اكبر ماكينات العالم في مصر انها dmu 600 gantry

نقلة نوعية فى كل الصناعات المكنة عملاقة وزنها 150طن هتمكن مصر من صنع الشاسيهات بكل انواعها بتكنولوجيا تعتبر الأحداث والادق فى العالم المحركات العملاقة منها محركات القطارات والسيارات وصناعات الطيران منجم دهب صناعى تطبيقات لا نهائية والشركة هتدى مصر القدرة على صناعة خطوط الإنتاج حسب احتياجاتها بتصنيع المكن موضوع كبير اتكلمنا عن أجزاء منه فى موضوع سابق
شاركت الرابط بتاعه فى المساهمة السابقة
يعني ان مصر مقبلة على صناعة سيارة وطنية خالصة ان شاء الله

الماكينة دية تقدر تصنع محركات القطارات ومحركات السفن واجزاء من التورينات بتاعت السدود وناقل الحركة وطلمبات المياة العملاقة مراوح ضخمة للانفاق ياريت
دي مكنة بتصنع مصانع تانية
تعمل اي قوالب كبس وتشكيل

تعمل اجزاء في السفن والغواصات
تعمل محركات ضخمة وبلاوي بمعنى الكلمة

مش سيارة فقط ان شاءالله لو فضلت ألمانيا معانا بنفس الروح ممكن مصر تسترجع قدرات صناعية فقدتها منطقتنا العربية وكان افضل امل لاسترجاعها 50سنه على الأقل لكن كده بيتم تعويضها فى لمح البصر نقل العلم ❤

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

الله أكبر الله أكبر ماشاءالله تبارك الله..ابعد العين والحقد يارب
مصر تسير على الطريق الصحيح
نقلة نوعية لثورة صناعية مصرية كبرى

الف مبروك مقدما
سعر المكينه اذا مايقل عن ٢٠٠ مليون جنيه يعني ٤٦ مليون ريال سعودي (١٢ مليون دولار) يابلاش

لكن هل مشروطه بعدم عمل بها شيء معين!
مشروطة ؟
😂😂😂
مكناش اخدناها
وبعدين انت متخيل انو ألمانيا حتتعامل مع مصر
بطريقة المسموح و الممنوع ؟

وعاوز اضيفلك و للأخوة المحترمين

وارد جداً تلاقي واحدة تانيه جاية

تقدر تقول إن الماكينة الواحدة عبارة عن آله زمن

مشروطة ؟
😂😂😂
مكناش اخدناها
وبعدين انت متخيل انو ألمانيا حتتعامل مع مصر
بطريقة المسموح و الممنوع ؟

وعاوز اضيفلك و للأخوة المحترمين

وارد جداً تلاقي واحدة تانيه جاية

تقدر تقول إن الماكينة الواحدة عبارة عن آله زمن
انا بردو فكرت فى كده اكيد مش هيكون فى واحده بس فى سيماف بالرغم من انها هتكون تحت ايديهم عند الحاجة بس هيكون فى واحدة كمان فى مكان تانى بس دى هيشغلها مصرين ان شاءالله بعد ما يتم تدريبهم 🤫

انا بردو فكرت فى كده اكيد مش هيكون فى واحده بس فى سيماف بالرغم من انها هتكون تحت ايديهم عند الحاجة بس هيكون فى واحدة كمان فى مكان تانى بس دى هيشغلها مصرين ان شاءالله بعد ما يتم تدريبهم 🤫
عارف فين بس مش هقول هي هتبقي في كذة مكان مش مكانين فقط هتنقل مصر ناقلة تانية

عارف فين بس مش هقول هي هتبقي في كذة مكان مش مكانين فقط هتنقل مصر ناقلة تانية
بس انا لسه مش عارف مكان الشيخ الى عامل العمل لألمانيا هيسهل حاجات كتيرة فى حياتى 🤣 مهو حاجة من الاتنين يا الناس دى اتجننت علشان تفرط فى الصناعات دى يامعمولهم عمل ده شغل الدولة العميقة بتاعت ألمانيا

بس انا لسه مش عارف مكان الشيخ الى عامل العمل لألمانيا هيسهل حاجات كتيرة فى حياتى 🤣 مهو حاجة من الاتنين يا الناس دى اتجننت علشان تفرط فى الصناعات دى يامعمولهم عمل ده شغل الدولة العميقة بتاعت ألمانيا
دة انتا هنشوف العجب مع ألمانيا مع لارسن في أحواض السفن وتصنيع البطاريات للسيارات الكهربائية حاجات كتير جدا المانيا هتتبني مصر زي ماتبنت تركيا قبل كدة وكل دة بسبب انهم عاوزين يضموا مصر للناتو

