بالصدفه اكتشاف اول بئر بترول فى صعيد مصر

سكان الإمارات ميجوش مليون😂😂
أنا اتكلم عن السكان الاصليين مليش دعوة بالاجانب والعمال اللي من دول تانية وجايين ياكلو عيش.. دول محسوبين علي دولهم وليس علي الامارات

حتي خط الفقر عندهم اكيد مختلف عن خط الفقر عندنا
...
أنا رحت الامارات مرة.. وقبلت واحد بس كان بيشحت قدام فندق وكان لابس هدوم احسن مني😂 تقريبا كان عاوز فلوس عشان ياكل في مطعم غالي😂
نفس المبدأ ولا المبادئ عندنا في مصر بس؟

نفس المبدأ ولا المبادئ عندنا في مصر بس؟
نفس المبدأ

مصر مسئولة عن رفاهية الشعب المصري وملناش دعوة مثلا بالسوريين والافارقة

لما الشعب المصري يعيش في مستوي اقتصادي جيد مثل الامارات نبقا نتكلم
..
ربنا يزيدهم من فضله انا مش بحسد خالص😂

نفس المبدأ

مصر مسئولة عن رفاهية الشعب المصري وملناش دعوة مثلا بالسوريين والافارقة

لما الشعب المصري يعيش في مستوي اقتصادي جيد مثل الامارات نبقا نتكلم
..
ربنا يزيدهم من فضله انا مش بحسد خالص😂
خلاص بنفس مبدأ ان برج خليفة استثماري العاصمة الادارية والعلمين مدن استثمارية وربنا يزيدنا كلنا!

مساؤوة أكتر محاسنة ... الناس مفكرة السيسي داهية وأفضل رئيس و هكذا ,, مع أنة معندهوش من العلم والسياسة والاقتصاد مايؤهلة لكدا .. مصر محتاجة رئيس مدني يقدر يستثمر الشارع المصري والكثافة السكانية لصالحة ولصالح المواطن

يفتح خريطة مصر وتاريخها وأحوال البلد ويقعد مع نفسة بالعقل يخطط ويفكر ازاي يقدر يحول مصر لدولة مدنية على طراز أوروبي وهيكلة الموظفين كلهم اللي مايستحقوش مناصب والمرور والمواصلات والقوانين والوسايط والرشاوي والأمية والبلطجة اللي ممكن في الحبس يعمللهم نظام تعليمي وثقافي وأدبي عشان يخرجوا يفيدوا البلد مش يرجعوا أوحش من الأول كل دا لاااااازم يكون فكر رئيس لمصر وأتمنى ربنا يوعدنا برئيس بالمواصفات دي ...

مش رئيس كل همة البناء وبقالة 7 سنين بيبني وخلاص مش عايزة أقول مثل مشهور وجارح لأن مهما كان عمرة ماهيكون انجاز لأن الداخل المصري بقالة 7 سنين زي ماهو وقصدي بالداخل المصري هو الروتين المصري اللي مش راضي يتغير سواء في التعاملات الحكومية أو بداية يومك ونزولك للشارع والعقليات التافهه هو دا اللي لازم رئيس مصر يشتغل علية مش طوب وأسمنت أنتوا فهمين الرئاسة غلططط

كلامك كله انشائي بدون تحديد لفكرة معينة .. تظل على سطحية شديدة وجهل ..

والاعتراض لمجرد الاعتراض .. وعدم فهم ماذا تريدين اصلا ..

كلمتين وحافظاهم من التلفزيون وجاية تكرريهم ..

ويقف كلامك نفسك شاهدا على ضحل تفكيرك بل وانعدامه ..

كباري ومدن وطرق وتعليم مش مكسوف وانت بتكتب الكومنت دا !!! يعني دايننا ب 100 مليار عشان الانجازات العظيمة دي ؟

يعني بنفسك عددتي انجازاته اللي منها تعليم وصحة يا مؤمنة!!!!

وف الاخر تقولي هي دي انجازات؟؟؟

كلمتين وحافظاهم من التلفزيون وجاية تكرريهم ..

ويقف كلامك نفسك شاهدا على ضحل تفكيرك بل وانعدامه ..

يعني بنفسك عددتي انجازاته اللي منها تعليم وصحة يا مؤمنة!!!!

وف الاخر تقولي هي دي انجازات؟؟؟
تعليم وصحة اية أنت معانا في البلد؟ دا في صحاب ليا كتير مخلصين ثانوية عامة السنة دي كانوا داخلين بسماعات رقمية وغشوا الامتحان كلة والأجهزة بتاعت الكشف كلها بايظة حتى احترازات الكورونا اللي بيقولوا عليها كانت كلام والاجهزة بايظة والكمامات والكحول أخر يوم

امتحان وزعوها على بعض ومش ادوها للطلبة الفساد دا متأصل في دم الدولة لازم رئيس ييجي يبيد الداخل والأفكار التقليدية الغبية.. وكلام انشائي ازاي ؟ حضرتك كاره فكرة أن كل كلامي حقيقي وصح والداخل المصري متدمر وكأن الرئيس مش شايفة هوا نط على طول

