( ملحمة البرث ) قصة استشهاد البطل عقيد آركان حرب / أحمد صابر منسي

صورة تعبر عن معاني من "ذهب" ،حقيقة العمل الفني ده ابداع و حقق قيم في المجتمع المصري ماكانتش هاتتتحق لا ف كتب و لا ف خطابات أو حتى الأحداث نفسها الناس كانت بتتأثر بيها يومين تلاته و تنسي .

انما أما يتعمل عمل فني حي يجسد تلك البطولات أو الحوادث و يعرض فيها قيم الوطنية و الانتماء ،بيترسخ ف عقول الناس اكتر و المعلومات أو القيم دي بتوصل بشكل أسهل .

حتى علي مستوي الخارج، الصورة بتقول ان التأثير حصل خارج مصر في غزة منطقة كنا بنعتبرها و بنعتبر أهلها متعصبين ضد مصر و بيكرها مصر و منهم فعلا ناس كانت "فى ريبة" و شك ناحية مصر ،لكن العمل الفني ده فوقهم زي مافوقنا و بياكد أن مصر محفورة في قلوبهم زينا كمصريين و حتى اغلب العرب كنت بتابع تعليقاتهم علي كل مشهد و حلقة حاجه ترفع الراس .

بجد لا يقدر بثمن هذا المسلسل ،في اجيال كنت اعتبرها أنها انتهت و مفيش امل فيهم و فقدوا كل رابط بينهم و بين مصر مع كل حلقة كان بيتأكد عكسس كلامى و كأن قبل كدة كان في غمامة علي قلوبهم و المسلسل ده مسحها و رجعهم تانى ،تشوفهم بيتعاطفوا و بيدافعوا عن الجيش زي ماحكيت قصة ابن عمي قبل كدة و غيره ناس متعصبة ضد الجيش اتغيرت تماما، حتى الاطفال الجيل الأصغر اللي بردوا كنت فاقد الامل فيهم لأن اهاليهم غالبا ماكانش بيبان عليهم اي ارتباط بالبلد بقت الأهالي بتبكي نفس بكاء أهالي الشهداء و المصابين و بتربي ولادها علي حب الجيش و الانتماء و صور الاطفال اللي ماسكين العاب. عبارة عن أسلحة و لبس مشابه للجيش و اللي انتشرت علي السوشيال ميديا حاجه تفرح القلب و تقول إن البلد دي فيها خير مش هاينتهي.

آخرهم من دقائق مجموعة شباب ماشيين بيغنوا "قالوا ايه علينا دولا" بكل فرحة و فخر و اللي قبل كدة اما كانوا بيعدوا قدام بيتنا ماتسمعش منهم غير هزار و اغاني شعبية منحطة، اتمنيي الأعمال دي ماتتوقفش ابدا .. ??

انا حاسس ان ٩ سنوات تراكمت فيها السلبيات علي عقول و قلوب المصريين و مفاهيم توارثت عن تلك الفترة اتمسحت مسسح في ٣٠ يوم .. بجد ابددددددداااععععع ??

اخوي الصغير اصبح يريد دخول الصاعقة بعد حلقة ٢٨ .. حاولت اقنعه انا في بلد ثاني والصاعقة مصرية وهو ما اقتنع هههههه

معلش ي جدعان يمكن خارج عن الموضوع
بس لاني لقيت ناس كتير بتدافع عن عشماوي
ده بيان لداعش بتطالب بقتل عشماوي بعد م انشق عنهم علشان يعمل تنظيم لوحده اسمه المرابطون وبيثبت انه كان من بيت المقدس

المرفقات

32.3 KB · المشاهدات: 66

انا ملاحظ إن الصورة دي زي ما هي بتلف الفيسبوك بقالها كام يوم من ساعه الحلقة
اسف والله
مع كامل احترامي لصاحب الصورة الفعلي
الصورة دي متسواش بالنسبة للمصريين وبالنسبة للي بيلمعهم

خلي مصر كدة بتتلاعب بقياداتهم زي ما هي عاوزه
وبالنسبة للغلابة من اهل غزة

احنا مش ناسيينهم رغماً إنهم نسيونا

احنا عندنا كتير اوي من اللي صابنا
و الأسوأ لما الاقي اشباة المصريين ضد بلدهم ومعاهم لأغراض في نفسهم

انا ملاحظ إن الصورة دي زي ما هي بتلف الفيسبوك بقالها كام يوم من ساعه الحلقة
اسف والله
مع كامل احترامي لصاحب الصورة الفعلي
الصورة دي متسواش بالنسبة للمصريين وبالنسبة للي بيلمعهم

خلي مصر كدة بتتلاعب بقياداتهم زي ما هي عاوزه
وبالنسبة للغلابة من اهل غزة

احنا مش ناسيينهم رغماً إنهم نسيونا

احنا عندنا كتير اوي من اللي صابنا
و الأسوأ لما الاقي اشباة المصريين ضد بلدهم ومعاهم لأغراض في نفسهم
بايد ده

انا تعاملت معهم كثير خصوصا في الخارج.. تقريبا هم اكثر جنسية ناقمة على العرب بالذات السعودية لسبب لا اعرفه.. احدهم دائم السب للسعودية لاكتشف بعد فترة ان احد ابنائه مبتعث في احد الجامعات السعودية على نفقة الحكومة السعودية ويصرف له راتب وتذاكر الخ هههههه بعض الاحيان اقول ما ابتلاهم الله باليهود عبث!!!
المغاربة والجزائريين والتوانسة كويسيين.. العراقيين صدمه توقعتهم شرسين طلعوا محترمين ويحبون الفله ومباهج الحياة الخ والكلام شامل السنة والشيعة..
المصري في الغربة قله يا ابن النيل وخلاص انسى بيساعدك سواء كان مسيحي او مسلم
السعوديين شهادتي فيهم مجروحه لكن هم من يخفف الغربة فعلا ودائما يجمعون العرب في المناسبات والاعياد وتركيزهم دائم على العمل الدعوي.
لي نسيبي كان في السعودية
حكالي مثل ما قلت واكثر عن الفلسطينين علي الرغم انهم يتعايشون في السعودية

الله يزيدهم حب لينا و احنا كمان بنحبهم انا بعتبرهم مصريين زينا و أن غزة دي او فلسطين بشكل عام جزء لا يتجزأ من مصر كأرض.

هو مفيش غير العمليات الإرهابية اللي بتحصل و بنكتشف فيها أن منهم أفراد غزاويين أو تلقوا دعم من داخل غزة أو تدربوا في مراكز حماس كانت بتخلي الواحد يبقي شايل من ناحيتهم.

مثلهم مثل المصريين الإرهابيين في القاعدة و داعش... الإرهاب ليس له أرض و لا دين و لا جنسية.... فهل يجب على العراقيين أو السوريين أو الأفغان كره المصريين كافة لأن بعضهم اّذوهم

التعميم لا يليق و لا يصح

تحياتي لك و للنقاش الراقي

محاولة تجميل حماس محاولة مقززة في حضرة موضوع لشخص كريم هو اشرف وانضف انو يقترن اسمو ويذكر سيرتة هو الشعب والجيش المصري بافراد فصيل إرهابي

عليهم وعلى عشماوي ماتمتلئ بة القلوب ومن معهم

لك وحشة يارجل
بمثلك من الرجال نتعلم ونستفيد ونستأنس

هل تعلم أنه لولاك وقلة من الشرفاء معك فى هذا المنتدى؛ ما استمررت في البقاء هنا ؟

تحية تقدير واحترام لك، ولكل من وجب لهم التقدير والإحترام هنا ..

كل عام وأنت بخير أستاذى الكريم .

هل تعلم أنه لولاك وقلة من الشرفاء معك فى هذا المنتدى؛ ما استمررت في البقاء هنا ؟

وأنت بألف صحة وسلامة ومن تحب
ونتشرف بمعرفة الرجال امثالك اخي الكريم

ملاحظة التكفريين يعتمدو التكفير المتسلسل بمعنى انت فرد في الامن او في الجيش فانت و اهلك و ابنائك و من يقربك كفار واضح نفس الفكر بدا يدب في بعض النفسيات بمعني دولتي مقاطعة دولة اخرى فشعب الدولة الاخرى هدف مشروع ارجو الانتباه لهذه النقطة و التصحيح لو كلامي ليس صحيح.

انا اقول المصريين عاطفيين.. بس بعيد عن العاطفة القصاص فريضة عظيمة تصون كثير من الدماء لاننا مجتمع قبلي والثار ما نخليه زي الصعايدة عندكم.. لذلك تكفل الحكومة بتطبيق الشريعة والقصاص للمقتول يصون كثير من دماء الطرفين ويحفظ السلم الاهلي..وعرضه للعامة فيه غرضين وهي من اسس الشريعة وليست سياسة حكومية..
الاولى : انها ردع وتخويف للناس من الوقوع في المشاكل والاستهانة بالدماء لان مصيرك راسك بيتدحرج قدام العامة وفعلا جرايم القتل في السعودية منخفصة جدا مقارنة بعدد السكان على مستوى العالم.. ولو حظرت قصاص فعلي ركبك تقعد تتنافض 3 ايام هههه
الشي الثاني : اظهار لتطبيق احكام الشريعة وهذا شاهدته من الحظور من جميع الجنسيات ممن يحظرون ليشاهدوا الواقعة بعد الاقتصاص يكبروا ومبسوطين ولما سالتهم عن السبب قالوا ننبسط من تطبيق شرع الله مع انهم مجرد حظور وليسوا من اطراف المشكلة.
والله اتمني ان يكون تنفيذ الاعدام عندنا علني
ليكون عبره للجميع

وان كمان الله العزيزي شخص محترم لاقصي درجه

ملاحظة التكفريين يعتمدو التكفير المتسلسل بمعنى انت فرد في الامن او في الجيش فانت و اهلك و ابنائك و من يقربك كفار واضح نفس الفكر بدا يدب في بعض النفسيات بمعني دولتي مقاطعة دولة اخرى فشعب الدولة الاخرى هدف مشروع ارجو الانتباه لهذه النقطة و التصحيح لو كلامي ليس صحيح.
طب دعم تركيا وحماس وايران وحزب الله لقتل الجيش المصري؟ الدعم السوري لاسقاط مبارك و دعم استخباراتي قوي للهجوم علي السجون في 2011 وم؟ ولو تركيا دخلنا في صراع معاها هيحاربنا الشعب التركي ولا اردوغان؟ وفطائس حماس اللي بتتقتل في سيناء؟ ياسيدي احنا يشر واحيانا بيكون في تطرف في رد الفعل السيئه تعم بس احنا بشر الشعوب زي الحكام

عودة
أعلى