معرض مصر العسكرى الثانى EDEX-2021

يعني اللي كانوا في المعرض خدمة عملاء مثلا بيستعبطونا ...ده كان فيه صحفيين هناك وبيسألوهم هيقولوا اخبار خاطئة مثلا

الايام بيننا بإذن الله و هتشوف بنفسك

حضرتك احنا نقلنا كل الاخبار اللي باستطاعتنا اننا ننقلها من المعرض عشان الكل يعرف مش بعد كل البهدلة دي والتصريحات اللي اتقالت لي المعرض تيجي تقولي الشركة بتقول كذا وكلامك غير صحيح بنفتري كذب احنا حضرتك

والله لو كان معايا فديو كنت حطيته
والله يا اخي تصريح داسو الرسمي يقول خلاف كلامك.

لذلك لدينا تصريح رسمي نعتمد عليه وهو الموثوق

الباستيون منظومة دفاع ساحلي
الصواريخ الصينية لتدمجها علي ماذا ؟!
الفريم ام جويند ام ميكو ام ماذا ؟!
تأتي بصورايخ لا يمكنك دمجها علي منصاتك .

الأمر الآخر لا مقارنة بين الاكسوسيت والاتومات في الموضوع الذي نتكلم فيه .

نتحدث عن قدرات الهجوم الارضي ،،، صاروخ يملكها والآخر لا يملكها اذن لا مقارنة من افضل ومن أسوأ .

بمنطقك نفسه الاتومات تم التعاقد عليه بعد الاكسوسيت ... الم يكن الاكسوسيت كافيا ؟! بما انه الافضل ؟!

ما نتكلم عنه اخي الكريم .
لديك
ما يقرب من 8 قطع بحرية قديمة
و 4 قطع جويند و 4 ميكو و 1 فريم و 4 امباسادور

نتكلم عن ما يقارب 30 قطعة بحرية بتسليح ثقيل لا يوجد بينهم قطعة واحده تستطيع ان تهاجم العمق الإسرائيلي وتهدده ؟!

أي منطق هذا وأي عقل .

فقط تملك قطعتين بحريتين تستطيع ضرب العمق الإسرائيلي العدو الاول لك من اسطول يعد الأكبر في المنطقة ؟!

اعطني تفسيرا أو اجابة لذلك فأنا لست صاحب هوى .

لا تخبرني أن هيئة التسليح المصرية بها خبراء و كذا وكذا قادرين علي تحديد متطلبات الجيش المصري .

الم يكونوا موجودين علي مدار 30 عام بعهد مبارك ليتركوا لكم اف 16 نسخه قرود و بحرية مكونة من نوكس وبيري مستعمل و سلاح غواصات متهالك مكون من روميو البائسة ،، أين كانوا هؤلاء الخبراء تاركين جيشهم في سبات عميق .

نحن هنا لنتناقش و لنفهم الأسباب الحقيقة .. لسنا هنا من أجل التطبيل للجيوش فتنتكس كما انتكست جراء البروباجندا المبالغ فيها في ستينيات القرن الماضي ... او نقلل من جيوش البلاد الإسلامية فنصبح جبناء لا ندرك قيمتنا .

