#السيسي: #مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

طيب َوانتا بترد علينا ليه محروق مننا؟

اطلاقاً ..
مداخلتي ليست رداً عليكم ..
فلا تعطي لنفسك حجم اكبر من حجمك ..

مداخلتي ما هي إلا مجرد قراءة " بسيطة " في النفس " المريضة "
و تحليل مُجرد من أي هوى " لمرارة واقعكم " ..
كما انها لا تخلو من سوء نية لكشف " سوءاتكم "

اطلاقاً ..

معلش هدي نفسك

حضرتك لو قريت اعلان المباديء هتلاقي ان الاتفاقية اطر عامة .. وفيها بنود تنص صراحة علي عد الإضرار بحصة دولة مصر.. واثيوبيا خالفت البند دا صراحة .. ولو نقصت المياه بشكل فعلي الاتفاقية دي اول مستند هيتقدم في اعلان العمليات العسكرية .. دا غير انها حتي الآن لم تقدم لمجلس الشعب المصري يعني سهل الانسلاخ منها لو الضرورة حكمت
- خليك فاكر ان الاتفاقية مافرقتش مع الاحباش لانهم مولوا السد تمويل ذاتي دا غير الدعم الخليجي الخفي من حكومات دول تدعي صداقتنا .. كانوا هيعرفوا يتصرفوا في الفلوس طالما في ارادة لإتمام البناء.

بناء السد الاول فعلاً هيكون دافع قوي لبناء سدود جديدة .. لكنه مش ارتباط ضروري .. هندخل في نزاع تاني .. انت عارف ان السد مش المشكلة علي قد ما دولة اثيوبيا هي المشكلة .. وان المطلوب في المستقبل من مصر انها تمحي اثيوبيا بشكلها الحالي من الوجود .. مش انها تهدم السد فقط ..
الي عاوز يشوف نزاع وخلاص عاوز هيصة يفرح فيها .. وهوا اول واحد هيشير خبر مناقشة العقوبات علي مصر في الكونجرس .. فسيبك منهم دول شوية رعاع ..
تحركات مصر لازم تبقي بشكل اكبر ناحية تأجيج اوضاع عدم الاستقرار في اثيوبيا عشان نحصل في النهاية علي حوالي 8 دول جديدة مستقلة جميلة نلاعبها براحتنا.
طب لو الاتفاق الملزم صار فيه نقص من حصة مصر كحل وسط يا ترى هيكون وضعك ايه ؟
الفرضية دي غير مستبعدة أبداً في ظل سعي السيسي لحل سلمي بالمقام الأول وترك فكرة العمل العسكري لآخر الخيارات

الفرضية دي غير مستبعدة أبداً في ظل سعي السيسي لحل سلمي بالمقام الأول وترك فكرة العمل العسكري لآخر الخيارات
أثيوبيا أعلنتها انه لن نلتزم بأية إتفاقيات ملزمة

اطلاقاً ..

ياخي بحق الايام المفترجة دي أتبرعلهم بكيناكومب

دة لسة حيبقي فية تشنجات اكتر

حضرتك لو قريت اعلان المباديء هتلاقي ان الاتفاقية اطر عامة .. وفيها بنود تنص صراحة علي عد الإضرار بحصة دولة مصر.. واثيوبيا خالفت البند دا صراحة .. ولو نقصت المياه بشكل فعلي الاتفاقية دي اول مستند هيتقدم في اعلان العمليات العسكرية .. دا غير انها حتي الآن لم تقدم لمجلس الشعب المصري يعني سهل الانسلاخ منها لو الضرورة حكمت
- خليك فاكر ان الاتفاقية مافرقتش مع الاحباش لانهم مولوا السد تمويل ذاتي دا غير الدعم الخليجي الخفي من حكومات دول تدعي صداقتنا .. كانوا هيعرفوا يتصرفوا في الفلوس طالما في ارادة لإتمام البناء.

بناء السد الاول فعلاً هيكون دافع قوي لبناء سدود جديدة .. لكنه مش ارتباط ضروري .. هندخل في نزاع تاني .. انت عارف ان السد مش المشكلة علي قد ما دولة اثيوبيا هي المشكلة .. وان المطلوب في المستقبل من مصر انها تمحي اثيوبيا بشكلها الحالي من الوجود .. مش انها تهدم السد فقط ..
الي عاوز يشوف نزاع وخلاص عاوز هيصة يفرح فيها .. وهوا اول واحد هيشير خبر مناقشة العقوبات علي مصر في الكونجرس .. فسيبك منهم دول شوية رعاع ..
تحركات مصر لازم تبقي بشكل اكبر ناحية تأجيج اوضاع عدم الاستقرار في اثيوبيا عشان نحصل في النهاية علي حوالي 8 دول جديدة مستقلة جميلة نلاعبها براحتنا.

