المشير خليفه حفتر يصل القاهره

مصر كانت تستقبل السراج ظنا أنه يملك قراره و للوفاء بالمسار السياسي للسخيرات لانتخابات و دستور و تسليم السلطة فلم يلتزم بكلمة واحدة و ثبت أنه دميه و قطر و تركيا متحكمين فيه بشكل كامل فغسلنا يدنا منه

انت لو عايش مع القيادات المصرية والاماراتية مش هتهبد بالثقة دي

القيادة الامارتية لن تواصل الانفاق على ميليشيا تواصل الانهزام على الأرض وتسبب الحرج.

لذلك تفكر في حلول أفضل.

اتمنى يكون فى دعم عسكري مصري بالمعدات و اللوجيستيات على اعلى مستوى بعد ثبوت تدخل تركيا و تأثيرها عالوضع في ليبيا بشكل مباشر ..

احنا محترمين زيادة عن اللزوم كدة ليه ..!

ما نوع السلاح والمعدات الذي تصنعه مصر ويمكن أن تدعم به حفتر ؟؟؟

الامارات و مصر و كل عربي شريفةلن يترك القرد التركي و المرتزقة يهنأون بنهب ثروات الشعب الليبي

القيادة الامارتية لن تواصل الانفاق على ميليشيا تواصل الانهزام على الأرض وتسبب الحرج.

لذلك تفكر في حلول أفضل.

هو مش فى نفط ليبى الطرفين بيمولو التدخلات منه ولا ايه النظام ؟

مصر تصنع المدفعية و المدرعات و الأسلحة الخفيفة والمتوسطة و الرادارات و الدرونات و الراجمات مضادات الدروع و أنظمة اتصالات و أنظمة فتح الثغرات في الالغام

و انت بتتكلم باسم مصر و لا بتعلم الغيب ، مصر لا تتعامل مع أشخاص و إنما تتعامل مع شعوب و طالما أن حفتر مخلص لقضيته و يحارب من أجلها فلماذا تتخلي عنه مصر

لا طبعا انا بقول اللي ممكن يحصل ده منتدي افتراضي انا مش من المخابرات ولا في الرئاسة :ROFLMAO:

الله اعلم ايه اللي ورا الكواليس

عامة 2015 حاجة واللي بيحصل حاليا حاجة تانية خالص حفتر بيسيطر علي اغلب الاراضي اللي من ضمنها الحدود الشرقية واقليم برقه

ده المهم

ما بعد انتهاء الحرب يبقي هنشوف ايه اللي هيحصل

الرقم غير دقيق و حتي لو ٧٠ ماذا يشكلون ؟ ٥٪ من الجيش ؟! ليست المشكلة في سيناء المشكلة أن الخراف و الصهاينة سيستغلون تدخل مصر لاثارة بعض النعرات ضد مصر و سيكون لذلك نتيجة عكسية اما أن يكون جيش ليبيا ١٠٠ الف و يدعم بقوة و يزيد يصل ١٥٠ الف ، لن يستطيع أي عدو السيطرة على ليبيا و سيبطل اي نعرات يحاولون إثارتها لان من يرونهم هم ليبيين أبناء ليبيا

في رأي ان مصر كان بامكانها التدخل وانها موضوع ليبيا والتفرغ الى بقية الملفات اثيوبيا وشرق المتوسط وامن سينا

الصبر قد يكون حل وقد يكون حبل يلتف مع الوقت ليشد وثاقك خاصة مع الملفات الامنيه السابق ذكرها
انهاء ملف افضل كثيرا من تراكم ملفات امنيه اكثر واكثر

دعم نوووعي واستخباراتي ..

وجررررر العلج ومن والآه من ( الأذناب )

لحرب استنزااااف ..

دعم نوووعي واستخباراتي ..

وجررررر العلج ومن والآه من ( الأذناب )

لحرب استنزااااف ..
بالضبط
شوف خسائر العلج يوميا
هذا الطفل المرتزق كان يهدد و يتوعد ليبيا و حفتر و مصر و السيسي

مصر بتصنع رجالة.
مصر تصنع قادة عظام مثل حفتر.
سؤالي كان عادي ...
هو يقول ان مصر سوف تدعم حفتر بالسلاح وانا سالت ما نوعه...
المرة القادمة ارجوا ان تضعوا إشارة الى أن الكلام إنشائي فقط...

سؤالي كان عادي ...
هنالك العديد من الأشياء مثل مدرعات ، راجمات ، ذخائر ، مدافع ، أسلحة خفيفة ومتوسطة

سؤالي كان عادي ...
يا سيد هنيبال بلاش انت والشباب اللي بيفكروا زيك تتعاملوا من منطلق سكتت فغر اعدائي السكوت . كلنا عارفين ان لو مصر عايزه تخلص الموضوع هنخلصه في اسبوعين بالكتير وده لتفادي المدنيين ولكننا باصين لما بعد التدخل . احترم قوة مصر وجيش مصر رغم اختلافك مع الحاكم علشان كلامك يبقي موزون

اثناء تواجد حتفر في مصر

تم تحرير مطار طرابلس من سيطرته

ضربة معنوية قاتلة

سؤالي كان عادي ...

ما هو انت لو كنت نظرت لنوعية السلاح المتوافر فى يد اطراف الصراع فى ليبيا كنت عرفت الجواب.
كلها اسلحة بسيطة بتكنلوحيا قديمة من ميح 21 الى الدبابة ام 60 التركية..
يعنى مش محتاحين طائرات شبحية او اسلحة نووية.
حتى السودان الشقيق زود احد اطراف الصراع بسلاح من صنعة..
اما القادة فدة شغلنا احنا..

ياليت تبلغون سياده المشير حفتر
ان مطار طرابلس سقط
وكل عام وانتم بخير

يا سيد هنيبال بلاش انت والشباب اللي بيفكروا زيك تتعاملوا من منطلق سكتت فغر اعدائي السكوت . كلنا عارفين ان لو مصر عايزه تخلص الموضوع هنخلصه في اسبوعين بالكتير وده لتفادي المدنيين ولكننا باصين لما بعد التدخل . احترم قوة مصر وجيش مصر رغم اختلافك مع الحاكم علشان كلامك يبقي موزون
ارجوا منك إلا تصنفني كما انني لا أملك أي اختلاف مع الحاكم عندكم...
كل اختلاف هو مع بعض العناصر هنا والذين يملكون نبرة متعالية لا تلاىمهم ولا يستحقونها...

عودة
أعلى