ليبيا: حفتر يدعو قواته إلى حمل السلاح مجددا لـ"طرد المحتل" التركي

هنحارب تركيا ازاي وهي بيتم استزافها في الغرب الليبي بدون الهلال النفطي مصر مش هتخلي تركيا تسيطر علي الهلال النفطي ابداء كلامك ملوش علاقه بالواقع لانك متعرفش العقيده المصريه تجاه ليبيا الاتراك والروس هيطلعو والاتراك بالذات مصر مش هتقبل باي حل سياسي لايتضمن خروجهم
هو سؤال صغير هي تركيا عدها 100000 عسكري مثلا في ليبيا لكي يستنزفو الاقتصاد كل مالدى الاتراك بضع مئات من الخبراء والقوات الخاصة ومشغلي الدرونز وربما مئات اخرين في الوطية اما بالنسبة للحل السياسي اوك خرجهم ياحبيبي ساحة كلها ليك تفضل

اولا انا قلت وقتها المصالحة اساسا ثنائية بين المملكة وقطر احتمال ينضم اليها الاخرون واحتمال الاكبر لا دة واحد اثنين طيب دلوقتي عمو حفتر عامل حالو عنتر شايل سيفو وبيهدد الاتراك عملوا خط احمر اذا تم عمل عسكري ضدهم اوك خلينا نشوف حيحصل ايه ولو ان الاحتل الاكبر ان الامور متجهة نحو التهدئة وسيعاد فتح السفارة المصرية العام القادم في طرابلس وتنتهي المشاكل حسب ما افرزته الزيارة الاخيرة
هو انت ايه البتقوله ده ؟!

يعني ايه خط احمر لليضرب القوات التركيه ، ده طبيعي من غير اي خط احمر ، اي قوات تتعرض للهجوم هترد ولا انت عايز تقول ان في خط احمر تركي زي المصري رغم طبعا اختلاف الخطوط 🤣

البيحصل في طرابلس من الوفد المصري ليس له علاقه بخط سيرت الجفره مصر عايزه توحد الجانبين ، وده يدل علي دور مصر الاقوي في الازمة الليبيه حليفها مسيطر علي الشرق و الهلال النفطي و تتفاوض مع الجانب الاخر و يدخل وفدها طرابلس معقل الاتراك في ليبيا ، هل يستطيع وفد تركي زياره بنغازي ؟! طبعا كلنا نعرف الإجابة ، اعتقد هي اخر المحاولات لتوحيد الليبين و خروج المليشيات الاجنبيه ، و مصر هي الدوله الوحيده التي متواجده في الازمه تدعم طرف بشكل مباشر و مع هذا لها علاقات وزيارات مع الطرف الاخر .

اما عن التصريحات التركيه ، هل تم الرد علي قصف الواطيه و قتل جنرالات اتراك هناك ؟ رغم اعترف تركيا بأنها تعرف من الفاعل

كما نقول الصراخ علي قدر الألم

طيب سؤال تركيا دخلت ليبيا ليه؟
تركيا دخلت لحاجتين للعلم لم تكن لتتدخل لولا الحصول على اذن غربي بالتدخل لولا هذا الضوء الاخضر لما تدخلوا السبب الاول هو حماية لحقوقهم في المتوسط عبر الاتفاقية مع الوفاق الثني وهو سبب اعطائهم الضوء الاخضر هو مواجهة النفوذ الروسي جنوب المتوسط حفتر وحلفائه ارتكبوا غلطة العمر بالسماح لروسيا بالتواجد في ليبيا هنا انقلبت الامور عليهم ودق الناتو جرس الانذار هذا ما كنت اسميه بتعليقاتي المحور الروسي

يعني ايه خط احمر لليضرب القوات التركيه ، ده طبيعي من غير اي خط احمر ، اي قوات تتعرض للهجوم هترد ولا انت عايز تقول ان في خط احمر تركي زي المصري رغم طبعا اختلاف الخطوط 🤣

البيحصل في طرابلس من الوفد المصري ليس له علاقه بخط سيرت الجفره مصر عايزه توحد الجانبين ، وده يدل علي دور مصر الاقوي في الازمة الليبيه حليفها مسيطر علي الشرق و الهلال النفطي و تتفاوض مع الجانب الاخر و يدخل وفدها طرابلس معقل الاتراك في ليبيا ، هل يستطيع وفد تركي زياره بنغازي ؟! طبعا كلنا نعرف الإجابة ، اعتقد هي اخر المحاولات لتوحيد الليبين و خروج المليشيات الاجنبيه ، و مصر هي الدوله الوحيده التي متواجده في الازمه تدعم طرف بشكل مباشر و مع هذا لها علاقات وزيارات مع الطرف الاخر .

