بـوابة مصـر الأقتصادية

#الصين أكثر الدول استقبالاً للاستثمار الأجنبي المباشر في 2020، و #مصر الأكثر في أفريقيا

#اقتصاد_الشرق

ربنا يهدكم يااكلين الخفافيش 😁😁

مش عارف ايه سر العداء الغريب الغير مبرر دا للتوكتوك جاي منين
وسيله نقل صغيره رخيصه في بلد فقير مخنوق من الزحمه حرفيا
ايه الغلط في كدا
الغلط الوحيد يقع علي عاتق الحكومات المتعاقبه اللي مش عارفه تسيطر علي انتشاره ولاحتي عارفه ترخصه
مش علي الناس
يا ريس عاوز اقولك أن نص صنايعية البلد سابوا حرفهم وبقوا يركبوا التوكتوك وبلطجه واجرام في الشارع وفوضى مرور وبلاوي تانيه

مركبة قبيحة ليس لها ترخيص لذلك يقودها اطفال تحت السن و سبب لانتشار الجريمة لصعوبة تميزهم من بعض لعدم وجود لوحات معدنية لهم ، بجانب اختناق المرور حيث يوجد في مصر قرابة ١١ مليون تكتوك ، وشكل غير حضاري
انت شايف ان دا المبرر علشان شكلها وحش !!
guess what شكلها وحش علشان رخيصه وعلي قد ايد الشعب اللي ميقدرش يشتري عربيه خاصه
ولاينفع يستخدم وسائل النقل الجماعي بين الشوارع والحارات الديقة ولا فالقري والارياف لانها اساسا مش موجوده
حوار شكلها مش حضاري اعزرني مقصدكش بيفكرني بمثل اقرع ونزهي
سواء كرهنا او حبينا التوكتك فهو انسب وسيله مواصلات موجوده حاليا تناسب شوارعنا وحاراتنا الديقه
وبدل منفكر في حل ازاي نستغله صح ونقنن من وضعه سواء بالترخيص ونحاول نخليه وسيله نقل محترمه تناسب وضعنا
ولاتؤثر علي الانضباط وحركه المرور فالشارع .بقالنا عشر سنين بنروج لحلول عقيمه اثبتت فشلها من اول يوم زي العربيات الكهرباء
بزمتك لو قولت لواحد سواق توكتك غير المكنه بتاعتك اللي بعشرين الف بعربيه كهرباء ب200 الف وبتقعد ساعتين علشان تشحن
هيكون ايه رده عليك :)
عايزين حلول عمليه تناسب المجتمع مش فانتزيا ياصديقي

يا ريس عاوز اقولك أن نص صنايعية البلد سابوا حرفهم وبقوا يركبوا التوكتوك وبلطجه واجرام في الشارع وفوضى مرور وبلاوي تانيه
الحل فالتراخيص يااستاذنا
مش كل من هب ودب يجيب توكتك ويسوق عليه ويمشي فالشوارع والطرق والشرطه واقفه بتتفرج عليه

انت شايف ان دا المبرر علشان شكلها وحش !!
guess what شكلها وحش علشان رخيصه وعلي قد ايد الشعب اللي ميقدرش يشتري عربيه خاصه
ولاينفع يستخدم وسائل النقل الجماعي بين الشوارع والحارات الديقة ولا فالقري والارياف لانها اساسا مش موجوده
حوار شكلها مش حضاري اعزرني مقصدكش بيفكرني بمثل اقرع ونزهي
سواء كرهنا او حبينا التوكتك فهو انسب وسيله مواصلات موجوده حاليا تناسب شوارعنا وحاراتنا الديقه
وبدل منفكر في حل ازاي نستغله صح ونقنن من وضعه سواء بالترخيص ونحاول نخليه وسيله نقل محترمه تناسب وضعنا
ولاتؤثر علي الانضباط وحركه المرور فالشارع .بقالنا عشر سنين بنروج لحلول عقيمه اثبتت فشلها من اول يوم زي العربيات الكهرباء
بزمتك لو قولت لواحد سواق توكتك غير المكنه بتاعتك اللي بعشرين الف بعربيه كهرباء ب200 الف وبتقعد ساعتين علشان تشحن
هيكون ايه رده عليك :)
عايزين حلول عمليه تناسب المجتمع مش فانتزيا ياصديقي

طيب ما الدولة عرضت البديل شكله احسن و امان اكثر و بالكهرباء يعني تلوث اقل و هيكون مرخص و حجمه صغير و ب ٦٠ الف جنيه

طيب ما الدولة عرضت البديل شكله احسن و امان اكثر و بالكهرباء يعني تلوث اقل و هيكون مرخص و حجمه صغير و ب ٦٠ الف جنيه
ياصديقي حتي تاسلا غير قادرة علي احلال سيارات الكهرباء محل الجازولين في اغني دول العالم رغم التكنولوجيا الفائقه اللي تمتلكها
وانت عايز تقنع سواق توكتك يلف الجمهوريه كلها علشان يقف ساعتين في محطه شحن
عوائق كتير زي السعر والبنيه التحتيه وقطع الغيار وحتي النظره المجتمعيه والاعتماديه كلها هتنعكس علي الاجره وهتقلل اذا مكانتش هتقتل تماما الطلب علي وسيله المواصلات
صدقني الحلول الموضوعيه المرضيه موجوده لاكن سبحان الله احنا مصممين نخترع العجله من جديد

الحل فالتراخيص يااستاذنا
مش كل من هب ودب يجيب توكتك ويسوق عليه ويمشي فالشوارع والطرق والشرطه واقفه بتتفرج عليه
يا صديقي المركبه دي تصميمها العام كارثه في نظم السلامه ومعايير الامان سواء السواق الغلبان أو الراكب تعيس الحظ... مفيش بلد عنده نظام مروري حقيقي أو منظومة سلامة محترمه قبلت ترخص المسخ ده .... حتى ولو رخصتها الصنايغيه هيسبوا حرفهم وهيركبوا توكتوك يطبقوا 300 جنيه في اليوم وزي الباشا ولا صنعه ولا وجع قلب

محافظة القاهرة: إزالة كوبري السيدة عائشة ونقل اكثر من ألفي مقبرة

كشف اللواء إبراهيم عوض مساعد محافظ القاهرة، تفاصيل خطة تطوير ميدان السيدة عائشة، قائلًا: "بالتنسيق مع القوات المسلحة سيتم عمل محور الحضارات لربط منطقة متحف الحضارات بالطريق الدائري في اتجاه المنيب وإلى طريق الأوتوستراد".
إعلان

وقال "عوض إنه سيتم تأمين 136 أسرة بمنطقة الأسمرات في مساكن مجهزة وكاملة الفرش والعفش.

وأوضح أنه تم نقل 23 محلًا بالسيدة عائشة إلى منطقة سوق التونسي، بالقرب من كوبري التونسي، مع تدشين حديقة في الاتجاه الأيمن من كوبري صلاح الدين الشرقي، كما سيجرى إزالة كوبري السيدة عائشة الذي شهد مجموعة من الحوادث.وأضاف أن المحافظة ستقوم بإزالة 2760 مقبرة ونقلها إلى أماكن بديلة في 15 مايو، كما سيجرى تطوير السياحة الدينية وذلك من أجل تحويل القاهرة القديمة إلى منطقة سياحية كبيرة.

تشغيل المرحلة الثانية من مصانع الدلتا للصلب منتصف 2021 بعد التطوير و الذى لم تشهد أي تطوير على مدار نحو 39 عامًا
فيلم تطوير الدلتا للصلب:

Egypt is about to open 2nd phase of renovating Delta Steel Co.

ويتضمن المشروع الذي بدأ تنفيذه في عام 2019 الاتى:
1- مضاعفة الطاقة الإنتاجية 10 أمثال
2- تأهيل وتطوير الأفران بطاقة إنتاجية 500 ألف طن بيليت سنويًا (صعودًا من 50 ألف طن سنويا هي إجمالي الطاقة التصميمة الأصلية) بما يسهم في تلبية احتياجات السوق المحلي من البيليت.
3- كما يتضمن المشروع إنشاء مسبك جديد بطاقة 10 آلاف طن سنويا (صعودًا من 1000 طن سنويا يتم إنتاجها حاليًا)، وذلك بتكلفة استثمارية إجمالية 45 مليون دولار
4- إضافة طاقة إنتاجية بمقدار 250 ألف طن

كما يتضمن المشروع استغلال قطعة أرض غير مستغلة مملوكة للشركة بمساحة 32 فدانا، حيث تم الانتهاء من تغيير استخدامها من صناعي إلى سكني واستخراج شهادة الصلاحية، ويجري حاليا اتخاذ الإجراءات النهائية للبيع حيث سيتم الاستفادة من العوائد المالية في تغطية تكلفة مشروع التطوير

25% ارتفاع صادرات مصر من البذور الزيتية والعطرية و 21% نباتات وجذور للعطور والطب بأجمالى 2.5 مليار جنية

الرابط:

Egypt’s exports of plants and seeds for Perfumes and Medicine grew by 25%

أظهرت أحدث تقارير الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء، ارتفاع صادرات مصر من نباتات وجذور للعطور والطب إلى حدود 118.6 مليون دولار خلال أول 10 أشهر من عام 2020 مقابل 98.1 مليون دولار خلال الأشهر المناظرة من العام السابق عليه، بزيادة 20.4 مليون دولار خلال عام.

كما ارتفعت صادرات مصر من بذور زيتية وعطرية إلى 40.9 مليون دولار خلال أول 10 أشهر من عام 2020 مقابل 32.6 مليون دولار خلال الأشهر المناظرة من العام السابق عليه بزيادة قدرها 8.2 مليون دولار خلال عام.

التوك توك لو اتسحب حرفيا هتلاقى جيش من المجرمين و نسبة الجريمة هتعلى بشكل كبير

التوك توك يمكن ثلث ارباع الي بيركبوه بيشربوا مخدرات و مش صالحين انهم يسوقوا اصلاً
انا شخصياً كنت راكب مع واحد بيتفق مع صاحبه يخلص مشوارى و يروحو يجيبو الاصطباحه بتاعتهم.. كنت مستحرم احاسبه على المشوار و الله مش متخيل ان فلوسي هيتجاب بيها مخدرات😂

التوك توك يمكن ثلث ارباع الي بيركبوه بيشربوا مخدرات و مش صالحين انهم يسوقوا اصلاً
انا شخصياً كنت راكب مع واحد بيتفق مع صاحبه يخلص مشوارى و يروحو يجيبو الاصطباحه بتاعتهم.. كنت مستحرم احاسبه على المشوار و الله مش متخيل ان فلوسي هيتجاب بيها مخدرات😂
صحيح أخي، نسميه عندنا "الفرصة الأخيرة" :kappa:

عشان كده لو يتم استبداله بمركبه امنه وفيها أدنى معايير السلامه والامن ويتم ترخيصها وتحاليل مخدرات تتم السواقين زي بتوع النقل والمكروباص الأمور هتتزبط

صور الاقمار الصناعية تظهر وضع اساسات محطة قطارات صعيد مصر بمنطقة مثلث بشتيل بالجيزة والتى سيتم افتتاحها عام 2025 والتى ستستوعب 600 ألف راكب يوميا ويتم حاليا ربطها بالخط الثالث للمترو عبر محطة مترو امبابة ومونوريل مدينة 6 اكتوبر وايضا يتم عملية تطوير للمنطقة المحيطة بالمحطة.

للاسف ماتقوله صحيح
وللاسف اكتر المخدرات انتشرت بين الشباب بطريقه بشعه ودا سبب رئيسي في انتشار
الجرائم
والداخليه واضح انها في عالم سمسم

صور الاقمار الصناعية تظهر وضع اساسات محطة قطارات صعيد مصر بمنطقة مثلث بشتيل بالجيزة والتى سيتم افتتاحها عام 2025 والتى ستستوعب 600 ألف راكب يوميا ويتم حاليا ربطها بالخط الثالث للمترو عبر محطة مترو امبابة ومونوريل مدينة 6 اكتوبر وايضا يتم عملية تطوير للمنطقة المحيطة بالمحطة.

مشاهدة المرفق 348634

مشاهدة المرفق 348635

مشاهدة المرفق 348636

مشاهدة المرفق 348637

مشاهدة المرفق 348638
مش دي اللي الصعايده كانوا زعلانين بسببها

عودة
أعلى