كيف تحصل الاف ١٦ المصرية علي الامرام

هل يمكن لمصر تشغيل الأمرام علي الفالكون

• نعم

الأصوات: 20 31.7%
  • لا

الأصوات: 43 68.3%

• مجموع المصوتين
    63
هل تقصد اتفاقية cismoa ؟
بالضبط,حتي بعد توقيع مصر للاتفاقيه وبالتأكيد تم تغيير بعض البنود بها,ظل التسليح الامريكي لمصر كما هو لا جديد..يعني تعتبر هي والعدم سواء..

المحير ان مصر قامت بتسريب تكنولوجيا أمريكية حوالي 6 مرات منها حادثه الصين وال F-16,اكيد في مقابل بس هو ايه الله اعلم !

[/QUOTE]
بالضبط,حتي بعد توقيع مصر للاتفاقيه وبالتأكيد تم تغيير بعض البنود بها,ظل التسليح الامريكي لمصر كما هو لا جديد..يعني تعتبر هي والعدم سواء..

المحير ان مصر قامت بتسريب تكنولوجيا أمريكية حوالي 6 مرات منها حادثه الصين وال F-16,اكيد في مقابل بس هو ايه الله اعلم !

لا اعتقد ان مصر سوف تسرب اي تكنولوجيا لطرف ثالث لانها مرتبطه بعقود ملزمه و اتفاقيات

التعديل الأخير:
لا مصر هتشتري التايفون ان شاء الله وفي زياده لأعداد الرافال كمان..
دعواتك
المسألة انه لا حاجه لها بوجود الرفال لن تقدم جديد

و التقنيات الأمريكية في التايفون اكبر بكثير من الرافال عدا عن العبئ اللوجستي

اين العقول العربيه عن الصناعه؟؟ كلامي موجه لكل الدول العربيه..

العقول العربية في مختبرات و معامل أوروبا و أمريكا حيث لهم التمويل الكافي الوافي و التقدير المناسب

قال أحمد زويل العالم الكبير صاحب نوبل

«الغرب ليسوا عباقرة ونحن لسنا أغبياء؛ هم فقط يدعمون الفاشل حتى ينجح، ونحن نحارب الناجح حتى يفشل!»”

هل يعلم احد مديات الاطلاق الامريكيه لصواريخ الجو جو في حرب الخليج ؟؟؟

ياجماعه سيبكو من حروب المنتديات ?

امريكا متعمدة تقلقص اف 16 المصرية لاعتبارات الامن الصهيوني .

كل السلاح الأميركي لمصر منقوص لحماية الصهاينة من الجيش المصري

من خلال هذا البود الصيني يمكن لمصر في فترة بسيطة تركيبه وقت الطوارئ ( قبل اي حرب ) مع تركيب اي تسليح من الصين و كذلك الروس لديهم فكرة مماثلة تركب البود علي المقاتلة ثم حملها بأي صاروخ صيني سواء PL-12D أو PL-15 أو ، PL-10 و صواريخ كروز كما أن مصر تقريبا خلاص ستدخل شريك في مشروع JF-17 lll و ستنطلق المقاتلات الامريكية جنبا إلى جنب مع المقاتلات الصينية ، خليها قاعدة عندك ، وقت الحرب اي معدة متاحه هنستخدمها و اللي معترض يشرب البحر

بدعاء الوالدين ,

هتحصل عليه ازاي يعني ؟ اذا امريكا مش هتديك الأمرام لا بد ان يكون هناك بديل
وكلو بالسياسة بيمشي انا عن نفسي اتوقع تحديث قريب للأف16 المصرية ومن ضمنها الأمرام

ومحدش يسألني عشان اه هي جدعنة

:مصدرك؟:

بخصوص زعل امريكان فاحنا كمان زعلانين انكم بتمنعوا عنا الذخائر والأسلحة ، و لازم نتصرف و اذا ما وفرتوا لنا المطلوب بنتصرف من اي مكان تاني و استثمار مصر في ٢٤٠ طائرة يشمل طيارين و فنين و ورش صيانه و تدريب و تشغيل مليارات لن نضيعها و الامريكان فعلا رصدوا تجريب أنظمة حرب إلكترونية صينيه مع اف ١٦ المصرية و يعرفون جيدا أن مصر تصرفت في الامر

بدعاء الوالدين ,

هتحصل عليه ازاي يعني ؟ اذا امريكا مش هتديك الأمرام لا بد ان يكون هناك بديل
وكلو بالسياسة بيمشي انا عن نفسي اتوقع تحديث قريب للأف16 المصرية ومن ضمنها الأمرام

ومحدش يسألني عشان اه هي جدعنة

:مصدرك؟:
PL-15 يفيدنا اكتر مع اخوه PL-10 ⁦✍️
PL 10 &  15 - Copy.jpg

PL-15 يفيدنا اكتر مع اخوه PL-10 ⁦✍مشاهدة المرفق 278550
انا عندي قناعة ثابتة اي حاجة تمنعها عنك روسيا او امريكا هتلقاها عند الصين !
امريكا منعت عننا الدرونات اتجهنا للصين واصبحنا نصنعها محليآ ونقلنا تقنية الذخائر ايضآ !!
سهولة في التعامل وحاجة تسعد يا اخي

لا اعتقد ان مصر سوف تسرب اي تكنولوجيا لطرف ثالث لانها مرتبطه بعقود ملزمه و اتفاقيات
[/QUOTE]
In 2009, Secretary of State Hillary Clinton wrote to U.S. embassy officials in Cairo describing the State Department’s suspicions that Egypt had violated its “end-user agreements” with the U.S. six different times over the prior three years. In one instance, Egyptian defense officials allegedly let a Chinese military delegation examine U.S.-made F-16s and related technical facilities

In 2009, Secretary of State Hillary Clinton wrote to U.S. embassy officials in Cairo describing the State Department’s suspicions that Egypt had violated its “end-user agreements” with the U.S. six different times over the prior three years. In one instance, Egyptian defense officials allegedly let a Chinese military delegation examine U.S.-made F-16s and related technical facilities
[/QUOTE]

يضل الموضوع شكوك و مزاعم يعني مافيه شي مؤكد... والا لن تسكت امريكا

يضل الموضوع شكوك و مزاعم يعني مافيه شي مؤكد... والا لن تسكت امريكا
[/QUOTE]
ماهي لم تسكت فعلا واعتقد ان ده سبب من اسباب منع السلاح النوعي علي مصر بجانب حفظ التفوق الاسرائيلي طبعاً

لنتحدث بواقعية وبعيدا عن الشعارات..

الامرام .. رادار الاباتشي .. السايدويندر

تطوير الابرامز .. Link16 ..

العلاقات المصرية _ الاسرائيلية في

المجالات الاقتصادية على سبيل المثال

من المفترض ان تثمر عن تسهيلات

عسكرية .. وشروط ميسرة من الامريكان.. اعط واستلم ..

لكن العكس هو اللي الحاصل !!

لنتحدث بواقعية وبعيدا عن الشعارات..

الامرام .. رادار الاباتشي .. السايدويندر

تطوير الابرامز .. Link16 ..

العلاقات المصرية _ الاسرائيلية في

المجالات الاقتصادية على سبيل المثال

من المفترض ان تثمر عن تسهيلات

عسكرية .. وشروط ميسرة من الامريكان.. اعط واستلم ..

لكن العكس هو اللي الحاصل !!
صح يوجد علاقات اقتصاديه بس فى الاول والاخر هما واحنا عارفين انهم العدو الاول لينا واحنا العدو الاول ليهم

عودة
أعلى