نريد ان نعطي الأمور حقها دون مبالغات او تقليل .
علشان نتناقش صح اولا البيرجامينى فى 2 ان شاء الله تانى يعنى هيبقو 4
ثانيا ايام مبارك لا داعى لذكرها خلاص علشان الامور تغيرت بوجود السيسى خصوصا بملف التسليح
ثالثا بخصوص مهاجمه العمق الإسرائيلي انته ليه بتقصره فى القطع البحريه بس
انا ممكن الدفاع الساحلى او صواريخ قصيره المدى استهدف العمق الإسرائيلي ولو حتى براجمات صينيه او صواريخ مش مهم متوسطة المدى او بعيده المدى علشان قرب المسافه
احنا هنا بتنناقش مش بنتخانق وانا بتكلم كلام عقلانى خالص بدون اى مبالغه واكيد هيئة التسليح ادرى منى ومنك بخصوص التسليح لاننا كلنا هواه وكل واحد فينا بيتمنى بلده تمتلك الافضل انا نفسى مثلا فى اف15 ومدمرات بحريه فهل ده متاح مثلا
ولو فى تعاون مصرى مع الصين او كوريا الشماليه مثلا فاكيد مفيش اى معلومات عنه ولا هيبقى
اخيرا اخى الكريم ال اف 16 لما استلمتها مصر كانت بتسليح كامل لكن مع وجود التحديثات من صواريخ جو جو وقنابل ذكيه وصواريخ جو اض امريكيه امريكا رفضت
واحنا بنحاول مش بقول على قد المتاح لكن اكثر من المتاح
واظن من 2014 للان مفيش دوله ف المنطقه كلها جابت كمية الصفقات دى كلها علشان نقلل الفجوه من عدونا الصهيوني وعلى فكره المفروض عدوك ايضا زى زيك مع انى معرفش انك منين لكن انا كل الدول العربيه بالنسبه ليا واحد لانى ايضا مش بطبل لبلدى ولا صاحب هوى علشان انتقد وخلاص زى ناس تانيه
تحياتى وشكرا على المناقشه معاك وبالتوفيق ليكم ولينا ان شاء الله

ايوة لانى كنت بسألة على مصر فقالى ان الدولة القريبة من التعاقد على المقاتلة هى الاردن
وقال ان مصر وكام دولة تانى مش فاكرهم مرشحين للحصول على المقاتلة
ان شاء اللة خير ونسمع الخبر اليقين قريب
أشكرك يا غالي .. اي تفاصيل اخرى ؟

كلامك غير صحيح لان داسو بتصريحها ذكرت ان الامارات ستكون اول مشغل خارجي للمعيار F4 فهذا يعني ان الصفقة المصرية ستكون المعيار F3R

يعني اللي كانوا في المعرض خدمة عملاء مثلا بيستعبطونا ...ده كان فيه صحفيين هناك وبيسألوهم هيقولوا اخبار خاطئة مثلا

الايام بيننا بإذن الله و هتشوف بنفسك

حضرتك احنا نقلنا كل الاخبار اللي باستطاعتنا اننا ننقلها من المعرض عشان الكل يعرف مش بعد كل البهدلة دي والتصريحات اللي اتقالت لي المعرض تيجي تقولي الشركة بتقول كذا وكلامك غير صحيح بنفتري كذب احنا حضرتك

والله لو كان معايا فديو كنت حطيته

والله يا اخي تصريح داسو الرسمي يقول خلاف كلامك.

لذلك لدينا تصريح رسمي نعتمد عليه وهو الموثوق

اهلا بالاخوه

اسمحوا لي بالتعليق:

اولا:
ممثلي الشركات في المعارض لديهم اضطلاع كبير علي المعدات التي يعرضونها و ليس تفاصيل العقود التي توقعها شركاتهم
يعرفون ان فرنسا وقعت مع مصر عقد شراء رافال لاكن تفاصيل ذلك العقد لا يعرفونه و بالتالي لا يمكن تصديق تصريحاتهم الخاصه بالعقود بنسبه ١٠٠٪؜

ثانيا:
بالنسبه للنقطه محل الخلاف F3 ام F4:
الامر بسيط للغايه: فرنسا قالت ان الامارات اول مستخدم - اذا لا نقاش في ذلك الامر
قارن موعد تسليم الامارات لاول رافال F4 بموعد تسليم صفقه مصر الجديده و ستعرف ان كانت F4 ام F3 ام F5
و ان لم تكن المواعيد متاحه اذا لا داعي للتاكيد او النفي بدون مصدر رسمي

