اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

انا نفسى كمواطن بدات انشر عن خقيقة العلاقات المصريه الخليجيه .لابد من اعادة التقييم وبشكل موضوعى مصر لن تظل الشقيقه الكبرى التى تتلقى الضربات من الصغار وتقول معلش اصلهم عيال وبكره يعقلوا ارى ان التقييم الموضوعى فى العلاقات الاوروبيه مع بعضها البعض لاتجد احد يقول الشقيقه والاخوه ومثل تلك العبارات ومع ذلك علاقاتهم انجح واكثر وفاءا والاتحاد الاوروبى نموذج ناجح لم نضل اليها رغم وحدة الدين واللغه وده مش متوفرفى اوروبا .هناك مصالح انت اليوم تدعمنى اهلا بك تعادينى ساقتلك ده المنطق اللى لازم يسود اللى وقف معاك وقف عشان ابعاد استراتيجيه ليه وكمان تتعلق بامنه القومى مافيش شئ مجانى على المصريين ان يتركوا الطيبه المفرطه فالبعض من الخليجين يمسك بخنجره ليقتلك ولا يابه لشئ والا اخوه والا دين بلاش قرف بقى
ليس الان استاذ تامر ...اما نشوف المستقبل مخبى لينا ايه لان السنين الجايه محتاجانا نقف مع بعض حتى لو معوزين وبنكره بعض بس الجغرافيا تحكم اما نعدى المرحله دى نبقا نشوف ونقيم ....انت صاحب نظرية 5سنين القامه ....علينا ان ننتظر

الشعب المصري واعي للإعلام المطبل وعارف حقيقية عجز مصر عن فعل شيء.

هذي الردود اسفل المنشور .

مشاهدة المرفق 402009
الخارجيه الامريكيه .. قالت إن الصراع جيوسياسي. يعنى مش قضيه تنميه بس .... الحاجه التانيه الآراء الفنيه والدول كلها تكلمت ف التفاوض ل اتفاق ملزم ... ومنهم من قال إنها تؤوددى إلى التوتر ف المنطقه ... واضح انك بتفلتر رأى المصريين للى يخدم وجهه نظرك

ا
ليس الان استاذ تامر ...اما نشوف المستقبل مخبى لينا ايه لان السنين الجايه محتاجانا نقف مع بعض حتى لو معوزين وبنكره بعض بس الجغرافيا تحكم اما نعدى المرحله دى نبقا نشوف ونقيم ....انت صاحب نظرية 5سنين القامه ....علينا ان ننتظر
ستاذ مصر قدمت الخير لكل من هب ودب وانت تعلم ذلك وغيرك يعلم ذلك اللى يفكر يضرنا نحته تحت جزمتنا حرفيا تحت جزمتنا

ليه حنعبي الماية في ازايز من الحبشة

لا وانت الصادق .. ف مشروعين لسد الفجوه الغذائيه ومواجهه الزياده السكنيه .. الدلتا الجديده ... مشروع الساحل الشمالى ... مش هنعبى مياه ف ازايز ..

Egypt has no objections to any Ethiopian dam but wants fair deal, says minister​

طول ما التصريحات بتاعتنا عن صفقة عادلة و ان احنا مش ضد التنمية يبقى متلومش اثيوبيا والعالم في تعنته

انا عايز كلام عن ناس بتحب مصر عن الحفاظ عن مصالحنا وفقط مش عن رسائل سلام وحب وتنمية مش عن صفقات عادلة او قبول بالضرر البسيط

عايزين افعال بضرب عسكري قطع علاقات وطرد سفير

عايزين ناس شايفة مصلحة مصر العليا وكرامتها واهمية النيل اللي لا يمكن التفريط فيه

ارصدة الادارة المصرية هتبدأ في الانخفاض تدريجيا مع كل تأخير وضعف وتردد
انت مين اللي عايز؟ وانت بقي اللي شايف مصلحة مصر العليا؟ طيب هل انت برضه مطلع علي اسرار مصر العليا علشان تعرف تحكم علي الامور؟
وانت بقي اللي وطني وبقية الدولة كلها لا؟

الخارجيه الامريكيه .. قالت إن الصراع جيوسياسي. يعنى مش قضيه تنميه بس .... الحاجه التانيه الآراء الفنيه والدول كلها تكلمت ف التفاوض ل اتفاق ملزم ... ومنهم من قال إنها تؤوددى إلى التوتر ف المنطقه ... واضح انك بتفلتر رأى المصريين للى يخدم وجهه نظرك

بصراحه ما ادري كيف عاجبك هذا الكلام . الجميع حرمك من اي عمل عسكري. وكل مواقفهم كانت ضعيفة تجاهك ولا تفيدك ولم يتخذ احد قرار ضد إثيوبيا. كلها قلق وتنديد كلام بتوع السياسة لا يودي ولا يجيب.