على البناء مع أن في خطوة قبلها كانت لازم تتم هو تنظيم الداخل والشئون الداخلية للمواطن في يومة بالكامل من بداية اليوم لنهايتة ولازم شرطة ليلية زي زمان وحاجات كتير جداً محتاجة رئيس بيفهم من نوع خاص أما السيسي وغيرة حالياً من الكوادر فكرتهم عن الرئاسة هي البناء والمدن !!!! هنتقدم ازاي والنبي

التعديل الأخير:
الصراحة متفاجئ من شجاعتك وصراحتك

حد غيرك كان هيطبل للسيسي بكل قوته
للأسف كنت بطبل وخصوصاً أنة طالع من سلك الجيش وكل قرايبي وعيلتي منة حتى أنا بس الموضوع مبقاش لية علاقة بكدا الواحد بقى بيخاف ينزل الشارع بليل أو يمشي في أي مكان جوا مصر لواحدة السيسي حاجة وجيش مصر حاجة تانية لكن للأسف هو هيسوء سمعة الجيش بسبب جهل سياسي أو بلاش جهل ممكن قلة خبرة وفكر سياسي

سكان الإمارات ميجوش مليون😂😂
أنا اتكلم عن السكان الاصليين مليش دعوة بالاجانب والعمال اللي من دول تانية وجايين ياكلو عيش.. دول محسوبين علي دولهم وليس علي الامارات

حتي خط الفقر عندهم اكيد مختلف عن خط الفقر عندنا
...
أنا رحت الامارات مرة.. وقبلت واحد بس كان بيشحت قدام فندق وكان لابس هدوم احسن مني😂 تقريبا كان عاوز فلوس عشان ياكل في مطعم غالي😂
المشكلة مش مشكلة فقر ... المشكلة الراحة النفسية والحرية والأمان زي أي دولة أوروبية بمجرد ماتمشي في الشارع نفسك تنفتح على الحياة هنا ممكن واحد يرش علية مياة من الخرطوم وانا ماشية ويقوللي أنا ماتحاسبي يا أأأأبللة !!! هو دا الداخل المصري

المشكلة مش مشكلة فقر ... المشكلة الراحة النفسية والحرية والأمان زي أي دولة أوروبية بمجرد ماتمشي في الشارع نفسك تنفتح على الحياة هنا ممكن واحد يرش علية مياة من الخرطوم وانا ماشية ويقوللي أنا ماتحاسبي يا أأأأبللة !!! هو دا الداخل المصري
بس الحاجات دي مشاكل متأصلة داخلنا مفيش رئيس هيعرف يحلها.. ودا بردو ناتج عن تدني المستوي الاقتصادي (الفقر) اللي بيتبعه تدني المستوي التعليمي

يعني الشخص دا لو كانت حالته المادية جيدة وتعليمه جيد.. اكيد مكانش هيقولك كدا وكان هيقول اسف يا فندم مكنش قصدي

صدقني أنا فاهمة أكتر منك ومن أي حد في المنتدي في الخصوص دا فقط ولو تعرف اللي انا اعرفة هتحس أنك مش عارف حاجة
أنا الاخبار كلها اللي بتحصل في العاصمة الادارية خصوصاً بتتحكيلنا واحنا قاعدين في البيت بالحرف بالحقيقة والواقع مش من التلفزيون زي حضرتك وبالمناسبة حضرتك روحت هناك ولا لسة ؟؟ أشك طبعاً أنك تروح أو يدخلوك طب أنا بقى مش فاهمه حاجة و روحتها 3 مرات لغاية دلوقت

بس الحاجات دي مشاكل متأصلة داخلنا مفيش رئيس هيعرف يحلها.. ودا بردو ناتج عن تدني المستوي الاقتصادي (الفقر) اللي بيتبعه تدني المستوي التعليمي

يعني الشخص دا لو كانت حالته المادية جيدة وتعليمه جيد.. اكيد مكانش هيقولك كدا وكان هيقول اسف يا فندم مكنش قصدي
صح بس دا بين المواطنين وبعضهم لكن المسؤلين اللي ماسكين البلد لازم يكونوا أرقى حد وأكثرهم أخلاق وعلم يعني أختيار المناصب نفسة غلط والبنية التحتية كل موظفينها زفت يعني ماينفعش نجيب حد من اللي بتتكلم عنهم ونمسكة منصب أو وظيفة حتى ولو قليلة لأن كثرة الموظفين السيئيين أو الأغبياء هيدمروا البنية التحتية للبلد لأن المفروض دول عماد أي دولة وهيكلها

انا مش عارف قالت ليه مفيش حد يقدر يخش العاصمة وانا الموقف جنبي عربيات بتقول عاصمة ادارية عاصمة

ولا دي عاصمة تانية

انا مش عارف قالت ليه مفيش حد يقدر يخش العاصمة وانا الموقف جنبي عربيات بتقول عاصمة ادارية عاصمة

ولا دي عاصمة تانية

يعم كل كلامها هرطقة وشكلها عندها 16 سنة وبتردد كلام هي مش فاهماه اصلا ..

لا عارفة ايه هي العاصمة الادارية وفاكراها مكان سري مغلق .. دي مدينة زي اي مدينة :LOL: ..

ومرة تانية تقولك هو مدن وطرق وتعليم وصحة دي انجازات؟؟ .. لا صح الانجازات هي الكلام السطحي بتاعها اللي كله انشائي وملوش مغزى محدد وواضح ..

دي عينة من ناس كتير في مصر وسطنا مخهم مغسول من قنوات تركيا ..

ربنا يعينه السيسي والله

يحسب له تطوير البنيه التحتيه والجيش والامن حاجات مقدرش انكرها
لكن مقدرش انكر رفع الاسعار وسعر الدولار والضرائب والكهرباء والمياه
للاسف معظمنا تعود على الدعم المجاني من قبل الدولة لمعظم احتياجتنا وكانت النتيجة ان اقتصادنا لم يكن يقوم على اسس قوية كان بيعتمد على السياحة والمجال الصناعي بشكل اقل وكان هم الدولة هو دعم الجنيه مقابل الدولار حتى لا يشعر المصريين بتغير كبير في الاسعار وهذا كان سيبب كارثة اقتصادية شاء من شاء وابى من ابى في المستقبل وهذا ليس كلامي بل كلام معظم الاقتصادين
ما قامت به الدولة من تحول جذري في الاقتصاد وانتهاج خطة مدروسة ومحددة لاصلاح اقتصادي حقيقي سيكون لها تاثير على قطاع ليس بالقليل من ابناء هذا الشعب لكن الفاهم للوضع الاقتصادي الحقيقي يعي ان هذا هو الاثار الجانبية لدواء مر يجب ان نتجرعه معظمنا حتى نظل على قيد الحياة
الدولة لم تكن تستطيع ان تتحمل ازمة كبيرة مثل جائحة كرونا اذا لم يكن لدينا وفرة في الانتاج الزراعي استطاعت من خلاله التحكم في السوق وعدم شعور اي مواطن بالنقص في سلعة وهذا مثال واحد فضلت ان اوضحه للجميع ان الدولة لولا الاصلاح الاقتصادي الحقيقي كان وضعنا اصبح اسوء مما نحن عليه
باختصار وهذه وجهة نظري ولا الزم بها احد ما يقوم به الرئيس السيسي وحكوماته هو اصلاح اقتصادي حقيقي لن يشعر به كل المصريين لكن سيشعر به ابنائنا عندما يستلموا دولة حقيقية يحكمها القوانين الملزمة لكل شئ وتعتمد على الانتاجية الحقيقية وليس على الاقتصاد الريعي البعيد عن الانتاج
ما يقوم به الرئيس السيسي الان وحكوماته كان يجب يقوم به الرئيس السادات بعد حرب اكتوبر ومن بعده الرئيس مبارك ولكنهما تخوفوا على شعبيتهم وهجوم الشعب عليهم لكن الرئيس السيسي الشجاع وحكوماته لم يلتفتوا الى شعبية او خوف على مستقبلهم بل بيجاهدوا في كافة الاتجاهات والمجالات من اجل بناءا دولة حقيقية

تحياتي للجميع

اللهم اكرم مصر واهلها اما عن صعوبة الحياة فيها وضيق الحالة الاقتصادية فالحال من بعضه لأغلب الدول العربية ...
على الأقل مصر شغالة رغم أزمة كورونا وما شاء الله افتتاح مشاريع ونمو اقتصادي رغم الازمة...

العاصمة اتوزعت خلاص وكل واحد اشترى مكانة واحنا اشترينا شقة كمان بحكم ان والدي في الجيش يعني حالياً بتتبني للي اشترى فيها أي حد تاني مش هيدخلها هي اتبنت بفلوس الشعب اللي مش هيدخلها
هو انت فاكر ان كل الشعب هيروح يعيش في العاصمة الادارية ولا ايه..........لو على كدا لازم كل الناس في فرنسا تتطالب انها تعيش في باريس والحكومة توفر ليهم شقق في شارع الشانزليزيه كمان وكمان يوفروا ليهم عربيات خاصة بسواقين علشان يعرفوا يتسوقوا كمان وعلى العموم الدولة عاملة حسابك في اسكان اجتماعي تقدر تقدم فيه لو دخلك يسمحلك
يجب ان نفكر منطقيا هو فيه دولة واحدة في العالم كل الشعب عايش في مدن رئيسية وفيلات وقصور فقط

بعض الناس بيتعامل باستعلاء كأنهم مش من الشعب

ولا دي عاصمة تانية

مش ممكن يكونو عمال وصنايعية مثلا؟

زي حضرتك
جهلك الشديد
خيالك الفقير
مبتطلعيش برة عمارتكم الا للبقالة بس ..
يعم دي عايشة ف مياة البطيخ المخلل
والله تلاقيها بتتشعلق في الميكروباص من ورا
هي بتقولك حضرتك وانت بترد بدون احترام

ارتقي بنفسك شوية

مش لاقي رد علي الكلام متردش لكن بلاش اسلوب الارهاب الفكري وقلة الاحترام اللي بتستخدمه هنا وتخويف الناس بالتقليل منهم

عودة
أعلى