يوم ان ذبح الاستر التنين الروسيAster Slays The Russian Dragon

و لحد دلوقتي أنت ما جبتش مصدر يؤكد أن الأستر 30 ممنوع بعكس ان انا قابلت مسؤولين رسميين و قالوا للبيع عادي 🤔🤔🤔
انت مش مصدر ولا املك مصداقية ما دمت لا تملك مصدرا يوثق ذلك.
والا استطيع انا ان ادعي ان الرابتور سيعاد فتح خط انتاجها علشان خاطر السعودية :)

الفرقطات عقدها لسا ما تمش حسب كلامك عرفت مننا ان ولا واحدة استر 30 انت بتناقض نفسك يعني العقد تم ولا لا
الفرقطات المصرية التي تحت البناء حاليا جيمعها بدون استر 30 aster روح راجع تسليحهم
متواضع جدا
اساسا مالفائدة ما دامت حتى الغواصات تفتقد للapi

نفس السبب اللى بيخلى فرنسا تركب aster 30 على فرقاطتها المكافحة للغواصات :)
طاب فرنسا معندهاش غير 2 هواريزون متخصصين دفاع جوي من مصلحتها تحويل فرقاطة لنسخة دفاع جوي انا ليه و انا طالب فعلا فرقاطة متخصصة اكلف نفسي تكاليف ليه و انا مش ضامن تأثير ده علي الوظيفة الأساسية الفرقاطة و هي مكافحة الغواصات 🤔🤔

الفرقطات المصرية التي تحت البناء حاليا جيمعها بدون استر 30 aster روح راجع تسليحهم
متواضع جدا
بس ال فرقاطات مع مصر لم يتم توقيع اي عقد ليها لا عقد بناء ال4 الجداد ولا عقد تسليم ال 2 ال جاهزين

ادي مقال من جريدة لا ريبابليكا ان وفود الاحزاب في البرلمان ادت موافقة لرئيس الوزراء بيبع ال فرقاطات ل مصر واضح ان عندك نقص شديد جدا في المعلومات

طاب فرنسا معندهاش غير 2 هواريزون متخصصين دفاع جوي من مصلحتها تحويل فرقاطة لنسخة دفاع جوي انا ليه و انا طالب فعلا فرقاطة متخصصة اكلف نفسي تكاليف ليه و انا مش ضامن تأثير ده علي الوظيفة الأساسية الفرقاطة و هي مكافحة الغواصات 🤔🤔
ده مجرد تفسير وليس معلومة
وهو غير منطقي

متواضع جدا
يا ريت تجيب لي مصدر ان مصر عندها فرقاطات فريم تحت البناء و ايه هو تسليحهم 🤔🤔

بس ال فرقاطات مع مصر لم يتم توقيع اي عقد ليها لا عقد بناء ال4 الجداد ولا عقد تسليم ال 2 ال جاهزين

ادي مقال من جريدة لا ريبابليكا ان وفود الاحزاب في البرلمان ادت موافقة لرئيس الوزراء بيبع ال فرقاطات ل مصر واضح ان عندك نقص شديد جدا في المعلومات
فرقاطات ايطاليا لم تمرر الصفقة حتى الان.
لو سمح البرلمان الايطالي وقتها سنقول ان الصفقة تمت فعلا

ده مجرد تفسير وليس معلومة
وهو غير منطقي
هي معلومة فعلا فرنسا معندهاش اي نسخة فريم الدفاع الجوي و معظم المشروع الفرنسي اساسا مكافحة غواصات عكس الإيطالي المتنوع ما بين مكافحة غواصات و أغراض عامة

انت قلت البرلمان لم يوافق او هيعترض و انا جبت لينك ان الاحزاب موافقة و تم تحويل الصفقة للمراجعة في مكتب الموافقات و المراجعة الأوروبي 🤔🤔

لحد دلوقتي لا جبت مصدر علي الاستر 30 انه ممنوع من التصدير ولا مصدر ان الصفقة مع إيطاليا في اعتراض برلماني عليها او طلب نقص التسليح ولا مصدر ان مصر عندها فرقاطات بتبني و تسليحها ناقص كل كلامك في الهواء

لحد دلوقتي لا جبت مصدر علي الاستر 30 انه ممنوع من التصدير ولا مصدر ان الصفقة مع إيطاليا في اعتراض برلماني عليها او طلب نقص التسليح ولا مصدر ان مصر عندها فرقاطات بتبني و تسليحها ناقص كل كلامك في الهواء
هو قصده علي الميكو ٢٠٠

يا ريت تجيب لي مصدر ان مصر عندها فرقاطات فريم تحت البناء و ايه هو تسليحهم 🤔🤔
يعني علشان الفريم الايطالية مسلحة بالاستر 30 هتقول انها هتيجي مصر بالاستر 30؟

انا قلت لا اتوقع ان البرلمان الايطالي سيوافق تلى تصدير صواريخ aster30 ولا حتى سيوافق على بيع الفرقاطة بكامل تسليحها الا بعد القيام بتعديلات.