كلام رصين، احييك
تفتيت اثيوبيا واخراجها من المواجهة هو الهدف الاستراتيجي الحقيقي لضمان تحييد الخطر بشكل مستدام، اما التعامل مع السد فده هدف تكتيكي، تماما كما كان ضرب خط بارليف هدف مرحلي ولكن الهدف الاستراتيجي كان تدمير نظرية الحدود الامنةً الاسرائيلية

وبناء عليه، يبقي الوقت (المرحلي) في صالحنا حتي تتمكن الحركات الانفصالية من تحقيق اهدافها (مع شوية حب من ناحيتنا طبعا)!

أثيوبيا أعلنتها انه لن نلتزم بأية إتفاقيات ملزمة
شبه يقين عندي بده بس ان حبيت استفسر عن وجهة نظر المؤيدين لو الاتفاق الملزم اتحطت فيه فرضية أعاده تقسيم حصص المياه

شبه يقين عندي بده بس ان حبيت استفسر عن وجهة نظر المؤيدين لو الاتفاق الملزم اتحطت فيه فرضية أعاده تقسيم حصص المياه
اصلا اقتسام المياه هو الهدف الرئيسي لاثيوبيا من الاول، الباقي ده كله الهاء،
ومصر اعلنت ان مفيش نقطة مياه هتتاخد منها
يبقي ببساطة مفيش مساحة للاتفاق وكل اللي احنا بنتفرج عليه ده تمثيل

اصلا اقتسام المياه هو الهدف الرئيسي لاثيوبيا من الاول، الباقي ده كله الهاء،
ومصر اعلنت ان مفيش نقطة مياه هتتاخد منها
يبقي ببساطة مفيش مساحة للاتفاق وكل تللي احنا بنتفرج عليه ده تمثيل
طب لو أنت متاكد من كده وعارف ان ده هدفهم النهائي ليه بتسوف في إنهاء الأزمة مبكرا ما دام في الآخر لن يحدث جديدا

انا كنت داىما اقرأه فالصفحات (بلاش هِري)
اول مرة اعرف انها (بلاش هَري).
ما معنى الهري هل هو اللغط ام الكلام الفارغ

مصطلح شعبي مصري مأخوذ من كلمة عربية فصحي "هراء"
وهو الكثير من الكلام بدون لزوم .

مشاهدة المرفق 403636

بتدّعوا انكم كده
👇
مشاهدة المرفق 403637

لكن انتوا في الحقيقة كده
👇
مشاهدة المرفق 403638

حرصكم على التفاعل بإيموشن " الباكي حقيقةً ، الضاحك إدعاءاً ":)
أكبر دليل على ان " الحرقان واصل لحد الغليان "
و إلا ، فالتجاهل أولى !
و بكل امانة و صدق بقولكم

استمروا ..
فإستمرار تعبيراتكم دافع لنا لزيادة اشعالكم
دُمتم محروقين ..

:cool:
اللى بيفكر ان مصرى ممكن يشمت فى بلده او يتمنى لها شر عشان عايز ليها الاحسن ليها بعيدآ عن شغل 🥁 يبقى محتاج يروح يكشف على قواة العقلية اذا كان عنده عقل ...ربنا يشفيك ... شغل ابشروا يا عرب نحن على اعتاب تل ابيب كان ينفع ايام احمد سعيد وصوت العرب مش دلوقتى
+ ياريت تهتم بصلب الموضوع و تورينا نقاط القوة اللى فى صالحنا و احنا مش شايفنها

هوا دا عز الطلب.
الدخول لاثيوبيا بشرعية دولية .. ومظلومية قانونية لا يشوبها شائبة .. وبقرارات داعمة من مجلس الأمن .
لن تستطيع تركيا او اسرائيل امداد اثيوبيا بأي سلاح لأن اثيوبيا نفسها سيفرض عليها عقوبات ..
وبتوقيع عقوبات ستنتهي احلام الخلايجة في اثيوبيا .. وستصبح فكرة استمرار دعم اثيوبيا بالمال غير مجدية ..
وبهذا تتهيء الفرصة المواتية اكثر لتدمير السد أو وضعه تحت الوصاية والإدارة المصرية .. اعلان الحماية علي ولاية بني شنقول وبكدا تخرج من انها تكون تحت يد السودان الي يعتبروا خطر ثانوي لو أرض السد بقت تحت سيادتهم .
المساعدة في تحرير الأقليات ورعاية اقتراع افريقي دولي لتقرير المصير وتكوين دولة "تيجراي الديموقراطية المستقلة " ودولة "اوروميا المتحدة "
و تحديد نطاق حكم الامهرة في "دولة امهرة الاتحادية " ودولة "عفار" ودولة "بني شنقول " وغيرها

بصراحة موضوع مصر بمجلس الامن كان يفشل
معظم الدول لم تقف مع مصر بل لم تتقهم موقف مصر
يجب طرد وزير خارجيتكم الذي احرج بلدكم بدون اي فائدة

اللى بيخطط لعمل عسكرى على دولة ما مش لازم يجى ياخد رأيك ويشاركك ويهري مع المجتمع الدولى أنه بيخطط للضرب

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى