وزير المياه والري الإثيوبي يعلن بدء ملء سد النهضة

اللي اعرفه ان تدخلكم دا مش اثر علينا، ولم يوقف تسلل الارهابيين، ولم يتم توقيفهم الا بعد سيطرة حفتر علي الاقليم الشرقي لليبيا

علي فكرة انا ضد حفتر

عاوز تشمت فينا؟ اوك براحتك بس مش تعمل فيها خايف علي المصرييين من العطش :تمام:

وقضية السد لم تنتهي عشان الشماتة تظهر بدري كدا
لم اشمت ولا حتي ف تعليق اتكلم عن عقلية البعض هنا يشمت فينا ويتكلم عن تقسيم بلدي واخد النفط وترك بقية الشعب وللعلم ليبيا لدينا حدود مع 5 دول اخري غيركم ولا نري ارهابيين مننا ولا اسلحة بل العكس العديد من الدواعش لدينا كانو من جنسيات غير ليبية

صور الاقمار تقول ان إثيوبيا بدأت الملء في 26 جوان الماضي ، يعني منذ 19 يوما.

لم اشمت ولا حتي ف تعليق اتكلم عن عقلية البعض هنا يشمت فينا ويتكلم عن تقسيم بلدي واخد النفط وترك بقية الشعب وللعلم ليبيا لدينا حدود مع 5 دول اخري غيركم ولا نري ارهابيين مننا ولا اسلحة بل العكس العديد من الدواعش لدينا كانو من جنسيات غير ليبية
انا لم اشمت،. ولا اعتقد ان في مصري عاوز ليبيا تتقسم،. نحن لا نطمع في نفطكم ابدا

مش عارف الصراحة الارهابيين مركزين معانا ليه،. ممكن عشان النظام المصري الحالي معادي لتركيا وبالتالي يتم توجيه الارهابيين ناحية مصر. سواء كانوا ليبيين او من جنسيات اخري

ملءء السد يعني ان حصة الفرد المصري ستنزل الى اقل من الثلث فقط !!!!! كارثة بكل معنى الكلمة.

انا لم اشمت،. ولا اعتقد ان في مصري عاوز ليبيا تتقسم،. نحن لا نطمع في نفطكم ابدا

مش عارف الصراحة الارهابيين مركزين معانا ليه،. ممكن عشان النظام المصري الحالي معادي لتركيا وبالتالي يتم توجيه الارهابيين ناحية مصر. سواء كانوا ليبيين او من جنسيات اخري
بنسبة لنقطة التقسيم تابع التعليقات هنا عن ليبيا وموضوع الساحة الليبية وتعرف
بالنسبة للارهابيين لسه عندك ف سينا اضعاف العدد الصغير اللي بيتسربولك ومن سنين الوفاق وغيرها قالو معنداش مشكلة مع مصر حتي باشاغا من اسبوعين تققريبا قال مستعدين للتفاهم مع الجانب المصري انتم اللي اتخدتم جهة واحدة خدمة لمصالح دولة اخري كان بالاستطاعة جلم حفتر عن الهجوم وبالتالي يكون لديكم نفوذ علي الوفاق ولكن ها نحن هنا

فترة الملىء فقط هيحبسوا المياة وهيودوها فين بعد ملىء الخزانات لازم يصرفوها

نعم كنت اظن ان التصريف سيكون اقل من التدفق المعتاد للماء.

عموما اذا كان الامر مؤقت فهو اهون مما كنت اظن

بنسبة لنقطة التقسيم تابع التعليقات هنا عن ليبيا وموضوع الساحة الليبية وتعرف
بالنسبة للارهابيين لسه عندك ف سينا اضعاف العدد الصغير اللي بيتسربولك ومن سنين الوفاق وغيرها قالو معنداش مشكلة مع مصر حتي باشاغا من اسبوعين تققريبا قال مستعدين للتفاهم مع الجانب المصري انتم اللي اتخدتم جهة واحدة خدمة لمصالح دولة اخري كان بالاستطاعة جلم حفتر عن الهجوم وبالتالي يكون لديكم نفوذ علي الوفاق ولكن ها نحن هنا
السيسي اجتمع مع السراج اكتر من مرة وحاول التفاوض معاه لكنه لايستطيع السيطرة علي الميليشيات

لم اري تعليق واحد يتمني تقسيم ليبيا بالمعني الحرفي

السيسي اجتمع مع السراج اكتر من مرة وحاول التفاوض معاه لكنه لايستطيع السيطرة علي الميليشيات
تخيل لا يستطيع السيطرة عليهم وهو لليوم بيحكم عليهم وبيسجن منهم اللي ميعجبوش عادي كما حصل لكثير المسجونيين لدي الردع وغير مسيطر عليهم وهما ليهم اكثر من شهر حاليا محطوطين ف الصحراء ولم يهاجمو ولا يقومو بشئ وعام كامل من الحرب كانت تبعد فقط عن مركز المدينة 10 كيلو وعن مقر حكومة السراج 4 كيلو ومع هذا لم يتعدو عليه ولم يحصل اي تعدي علي بنوك ولا سلوك اجرامي اخر هذا كله وهو لا يسيطر عليهم اكيد بالطبع انت حافظ الكلمتين هاذم وبتررددهم

كل يوم اربعين الف موضوع عن سد النهضة
ومفيش موضوع واحد عند سدود تركيا اللي خفضت حصة العراق وسوريا من المياة 70%
ولا حد بيذكر سرقة اسرائيل لنهر الاردن والليطاني واليرموك اللي يتهدد 3 دول من اكثر المناطق جفاف
بس ويرجع يقول بنحقد عليكم لية lol

نعم كنت اظن ان التصريف سيكون اقل من التدفق المعتاد للماء.

عموما اذا كان الامر مؤقت فهو اهون مما كنت اظن
لكن يجب ملئه على مرحلة اقل شيئ 10 سنين عشان حصة مصر بالمياه متقلش.

والسد فعلا حيساعد اثيوبيا والسودان بالكهرباء لكن يصبرو على فترة 10 سنين

تخيل لا يستطيع السيطرة عليهم وهو لليوم بيحكم عليهم وبيسجن منهم اللي ميعجبوش عادي كما حصل لكثير المسجونيين لدي الردع وغير مسيطر عليهم وهما ليهم اكثر من شهر حاليا محطوطين ف الصحراء ولم يهاجمو ولا يقومو بشئ وعام كامل من الحرب كانت تبعد فقط عن مركز المدينة 10 كيلو وعن مقر حكومة السراج 4 كيلو ومع هذا لم يتعدو عليه ولم يحصل اي تعدي علي بنوك ولا سلوك اجرامي اخر هذا كله وهو لا يسيطر عليهم اكيد بالطبع انت حافظ الكلمتين هاذم وبتررددهم
فعلا حافظ الكلمتين اللي قالهم باشاغا

اللي اعرفه انهم بيهددونا احنا وتسللو لحدودنا اكتر من مرة بعربات الدفع الرباعي ولما حفتر سيطر علي الشرق الليبي العمليات دي قلت كدا وشبه توقفت

فيه ناس تخطو احمد موسى ... لو موصلش لينا لتر مية واحد هيطلعوا يشرحوا لينا فوائد الجفاف والعطش و الصيام عن الميه وفايدتة لجسم الانسان

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى