مستقبل الاف-16 المصرية

مصدر ل 32 هاربون من سنه 1997

فى نفس المصدر ايضا اشترت مصر هاربون للفرقاطه بيرى
غير صحيح ويا ليتك تحسن مهاراتك باللغة الانجليزية علشان تعرف انك مخطئ.

العيب في خروج الصاروخ او في الصاروخ ذات نفسه , ده مش ظاهر , لكن فعلاً فيه حادثه حصلت مع الهاربون في الروميو.
لم نسمع عنها وان كنت تقصد الصور اللي بعض الاعضاء وضعوها في المنتدي تبقي غلطان الرومية كده كده راحت عليها وهتخرج عن قريب في انتظار البديل فقط لأن تقريبا بسبب سياسات مبارك الله يسامحه معظم أسلحة الجيش أصبحت أما قديمة أو متقادمة وفي محاولة موازنة في الإحلال لكل الافرع في الجيش

العيب في خروج الصاروخ او في الصاروخ ذات نفسه , ده مش ظاهر , لكن فعلاً فيه حادثه حصلت مع الهاربون في الروميو.
لم نسمع عنها وان كنت تقصد الصور اللي بعض الاعضاء وضعوها في المنتدي تبقي غلطان الرومية كده كده راحت عليها وهتخرج عن قريب في انتظار البديل فقط لأن تقريبا بسبب سياسات مبارك الله يسامحه معظم أسلحة الجيش أصبحت أما قديمة أو متقادمة وفي محاولة موازنة في الإحلال لكل الافرع في الجيش

صفقة
غير صحيح ويا ليتك تحسن مهاراتك باللغة الانجليزية علشان تعرف انك مخطئ.
صفقة البلوك 52 كان معاها صفقة هاربون وفي للقوات الجوية أيضا المشكلة أن الأمريكان بيعطونا عدد صواريخ قليل جدا لا يتناسب باي شكل مع عدد الطائرات أو الفرقاطات أو حجم الجيش المصري عموما كان فيه صفقة لعدد 20صاروخ لجيش بحجم مصر دي اقل ما توصف بأنها مهزلة

انا جديد هنا لكن شفت خناقة الهاربون الجوي و الروميو كذا مرة و نفس الردود بلا جديد.

بالنسبة لل f-16 اتمني أنها تتطور (و إن كان ده صعب) بسبب خبرة القوات الجوية الكبيرة ( ورش و صيانة و ايدي مدربة و طيارين بساعات طيران طويلة عليها) و كمان بسبب عدم ترك السلاح الأمريكي بالكلية.

الموقع دة بخصوص الهاربون و المشغلين مصر بحريا و جويا لكن مش محدد القطعة الحاملة للسلاح

اعتقد مستقبل الاف 16 المصرية في يد الولايات المتحدة فقط لا غير
لو وافق امريكا على تطوير الاف 16 المصرية لمعيار فايبر و فتح التسليح الممنوع ستظل في الخدمة ولن يتم زيادة الميج 29 في هذه الحالة
اما اذا لم توافق الولايات المتحدة فستتحول الى معاونة برية كال سو 25 او الايه 10 و الباقي قطع غيار

اعتقد مستقبل الاف 16 المصرية في يد الولايات المتحدة فقط لا غير
لو وافق امريكا على تطوير الاف 16 المصرية لمعيار فايبر و فتح التسليح الممنوع ستظل في الخدمة ولن يتم زيادة الميج 29 في هذه الحالة
اما اذا لم توافق الولايات المتحدة فستتحول الى معاونة برية كال سو 25 او الايه 10 و الباقي قطع غيار
انت تتكلم عن العمود الفقري للقوات الجوية المصرية .. تطويرها مفترض منذ فترة طويلة
اما تحويلها لمعاونة برية هل هذا تصرف وخيار صحيح ؟؟

اخر صفقة كانت حوالي 63 بود لانتيرن!!
عدد كبير فعلا قد يحدد او حدد او سيحدد مستقبل اف 16 المصرية!!

الحل الامثل هو الدخول ع الصين في نقل تقنية الرعد البلوك 3 وكذلك جي 31 مستقبلا والبدء بتوطين صناع المقاتلات واقول هاتين المقاتلتين بالذات لانها صينية خالصة ولن يتم ابتزازمصر مستقبلا لوجود اجزاء غربية فيها و ذلك لاحلال تدريجي محل الفالكون وكذلك زيادة اعداد المقاتلات الروسية والفرنسية ان امكنولكن الاساس توطين صناعة المقاتلات لا ادري لماذا لايتم البدء بهكذا مشاريع مصر لاينقصها شي

انت تتكلم عن العمود الفقري للقوات الجوية المصرية .. تطويرها مفترض منذ فترة طويلة
هذا لا يصلح ان يكون عمود فقري ولا حتى عمود نور
ولو راجعت كلامي جيدا كنت ستعي انني اقصد تحويل دفة العمود الفقري

مستقبلا لن تكون كذلك
خلال 5 سنوات القادمة سوف تتحول الى مقاتلة صف تانى مع اخراج نصفها من الخدمة

حاليا بيتم تطويرها و جميع الطائرات ستكون بلوك 40 و 52 لكن للاسف التسليح مازال ناقص

عودة
أعلى