بالصدفه اكتشاف اول بئر بترول فى صعيد مصر

مابقاش يفرق إكتشافات غاز ولا بترول ولا مناجم دهب.... في دول العالم الإكتشافات دي بتفرح الشعوب علشان هيبأه مصدر دخل و الدوله ترفه عن مواطنيها وتخفف عنهم إلا في بلدي مع كل إكتشاف الأسعار بتغلى و الضرايب بتزيد و الجبايات بتشتغل على الشعب

مابقاش يفرق إكتشافات غاز ولا بترول ولا مناجم دهب.... في دول العالم الإكتشافات دي بتفرح الشعوب علشان هيبأه مصدر دخل و الدوله ترفه عن مواطنيها وتخفف عنهم إلا في بلدي مع كل إكتشاف الأسعار بتغلى و الضرايب بتزيد و الجبايات بتشتغل على الشعب
ادينى عنوانك علشان ابعتلك نصيبك

من داخل الخبر يوضح أن البئر في ارض ملك فالسؤال المهم هل سيكون نعمة لصاحب هذه الأرض ام نقمة و تاخدالحكومة منه الارض بأقل من قيمتها بدون اي بترول كعادتها في أمور مشابهة؟؟

بص يا سيدى المسأله انت بتنظر لها بزاويه وانا بزاويه تانيه
على فكره كلنا فى الهوا سوا رغم ان السيسى له انجازات لا تخطئها عين وايضا له اخطاء انا شخصيا اعتبرها اوفر ممكن الخصها فى كلمات قليله
( بذخ شديد فى قطاعات على حساب جيب المواطن بدون تفرقه حسب اوضاع الناس الاقتصاديه ؟) وده للاسف اللى مسبب بعض الغضب الشعبى. يبقى مسألتين هى التى تحدد رأيك السياسى . رغبتك فى استقرار البلد وقدرتك على تحمل الضغوط الاقتصاديه

فى زاويه اخرى للاكتشاف ان ده اول اكتشاف فى الصعيد وبالتحديد فى سوهاج
وانا صعيدى واستطيع ان اقول ان اى محافظه صعيديه فى امس الحاجه لمثل تلك الاكتشافات حتى ولو صغيره ففى النهايه سوف تترجم لتنميه تلك المنطقه وتوفير فرص عمل مباشره وغير مباشره بمرتبات مجزيه
اللي دافن راسه في الرمل وفاصل نفسه عن الناس مهما يقول فكلامه ملوش قيمه إلا لو بيتناقش بمنطق و موضوعيه غير كده الوضع أسوأ مايكون و الكل شايف ده

فى زاويه اخرى للاكتشاف ان ده اول اكتشاف فى الصعيد وبالتحديد فى سوهاج
وانا صعيدى واستطيع ان اقول ان اى محافظه صعيديه فى امس الحاجه لمثل تلك الاكتشافات حتى ولو صغيره ففى النهايه سوف تترجم لتنميه تلك المنطقه وتوفير فرص عمل مباشره وغير مباشره بمرتبات مجزيه
متفق معاك تماماً و الصعيد المنسي دائمًا محتاج تنميه و فرص عمل و إستثمارات ضخمه ولكن المشكله في الإدارة الحكوميه للموارد الطبيعيه

على فكره كلنا فى الهوا سوا رغم ان السيسى له انجازات لا تخطئها عين وايضا له اخطاء انا شخصيا اعتبرها اوفر ممكن الخصها فى كلمات قليله
( بذخ شديد فى قطاعات على حساب جيب المواطن بدون تفرقه حسب اوضاع الناس الاقتصاديه ؟) وده للاسف اللى مسبب بعض الغضب الشعبى. يبقى مسألتين هى التى تحدد رأيك السياسى . رغبتك فى استقرار البلد وقدرتك على تحمل الضغوط الاقتصاديه
الرغبه في إستقرار البلد دي محدش يقدر يناقش فيها و إلا هتبأه مزايده فجه و حلمنا هو إستقرار البلد لإن على أضعف الإيمان ده المكان إللي أنا عايش فيه ف محبش إني أعيش في مكان غير مستقر....الكلام كله على القدره على تحمل الوضع الإقتصادي وده إللي أغلبية الشعب المصري أصبح متضرر منه بشكل يفوق الوصف و السيسي نفسه في حملته الإنتخابيه قال أنا مقدرش أرفع الدعم والشعب في الحاله دي فلازم أغني الشعب الأول و أرفع من دخله ومعيشته وبعد كده أرفع الدعم و طبعاً حالياً العكس تماما هو اللي بيحصل

