حراسة طائرات ميج 21 الكورية لسوريا ومصر

أعماق المحيط 

مراسل لا يعني تبني الأخبار التي أنقلها
مراسلين المنتدى
إنضم
30 مارس 2018
المشاركات
48,305
التفاعل
112,374 786 1
الدولة
Saudi Arabia
EE8BDF05-D94E-4301-B5CA-3CE3A9E7A1D6.jpeg




كانت كوريا الشمالية في حالة حرب مع الولايات المتحدة طوال التاريخ تقريبًا حيث لا تزال الحرب الكورية التي بدأت في عام 1950 مستمرة من الناحية الفنية وجهود التحديث العسكري في البلاد موجهة فقط تقريبًا إلى الردع وإذا لزم الأمر خوض حرب مع الولايات المتحدة.


لكن الأمر الأقل شهرة كان الصراع الطويل بين دولة شرق آسيا وأحد أهم حلفاء واشنطن دولة إسرائيل والتورط الكوري في كل حرب إسرائيلية كبرى منذ أواخر الستينيات لدعم الأطراف العربية المعارضة لها.


وفي ضوء الدعم الكبير الذي تقدمه واشنطن لإسرائيل في ذلك الوقت من المرجح أن ينظر إلى ذلك في بيونغ يانغ على أنه وسيلة لمزيد من الضغط على الولايات المتحدة على الصعيد العالمي مع تعزيز العلاقات مع دول الشرق الأوسط خارج نطاق نفوذ المجال الغربي على الرغم من أن العوامل الأيديولوجية ربما كان لها تأثير أيضا.


يتناسب هذا مع الاتجاه الأوسع المتمثل في التزام كوريا الشمالية بالقوى البشرية لدعم البلدان في جميع أنحاء العالم التي تقاتل عسكريًا ضد المصالح الغربية مع أمثلة أخرى بارزة مثل فيتنام الشمالية ضد الولايات المتحدة وأنغولا ضد جنوب إفريقيا.


بدأ صراع كوريا الشمالية مع إسرائيل بدعم القوات المسلحة السورية التي بلغت ذروتها في قيادة الطيارين الكوريين لطائرات مقاتلة سورية ضد إسرائيل خلال حرب الأيام الستة عام 1967.


كما قدمت كوريا الشمالية أموالاً كمساعدة لمصر في العقد السابق في أعقاب حرب السويس عام 1956 عندما حاربت مصر فرنسا وبريطانيا وإسرائيل في وقت واحد للمساعدة في التعافي.



بدأ الأفراد الكوريون بالانتشار في مصر بعد حرب الأيام الستة وبحسب ما ورد أداروا شبكة واسعة من مواقع الدفاع الجوي في البلاد وقادوا طائراتها المقاتلة MiG-21.



كانت هذه هي نفس فئة المقاتلات التي قادها الطيارون الكوريون ضد القوات الجوية الأمريكية في فيتنام وشكلت العمود الفقري لكل من القوات الجوية للجيش الشعبي الكوري (KPA) وأساطيل مقاتلات القوات الجوية المصرية.



يتمتع الطيارون الكوريون بخبرة واسعة في تشغيل MiG-21 ليس فقط في فيتنام ولكن أيضًا في كوريا نفسها حيث اشتبكوا كثيرًا مع القوات الأمريكية بما في ذلك أثناء الاستيلاء على السفينة الحربية USS Pueblo في عام 1968 وإسقاط طائرة استطلاع تابعة للبحرية الأمريكية EC-121M واشتباكات متعددة مع مقاتلين أمريكيين.



وبحسب رئيس أركان الجيش المصري سعد الشاذلي فإن المساعدة الكورية أثبتت أنها ضرورية في وقت تشتد الحاجة إليها.



وأشار إلى أن أفراد من الاتحاد السوفياتي كانوا يقودون ما يقرب من 30٪ من الأسطول المصري من طراز MiG-21 ويشغلون حوالي 20٪ من بطاريات الصواريخ أرض-جو في البلاد وأشار إلى أنه بعد رحيل القوات السوفيتية بموجب مرسوم الرئيس المصري أنور السادات عانى سلاح الجو المصري من نقص كبير في الطيارين المدربين.


وبشأن دور كوريا الشمالية في حل هذه القضية ، قال الجنرال الشاذلي في مذكراته:

The solution occurred to me in March 1973, during the visit to Egypt of the Vice President of the Democratic (People’s) Republic of Korea (official name of North Korea.) On March 6, while escorting their Vice Minister of War, General Zang Song, on a tour of the Suez front, I asked if they could support us - and give their pilots useful combat training - but sending even a squadron of men.


I knew at that time that his country flew MiG-21s. After much political discussion, in April I went on an official visit to president Kim Il Sung to finalise the plan. My fascinating ten day tour of that extraordinary republic, an inspiring an example of what a small nation of the so called Third World can achieve with its own resources is, alas, rather outside the scope of this memoir, as is my stopover in Peking.



وصل الطيارون الكوريون - وجميعهم من ذوي الخبرة العالية وكثير منهم لدية أكثر من 2000 ساعة إلى مصر في يونيو وكانوا يعملون بحلول يوليو.



وسرعان ما راقبت إسرائيل أو حليفتها (الولايات المتحدة) الاتصالات بطبيعة الحال وأعلنت في 15 آب/أغسطس عن وجودهم.

للأسف لم تؤكد قيادتنا ذلك أبدًا.


ربما كانت القوات الكورية هي أصغر تعزيز عسكري دولي في التاريخ: 20 طيارًا فقط ، وثمانية مراقبين ، ومترجمين فوريين ، وثلاثة رجال إداريين ، ومستشار سياسي ، وطبيب وطباخ.


تأثيرها كان غير متناسب وقد واجهوا الاسرائيليين مرتين او ثلاث مرات في اغسطس وايلول/سبتمبر ونفس العدد تقريبا فى الحرب.


كان وصولهم لفتة دافئة ومبهجة.

أذكر القصة هنا بشكل أساسي لأشيد بهم وللاعتذار عن فظاظة قيادتنا في عدم القيام بذلك أيضًا ".



33BECB54-843E-4107-97D3-D95818D91A33.jpeg



في حين أن القوات المصرية لطالما أعربت عن أسفها لأن الطائرة MiG-21 لم تكن مناسبة بشكل جيد للاشتباك مع F-4E Phantom الأمريكية الصنع والتي كانت مقاتلة التفوق الجوي الإسرائيلي الرئيسية فإن أداء المقاتلة فوق فيتنام وكوريا وفي الأيدي الكورية فوق المجال الجوي المصري أضعف هذه الفكرة إلى حد كبير.



وفقًا لمصادر إسرائيلية في التقارير المتعلقة بالاشتباك بين طائرات MiG الموجهة لكوريا الشمالية وفانتوم الخاصة بهم أظهر الطيارون الكوريون مهارة كبيرة وكانوا لا يمكن المساس بهم بشكل فعال في الاشتباكات القريبة مستفيدين استفادة كاملة من قدرة MiG-21 الفائقة على المناورة لتجنب الهجمات الإسرائيلية المتعددة.


ولا يزال من غير المعروف ما إذا كان الطيارون الكوريون الشماليون قد أسقطوا أي مقاتلات إسرائيلية على الرغم من أن التقارير تشير إلى أنه لم تسقط الطائرات الإسرائيلية أي طائرة لكوريين.


غير أن عددا من التقارير تشير إلى أن طواقم صواريخ أرض-جو المصرية أخطأت في اعتبار المقاتلين الكوريين العائدين طائرات إسرائيلية وأطلقت النار عليهم وهو خطأ شائع على الجانب المصري خلال الحرب.


مثّلت مشاركة طيارين كوريين شماليين في حرب يوم الغفران بداية التدخل العسكري للبلاد في الشرق الأوسط الذي شهد التزام أفرادها بكل جهد حربي كبير يتعارض مع المصالح الإسرائيلية.



بينما تحولت مصر نحو الكتلة الغربية في أعقاب الحرب وتخلت عن الاتحاد السوفيتي وحلفائه العرب تواصل البلاد شراء أسلحة كوريا الشمالية وعلى الأخص بما في ذلك الصواريخ الباليستية.


كما تمت المساعدة الكورية ببناء متحف حرب في مصر لإحياء ذكرى حرب يوم الغفران والتي كانت تعتمد بشكل كبير على متحف حرب تحرير الوطن الأكبر في بيونغ يانغ لإحياء ذكرى الحرب الكورية.



عادت سوريا إلى الظهور منذ أواخر السبعينيات كمتلقي أساسي للمساعدة الكورية حيث تلقت الدعم الكوري لترقية مجموعة واسعة من الأجهزة من أنظمة صواريخ سطح إلى جو إلى الدبابات.


كما دعمت كوريا الشمالية لاحقًا بناء مصنع للصواريخ الباليستية في سوريا حيث طورت فئات متخصصة من الصواريخ خصيصًا لتلبية الاحتياجات السورية.