متنساش انهم ماسكين جاسوس مصري علي ميركل
😂😂😂

وييجي واحد معهوش بطاقة يتكلم عن وضع مصر واقتصاد مصر وازمات مصر

أهو يا تعبان منك لية دي تحل محل مصانع باليد العاملة

🤭🤭🤭

دة انتا هنشوف العجب مع ألمانيا مع لارسن في أحواض السفن وتصنيع البطاريات للسيارات الكهربائية حاجات كتير جدا المانيا هتتبني مصر زي ماتبنت تركيا قبل كدة وكل دة بسبب انهم عاوزين يضموا مصر للناتو
لا متخدنيش فى دوكه انا مش هتنازل عن اخبار المسبك انا عارفك لسه مدكن اخبار وحاجات لو سمحت انا عاوز الحجات دى 🤣
images (26).jpeg

لا متخدنيش فى دوكه انا مش هتنازل عن اخبار المسبك انا عارفك لسه مدكن اخبار وحاجات لو سمحت انا عاوز الحجات دى 🤣
مشاهدة المرفق 407585
المسبك بقدرة ٢٠ الف طن في السنة قابل للتوسع مع نفس شركة الماكينات يعني تعمل المكن والمسبوكات تعمل نفس الجودة الالماني وتصدر ليهم ارخص من إنتاجهم في المانيا شغل المنايفة

السيسي عرف كيف يتحدث مع الالمان. او تحديدا مع العقليه الالمانيه.
الالمان ميزتهم انهم ليسو متافقين ولا حاقدين علي المنطقه ولا طامعين. وتاريخهم معنا جيد.
ببساطه عندنا قال السيسي اهم ولميركل تحديداً ان من حقوق الانسان التنميه و الازدهار. والعمل والانتاج ورفع مستوي معيشه الشباب. وقال اهم اذا اردتم فعلا ان تساعدونا وتساعدو هذه الشباب فجدو لهم عمل. فارفعو مستوي المعيشه. و. و. و. ً
وهم اقتنعو تماما ان السيسي يفعل ذلك. وصدقوه. لذلك المنيا لن تبخل علينا. لا ما فعلته وتفعله معنا كثير جدا. ويكفي محطات الكهرباء. والان هذه المكنه العملاقه.

السيسي عرف كيف يتحدث مع الالمان. او تحديدا مع العقليه الالمانيه.
الالمان ميزتهم انهم ليسو متافقين ولا حاقدين علي المنطقه ولا طامعين. وتاريخهم معنا جيد.
ببساطه عندنا قال السيسي اهم ولميركل تحديداً ان من حقوق الانسان التنميه و الازدهار. والعمل والانتاج ورفع مستوي معيشه الشباب. وقال اهم اذا اردتم فعلا ان تساعدونا وتساعدو هذه الشباب فجدو لهم عمل. فارفعو مستوي المعيشه. و. و. و. ً
وهم اقتنعو تماما ان السيسي يفعل ذلك. وصدقوه. لذلك المنيا لن تبخل علينا. لا ما فعلته وتفعله معنا كثير جدا. ويكفي محطات الكهرباء. والان هذه المكنه العملاقه.
دة غير الشراكة مع شركة لارسن في بناء أحواض السفن ونقل التكنولوجيا وفي صناعات بطاريات السيارات الكهربائية والتعاون مع بوش ومصانع كتير في المانيا لإنشاء خطوط تصنيع في مصر

طبيعى تكون تلك المعدات موجوده مصر داخله على خطوط سكه حديد موازيه القديمه ومترو وتصنيع السيارات الكهربائيه .. وإحلال القديم . دا غير تصنيع اشياء ف خطط مستقبلية للاقتصاد .. مجرد دخول تلك المعده .. قد تجد شركات تصنيع تنقل خطوط الانتاج هنا للاستفاده من الموقع الجغرافى .. بالاضافه للموانىء وقناه السويس وقطارت البضائع ...

اجزاء توربينات المفاعلات النوويه ل الولايات المتحده
يتم استيرادها اساسا من المانيا لدقه تصنيعها بتلك الماكينات .. تلك المعده تنقلك من العالم التالت للعالم الاول .. وتجعلك قوه عالميه فعلا

عودة
أعلى