يوم ان ذبح الاستر التنين الروسيAster Slays The Russian Dragon

اي حقيقة و انت لم تجلب مصدر واحد السوخوي 12 و الاستر 30 ليس للتصدير يا راجل 😂😂😂
احضرت المصادر جميعها ولكن انتم تختارون عدم رؤيتها.
مصر لن تحصل على الاستر 30 على الاقل في الوقت الحالي. ولن يسمح البرلمان الايطالي بحصول مصر عليه.

بقى ازاى بلد ياخد استر 30 رغم ان حتى الميتيور والسكالب والامرام ممنوعة

مصر لن تحصل على الاستر 30 على الاقل في الوقت الحالي. ولن يسمح البرلمان الايطالي بحصول مصر عليه.

يعني انت مش بتتكلم عن الميكو اهه امال كنت بتتهرب بشكل دائم ليه و بتقول انا اقصد الميكو ما علينا اثبت ان الاستر 30 ممنوع من التصدير و الا اصمت 🤫

السكالب رغم انه لا يخص الموضوع فلورنسا بارلي وزيرة الجيوش الفرنسية أعلنت التزام بلادها بعقودها يعني المشكلة مشكلة فرنسا مش مشكلة مصر و فرنسا علي استعداد ل تصديره هو و الميتيور و ده بيناقض كلامك ان إيطاليا مش هتبيع الاستر 30 ل مصر 🙄🙄

اي مصدر انت المصدر الوحيد ال جبته كان مقال عن تعديل اخر فرفاطتين فرنسيين ل حمل الاستر 30 هو ده المصدر الوحيد و حتى ده لا يخص إيطاليا او اي عقد تصديري 😒😒

لا هو قال ان في فريم مصرية بتتصنع دلوقتي في إيطاليا و ان الاستر 30 مش من ضمن تسليحها 😂😂
الفريم الايطالي جاهزه علي التسليم خاصن بالبحريه الايطاليه اخي واحده بالخدمه والاخري بالتجارب الابحار

و اتذكر مناقشة سابقة للأخ هيركليز قال ان الاستر 30 هيكون خاص ب الناتو فقط رغم ان الاستر صدر فعلا لدولة سنغافورة 😁😁

الفريم الايطالي جاهزه علي التسليم خاصن بالبحريه الايطاليه اخي واحده بالخدمه والاخري بالتجارب الابحار
غير صحيح ليست جاهزة للتسليم
واساسا لم يوافق البرلمان الايطالي على صفقتها بعد.

اعتقد انه فضح نفسه بعد ما كان بيهرب بحجة انه بيتكلم على الميكو 😂😂
مشكلة انك لم تفهم ما اقول

لو تراجع بداية الموضوع ستجد اني قلت ان الميكو المصرية لم تحصل على الاستر 30 aster

واحضرت مصادر في نقاشي مع عزت.

مشكلة انك لم تفهم ما اقول

لو تراجع بداية الموضوع ستجد اني قلت ان الميكو المصرية لم تحصل على الاستر 30 aster

واحضرت مصادر في نقاشي مع عزت.
يابني و الله العظيم 3 مشاركتك فوق بتقسم ان مصر لن تحصل على الاستر 30 بشكل نهائي بغض النظر عن أي صفقة و انا أكدت علي كلامك ان مفيش استر 30 هيتحط. علي ميكو اساسا بتسفسط ليه بقى

لا اتوقع تصديره بصراحة
اساسا انا استغربت صفقة الميكو والفريم لا تحتوي على استر 30 رغم تصديره الى سنغافورة

ده بالنسبة للميكو ما المانع من تصديره على باقى القطع الحربية المشغلة له
الفريم ايضا لم تحصل على استر 30 في وقت ظهر بلوك جديد من الاستر 30

الله يخليك لا تلف وتدور كعادتك
الاستر30 واضح انه ممنوع حصول مصر عليها على الاقل في الوقت الحالي والا لم تكن اصلا لتتجه نحو جنوب افريقيا.
عندك مصدر انه ممنوع عن مصر
حتى الان لا
لكن هذا اعتقاد منطقي بما ان مصر ذهبت لجنوب افريقيا من تحل الحصول على صاروخ بديل للاستر30.
منطقيا اسال نفسك ليه ده حصل؟

حاولت اوصل لتفسير اخر ولم اجد سوى سبب غير مقنع يتحدث عن فرنسا لن تسمح بتركيب الاستر30 سوى على قطع ايطالية وفرنسية. رغم ان الميكو المانية!

اذن هو استنتاج جميل ولاكن فى عالم التسليح الامور ليست هكذا مصر طلبت البيرجامينى وإيطاليا وافقت ولم تتكلم عن نزع اى سلاح منها بما فيها الاستر30 اذن القصة ليست منع تصديره لو تصديره ممنوع لم تكن الموافقة الحكومية لتاتى بهذه السهولة
لا تجزم في غيبيات
حتى الان لا يتوقع انه سيأتي.
اذا كانت الفريم المصرية والشرق اوسطية بشكل عام بخلايا ناقصة وليست كاملة

Sherif ashraf 221 @Sherif ashraf 221 حتى ترى بنفسك ماذا قلت في بداية الموضوع.

ولكن انت تريد اقناع نفسك بان مصر ستحصل على الاستر 30 رغم انه ممنوع عنها ميتيور وسكالب وامرام وحتى غواصاته لا تمتلك api

انا لا اجزم بغيبيات لكن هذا المتوقع.

ولكن انت تريد اقناع نفسك بان مصر ستحصل على الاستر 30 رغم انه ممنوع عنها ميتيور وسكالب وامرام وحتى غواصاته لا تمتلك api

نفس السبب اللى بيخلى فرنسا تركب aster 30 على فرقاطتها المكافحة للغواصات :)
متنساش ان ده هيتطلب تعديل كبير جدا على الفرقاطة ومصر لسه مستلماها جديد والصفقة الايطالية لو تمت بها استر 30 فما مبرر التعديل

كده انت بتثبت كلامي انت قلت الصاروخ لن يتم تصديره ل مصر حتي لو علي فريم و استشهدت ان الفريم المصرية تنقصها الخلايا و أكدت ان مصر اتجهت الي ال امخونتو لعدم قدرتها علي الحصول على الاستر 30 😂😂😂

الفرقطات المصرية التي تحت البناء حاليا جيمعها بدون استر 30 aster روح راجع تسليحهم
متواضع جدا
اساسا مالفائدة ما دامت حتى الغواصات تفتقد للapi
انتا بتتكلم على الميكو ولا صفقة ايطاليا ولا ايه بالظبط

غريبة رغم ان وزيرة الجيوش الفرنسية قالت إنها هتلتزم بالصفقة مع مصر رغم الاعتراض الأمريكي و الامرام ملوش علاقة ب الصفقات الأوروبية و ال API محدش جاب سيرته الصراحة ولا مصر طلبته 🤔🤔

صواريخ Meteor
صواريخ Amraam
صواريخ Scalp
صواريخ Harm
هذه جميعها ممنوعة عن مصر.
هل تظن ان مصر ستحصل فجأة على Aster 30؟

مع تمنياتي بان تحصل مصر على Aster 30 لكن لا اريد ان اكون متفائلا جدا.

عودة
أعلى