شهد خبراء المدفعية الكوريون قتالًا نشطًا ضد القوات الإسرائيلية خلال حرب لبنان في الثمانينيات ومؤخرًا في العقد الأول من القرن الحادي والعشرين عملوا كمستشارين للوحدات السورية التي تقاتل التمرد الإسرائيلي والتركي والغربي.


وبحسب ما ورد تم نشر القوات الخاصة الكورية لعمليات مكافحة التمرد في سوريا في ذلك الوقت.


المتلقي العربي الرئيسي الآخر للدعم الكوري كان ميليشيا حزب الله اللبنانية التي تلقت أسلحة تدريبية وتحصينات تحت الأرض لعبت دورًا رئيسيًا في النجاحات العسكرية للتنظيم ضد إسرائيل في عام 2006.


وبحسب ما ورد تلقى عدد من الشخصيات الرئيسية في قيادة حزب الله بما في ذلك زعيمه حسن نصر الله تدريبات عسكرية في كوريا في الثمانينيات.



برزت إيران أيضًا كمتلقي رئيسي للدعم الكوري في الثمانينيات من خلال ترسانة الصواريخ الباليستية والتحصينات ومجموعة من الأصول الأخرى التي تعتمد بشكل كبير على التقنيات الكورية.



 
دور كبير لكوريا الشمالية في مصر و مع الاسف تم الغدر بيهم من النظام الحالي عشان عيون الولايات المتحدة , صهيون و كوريا الجنوبية.

تعاون مصري كوري شمالي في مجال الباليستي احسن مليون مره من تجميع الدبابة الكورية الجنوبية K1 .
 
دور كبير لكوريا الشمالية في مصر و مع الاسف تم الغدر بيهم من النظام الحالي عشان عيون الولايات المتحدة , صهيون و كوريا الجنوبية.

تعاون مصري كوري شمالي في مجال الباليستي احسن مليون مره من تجميع الدبابة الكورية الجنوبية K1 .
حاول تستخير ثاني مرة قبل تتهور و تكتب
 
حاول تستخير ثاني مرة قبل تتهور و تكتب
معلش هاخدك علي اد عقلك و انزل بسني و اكلمك .. قولي ايه غلط في تعليقي ؟ التعاون المصري الكوري الشمالي في مجال الباليستي مكنش صحيح قبل كده ؟ و قطع العلاقات المصرية الكورية الشمالية حالياً مش صحيح؟ ولا تجميع الكيه 1 مش صحيح ؟ ولا انتا داخل متعصب بسبب اني بقصف جبهاتكم فانتا داخل تلوش اي حاجه ؟
 
دور كبير لكوريا الشمالية في مصر و مع الاسف تم الغدر بيهم من النظام الحالي عشان عيون الولايات المتحدة , صهيون و كوريا الجنوبية.

تعاون مصري كوري شمالي في مجال الباليستي احسن مليون مره من تجميع الدبابة الكورية الجنوبية K1 .
البلدين افادو بعض لولا مصر ما امتلكت كوريا برنامج صوريخها الى بتهدد بيه أمريكا مصر شاركت فى إمداد كوريا بالكثير من الصناعات المدنية والعسكرية منها اول شبكة محمول فى كوريا كوريولينك مع سويرس انشاء وتطوير مصانع الأسمنت الكورية مشاريع شركة اوراسكوم التى لا حصر لها التغلب على أزمات الغذاء المتكررة وتصريف المنتجات الكورية كوريا الى محاصرة بشكل كبير ولولا مساعدات دولة زى مصر والصين وغيرها كانت معرضه لانهيار تام اما بالنسبة لقطع العلاقات انا مش مقتنع بالموضوع ده واعتقد انها مجرد تهدئة لأمريكا واكبر دليل على الكلام ده تصريحاتهم الى لسه قريبة جدا 2020 بس متنساش ان كيم الإبن زودها فى فترة من الفترات فى اعدام معارضين له بطرق بشعة ومصر صرحت وقتها برفض الى بيحصل
 
البلدين افادو بعض لولا مصر ما امتلكت كوريا برنامج صوريخها الى بتهدد بيه أمريكا مصر شاركت فى إمداد كوريا بالكثير من الصناعات المدنية والعسكرية منها اول شبكة محمول فى كوريا كوريولينك مع سويرس انشاء وتطوير مصانع الأسمنت الكورية مشاريع شركة اوراسكوم التى لا حصر لها التغلب على أزمات الغذاء المتكررة وتصريف المنتجات الكورية كوريا الى محاصرة بشكل كبير ولولا مساعدات دولة زى مصر والصين وغيرها كانت معرضه لانهيار تام اما بالنسبة لقطع العلاقات انا مش مقتنع بالموضوع ده واعتقد انها مجرد تهدئة لأمريكا واكبر دليل على الكلام ده تصريحاتهم الى لسه قريبة جدا 2020
تم قطع التعاون العسكري فعلاً و تخفيض الاتصالات.
 