ونصيحة لا تتفائل بزيادة لان المستقبل لا احد يعلم ماذا سيحدث به. واتمنى ان اكون مخطيء ومصر تاخذها بكامل مواصفاتها

غالية جدا رغم انه صاروخ فعال لأقصى درجة البطارية قد تصل من 800 ل مليار دولار
غالي جدا للأسف هل ممكن مقارنة بينه وبين الباتريوت
من وجهة نظري لو كانت فعاليته عالية كما تقول اربع بطاريات هيفيدوا جدا الصراحة الواحد أصبح متخوف من الأسلحة الشرقية بعد ما حدث لها في ليبيا وسوريا

احضرت مصدر على الميكو والتي منعت فرنسا حصولها على استر 30

احضرت مصدر على الميكو والتي منعت فرنسا حصولها على استر 30
طاب ما احنا عارفين و لم ننكر ده انت ال بتقول الاستر ممنوع من التصدير اساسا و لم يصدر لأي دولة شرق اوسطية حتي علي الفريم الإيطالية و الله انا ذكرت في تعليقاتي ان المسؤولين الفرنسيين رفضوا رفض قاطع ان الاستر يتحط علي الميكو و انهم قالوا انه للقطع الفرنسية بس

انت بتقرا بتكتب ايه قبل ما تكتبه؟؟

بص اولا مش محتاجين ان ناكد لك الصفقه تمت ولا لا عشان انت بتبلع لسانك لما بتشو ف الحاجه بعنيك ثانيا مصادر كتير اتكلمت علي الصفقه وموافقه البرلمان عندنا للصفقه ما هي الا المرحله النهائيه ولا عزاء للحاقدين

في تاريخ ١٢ أبريل ٢٠١٢
قامت البحرية الفرنسية بإجراء احد اهم الاختبارات الدفاعية لمنظومة Aster 30

فمن خلال فرقاطه من طراز Horizon-class air defence frigate

مشاهدة المرفق 301459

اعترض ال Aster 30 صاروخ التجارب الهجومي GQM-163A Coyote من فئه Supersonic Sea Skimming Target - SSST

مشاهدة المرفق 301457

مشاهدة المرفق 301458

يتميز هذا الصاروخ الاختباري بسرعه تصل إلى ٣ - 4 ماخ علي ارتفاع ٥٠٠٠ قدم

وتصل سرعته إلى ٢.٦ ماخ إلى ارتفاع ١٥ قدم اي ٤.٥ م فوق سطح البحر
مدى الصاروخ ٨٥ كلم يقطعها في نمط طيران كروز على ارتفاع ٣٠ قدم اي ٩ م تقريبا
وبمجرد الأطباق على الهدف ينزل إلى ارتفاع ١٥ قدم - ٤.٥ م
ليكون بذلك أحد أصعب الأهداف الاختباريه على الإطلاق متفوقا في ذلك على أداء كل الصواريخ الشرقية عالية السرعة أو الفرط صوتية

الاستر ٣٠ يتميز بنظام الاشتباك التصادمي
HTK

مشاهدة المرفق 301461

هذا الاختبار يضع القطع الغربيه البحريه بعيدا جدا عن قدرات الصواريخ المضادة للسفن من الطراز الشرقي

تحياتي للجميع
هل السي رام والسي رم التي ستأتي على الفرقاطات والكورفيتان السعوديه الجديده لها نفس القدره

بص اولا مش محتاجين ان ناكد لك الصفقه تمت ولا لا عشان انت بتبلع لسانك لما بتشو ف الحاجه بعنيك ثانيا مصادر كتير اتكلمت علي الصفقه وموافقه البرلمان عندنا للصفقه ما هي الا المرحله النهائيه ولا عزاء للحاقدين
غير صحيح
الصفقة الايطالية لم تتم حتى الان
يجب موافقة البرلمان الايطالى

غير صحيح
الصفقة الايطالية لم تتم حتى الان
يجب موافقة البرلمان الايطالى
و المصدر فوق ان وفود الاحزاب ادت الموافقة و مش مشكلة في منافسة فرنسية و ألمانية شديدة الصفقة الايطالية بس عشان سرعة تسليم ال 2 بيرجماني

موضوع جميل جداً من عضو خبير
ارجو من الاخوة الاطفال عدم تخريب الموضوع او ان تتدخل الادارة وتضع حد للمخربين لأن الوضع تجاوز كل حدود التخريب
المخربين لن يتوقفوا طالما يجدوا من يساندهم من بعض أصحابهم من المراقبين الذين تخلوا عن كل حيادية وجعلوا المنتدى تحالفات وروابط كروابط الأندية و الدعم في الحق والباطل

عودة
أعلى