكرمك ... وفقا لتصريحات المعارضين انت يتاخد 100 دولار في السنة .

و جود الشحاتة بسبب غياب الرقابة و الامن والاتجار بالاطفال . و الكلاب الي بيخلفوا عيال يسرحوهم . و تلاقي اللي مسرح عيالة نباشين في القمامة علشان يقعد هو يشرب مخدرات 🤬

و اختيار المهنة السهلة اللي تكسب فلوس بالعبيط بسرعة (حاجة عاملة زي رجال الأعمال و حبهم للربح السريع)

جرب كدة تجيب لوالدتك واحدة تساعدها في شغل البيت و شوف هتاخد منك كام

بالنسبة للحالات المحتاجة فعلا فالحمد لله مصر فيها خير و الناس بتسد معاهم فورا و بتنتهي القصة . لكن اللي واخدها تسول دة و ضع اخر.
وفين دور الحكومة لو تفتكر أيام مبارك لو توعي عليها كانت الحملات على المتسولين ليل نهار لدرجة الى كان يتعب ويقعد على الرصيف كانت ممكن الحكومة تاخده تسول 😂 لكن تفتكر ليه الحكومة دلوقت عامله نفسها مش شايفه علشان بكل بساطة فى أزمة كبيرة فى مصر فا الحكومة دلوقت فعلت وضع اعمل نفسك ميت

وانت مالك ومال الوضع الاقتصادي السيئ خليك في بلدك إلى وضعها الاقتصادي حلو
مش عارف انا يجدع ماله بينا الصراحه
والله العظيم لولا مصر مكان هبقي دولتك موجوده
احيك انك عدلت طريقه كلامك

وفين دور الحكومة لو تفتكر أيام مبارك لو توعي عليها كانت الحملات على المتسولين ليل نهار لدرجة الى كان يتعب ويقعد على الرصيف كانت ممكن الحكومة تاخده تسول 😂 لكن تفتكر ليه الحكومة دلوقت عامله نفسها مش شايفه علشان بكل بساطة فى أزمة كبيرة فى مصر فا الحكومة دلوقت فعلت وضع اعمل نفسك ميت
ياريت الحملات ترجع لانه حرفيا في كمية عصابات لاهم فقراء ولا شيء افتكر متسول عمال يلف منطقه كبيره في حي
طلع متفق مع تكسي يوصلو لأماكن يشحت فيها ده غير اسلوبه المستفززززززز

سيبك مني انا ابن مين انا غلابان احنا بنتكلم على الوضع الاقتصادي في مصر بالمناسبة البلد الصغير الذي لا يقارن بالدولة المصرية مشغل مليون مواطن مصري فاتحين بيوت من وراء عملهم هناك وانت احسب كل مواطن بيصرف على كم شخص من اسرته يعني داخلين في كم مليون.

بالأظافة الى ذلك فخامة الرئيس السيسي قال نحن لولا الاشقاء لكان وضعنا سيء لهذا قرر البلد الصغير تمديد مدة الودائع و تخصيص مبلغ للاستثمار و زيادة المساعدات الانسانية لشعب مصر الشقيق.

التعليق على اي موضوع حق اصيل لكل عضو مش عاجبك اشتكي للادارة.
مع احترامي وجود عاملين وافدين ليس جميله او خدمه لمصر كثرته دي مشكلة حكومه مش الوافد، ناهيك العنصريه ضد الوافدين فل كويت أعلى بمراحل من دول الخليجيه الاخرى وواصله للمسؤولين في البرلمان، شكرا على الاستثمارات لكن غير كده مفيش اي جميله و لا تقارن بمواقف دول نفس الإمارات
تحياتي.

ياريت الحملات ترجع لانه حرفيا في كمية عصابات لاهم فقراء ولا شيء افتكر متسول عمال يلف منطقه كبيره في حي
طلع متفق مع تكسي يوصلو لأماكن يشحت فيها ده غير اسلوبه المستفززززززز
والله كنت انا وواحده صديقتي من الكويت بتيجي مصر من2006 قاعدين فى كافية فى مدينة نصر من كتر الشحاتين قلبنا وجعنا وقمنا مشينا بتقلي انا عمري ما شفت الكم ده من المتسولين فى مصر الوضع بقا صعب عن اى سنه زرت فيها البلد المشكلة ناس كبيرة فى السن وأطفال يعنى لو فعلا الناس دي محتاجه المفروض ينظر فى وضعهم ومساعدتهم اما لو مش محتاجين يتم القبض عليهم علشان بيستحلو مال ناس غيرهم محتجاه دور الدولة المصرية فى انهيار مستمر على جميع المجالات لو جبنا شركة أمن وحراسة تدير مصر هيبقا دورها افضل من الحكومة وأجهزة وزارة الداخلية بكتير والمشكلة تلاقى حملات ترويجية للسياحة بتجيب السياح علشان توريهم خيبتنا وتقلهم شوفو لو مشربتوش اللبن باليل هتبقا زى عمو كده

العنوان عن مرصد

التعليقات عن كل شىء الا المرصد

تعليقات عن القطارات والشحاته والاقتصاد والديون ومقارنات بين الدول ف السعر وفى نزع ملكيات

للاسف لو هنحذف الردود المخالفة فى ال6 صفحات مش هيبقى غير ردين او ثلاثة فقط

لو سمحتو التزمو بالموضوع واى رد خارج عن سياق الموضوع هيتم حذفه

هو المرصد دا وظيفته ايه باختصار لو حد يعرف ؟

عودة
أعلى