الرغبه في إستقرار البلد دي محدش يقدر يناقش فيها و إلا هتبأه مزايده فجه و حلمنا هو إستقرار البلد لإن على أضعف الإيمان ده المكان إللي أنا عايش فيه ف محبش إني أعيش في مكان غير مستقر....الكلام كله على القدره على تحمل الوضع الإقتصادي وده إللي أغلبية الشعب المصري أصبح متضرر منه بشكل يفوق الوصف و السيسي نفسه في حملته الإنتخابيه قال أنا مقدرش أرفع الدعم والشعب في الحاله دي فلازم أغني الشعب الأول و أرفع من دخله ومعيشته وبعد كده أرفع الدعم و طبعاً حالياً العكس تماما هو اللي بيحصل

بالصبر

رئيسكم عبدالفتاح السيسي
والله رجل عظيم ولاول مرة افتخر بقائد خارج بلدي السعودية

الراجل عمال يشيل في فساد ومصائب سنين مضت ولن يستطيع المواطن المصري لمس التغير هذا الا بعد زمن

اسأل الله ان يعجل بخطط مصر الاقتصادية ويرفع شأنها ونرى المواطن المصري في رغد العيش واستقرار اوضعه المالية والاجتماعية

البترول انتهى عصره

الدول بدات بالتحول تدريجياً للطاقه النظيفه

ولاية كالفورنيا تمنع دخول وشراء واستخدام

اي سياره تعمل بالوقود عام 2035م

والتحول التدريجي يبدا من العام المقبل

وايضا الكثير من الدول الاوربيه بدات تضع جداول

للتحول الى الطاقه النظيفه

والدول المنتجه للنفط بدأت بالتفكير لعصر

ما بعد النفط وتخويل النفط لسلع مساعده

بالصناعات الاخرى .....العالم يتغير الى الهدوء

بالصبر

رئيسكم عبدالفتاح السيسي
والله رجل عظيم ولاول مرة افتخر بقائد خارج بلدي السعودية

الراجل عمال يشيل في فساد ومصائب سنين مضت ولن يستطيع المواطن المصري لمس التغير هذا الا بعد زمن

اسأل الله ان يعجل بخطط مصر الاقتصادية ويرفع شأنها ونرى المواطن المصري في رغد العيش واستقرار اوضعه المالية والاجتماعية
نعم ما يقوله الاخوه هنا صحيح. ضغوط الحياه اصبحت رهيبه. معظم الناس بتعاني بشده. وهناك ضيق في الحاله الاقتصاديه فعلا وبقوه.
ولكن ايضا انت كلامك صحيح. بل احييك علي نظرتك وبصيرتك. ما يفعله هذا الرجل لم ولن يستطيع احد غيره ان يفعله. هو يحارب الجميع. فساد وغيره. نعم هو يضع مصر علي الطريق الصحيح بقوه وبسرعه. وهذان هما السببان في شعور الناس بالتعب. فهو يريد انجاز كبير و بسرعه كبيره.
ولكن بعملي في الاقتصاد.... هو يحرك مصر بمنتهي القوه الي مكانه محترمه جدا.

البترول انتهى عصره

نعم التطور هو سمه الحياه..... ولكن سيظل النفط هو العنصر الرئيسي للطاقه لمده طويله قادمه. العالم يتغير نعم. ولكن كل شيء بياخد وقته وحتي وان قل الطلب نوعا ما علي النفط. فهناك ايضا كما قولت صناعات وسيطه وتحويلية للطاقه.
كمثل الغاز الطبيعي في مصر. مصر تركز وبشده علي الصناعات التحولية له. من صناعات بتروكيميائيه و صناعه السماد وغيره من صناعات
لابد من تعظيم الفايده من اي شيء.

البترول انتهى عصره

البترول سوف يضل المصدر الرئيسي للطاقه على الاقل خمسين سنه قدام بعدها مكن تضعف مكانته كمصدر للطاقة لصالح الغاز و الطاقه البديله لكن سوف يصل عصب الصناعه وفي هذه الفترة كثير من الدول سوف تنفد احتياطيتها و يقل الإنتاج العالمي بشكل كبير

نعم التطور هو سمه الحياه..... ولكن سيظل النفط هو العنصر الرئيسي للطاقه لمده طويله قادمه. العالم يتغير نعم. ولكن كل شيء بياخد وقته وحتي وان قل الطلب نوعا ما علي النفط. فهناك ايضا كما قولت صناعات وسيطه وتحويلية للطاقه.
كمثل الغاز الطبيعي في مصر. مصر تركز وبشده علي الصناعات التحولية له. من صناعات بتروكيميائيه و صناعه السماد وغيره من صناعات
لابد من تعظيم الفايده من اي شيء.
هى اى حاجة عن مصر تلاقى الهجوم و السخرية

عودة
أعلى