ليه حنعبي الماية في ازايز من الحبشة

images - 2021-07-11T144248.666.jpeg

images - 2021-07-11T144308.618.jpeg
images - 2021-07-11T144304.388.jpeg

شوفت ازايز المياه عندنا .. غير عندكم ازاى

انا افهم جدا لما مصري ينتقد اي وضع داخلي او اي قضية مهمة انما لما نبص على السوشيال ميديا هتلاقي معظم الحسابات المهاجمة اجنبية ودا وضح جدا معناه ايه

في مقولة تقول / القائد الخائن هو الذي يخوض بقومه كل الحروب الخاطئة فإذا جائت الحرب الصحيحة نزلت عليه آيات الحكمة وآصبح حمامة سلام

في مصري واحد قالك انا نفسي في اتفاق ملزق اتحداك

انت غير ملزم أن تتحدانى ولا اتحداك .. لكن تفكيرك قصير المدى ويفكر كفرد وليس كدوله .. إذا امامك كل المعطيات يلزمك اتخاذ القرار على حسب المعطيات ودراسته المخاطر امامك ... وللتعجب ستجد أيضا أن تضررت مصر نتيجه معركه غير محسوبه ف وقتها سيطلع مثلك وغيرك والمؤيدين الضربه دا ودونا ف داهيه .. وجروا البلد لحرب .. تانى وبقوهلك لا تبنى حرب ابدا على احساس حاكم بالغضب فيرسل جيشه ..
في مصري واحد قالك انا نفسي في اتفاق ملزق اتحداك

في مقولة تقول / القائد الخائن هو الذي يخوض بقومه كل الحروب الخاطئة فإذا جائت الحرب الصحيحة نزلت عليه آيات الحكمة وآصبح حمامة سلام
انا بقيت نادرا اما بعلق او ااكتب اي حاجة بس بتابع و كل واحد من اللي بيدعم اثيوبيا او متشفي في مصر كل شوية يكتب و يحلل محسسني انه نبيغ زمانه ..ونغمة الدولة هاينة والرئيس عميل و خائن

- يا حبيبي من قبل ما تعملوا ثورات وانتفاضات كنا احنا اللي معلمنكم ومعرفينكم كويس فمتجيش تزايد يا حبيبي عبى الشعب المصري و تيجي انت اللي توعيه زي السوري اللي قاعد بيتكلم عن الظلم في مصر و قاعد بره في كندا و يقول اخرجوا وثوروا على الطاغية و في الاخر تشوف بلده خراب

خليم في حالك و ملكش دعوة بمصر .

احنا لولا الله اولا واخرا ووعي القيادة المصرية و دخولها في ليبيا و الامارات ووعي اهل ليبيا الحبيب لكانت دولتك خراب فالحمد لله على نعمة العقل و المنطق و البلد الذي اعيش فيه و الاستقرار والامن و الطمأنينة التي كان سببها الله اولا و اخر و قيادتنا ومؤسساتنا و شعبنا و دول الخليج التي ساعدتنا داخليا او خارجيا

لا اراك في اي موضوع في مصر لاني لن اتركك و كله بالادب و الاحترام

تأدب يا هذا نحن لسنا في الفيس بوك لتكتب تعليق وتأخذ اعجابات اذهب على صفحتك على الفيس واكتب ما تريد سواء صحيح ام كذب و تضليل لكن هنا تكلم بالحقائق

يعني انت بتقول شهداء ...شهداء ببدافعوا عن الوطن ايه العيب في كده يا حبيبي
ما فيه عيب والله ينصركم عليهم. لاكن شوف مكان يحاول يسيء لجنودنا من أبناء بلدك وانا رديت عليه بلمثل.

فيديو اخر للدكتورة اماني الطويل

يجب تغيير قواعد اللعبة

ايه تعريف السياده عندك . انا شايف دوله غبيه زي إثيوبيا قاعد تحرمك من الماء ومش قادر تسوي حاقه.

اذا ردي ما كان عاجبك وما كان ودي والله اني اجيب صوره الدواعش الكلاب لاكن خويك هوه الي جرني لهذا المستوى
رؤيتك ليست هي الواقع هي رؤيتك لا احد يلومك عليها ولكن لا تقول تلك الحقيقة

ثانيا انا شايف العضو احمد ٣٢ قال كلام مستفز من الاول و معاك بس ده لا بمنع انك اي حاجة عن مصر بتتريق ولا انا غلطان

عودة
أعلى