إستهداف منظومات دفاع جوي تركية في الوطية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
طيب أقسم بالله الجيش المصري بيلاعب الاتراك دلوقتي تكنولوجيا وفاشخهم حرب إلكترونية وتشويش وسيطرة جوية وضرب اهداف محمية بدفاعات جوية بنسيحهلهم مكانها.

ماتعديش بالساهل كدا ان صفحات طرابلس تنشر عن اصوات طائرات تقصف بعنف وشايفين بعنيهم صواريخ نازلة من فوق لتحت (يعني قصف)، ومش شايفين ولا صاروخ واحد طالع من تحت لفوق (يعني دفاع جوي)!!
دا معناه ان الدفاع الجوي التركي إتلعب عليه أحلى حرب إلكترونية وتم إعمائه وماقدرش يضرب ولا صاروخ لغاية ما اتضرب هو نفسه ف مكانه.
والله والله الطيران المصري بيهين الاتراك مش بيضربهم بس. بيضرب معنوياتهم مع الاهداف

لو سمحت
اتمني ان تضع احتمالات ؟ يعني مثلا الامارات درجه احتماليته كذا
روسيا درجه احتماليته كذا

لا اعرف كيف اضعها على اي اساس .. كل ما استطيع محاولة التوصل له هو المقدرة من يقدر على عملها ومن لايقدر .. وكلها اجتهادات
ولكن لتوفر القدرة العسكرية لدى كل الاطراف .. فالمسألة تعتمد هنا على ما اعتقد للجرأة السياسية من يريد الاشتباك مع الاتراك الى هذا الحد؟

صحيح
انا مثلك اتوقع ان الميراج الاماراتية استخدمت قنابل الطارق

الدول الثلاث (مصر، الامارات، فرنسا) لديها الإمكانيات الفنية لتنفيذ عمليات SEAD بأحترافية عالية و لكن دعونا نفكر بالموضوع بروية،،،،

انا بصراحة استبعد مصر،، لم؟؟

لان الحل السياسي لم ينتهي بعد و مبررات الدخول العسكري العنيف لم تحدث و نحن جميعا نعرف أسلوب القيادة المصرية،،،،،

اذا هي فرنسا او الامارات،،، وأنا اميل بصراحة لان تكون عملية اليوم هي تسجيل دخول لفرنسا في المسرح الليبي،،،،، ( أسلوب الضربة تفوح منه الرائحة الفرنسية)،،،،

( ليس لدي دليل علي كلامي هذا)،،،،

و اعتقد ايضا ان نتائج انسحاب الجيش و الاتباع النهج الجديد في الازمة و التمهيد و التصعيد السياسي الفرنسي الأخير هو مقدمة لدخولها الحفلة رسميا،

طيب أقسم بالله الجيش المصري بيلاعب الاتراك دلوقتي تكنولوجيا وفاشخهم حرب إلكترونية وتشويش وسيطرة جوية وضرب اهداف محمية بدفاعات جوية بنسيحهلهم مكانها.

ماتعديش بالساهل كدا ان صفحات طرابلس تنشر عن اصوات طائرات تقصف بعنف وشايفين بعنيهم صواريخ نازلة من فوق لتحت (يعني قصف)، ومش شايفين ولا صاروخ واحد طالع من تحت لفوق (يعني دفاع جوي)!!
دا معناه ان الدفاع الجوي التركي إتلعب عليه أحلى حرب إلكترونية وتم إعمائه وماقدرش يضرب ولا صاروخ لغاية ما اتضرب هو نفسه ف مكانه.
والله والله الطيران المصري بيهين الاتراك مش بيضربهم بس. بيضرب معنوياتهم مع الاهداف

هل لدى الطيران المصري
طائرات حرب الكترونيه ؟!

كنت أتمنى إن الضربة أقوى شوية
لكن القادم أجمل إن شاء الله

التعديل الأخير:
هذا الخبر ليس بالخبر العادي و سيكون هو شرارة عودة المعارك من جديد

و الله تصريحات الاتراك فى اخر اسبوع هى اعلان حرب كامل .... عايزين يجربوا يجربوا محدش مانعهم ...بس ميزعلوش
معركة سرت ستبدأ قريبا في نظري الشخصي

لماذا ؟

لأن الغارات نفذتها قوة جوية تتبع دولة عربية
على قطع يشغلها جنود اتراك وهذه سابقة من نوعها
و قد نرى قتلئ في الجانب التركي

ثانيا
هي فرصة لخرق الخط الاحمر المصري عن طريق التحجج بالغارات
قد لا يفوتها الاتراك

حبيبي مصر لن تقحم نفسها في الأمر المرشحين قوات حفتر/روسيا/فرنسا/الإمارات فقط
مصر اقحمت نفسها منذ ان القى السيسى خطابه ... الكلام مكنش فيه تزويق ..
اخيرا انا كنت غاضب جدا من صور منظومات الدفاع الجوى لان وراها طياران و تحصن بتلقاعدة .. و كده المعركة هتبقى اصعب بكتير ... بس كده تمام .... و حلو قوى انها اضربت و هى شغالة ... عشان يعرفوا ان مفيش حاجة هتحميهم

الجيش الليبي جيش دوله شقيقه
اي جيش ليبي :rolleyes: اتقصد المرتزقه اللي من سوريا؟ ولا كل واحد يلمللي 20 30 شخص ويعمللي كتيبه ويسميها اسم ويقولك انا من ضمن الجيش الليبي

ثم من ضرب الاتراك ليس الجيش الليبي المزعوم ف ردك غريب:sneaky: حتي لو كلامك عن الجيش الليبي وانا اعرف انه مش كده ف من ضرب الاتراك ليس الليبيين ف حاول تبرر دفاعك المستميت بصوره افضل:rolleyes:

فيه سلاح كامل للحرب الالكترونيه محدش يعرف عنه حاجه

هذه الطائرة اعتقد كفيلة ايضا بالحروب الالكترونية وتملكها مصر

والله بحياد اردوغان ومموله نظام قطر مجانين ان كانوا يتوقعون ان يسمح لهم العرب وخاصة مصر بحتلال ليبيا
مثل مانقول في المثل الشعبي " مادون الحلق الا اليدين "

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى