صفقة تفاوض أمريكية بين السعوديين والإسرائيليين والمصريين

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بغض النظر ان الجزر مصرية ولا سعودية .. السيسي لو يقدر يتنازل عن لباسه هيتنازل.

الجزر مصرية حتى لو باعها السيسي واعترف بها الأفاقون ... مقابل حفنة دراهم .

مشاهدة المرفق 485204مشاهدة المرفق 485205مشاهدة المرفق 485206
الكلام مش مبين هل هم مصريتان ولا سعوديتان .. كل ما في الامر ان التفاوض تم مصر و السعودية بعد قطع العلاقات مع العثمانيين بخصوص تلك الجزر و تم الاعتراف بيهم جزء من الاراضي المصرية (سواء بالقوة او بالرضي) .. لكن الكلام مبهم عموماً و انا شايف الأفضل يتم تدويلهم بين مصر و السعودية , مكان مشترك و قوة مشتركة عليه.

وما قيمة الأرض دون أن تملك زرعها .. الحصاد اسهل واسرع ويا حبذا لو كان الحصاد أرز .. وما اكثره لدى الخليج .. هى معادلة عادلة خذ الأرض ونحن ناخذ حصادها ..

اي امتيازات سعودية علي الجزيرتين هي بالتبعية امتيازات مصرية .

يا حج انتا بتقول ايه كل مصري بيعلم ابنه انهم مصريتان وسعت منك أوي انتو معرفتوش ان في حاقه اسمها ثيران وصنافير الا لمى الاعلام اتكلم فيها واذا كل مصري بيعلم ابنه ان ثيران وصنافير مصريه فكأنه يعلمه اذا احد حط عنده امانه ينام عليها وميرقعهاش لأصحابها
مع احترامى ليك ازاى يعنى مفيش مصرى يعرفهم امال لما بنروح شرم الشيخ كنا بنروحهم اكيد ونعرفهم سواء كانت سعوديه او مصريه مش هتفرق كتير لكن اكيد كتير جدا من المصرين يعرفوهم كويس جدا جدا

الكلام مش مبين هل هم مصريتان ولا سعوديتان .. كل ما في الامر ان التفاوض تم مصر و السعودية بعد قطع العلاقات مع العثمانيين بخصوص تلك الجزر و تم الاعتراف بيهم جزء من الاراضي المصرية (سواء بالقوة او بالرضي) .. لكن الكلام مبهم عموماً و انا شايف الأفضل يتم تدويلهم بين مصر و السعودية , مكان مشترك و قوة مشتركة عليه.
المرفقات عبارة عن بعض فقرات المذكرة المصرية المقدمة للأمم المتحدة عام 1954 ، ويدحض فيها المندوب المصري الأدعاءات الإسرائيلية ، ويذكر فيها أن السيادة الرسمية المصرية بدأت سنة 1906 عقب حاثة العقبة مع الدولة العثمانية ويذكر أيضا »وأبرمت اتفاقية بين مصر والسعودية أكدت ما أسميه، ليس ضمًا وإنما احتلال الجزيرتين، والأهم من ذلك الاعتراف بأن الجزيرتين تمثلان جزءًا لا يتجزأ من الأراضي المصرية».

انا شايف ان الجزرتين مش فرقين معانا قوى
بس هتفرق جدا ج٥ وتوجع الشعبين
لو المملكة اهدتهم لإسرائيل
ده معناه ان حكام الشعوب خونه 100%

المرفقات عبارة عن بعض فقرات المذكرة المصرية المقدمة للأمم المتحدة عام 1954 ، ويدحض فيها المندوب المصري الأدعاءات الإسرائيلية ، ويذكر فيها أن السيادة الرسمية المصرية بدأت سنة 1906 عقب حاثة العقبة مع الدولة العثمانية ويذكر أيضا »وأبرمت اتفاقية بين مصر والسعودية أكدت ما أسميه، ليس ضمًا وإنما احتلال الجزيرتين، والأهم من ذلك الاعتراف بأن الجزيرتين تمثلان جزءًا لا يتجزأ من الأراضي المصرية».
انا شايف ان الرحلات لتيران و صنافير لسه شغاله .. اظن نقل الملكية لم يكتمل بعد

