هبوط الجنيه المصري

غلطة كبيرة اننا جبناهم فعلا كلام العلج جمد بن جاسم طلع صح دول اخرهم يمسكو دكانة
الله يرحم مرسى و يهدى اللى لسه ماشين معاهم
جبنا مين يا عم دول ركبه علي الثورة وجاتهم فرصة ميحلموش بيها علي طبق من ذهب غلطتهم انهم رشحه مرسي يمثلهم وكان اختيار غير موفق يا راجل دا حازم ابو اسماعيل بغباوته وغشمه لو رشحوه كان هيبقي اختيار ارحم من الدكتور مرسي الله يرحمه

جبنا مين يا عم دول ركبه علي الثورة وجاتهم فرصة ميحلموش بيها علي طبق من ذهب غلطتهم انهم رشحه مرسي يمثلهم وكان اختيار غير موفق يا راجل دا حازم ابو اسماعيل بغباوته وغشمه لو رشحوه كان هيبقي اختيار ارحم من الدكتور مرسي الله يرحمه
ركبو على الثورة اه بس انت اللى انتخبتهم و قولت هعصر على نفسى لمونة واجيب مرسى الاخوانى اهون من شفيق الفلولى بكل جهل سياسى فى الوجود ولكن نظرتك فى الوقت ده انك تختار الاقل ضرر و نسيت المستقبل
عجينة مرسى هى عجينة خيرت و هى هى عجينة حازم صلاح الفرق فقط ان حازم بيعرف يتكلم و بيعرف يستقطب الناس عكس مرسى اللى بيرتجل و بيعك و عكس الشاطر اللى وشه فاضحو

انا لو نزل انتخابات هديله بس يخوفي يرجع ينتقم لأبوه بعد اللي حصلهم دا معتقدش انه يفكر يزل ادام السيسي
غير انه اجبن من انه ينزل قدام السيسى بس هل انت فعلا هتنتخبو؟ طب لو انت هتنتخبو انت شيلتو ليه من الاول؟ ما هو هو كده كده اللى كان بيحكم اخر سنين ابوه

غير انه اجبن من انه ينزل قدام السيسى بس هل انت فعلا هتنتخبو؟ طب لو انت هتنتخبو انت شيلتو ليه من الاول؟ ما هو هو كده كده اللى كان بيحكم اخر سنين ابوه
انا عن نفسي منزلتش في يناير ولا كان عندي مانع ان جمال يكمل

هذا بعد تصريحات وزير المالية المصري انه يخشى من مجاعة.
هذا الرجل لخص مشكلة الجنيه قبل 5 سنوات (توفي قبل سنتين) نفس اسباب سقوط الجنيه حاليا ذكرها سابقا.. ومنها التصريحات الغبية للمسؤولين المصريين اللي تفاقم المشكلة.

*هو اول من وصف (طارق عامر) بالحمار وذكر سبب تعلق السيسي فيه

حاليا بعد برنامج الإصلاح الاقتصادي اللي عصر الطبقة الكادحة والمتوسطة معا وحرفيا عدينا ٩ سنين عجاف والتوقعات بتقول اننا هنمر بمثلهم كمان بس علي وضع اصعب من السابق وتقريبا الكام سنة اللي جايين دول ممكن يكونه من اسوأ السنين اللي هتمر بيها مصر كل الضغوط دي بتدي فرصة لجمال مبارك انه يرجع خصوصا ان ناس كتير بقت تقول ايام مبارك كانت اهون بكتير دا غير بتوع اسفين يا ريس دا غير ان الناس فقدت الامل انها تشوف وجوه جديده ومتوقعين مين اللي جاي مسبقا اسباب كتير هتخلي الشعب يدي جمال لو فكر يترشح

التعديل الأخير:
حاليا بعد برنامج الإصلاح الاقتصادي اللي عصر الطبقة الكادحة والمتوسطة معا وحرفيا عدينا ٩ سنين عجاف والتوقعات بتقول اننا هنمر بمثلهم كمان بس علي وضع اصعب من السابق وتقريبا الكام سنة اللي جايين دول ممكن يكونه من اسوأ السنين اللي هتمر بيها مصر كل الضغوط دي بتدي فرصة لجمال مبارك انه يرجع خصوصا ان ناس كتير بقت تقول ايام مبارك كانت اهون بكتير دا غير بتوع اسفين يا ريس دا غير ان الناس فقدت الامل انها تشوف وجوه جديده ومتوقعين مين اللي جاي مسبقااشباب كتير هتخلي الشعب يدي جمال لو فكر يترشح
يعنى الحل انك تجيب و احد فاسد عشان يحل مكان واحد انت شايفه مش قادر على المشاكل الموجودة؟ ايه الفرق بين احمد و ابو احمد؟
يسطى اه العيشة زمان ايام ابو مال كانت احسن من دلوقتى بس اواخرها كانت مسامير النعش اللى دبت فى تابوت نظامة الفساد اللى للركب و قلة الاصلاحات كلها طرق كانت هتوصلك فى اللى فيه و بدون نيه للاصلاح

لماذا يصرح ؟ هو الجنيه ناقص ؟
ليس لهذا السبب انخفض الجنية حاليا و السبب هو استمرار خروج الاموال للساخنة بسبب التغييرات العالمية و حتي هو صرح بان مصر تعلمت الدرس و لن تعتمد علي الاموال الساخنة (جاية متاخرة الحركة دية 😓) و الراجل بيتكلم عن الازمة العالمية للغذاء و المجاعات اللي حتي البنك الدولي و العالم كله بيحذر منها و حابيبنا بياخدوا الكلام من سياقة

الاخ الشيخ الرئيس @Alucard بس بيتفرج علي السوشيال ميديا كتير و اللي مسيطر عليها حبايبنا الحلوين 😂

أمس عمرو أديب كانت حلقته قوية الصراحة. جايب خبير اقتصادي وخلاه يصارح الناس بالوضع الاقتصادي.

لو تشوف الحلقة تشعر بحجم المشكلة التي تواجه الإخوة في مصر.

مصر في وضع خطر والأمر لم يعد قصة يمكن إخفاءها بعبارات الروح الوطنية الخ.
و طبعا الاخوان شهروا الحلقة 😂 و حطوا النظرية دية 😂😂😂

أولا هاني توفيق بيظهر و بيقول نفس الكلام دة طوال سنوات طويلة جدا و مع بدأ الاصلاح الاقتصادي و كان بيطلع مع احمد موسي كمان

المشكلة انك بنفسك نقلت مقال و فتحت موضوع له هنا من سنة كدة و هو بيحظر نفس الكلام و كان ساعتها ظهر علي قناة القاهرة و الناس تقريبا

و نفس الراجل في ٢٠١٩ وهو بيشتكي بردوا

ابحث بس عنه و هتلاقي استضافات كتيرة جدا و حتي مع لميس الحديدي زوجة عمرو أديب من فترة

ايوة تحسنت عملة باكستان قليلا و حتى التركية .

كيف تتكلم عربي انت
بسبب اصدار تركيا الشهادات الجديدة و اللي غيروا اسمها علشان متبقاش ربا و كدة 😉

و التضخم في تركيا تاريخي

حتي ارتفاع الروبل الروسي و همي بسبب رفض الدولارات الموجودة في روسيا بعد العقوبات ، روسيا غير قادرة علي استخدام الدولارات اللي عندها.

يعنى الحل انك تجيب و احد فاسد عشان يحل مكان واحد انت شايفه مش قادر على المشاكل الموجودة؟ ايه الفرق بين احمد و ابو احمد؟
يسطى اه العيشة زمان ايام ابو مال كانت احسن من دلوقتى بس اواخرها كانت مسامير النعش اللى دبت فى تابوت نظامة الفساد اللى للركب و قلة الاصلاحات كلها طرق كانت هتوصلك فى اللى فيه و بدون نيه للاصلاح
بص افهمها بنفسك المشكلة في الخيارات المتاحة

ليس لهذا السبب انخفض الجنية حاليا و السبب هو استمرار خروج الاموال للساخنة بسبب التغييرات العالمية و حتي هو صرح بان مصر تعلمت الدرس و لن تعتمد علي الاموال الساخنة (جاية متاخرة الحركة دية 😓) و الراجل بيتكلم عن الازمة العالمية للغذاء و المجاعات اللي حتي البنك الدولي و العالم كله بيحذر منها و حابيبنا بياخدوا الكلام من سياقة

الاخ الشيخ الرئيس @Alucard بس بيتفرج علي السوشيال ميديا كتير و اللي مسيطر عليها حبايبنا الحلوين 😂

و طبعا الاخوان شهروا الحلقة 😂 و حطوا النظرية دية 😂😂😂

أولا هاني توفيق بيظهر و بيقول نفس الكلام دة طوال سنوات طويلة جدا و مع بدأ الاصلاح الاقتصادي و كان بيطلع مع احمد موسي كمان

المشكلة انك بنفسك نقلت مقال و فتحت موضوع له هنا من سنة كدة و هو بيحظر نفس الكلام و كان ساعتها ظهر علي قناة القاهرة و الناس تقريبا

و نفس الراجل في ٢٠١٩ وهو بيشتكي بردوا

ابحث بس عنه و هتلاقي استضافات كتيرة جدا و حتي مع لميس الحديدي زوجة عمرو أديب من فترة

بسبب اصدار تركيا الشهادات الجديدة و اللي غيروا اسمها علشان متبقاش ربا و كدة 😉

و التضخم في تركيا تاريخي

حتي ارتفاع الروبل الروسي و همي بسبب رفض الدولارات الموجودة في روسيا بعد العقوبات ، روسيا غير قادرة علي استخدام الدولارات اللي عندها.

يا باشا ساهلة يبعتلنا شوية وهنصرفهمله وقتي 😂

يا باشا ساهلة يبعتلنا شوية وهنصرفهمله وقتي 😂
ممنوع تدوال او التعامل بها. يعني اساسا لن يقبل اي بنك بعمل تحويلات دولارية من روسيا و الا هيتم فرض عقوبات علي هذة البنوك

تخيل ان روسيا مش عارفة تدفع ديونها رغم امتلاكها للمال

ده جزء من صعوبة استيراد القمح منهم هو عدم السماح بالدفع لهم بالدولار و هنشتغل مقايضات

تخيل مش عارفين يسدوا ديونهم رغم امتلاكها للمال

انا عن نفسي منزلتش في يناير ولا كان عندي مانع ان جمال يكمل
وانا برده ما نزلتش بس علشان ما كنت مقتنع باللي بيحصل اللي هو الولاد دول طلعوا منين مرة واحدة وفعلا طلعوا متدربين علي كده رغم أن كل كلامهم صحيح مائة بالمائة لكن كنت حاسس إن في حاجة غلط بس برده حسني مبارك يحمل وزر ما حصل كاملا لانه كان وصل لمرحلة من الفساد أنه جاب اخر نظامه نتمني أن لا يمشي السيسي في نفس الطرق للأخر لانه ماشي عليه حاليا وبسرعة مش بطالة

حاليا بعد برنامج الإصلاح الاقتصادي اللي عصر الطبقة الكادحة والمتوسطة معا وحرفيا عدينا ٩ سنين عجاف والتوقعات بتقول اننا هنمر بمثلهم كمان بس علي وضع اصعب من السابق وتقريبا الكام سنة اللي جايين دول ممكن يكونه من اسوأ السنين اللي هتمر بيها مصر كل الضغوط دي بتدي فرصة لجمال مبارك انه يرجع خصوصا ان ناس كتير بقت تقول ايام مبارك كانت اهون بكتير دا غير بتوع اسفين يا ريس دا غير ان الناس فقدت الامل انها تشوف وجوه جديده ومتوقعين مين اللي جاي مسبقا اسباب كتير هتخلي الشعب يدي جمال لو فكر يترشح
جمال لو تم السماح له بالترشح هيكتسح علي فكرة بس مستحيل ده يحصل

عودة
أعلى