بالتوفيق

ثانيا ايام مبارك لا داعى لذكرها خلاص علشان الامور تغيرت بوجود السيسى خصوصا بملف التسليح
انا ممكن الدفاع الساحلى او صواريخ قصيره المدى استهدف العمق الإسرائيلي ولو حتى براجمات صينيه او صواريخ مش مهم متوسطة المدى او بعيده المدى علشان قرب المسافه
احنا هنا بتنناقش مش بنتخانق وانا بتكلم كلام عقلانى خالص بدون اى مبالغه واكيد هيئة التسليح ادرى منى ومنك بخصوص التسليح لاننا كلنا هواه وكل واحد فينا بيتمنى بلده تمتلك الافضل انا نفسى مثلا فى اف15 ومدمرات بحريه فهل ده متاح مثلا
ولو فى تعاون مصرى مع الصين او كوريا الشماليه مثلا فاكيد مفيش اى معلومات عنه ولا هيبقى
اخيرا اخى الكريم ال اف 16 لما استلمتها مصر كانت بتسليح كامل لكن مع وجود التحديثات من صواريخ جو جو وقنابل ذكيه وصواريخ جو اض امريكيه امريكا رفضت
واظن من 2014 للان مفيش دوله ف المنطقه كلها جابت كمية الصفقات دى كلها علشان نقلل الفجوه من عدونا الصهيوني وعلى فكره المفروض عدوك ايضا زى زيك مع انى معرفش انك منين لكن انا كل الدول العربيه بالنسبه ليا واحد لانى ايضا مش بطبل لبلدى ولا صاحب هوى علشان انتقد وخلاص زى ناس تانيه
اخي الكريم .
هيئة التسليح الخبيره تلك أين كانت ما قبل 2014 .. اذا جعلت الأمور مبارك وسيسي هنا اعتراف منك ان تسليح الجيش أمر سياسي يرتبط بهوى ومزاج الرئيس وليس مرتبط ب دراسات وبحوث توضح الحاجات اللازمة لجيشك .

اما عن موضوع الخبراء ،، فلنعطيك مثالاً .
اذا تابعت مثلا الإعلام الجزائري .
وتسمع عن انه القوات الجوية الجزائرية هي الاقوي في العرب والاقوي في أفريقيا .

هذا الإعلام التابع لدولتهم .

ثم تنظر أنت كمصري للشأن الجزائري ،، تبدي تساؤلات حول بعض الأمور العسكرية .

كيف لقوات جوية تدعي انها الاقوي ان لا تملك طائرات اواكس .

كيف لقوات جوية تخبرنا بأنها عظمى وهي تعتمد علي عدد قليل من المقاتلات الروسية الذي يحوم حولها كثيرا من الشكوك من السخوي 30 والميج 29 القديمة المستعملة .

فيأتي لك مواطن جزائري ،،، ليخبرك ان القوات المسلحة الجزائرية بها من الخبراء و العلماء من لديهم القدره في تحديد متطلبات الجيش وأنت مجرد هاوي لا تعلم شئ .

أهذا رد منطقي ،،ام هو مجرد خلق ٱلهه دون إبداء أسباب .

الكل يعلم ان قوات جوية دون طائرات اواكس هو خلل كبير ... سواء كان هناك خبراء او علماء او لا
هو خلل واضح حتي وان خرج هذا الرأي من هواه يكتبون عبر منتدي عسكري .

وبنفس المبدأ ..
لماذا لا استغل بحرية هي الاكبر و عدد قطع بحرية مسلحة تسليح ثقيل يتجاوز ال 30 قطعة دون قدرات ضرب العمق الإسرائيلي ؟!

هذا سؤال نرجو اجابة منطقية وليس إجابات من نوع الخبراء الذي نعرفه .

انت تواجه بحرية إسرائيلية صغيره ،، وعددها قليل لماذا كل تركيزك علي صواريخ السطح سطح التي تواجه بها بحرية قليله العدد وانت تملك بحرية اكبر كم وكيفا .. وتهمل ان تجعل بحريتك قادره علي تهديد عمق إسرائيل الذي يمثل ردع قوي لعدوك .. لماذا لا تضع بحريتك كسلاح ردع يستطيع ان يطال كل شبر في أرض عدوك .؟!

هذا تساؤل بسيط أيضا .

لماذا كلما طرحنا السؤال ،، الاعضاء المصريين يذهبوا لضرب العمق عبر البر والجو .. يا اخي انت تملك بحرية ضخمه لماذا لا تستغلها وتستغل كل قدراتها .

الكل يعلم هنا ان أحد اكبر نقاط الضعف الكبرى لدي اليهود انه لا عمق لهم ،،وانهم لا يتحملون تلقى ضربات في العمق وهذا ما يؤجج نومهم في كل الحروب .. لماذا لا تستغل بحريتك وترفع قدراتها وتكتفي ب 2-4 قطع بقدرات هجوم ارضي وانت تمتلك العشرات من القطع الأخري .

على مصر ان تتعاقد علي صواريخ بهذه القدره او تعمل علي انتاج صواريخ محلية بها هذه القدرات ويتم دمجها علي معظم منصاتها البحرية لاستغلال كامل الأسطول .

تحياتي لك .

اخي الكريم .
هيئة التسليح الخبيره تلك أين كانت ما قبل 2014 .. اذا جعلت الأمور مبارك وسيسي هنا اعتراف منك ان تسليح الجيش أمر سياسي يرتبط بهوى ومزاج الرئيس وليس مرتبط ب دراسات وبحوث توضح الحاجات اللازمة لجيشك .

كيف لقوات جوية تخبرنا بأنها عظمى وهي تعتمد علي عدد قليل من المقاتلات الروسية الذي يحوم حولها كثيرا من الشكوك من السخوي 30 والميج 29 القديمة المستعملة .

فيأتي لك مواطن جزائري ،،، ليخبرك ان القوات المسلحة الجزائرية بها من الخبراء و العلماء من لديهم القدره في تحديد متطلبات الجيش وأنت مجرد هاوي لا تعلم شئ .

الكل يعلم ان قوات جوية دون طائرات اواكس هو خلل كبير ... سواء كان هناك خبراء او علماء او لا

وبنفس المبدأ ..
لماذا لا استغل بحرية هي الاكبر و عدد قطع بحرية مسلحة تسليح ثقيل يتجاوز ال 30 قطعة دون قدرات ضرب العمق الإسرائيلي ؟!

انت تواجه بحرية إسرائيلية صغيره ،، وعددها قليل لماذا كل تركيزك علي صواريخ السطح سطح التي تواجه بها بحرية قليله العدد وانت تملك بحرية اكبر كم وكيفا .. وتهمل ان تجعل بحريتك قادره علي تهديد عمق إسرائيل الذي يمثل ردع قوي لعدوك .. لماذا لا تضع بحريتك كسلاح ردع يستطيع ان يطال كل شبر في أرض عدوك .؟!

هذا تساؤل بسيط أيضا .

لماذا كلما طرحنا السؤال ،، الاعضاء المصريين يذهبوا لضرب العمق عبر البر والجو .. يا اخي انت تملك بحرية ضخمه لماذا لا تستغلها وتستغل كل قدراتها .

الكل يعلم هنا ان أحد اكبر نقاط الضعف الكبرى لدي اليهود انه لا عمق لهم ،،وانهم لا يتحملون تلقى ضربات في العمق وهذا ما يؤجج نومهم في كل الحروب .. لماذا لا تستغل بحريتك وترفع قدراتها وتكتفي ب 2-4 قطع بقدرات هجوم ارضي وانت تمتلك العشرات من القطع الأخري .

على مصر ان تتعاقد علي صواريخ بهذه القدره او تعمل علي انتاج صواريخ محلية بها هذه القدرات ويتم دمجها علي معظم منصاتها البحرية لاستغلال كامل الأسطول .

تحياتي لك .
كلامك انا معاك ف اغلبه
لما قلت مبارك مش مهم ذكره لانه الحقيقة انه كان نايم ف العسل فى كل شئ فى مصر كهرباء ومياه وكل شئ لم يطور ف الحياه المدنيه حاجه هيطور ف الجيش ازاى وحقيقى فى بلادنا الرئيس رأيه هو المهم والاقوى أما مجلس الشعب مثلا اللى بيشرع القوانين دوره ثانوى
وان شاء الله مصر بالتعاون مع اكتر من دوله هنقدر نعمل ردع لاسرائل بالعمق بحرا وجوا وارضى وان شاء الله من الغواصات كمان
تحياتى لك وتشرفت بالنقاش معاك

نقدم لكم احدث الطائرات بدون طيار المصنعه في مصر "sarisa sra-1a"

والمقدمة من شركة "SAS Technology" اليونانية والذي نجحت شركة Amstone international group في تسويقه للتصنيع في مصر
الشركه تعمل في جمهورية مصر العربيه في شراكه مع الهيئة العربية للتصنيع
الطائرة تقوم بمهام الاستطلاع وكذلك مسلحه بعدد 4 صواريخ موجهه يمكن للدرون الاقلاع والهبوط عمودياً مزود باربع مراوح يبلغ وزنه 25 كلغم ويحمل 25 كلغم من الصواريخ مثل صاروخ هيدرا عيار 70 مم يمكن للدرون حمل 25 كلغم بحد اقصى من الصواريخ او السوائل او إمدادات قادر على البقاء في الجو لمدة 20 دقيقة
#raptor

المرفقات

53 KB · المشاهدات: 146
    48.3 KB · المشاهدات: 158
    50.8 KB · المشاهدات: 145
    54.4 KB · المشاهدات: 158
    49.9 KB · المشاهدات: 136
والله يابن الحلال احنا مش هنيجي نألف على حضرتك تم سؤال من بالجناح الخاص بشركة داسو وكدوا عل ان صفقة مصر من معيار F4

أيضا ما المشكلة في تصنيع قنابل الهامر

خصوصا ان المعرض القادم لمصر وذلك طبقا لرئيس الهيئة العربية للتصنيع وهيئة التسليح بالجيش المصري سيكون مليء بالقنابل و الصواريخ الموجهة و الذكية .....ما العيب اذا في تصنيع قنابل الهامر
المشكله في ايه …!!!؟؟؟
المشكله ليست في تصنيعها خارج فرنسا او داخلها.
المشكله في ان الخبر يخص مصر. وليس الجميع مستعد لقيام العملاق من ثباته. وماشاء الله الاخبار فرق الممتازه وهناك الكثير من المفاجئات.
المشكله في اسم مصر يا عزيزي.
ولكن احييك علي الخبر الحلو بتاع الرافال اف اربعه. لو صحيح ان ال ٣٠ الجداد اف٤. ابقي ضربه معلم. وابقي سلملي بقي علي التايفون ولا هتبقي محتاجين لها.
ده غير ان الام اصبح واضح جدا تفوق الرافال الصراحه. خصوصا مع الانباء عن الاداء الراءع للاسبكترا وقدراته في الكشف السلبي المجربه
وطبعا كل الاخبار القادمه من كوريا الحنوبيه فوق الممتازه و واضح تعويض
مصر عن قطع علاقتها مع كوريا الشماليه.
المدفع والذخائر وانظمه الاتصال بالاقمار الصناعيه وان شاء الله الخبر عن دبابه القتال الرئيسيه. مع اني متاكد ان الان مصر قادره علي انتاج دبابه خاصه بها…..
تحياتي.
عذراً انه عصرنا نحن..
الفراعنه الجدد………………

انت رديت بجمله واحده فقط وهي ما تنهي الموضوع. مصر لا تحتاج الي قصف العمق الاسراءيلي وخصوصا الاسراءيلي من قطع بحريه علي الاطلاق. فمصر لديها عشرات الطرق لقصف العنق الاسراءيلي. فلا وجود اي مشكله في هذا طالما انه هتاك حدود مشتركه …… فلا اعلم لما يصر البعض علي انتقاد هذه النقطه تحديداً. لا اعلم لما يصر البعض علي اظهار اي نواقص لدي مصر .!!
كما قولت لك. فمصر تمتلك عشرات الطرق لضرب العمق الصهيوني بمنتهي السهوله.
واما لك انت ولكن يسئل عن امكانات مصر الصاروخيه. فتذكر وليتذكر الجميع.
قريباً جدا بعد تدشين اول كورفيت مصري ان شاء الله. سيظهر صاروخ كروز مصري محترم ان شاء الله.

والله يابن الحلال احنا مش هنيجي نألف على حضرتك تم سؤال من بالجناح الخاص بشركة داسو وكدوا عل ان صفقة مصر من معيار F4

أيضا ما المشكلة في تصنيع قنابل الهامر

خصوصا ان المعرض القادم لمصر وذلك طبقا لرئيس الهيئة العربية للتصنيع وهيئة التسليح بالجيش المصري سيكون مليء بالقنابل و الصواريخ الموجهة و الذكية .....ما العيب اذا في تصنيع قنابل الهامر
حبيبي تصريح داسو واضح وضوح الشمس وهو ان الامارات ستكون اول مشغل للمعيار F4 خارج فرنسا.

يعني كلام عن ان مصر ستكون مالك للمعيار F4 في صفقك 30 مقاتلة فهذا غير صحيح

كلامك غير صحيح لان داسو بتصريحها ذكرت ان الامارات ستكون اول مشغل خارجي للمعيار F4 فهذا يعني ان الصفقة المصرية ستكون المعيار F3R
الامارات هتستلم 2022 مصر هتستلم 2024 .. فعليا الامارات اول مشغل للمعيار خارج فرنسا ونحن نليها فى تشغيل معيار F4

الامارات هتستلم 2022 مصر هتستلم 2024 .. فعليا الامارات اول مشغل للمعيار خارج فرنسا ونحن نليها فى تشغيل معيار F4
يا شيخ بلاش لف ودوران

اولا الامارات لن تتسلم اي مقاتلة في 2022 بل التصنيع سيبدأ في 2022
الكلام واضح وهو ان الامارات ستكون اول مشغل المعيار F4 بينما طلبية مصر ستكون F3R

الرافال اول تعاقد كان مصر واول مشغل خارج فرنسا هى الامارات

الانتاج الكمى سيبدأ فى السنه القادمه داسو لا تشغل خطين انتاج تعتمد التطوير لكل متعاقد على الرافال

الباستيون منظومة دفاع ساحلي
الصواريخ الصينية لتدمجها علي ماذا ؟!
الفريم ام جويند ام ميكو ام ماذا ؟!
تأتي بصورايخ لا يمكنك دمجها علي منصاتك .

الأمر الآخر لا مقارنة بين الاكسوسيت والاتومات في الموضوع الذي نتكلم فيه .

نتحدث عن قدرات الهجوم الارضي ،،، صاروخ يملكها والآخر لا يملكها اذن لا مقارنة من افضل ومن أسوأ .

بمنطقك نفسه الاتومات تم التعاقد عليه بعد الاكسوسيت ... الم يكن الاكسوسيت كافيا ؟! بما انه الافضل ؟!

ما نتكلم عنه اخي الكريم .
لديك
ما يقرب من 8 قطع بحرية قديمة
و 4 قطع جويند و 4 ميكو و 1 فريم و 4 امباسادور

نتكلم عن ما يقارب 30 قطعة بحرية بتسليح ثقيل لا يوجد بينهم قطعة واحده تستطيع ان تهاجم العمق الإسرائيلي وتهدده ؟!

أي منطق هذا وأي عقل .

فقط تملك قطعتين بحريتين تستطيع ضرب العمق الإسرائيلي العدو الاول لك من اسطول يعد الأكبر في المنطقة ؟!

اعطني تفسيرا أو اجابة لذلك فأنا لست صاحب هوى .

لا تخبرني أن هيئة التسليح المصرية بها خبراء و كذا وكذا قادرين علي تحديد متطلبات الجيش المصري .

الم يكونوا موجودين علي مدار 30 عام بعهد مبارك ليتركوا لكم اف 16 نسخه قرود و بحرية مكونة من نوكس وبيري مستعمل و سلاح غواصات متهالك مكون من روميو البائسة ،، أين كانوا هؤلاء الخبراء تاركين جيشهم في سبات عميق .

نحن هنا لنتناقش و لنفهم الأسباب الحقيقة .. لسنا هنا من أجل التطبيل للجيوش فتنتكس كما انتكست جراء البروباجندا المبالغ فيها في ستينيات القرن الماضي ... او نقلل من جيوش البلاد الإسلامية فنصبح جبناء لا ندرك قيمتنا .

نريد ان نعطي الأمور حقها دون مبالغات او تقليل .
سؤال منطقى بسيط ....ما هو مدى الاوتومات و rbs ........تقريبا حول 250 كم للنسخ المختلفة .....اذن لابد ان تقترب لمسافة من 150 الى 200 كم من السواحل الاسرائيلية لكى تضربة على اى هدف فى العمق ......كيف سيتم ذلك فى ظل تفوق جوى اسرائيلى كامل امام سواحلهم مباشرة

السيناريو الذى تطرحة هو سيناريو مضحك حقيقة .....بحريا اذا اردت ضرب العمق الاسرائيلى فستحتاج الى توماهوك او امثاله بمدى 1000 كم او اكثر اما ان تضرب العمق بصاروخ بعد ضربة تخسر منصته كاملة ؟؟؟؟......غير منطقى

مصر تريد صاروخ بحر بحر قوى و دقيق و مضاد للتشويش و لا يهمها كثيرا العمق لانه توجد وسائل اكثر فاعلية كثيرا لضربه لذلك اختارت الفرنسى اما صفقة الاوتومات فهى لمجرد التنويع

تحياتى

واضح من كلام شركة داسو إن المقصود الإمارات هتكون أكبر مشغل خارجي من حيث العدد مش المقصود بمعيار الطائرة

طيب يعم شربت شكرا
طيب مصر عندها ال 3 انواع اللى انته ذكرتهم طيب مكان ممكن ببساطه نجيب اتومات على الميكو يبقى اكيد بعد التجربه الاكسوسيت افضلهم
ولو هنجيب حاجه لضرب العم

اخي الكريم .

وبنفس المبدأ ..

هذا تساؤل بسيط أيضا .

تحياتي لك .
بمناسبة موضوع ضرب العمق الإسرائيلي مش ممكن مصر مش عايزة تطلب الطلب دا دلوقتي حتي لا تقف الصفقات العسكرية و الاقتصادية مقابل انتاج كروز بحري مصري و يتم تركيبه على القطع البحرية المصرية الصنع مثل اللي ظهرت في المعرض.

سؤال منطقى بسيط ....ما هو مدى الاوتومات و rbs ........تقريبا حول 250 كم للنسخ المختلفة .....اذن لابد ان تقترب لمسافة من 150 الى 200 كم من السواحل الاسرائيلية لكى تضربة على اى هدف فى العمق ......كيف سيتم ذلك فى ظل تفوق جوى اسرائيلى كامل امام سواحلهم مباشرة

السيناريو الذى تطرحة هو سيناريو مضحك حقيقة .....بحريا اذا اردت ضرب العمق الاسرائيلى فستحتاج الى توماهوك او امثاله بمدى 1000 كم او اكثر اما ان تضرب العمق بصاروخ بعد ضربة تخسر منصته كاملة ؟؟؟؟......غير منطقى

مصر تريد صاروخ بحر بحر قوى و دقيق و مضاد للتشويش و لا يهمها كثيرا العمق لانه توجد وسائل اكثر فاعلية كثيرا لضربه لذلك اختارت الفرنسى اما صفقة الاوتومات فهى لمجرد التنويع
مشاهدة المرفق 440818

تحياتى
كنت سأحترم حديثك وأرد عليه بما يليق .

لكن السخرية لا تقلل الا من صاحبها .. وختمت بصواريخ بحر بحر وهنا انتحر الكلام والرد والمنطق .

تحياتي

كنت سأحترم حديثك وأرد عليه بما يليق .

لكن السخرية لا تقلل الا من صاحبها .. وختمت بصواريخ بحر بحر وهنا انتحر الكلام والرد والمنطق .

تحياتي
اذن لا يوجد رد لديك .....توقعت ذلك

اخي الكريم .

وبنفس المبدأ ..

هذا تساؤل بسيط أيضا .

تحياتي لك .
حضرتك قلت أننا بنصنع كروز ودفاع جوي بس مش عارضينه مش ممكن يكون عندنا و بنصنع صواريخ لمهاجمة العمق بس مش عارضينها وبالتالي بتخلي العدو مش يعتبر البحرية كسلاح ضرب العمق يعني خداع مش أكتر

التعديل الأخير:
عودة
أعلى