الرئيس عبد الفتاح السيسي يعلن عن تقديم مصر مبلغ 500 مليون دولار كمبادرة مصرية لصالح عملية اعمار غزة

عباس يناضل بالسياسة؟
الفلسطينيين يقولون عكس ذلك
بص يا معاذ
انا لم اقصد عباس كا شخص انا اقصده السلطه الفلسطينيه لان عباس منتهي ولايته اصلا من زمن بعيد لكن قاعد في الحكم ضغط :ROFLMAO:
يعني منظمه التحرير اختارت تلعب سياسه و منظمه حماس اختارت تمسك السلاح
لكن الهدف واحد اعاده الحقوق المشروعه لشعب فلسطين

مصر قلب العروبة النابض
اخاف فقط على مصر ان تكون حركاتها غير منسقة او تاخذ ضوء اخضر امريكي
اسرائيل (طفل العالم المدلل) واي خطر على مصالحة او امنه سوف يكون رد على من يسببه
دخول مصر للقطاع ممتاز لكن مخيف على امن مصر لانه انت تتعامل مع منظمات مقاومة واليهود يفعلون اشياء تستفز الفلسطينين من تهجير وسوف يكون رد مره اخرى وتندلع مواجهة جديدة في حال اي تطور جديد وقوي بالسلاح الفلسطيني سوف تلام مصر
فانصح ان يكون اللعب من الخارج أفضل
سوف يحاصر الغرب كامل مصر اقتصاديا وامنيا واولهم فرنسا والخليج لن يفعل شيئيا يعارض الالارادة الامريكية فلا داعي لهذه المخاطرة
يجب ان ترسخ مصر قوتها.. هي بداية نهظه جديدة..من تصنيع سلاح.. من علاقات متنوعة.. من من
تلعب من بعد في موضوت غزة.. وتغض الطرف عن دخول السلاح من شبكات التهريب مع التدقيق على نوع ااسلاح وكميته

اتوقع بناء مساكن لمن تشرد بعد القصف وإصلاح شبكات المياه والكهرباء
تروح الأونروا

اتوقع بناء مساكن لمن تشرد بعد القصف وإصلاح شبكات المياه والكهرباء
تروح الأونروا
الاونروا بنفسها مخترقه وفيها كمية فساد فوق ما تتخيل

هوه تحليل وممكن تكون فيه (شطحه منى او مبالغه زياده شويه)1/مصر دمرت مخطط اليهود وهو تدمير غزه ثم نقل الفلسطينيين اى سيناء وده مصر افشلته بتدخلها. 2/اخد حقى يعنى الظاهر ان المخابرات عرفت حاجه بخصوص اثيوبيا وانه مش دعم بس بل فيه حاجه اكبر بتحصل فحبة تقرص ودنهم .3/السيطره على جماعة حماس وتامين الحدود ..4(الشطحه)وهى ان السيسى سبق واعن اعادة الاعمار عن طريق الشركات المصريه وبكدا الى عاوز يساعد يدى الفلوس لمصر يعنى ادفعولى وانا اعمر وانا المسئول عن الفلوس وبكده انت هتضمن غزه كانها جزء من مصر والى هيجلها هيعدى من عليك من الاخر بذنس ومصالح

مصر قلب العروبة النابض
اخاف فقط على مصر ان تكون حركاتها غير منسقة او تاخذ ضوء اخضر امريكي
اسرائيل (طفل العالم المدلل) واي خطر على مصالحة او امنه سوف يكون رد على من يسببه
دخول مصر للقطاع ممتاز لكن مخيف على امن مصر لانه انت تتعامل مع منظمات مقاومة واليهود يفعلون اشياء تستفز الفلسطينين من تهجير وسوف يكون رد مره اخرى وتندلع مواجهة جديدة في حال اي تطور جديد وقوي بالسلاح الفلسطيني سوف تلام مصر
فانصح ان يكون اللعب من الخارج أفضل
سوف يحاصر الغرب كامل مصر اقتصاديا وامنيا واولهم فرنسا والخليج لن يفعل شيئيا يعارض الالارادة الامريكية فلا داعي لهذه المخاطرة
يجب ان ترسخ مصر قوتها.. هي بداية نهظه جديدة..من تصنيع سلاح.. من علاقات متنوعة.. من من
تلعب من بعد في موضوت غزة.. وتغض الطرف عن دخول السلاح من شبكات التهريب مع التدقيق على نوع ااسلاح وكميته
الامر يقتصر على بناء علاقات قويه مع قطاع حدودى وده من حق مصر وشئ مشروع وخصوصا ان قطر مثلا فيها رئيس المكتب السياسى للحركه ومع ذلك بتتمتع بعلاقات قويه مع اسرائيل فى نفس الوقت فالاولى ولاسباب منطقيه قبول فكرة علاقات قويه بين مصر وغزه وخاصة لتامين الحدود والسيطره على القطاع امنيا ومحاربة الارهاب وداعميه من حركات جهاديه تسبب ازعاج لمصر .الموضوع بنيه تحتيه وعلاقات تجاريه على السطح بدل الانفاق فى الماضى وربط القطاع كهربيا مع مصر

وده شئ جيد لان مصر على المستوى السياسى بتحاول توحد الصف الفلسطينى ونفوذها داخل فتح وحماس هيعمل على تشكيل كيان سياسى مسئول والذهاب الى ماهو ابعد لتشكيل الدولة الفلسطنيه من خلال نظريه حل الدولتين

يا جماعه انا شايف ردود فكرتني بالتيك توك
الموضوع بيقول اعاده اعمار غزه للفلسطينيين مش لحماس
الحكومه المصريه هتنسق بس مع حماس لكن اللي هيشتغل شركات مصريه
فين بقا المشكله مش فاهم
الموضوع انساني و هو اغاثه الاخوه الفلسطينيين

يا سلام لو السيسي يخلني مستشار له اقسم بالله عندي خطط و افكار
بس انا مش بحب اشكر في نفسي ::rolf::

لسه باعت للرئيس رساله ع الماسنجر والله العظيم
مش عارف بقا هتوصل ولا اللي ماسك صفحته هيسقعلي::Lamo::

لا شكر على واجب

لفته جميله من مصر.

عودة