اما عن التصريحات التركيه ، هل تم الرد علي قصف الواطيه و قتل جنرالات اتراك هناك ؟ رغم اعترف تركيا بأنها تعرف من الفاعل

هما اساتذه في تغيير الحقايق متحدث باسم الوفاق قال نفس كلامك ده وقال مصر مقالتش انها هترفع ايديها عن حفتر بس عاوزه الوفاق تلتزم بالحل السياسي

وسبب تودد ياسين اقطاي لمصر ويقولهم كل مصالحكم في ليبيا محفوظه بس نتفق؟
ولهذا قلتلك الامور متجهة نحو التهدئة وان لاخطر من تواجد تركيا في ليبيا لانهم اصلا لاينوون التوسع غربا اما جنوبا نحو الصحراء الكبرى ودولها هناك خطوط مرسومة لكل بلد

السيسي قال كلمه مهمه ، من يعتقد انه قوي و يدخل بقوه السلاح لا هيحصل شرق ولا غرب ، شكله كان يقصد شرق المتوسط و غرب ليبيا
:ضحكه:

المطالب اتعلنت مفيش قواعد تركيا ولاتشتري سلاح من تركيا وتفكيك الميليشيات والالتزام بالحل السلمي مانفذهوش يالرضا هينفذوها غصب
كلام غير صحيح من تأليف العربية عن مصادرها التي لم تسمها
وكذبها الناطق الرسمي لوزراة الخارجية الليبية ولو فيه كلام ثاني كان صرحت مصر بغير ذلك

تركيا دخلت لحاجتين للعلم لم تكن لتتدخل لولا الحصول على اذن غربي بالتدخل لولا هذا الضوء الاخضر لما تدخلوا السبب الاول هو حماية لحقوقهم في المتوسط عبر الاتفاقية مع الوفاق الثني وهو سبب اعطائهم الضوء الاخضر هو مواجهة النفوذ الروسي جنوب المتوسط حفتر وحلفائه ارتكبوا غلطة العمر بالسماح لروسيا بالتواجد في ليبيا هنا انقلبت الامور عليهم ودق الناتو جرس الانذار هذا ما كنت اسميه بتعليقاتي المحور الروسي
مواجهه النفوذ الروسي في ليبيا ؟
الروس في سوريا إذا كنت لا تعلم لماذا لم تتم تلك المواجهه علاقات الروس والترك جيده جدا ولا نفوذ ولا بطيخ كل مشاركاتك عن أن تركيا وقطر يواجهون النفوذ الروسي والمحور الإيراني قاعد تألف من دماغك

الخط الاحمر مش الرد الخط الاحمر انه سيتم اقتحام الشرق عل العموم حفتر هدد خلينا نشوف المراجل وانا بقولك مش راح يحصل حاجة

وكذبها الناطق الرسمي لوزراة الخارجية الليبية ولو فيه كلام ثاني كان صرحت مصر بغير ذلك

المجوسية فنانة في التاليف

ده طبيعي هيقول كده بس ب2 ريال عقل بس
وكيل وزاره الخارجيه ووكيل المخابرات هيروحو علشان اعاده العلاقات

مواجهه النفوذ الروسي في ليبيا ؟
الروس في سوريا إذا كنت لا تعلم لماذا لم تتم تلك المواجهه علاقات الروس والترك جيده جدا ولا نفوذ ولا بطيخ كل مشاركاتك عن أن تركيا وقطر يواجهون النفوذ الروسي والمحور الإيراني قاعد تألف من دماغك
طيب انت تقول كدة انا شايف الامور من منظور ثاني مثلا تركيا تعترف بوحدة الاراضي الاوكرانية وتتعاون عسكريا معها وهذا ضد روسيا الامور لاتقاس هكذا مثلا معروف ان الامارات ضد التوجهات التركية وقبل يومين الشيف بوراك فتح فرعا في دبي وحضر الافتتاح الشيخ هزاع وبرج خليفة تلون بالعلم التركي الامور لاتقاس بمقاييسك مع احترامي لك الامسالة اكبر من ذلك صدقني

نفس المجوسيه التي نقلت عنها أمس ولا غيرها؟
نعم نفسها ونقلت عنها ليس اخبار انما شاهدت محلل من مصر اي صوت وصورة عم يعطي تحليل للاوضاع في ليبيا وغيرها للامانة كان تحليله ممتاز

اذن غربي لمواجهه الروس الروس والترك علاقتهم زي السمن علي العسل وبينهم مصالح كبيره وحاوله ينسخو روسيا في تركيا بس مصر وقفت المشروع اما شرق المتوسط ده كان ضعط علي مصر علشان يقعد معاها فمصر قلبتها عليه وحاصره في بحيره سمك في المتوسط شرق المتوسط فشل فهو عاوز يستولي علي الهلال النفطي اللي مصر عمرها هتسمح ليه بالسيطره عليه وده اللي اردوغان قاله قبل خط سرت الجفره

عودة
أعلى