اطخم مش اطم
ثانيا ده مش عاوز يتحاور ده داخل يشاكل اتجنبته علشان واضح انه بوق

كل الردود فيها كمية تجاوزات مش فاهم
ليه كل واحد منكم بيتكلم وينعر وخلاص
يا جماعه هيا ضاعت باللى اتعمل
بس لو الامور معكوسه ومصر رافضه زى ٦٠ سنه قبل كده اقسم بالله ولا الجن الازرق يقدر يحكم بيها للسعوديه
عاوز حد يجيب مثال لجزر تم التنازل عن ادارتها لدوله اخرى وعادت للدوله الام

اختلف فى رايك وانتقد بس بدون تجاوز فى حق الغير
فى كلام لو الواحد كتبه الاداره تعمله حظر
بس الهوى غلاب
لاحبيبي انت على العين والراس اخ وعزيز وغالي لكن ان تنسب شيء لك وهو ليس ملكك فهنا يكون النقاش اما تقبل به او لا ولكن قبل هذا كلة انت رئيس دولتك المنتخب الرئيس عبدالفتاح السيسي وهو رأس الهرم في مصر الشقيقة قال ان الجزر سعودية والتاريخ والوثائق تقول انها سعودية تسلسلها :
تم اعطائها لمصر لفترة من الزمن وتم احتلالها من قبل اليهود ونزعها من يد مصر وراحت دماء مصرية نحسبها عند الله شهداء وثم بعد كامب ديفيد عادت والان ارجعت لنا لان الاصل في الموضوع انها ملك السعودية اما تقول انها مصرية هذا تجاوز بحق كل سعودي علماً بأن الممر المائي الدولي لايمر بين تيران وصنافير وراس الشيخ حميد بالسعودية حتى نقول ان الميادة الدولية تفصل بيننا وبينكم انما تمر بين صنافير وتيران وشرم الشيخ لذا تكون بالجرف القاري الاسيوي

اقبل النقد ونظل اخوان واذا كان هناك اساءة غير مقصودة انا اعتذر منك يا غالي

تيران اقرب للساحل المصري .. تبعد فقط 6 كم .
الممر المائي الدولي بينها وبين شرم الشيخ وليس بين تيران وراس الشيخ حميد لذا هي تبقى بالجرف القاري الاسيوي يا غالي

قرار السيسي لا ينقل الإدارة إنما السيادة

اتوقع ان ولي العهد يذهب في زيارة خارجية وقت زيارة بادين اذا تمت. يعني يمكن يقابل رؤساء خارجية دول الخليج فقط والعلم عند الله.
لا أظن يا دكتورنا الغالي .

بل الجميع في استقباله ...

ولكن ، وهو السؤال المهم : هل تمت الصفقة ؟ هل تم الاتفاق النهائي وهل حصل الامير خالد على جميع مطالبه ؟

نُتابع ....

شاهدو جمال جزيرة ثيران وصنافير السعودية :love:

المملكة العربية السعودية
تنوع جغرافي جبال خضراء ( جبال فيفا والجنوب عامة ) صحاري خلابة ( الربع الخالي ) ثلوج ( جبال تبوك ) جزر جميلة ( تييييران وصنافيييير )
عمار يا سعودية يامملكة الانسانية

الممر المائي الدولي بينها وبين شرم الشيخ وليس بين تيران وراس الشيخ حميد لذا هي تبقى بالجرف القاري الاسيوي يا غالي
لا يوجد اي ممر مائي يسمح بالعبور سوى بالمرور من امام مضيق تيران واقرب مسافة من تيران حيث ساحل شرم الشيخ .. وسيناء كلها في الجرف الأسيوي .

شاهدو جمال جزيرة ثيران وصنافير السعودية :love:

الحمد لله ما اكتر الاماكن والشواطئ المصريه سواء فى البحر الاحمر او المتوسط من مرسى علم جنوبا الى العلمين

هيا تنقلت للسعوديه لكن فعلا الرحلات شغاله عادى من شرم الشيخ

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى