السودان يرفض طلبًا إثيوبيًا بتوقيع اتفاق جزئي للملء الأول لسد النهضة

لا في سر ولا في كراهية مجرد كلام وتعليق وانت شوف زي ما تحب
حضرتك ممكن تكون متعصب مثلا عشان شفت تعليقات من مصريين بتسيئ للسودان ودا حقك
والسودان له الحق في الحفاظ علي مصالحه

لكن شخصيا مش شايف اي مبرر للاحتقان بين المصريين والسودانيين
وسواء النظام السوداني دعم مصر او دعم اثيوبيا ضد مصر.. فالشعبين المصري والسوداني هيفضلوا اخوة عشان الانظمة بتروح وتيجي.. تحياتي يا زول??

يعني في موضوع السد
أولها اتفاق ثلاثي وبعدين المؤتمر الصحفي الشهير بتاع الأيمانات والحلفان بعدم أذية مصر وكل ده السد بيتبني
واجتماع ورا اجتماع ونروح أمريكا ونيجي ونقول بنحشد دولي
وشكوى مجلس الأمن

العالم كله ملهي في الكورونا ويارب ترامب يحل مشاكله الأول هناك ولا الصين ولا ايطاليا
وبرضك لسه سايبين الأثيوبيين بيتصرفوا كما لو كنا صفر في المعادلة

موضوع ليبيا كان ممكن قرصة ودن صغيرة يعرفوا اني قادر عسكريا على الحسم
أقل حاجه اعتراض جوي
وبرضك انا بتكلم عن جهود سياسية ولم شمل
كنا لميناه في مصر
احنا هنا قلنا الإخوان جنب واي حد تاني جنب تاني

موضوع الكورونا والأداء برضك مش مجع برغم ان البداية كانت مبشرة

ده رأي شخصي

انا تبع ال 90٪

نهر النيل نشأ في العصور الجيولوجية القديمة من الامطار علي البحر الاحمر ثم اتصلت روافده بالحبشة....ثم جفت تلك الروافد من جبال البحر الاحمر وبقت روافد الحبشة .....سبحان الله
هبه الله لمصر

أستاذ مارشال :

السيسى رجل سياسي محنك يعلم جيدا متى تؤكل الكتف واكبر مثال مهادنته لحكم الاخوان المسلمين في أول حكمهم لدرجة انه كان يتهم بأنه إخواني ثم كلنا رأينا انه أكثر شخص دمر جماعتهم وقضى على مشروعهم في تاريخ مصر

عموما شخصية السيسى لن تسمح بأن تنقص مياه النيل في مصر في عهده ويعلم جيدا ان التاريخ لن يرحمه اذا سمح بهذا لذا ثق تماما انه سنتفاجئ جميعا في يوم برد لم يكن في الحسبان وكلي ثقه ان السيسى ومن وراءة والجيش لن يخذلونا تحت أي ظرف
السيسي رجل عسكري استاذي ... سياسي دي هنحكم عليها كلنا بعد غلق ملفات ليبيا والسد ... اتفقنا ..؟
طيب بيبقى فيه شواهد لنا كمدنيين وهواة على نية الضرب أو استخدام القوة وقتما شئنا
يعني عملنا مناورة بكافة أفرع الجيش انتهت بافتتاح قاعدة برنيس
وتركيا نزلت على الأرض في ليبيا بعدها
أنا كمواطن
معنديش اي خلفية ايه اللي بيحصل ... معنديش لجنة دفاع تناقش تحت قبة البرلمان ... عندي بيان وقوف خلف القيادة السياسية فيما تراه ... طيب حضرتك كمجلس شعب دورك تقف زيي كمواطن مش عارف حاجه..؟
فالموضوع أكبر من سد نهضة بس ماشي
هناخد بالنقط المطروحة
هل هناك مايدل على اتجاه لاستخدام القوة ..؟
طيب النهاردة همه عندهم كتيبة دفاع جوي بكرا هيبقى لواء دفاع جوي
بدل مانا ههجم بطيارة هيبقوا اتنين
عدد اكبر ... احتمال خسائر اكبر و حاجة ذخيرة اكبر
الدايرة بتوسع
وأنا مش أمريكا مهما تكبر مني الأمور أنا أكبر

وسواء النظام السوداني دعم مصر او دعم اثيوبيا ضد مصر.. فالشعبين المصري والسوداني هيفضلوا اخوة عشان الانظمة بتروح وتيجي.. تحياتي يا زول??
بلاش كلام عاطفي .
انا شايف ان مشكلتنا كشعبين اكبر بكتير من النظم . في النهاية النظام بيشوف مصالحه مع مين وبيتحرك على اساسها .
لكن الكره لما يبقى طالع من شعب ملوش حل حتى لو كانت مصالح واكبر دليل كمية السودانيين اللي عايشين بمصر ومع ذلك تجد كراهية لكل ما هو مصر من الشعب السوداني

محدش يزعل مني بس الموضوع بقى مستفز وبايخ وكل يومين خبر عن اثيوبيا
خلاص يعني
البانادول اللي هناخده من الصداع بتاعهم هيبقى اغلى من الذخيرة اللي هنضربهم بيها

بلاش كلام عاطفي .
انا شايف ان مشكلتنا كشعبين اكبر بكتير من النظم . في النهاية النظام بيشوف مصالحه مع مين وبيتحرك على اساسها .
لكن الكره لما يبقى طالع من شعب ملوش حل حتى لو كانت مصالح واكبر دليل كمية السودانيين اللي عايشين بمصر ومع ذلك تجد كراهية لكل ما هو مصر من الشعب السوداني

بلاش تعميم ياخ مصطفى

أي دوله أو أي شعب فيه الصالح وفيه الطالح حتى لو كلامك صح فده ينطبق برضوا على جزء من الشعب المصري بس الغالبيه العظمى العاقل من الشعبين يدركون جيدا اننا والسودان اخوه وبيننا عوامل كثير مشتركه

بلاش كلام عاطفي .
دا رأيي الشخصي وما بداخلي..
ومش معني ان في فئة متأثرة بالإعلام ان كلهم كدا
مهو لو في سودانيين بيجي لهم اخبار ان المصريين بيتنمروا عليهم ويحتقروهم وبياكلو حقهم.. اكيد في سودانيين هيكرهوا مصر!

فلازم ننفي الشائعات دي!
انت بتكرره السودانيين ؟... لا
انا بكره السودانيين؟... لا
في حد مصري في المنتدي بيكره السودانيين؟... لا
الاخ RENMEL @sudan air force بيكره المصريين؟... لا
هل في حد سوداني في المنتدي بيكره المصريين؟... لا

يبقا العداوة الوهمية دي مصطنعة من الاعلام.. وسوء التفاهم
من وجهة نظري

بلاش تعميم ياخ مصطفى

أي دوله أو أي شعب فيه الصالح وفيه الطالح حتى لو كلامك صح فده ينطبق برضوا على جزء من الشعب المصري بس الغالبيه العظمى العاقل من الشعبين يدركون جيدا اننا والسودان اخوه وبيننا عوامل كثير مشتركه
اتعامل وجرب وبعدين قولي رايك بس جرب تخلي لك مصلحة معاهم مش معاك مصلحة لهم

خلاص يعني
اثيوبيا بتعلي النغمة وتوطيها بمزاجها وتماطل واحنا بنسايرهم واوقات بنضيع فرص....المفروض تصعيد دولي قوي

الاخ RENMEL @sudan air force بيكره المصريين؟... لا
هل في حد سوداني في المنتدي بيكره المصريين؟... لا

يبقا العداوة الوهمية دي مصطنعة من الاعلام.. وسوء التفاهم
من وجهة نظري
انت مقتنع بالجملتين دول ؟

راجع مواضيع الازمة بين مصر والسعودية
ومواضيع حرب اليمن .

خلاص يعني

لا طبعا ياأستاذ مارشال كلامك واقعي جدا في الظاهر لنا

أظن أن هناك عناصر من المخابرات المصريه على الأرض في إثيوبيا يتابعون الموقف وأكيد ان صانع القرار يؤجل حسم هذا الملف بناءا على معطيات قد لا تكون ظاهرة لنا ثق تماما ان الجيش المصرى لن يخذلنا الان كما عهدناه

اتعامل وجرب وبعدين قولي رايك بس جرب تخلي لك مصلحة معاهم مش معاك مصلحة لهم
مش الكل وغالبا الناس في ظروف الغربة والعمل تنظر للمصالح الشخصية فقط علي اختلاف الجنسية.....لي اصدقاء في الجامعة سودانيين ولم اكن اعرف انهم كذلك الا بعد ان قالوا لي....يوجد الطالح والصالح في كل شعب...وما يربطنا بهم كبير

خلاص يعني
رأيك مستنين مثلا السو٣٥ او زقة عسكرية معينة؟...رغم اني شايف ممكن تعويض دا من الامارات

بحكم اني اتعاملت مع اخوة كتير من السودان في غربتي شايفهم طيبين على طول الخط بس لما مصلحة الشخص تقع تحت ايدهم بيتجبروا والعدوانية بتظهر . إلا من رحم ربي.
تاني شيء تقريبا اكبر جالية سودانية موجودة في مصر سواء معيشة دائمة او علاج ودراسة ومع ذلك اكتر مظاهر كراهية لمصر بنشوفها من السودانيين .
الشعب السوداني زي كل البشر في الصالح وفي أسو من ابليس انا لا أعلم من قابلت لكن للمعلومية العامة حسب ظني في شعبي ليسوا كما قلت في موضوع انهم بيتجبروا الكل يعرف صفات الشعب السوداني ويمكن نسأل كل العرب عن الشعب السوداني اكيد ح اصدق وادق في الوصف

الجالية السودانية في مصر من اكبر الجالية السودانية في الخارج كما أن الجالية والعمالة المصرية اكبر جالية في السودان ثم تليها الجالية الإثيوبية

مش الكل وغالبا الناس في ظروف الغربة والعمل تنظر للمصالح الشخصية فقط علي اختلاف الجنسية.....لي اصدقاء في الجامعة سودانيين ولم اكن اعرف انهم كذلك الا بعد ان قالوا لي....يوجد الطالح والصالح في كل شعب...وما يربطنا بهم كبير
مفهمتنيش .
لو انت اتغربت في دول الخليج هتلاقي في رأي عام هتستغرب له في البداية عن البنجاليين انهم بيتمسكن ويوم ما يتمكن منك بيغدر بيك ومش بعيد يقتلك .
في كراهية بتكون داخل الشخص مش بتظهر غير لما يكون في موقف اقوى منك .
اتمنى تكون فهمت قصدي

حرقة الدم بقى يا استاذي
حقيقي انا جربت ال Depression أو الإحباط
فعلا حاجه تقصر العمر
حقك و ربنا يعينك و الله
بس بص للنص المليان ليه هيبذلوا كل المجهود ده لو مش عايزين يوصلوا لنتيجة

مفهمتنيش .
لو انت اتغربت في دول الخليج هتلاقي في رأي عام هتستغرب له في البداية عن البنجاليين انهم بيتمسكن ويوم ما يتمكن منك بيغدر بيك ومش بعيد يقتلك .
في كراهية بتكون داخل الشخص مش بتظهر غير لما يكون في موقف اقوى منك .
اتمنى تكون فهمت قصدي
طبعا الاغتراب له آثار سلبية علي الصحة النفسية ربنا يعافي الجميع

سبحان الله عندى ثقه ان الموضوع هايتحل بشكل افضل مما نتخيل

عودة
أعلى