عدلت الاقتباس اقراه
يا عم احنا بنعيب علي غيرنا في نظام بلدهم و احنا اكتر ناس بنعدم المصريين و الاجانب !!! كفاية ضرب المكسيكين و الامريكان بالاباتشي في الحادثة المشهورة و قتل ريجيني و فيه اجانب تانيين اتقتلو برضو.

حسني ***** كان راجل في موضوع كوريا الشمالية رغم اني بكرهه في طريقة حكمه.

الموضوع ببساطة , ترامب كان داخل شايط في كله , و عندنا طبعاً حالات انفلات بعد 2013 و رغبة في توطيد الحكم يبقي لازم اعتراف امريكي (الدولة الاولي عالمياً و اللي كله بيسمع لها) عشان كده نفذنا اللي هما عايزينه بخصوص كوريا الشمالية و بخصوص Cisoma . و لو مكنش نفذ كنت هتلاقي تعامل بطريقة تانية مع السي سي .
 
دور كبير لكوريا الشمالية في مصر و مع الاسف تم الغدر بيهم من النظام الحالي عشان عيون الولايات المتحدة , صهيون و كوريا الجنوبية.

تعاون مصري كوري شمالي في مجال الباليستي احسن مليون مره من تجميع الدبابة الكورية الجنوبية K1 .

يعني افرض على بلدي عقوبات واجوع الناس واضر بالعملة الخ عشان صواريخ !؟

فيه طرق ثانية مش ضروري كوريا الشمالية
 
يا عم احنا بنعيب علي غيرنا في نظام بلدهم و احنا اكتر ناس بنعدم المصريين و الاجانب !!! كفاية ضرب المكسيكين و الامريكان بالاباتشي في الحادثة المشهورة و قتل ريجيني و فيه اجانب تانيين اتقتلو برضو.

حسني ***** كان راجل في موضوع كوريا الشمالية رغم اني بكرهه في طريقة حكمه.

الموضوع ببساطة , ترامب كان داخل شايط في كله , و عندنا طبعاً حالات انفلات بعد 2013 و رغبة في توطيد الحكم يبقي لازم اعتراف امريكي (الدولة الاولي عالمياً و اللي كله بيسمع لها) عشان كده نفذنا اللي هما عايزينه بخصوص كوريا الشمالية و بخصوص Cisoma . و لو مكنش نفذ كنت هتلاقي تعامل بطريقة تانية مع السي سي .
الى اقصده ان العلاقات بين البلدين كانت دايما قائمة على المصالح المتبادلة يعنى حاجة قصاد حاجة بال بالعكس لو حسبتها هتلاقى مصر قدمت لهم كتير يكفى ان كنا من اول الدول الى اعترفت بهم فى مقالة ممكن تقراها بتتكلم عن الموضوع ده هتعجبك


 
يعني افرض على بلدي عقوبات واجوع الناس واضر بالعملة الخ عشان صواريخ !؟

فيه طرق ثانية مش ضروري كوريا الشمالية
عندك حق يا دوني, فكرتك مخطرتش علي بالي ابداً , بص احنا نروح نطلب تعاون اسرائيلي في مجال الباليستي او بريطانيا او فرنسا عشان هما بيحبو مصر و عمرهم ما دخلو حروب معانا و بيتمنو لينا كل خير.
jbeYwASW_400x400.jpg
 
عندك حق يا دوني, فكرتك مخطرتش علي بالي ابداً , بص احنا نروح نطلب تعاون اسرائيلي في مجال الباليستي او بريطانيا او فرنسا عشان هما بيحبو مصر و عمرهم ما دخلو حروب معانا و بيتمنو لينا كل خير.
jbeYwASW_400x400.jpg

مشكلتك اي شي لازم تحط معها اسرائيل حتى لو مالها علاقه
عشان تطلع النظام صهيوني ماعلينا هههههههههه

السعودية تعاونت بصمت مع الاوكران ومع الصين


لكن يا اما كوري شمالي يا اما تصهين !
 
مشكلتك اي شي لازم تحط معها اسرائيل حتى لو مالها علاقه
عشان تطلع النظام صهيوني ماعلينا هههههههههه

السعودية تعاونت بصمت مع الاوكران ومع الصين


لكن يا اما كوري شمالي يا اما تصهين !
يا حبيبي احنا مش دولة نفطية ولا بنتحكم في بورصة العالم عشان نفتح صدرنا و نقول اهوه احنا بنتعاون مع اي دولة في الباليستي و عندنا برنامج نووي و اللي عندكو اعملوه.

احنا دولة مصنفه (عدو) لاوروبا و امريكا و اسرائيل و اللي عايز يعارضني يعارضني , اي سلاح يجلنا منقوص , اي تعاون بيكون منقوص كل ده خوف مننا عشان مننقلبش عليهم في يوم من الايام.

الخبراء النازيين تم قتلهم في مصر عن طريق صهيون, الطائرة حلوان تم تدمير مشروعها عن طريق السوفييت ,البرنامج الباليستي المصري العراقي الارجنتيني تم وقفه عن طريق الامريكان , التعاون المصري الكوري الشمالي تم وقفه عن طريق السي سي بسبب الامريكان.

عايز ايه اكتر من كده ؟ معندناش امرام و الاف-16 اقل من نظيرتها في العالم و الابرامز منقوصه و مفيش باتريوت ولا حتي نسخه حديثه من السايدويندر.

كل ده بسبب واحد بس , اننا العدو رقم واحد. , فمش عايزنا نتعاون مع كوريا الشمالية ؟ امال نتعاون مع مين ؟ مع لوكسمبورج ؟

G3qrULZD_400x400.jpg
 
يا حبيبي احنا مش دولة نفطية ولا بنتحكم في بورصة العالم عشان نفتح صدرنا و نقول اهوه احنا بنتعاون مع اي دولة في الباليستي و عندنا برنامج نووي و اللي عندكو اعملوه.

احنا دولة مصنفه (عدو) لاوروبا و امريكا و اسرائيل و اللي عايز يعارضني يعارضني , اي سلاح يجلنا منقوص , اي تعاون بيكون منقوص كل ده خوف مننا عشان مننقلبش عليهم في يوم من الايام.

الخبراء النازيين تم قتلهم في مصر عن طريق صهيون, الطائرة حلوان تم تدمير مشروعها عن طريق السوفييت ,البرنامج الباليستي المصري العراقي الارجنتيني تم وقفه عن طريق الامريكان , التعاون المصري الكوري الشمالي تم وقفه عن طريق السي سي بسبب الامريكان.

عايز ايه اكتر من كده ؟ معندناش امرام و الاف-16 اقل من نظيرتها في العالم و الابرامز منقوصه و مفيش باتريوت ولا حتي نسخه حديثه من السايدويندر.

كل ده بسبب واحد بس , اننا العدو رقم واحد. , فمش عايزنا نتعاون مع كوريا الشمالية ؟ امال نتعاون مع مين ؟ مع لوكسمبورج ؟

G3qrULZD_400x400.jpg

انا لحد الان ماسمعت احد قال عندنا برنامج بالستي ونووي
وانت بتزود كلمات ليه يابني ( بصوت سلطان السكري ) لعاطف

فرنسا عطتك رافال قابلة للزيادة ومع بكج حلو
المانيا تعطيك اسلحة بحرية وبكج حلو
وانت تعرف تاثير الصهاينه عليهم لكن الوضع ماشي ماحدث منعها

هذا غير الكلام عن التايفون

اما العدو الاول والاخير مش صحيح الصهاينه جسم غريب بالمنطقة كلها
وعادة عند العرب من قبل انشاء الدول رفض الغريب
 
فعلا الشاذلي اضر كتير جدا بالدولة المصرية بكتابه وعليه استحق الحبس وان كان اكثر و ده الفرق بين العسكري و السياسي
 
معلش هاخدك علي اد عقلك و انزل بسني و اكلمك .. قولي ايه غلط في تعليقي ؟ التعاون المصري الكوري الشمالي في مجال الباليستي مكنش صحيح قبل كده ؟ و قطع العلاقات المصرية الكورية الشمالية حالياً مش صحيح؟ ولا تجميع الكيه 1 مش صحيح ؟ ولا انتا داخل متعصب بسبب اني بقصف جبهاتكم فانتا داخل تلوش اي حاجه ؟

ضحك
 
عودة
أعلى