إسبر يسعى لسحب القوات الأمريكية من القوة الدولية في سيناء

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المعدات و المنظومات الدفاعية الروسية "وقتها" كانت حديثة و غريبة علي الجيش المصري و كان مطلوب تشيغلها و تفعيلها فى اسرع وقت ،لذلك كان لابد من وجود مشغليين روس لها ثم بعد ذلك استلمها الجيش المصري و شغلتها قواته بنفسها بعد أن استوعبتها ..

الفكرة وقتها ماكانتش أن الروس يقوموا "بحماية" مصر أو الجيش المصري ،بدلا من ان يضيع الوقت فى التدريب و الاستيعاب داخل روسيا استوردت المنظومات باطقمها للاستيعاب و التأهيل و التدريب الداخلي .

ردك مجرد محاولة لتبرير ما تنتقده على الآخرين

تحياتي

Golden Fingers قال:
الحدود المصريه الإسرائيلية أي توتر فيها يعني الحرب ..... وليست مثل المناوشات مع إيران مجرد فرقعات صحفيه لا أكثر .... لذلك وجب التنويه .

العكس تماما
الدود المصرية الاسرائيلية مفيش اي توتر و اشوفها العلاقات مصر و اسرائيل مقارنة بعلاقات السعودية ايران
سمن على عسل
كيف المناوشات مع ايران مجرد فرقعات و المليشيات الايرانية في حرب مع السعودية ؟
و توتر بين السعودية و ايران كبيرة جدا جدا لا مقاررنة مع اسرائيل و مصر

بغض النظر عن انهم قاعدة عسكرية ام لا .. لكن وجود تلك القوات و توقيع مصر علي معاهدة السلام + التوقيع علي كيسوما ايضا و برضو لسه بناخد سلاح نسخ منقوصه؟ ههههههه أني صائم.

بل هو في صلب الموضوع .. اقرأ كويس و راجع الردود من البداية و سترى

تحياتي
ملوش علاقه مصر اسرائيل دمرت الجيش اصلا في 67 فاستعانا بالسوفيت لكن لما كونا جيش في حرب اكتوبر طردنا السوفييت

ملوش علاقه مصر اسرائيل دمرت الجيش اصلا في 67 فاستعانا بالسوفيت لكن لما كونا جيش في حرب اكتوبر طردنا السوفييت

أعتقد أنني أكثر من تكلم في موضوع حرب أكتوبر بالمصادر المصرية و لن أتكلم عنها هنا في هذا الموضوع

بعض الزملاء المصريين سال سيفه على بقية الأعضاء بحجة الاستعانة بالعسكريين الأجانب

وضحت أن أول من فعلها هو مصر ..عندما استعانت بالسوفييت في الستينات ..و عليه لا مجال لذلك العضو بلعب هذا الدور

كل ما تفضلت به حضرتك هو تبريرات يوجد مثلها و أكثر منها لدى الطرف الآخر

إما أن مبدأ التبرير مقبول فيحق للآخرين ما يحق لك ..

و إما أن مبدأ التبرير غير مقبول ..فعليه لا تبرر ..

بالمناسبة ... الدفاع الجوي المصري لم يدمر فيها 67 ...

شكرا لك

أعتقد أنني أكثر من تكلم في موضوع حرب أكتوبر بالمصادر المصرية و لن أتكلم عنها هنا في هذا الموضوع

بعض الزملاء المصريين سال سيفه على بقية الأعضاء بحجة الاستعانة بالعسكريين الأجانب

وضحت أن أول من فعلها هو مصر ..عندما استعانت بالسوفييت في الستينات ..و عليه لا مجال لذلك العضو بلعب هذا الدور

كل ما تفضلت به حضرتك هو تبريرات يوجد مثلها و أكثر منها لدى الطرف الآخر

إما أن مبدأ التبرير مقبول فيحق للآخرين ما يحق لك ..

و إما أن مبدأ التبرير غير مقبول ..فعليه لا تبرر ..

شكرا لك
كل اللي جبته مصدر الشاذلي بس بس ماتكلمش عن الجمسي ومبارك ووزير الدفاع واسماعيل فهمي لا ليست تبريرات بل ان الواقع مختلف استعانا بالسوفيين لان جيشنا تدمر ساعتها اما اللي يكون عنده جيش ويستعين بالاجانب يبقي جيشه من ورق

انا لارى منفعة من هذه القوات حدود مصر والصهاينة مأمنة ولن تنشب بينهم حرب خصوصا في الوقت الحالي
انسحاب القاعدة العسكرية هو بمثابة اشارة لاسرائيل باننا ننتوي بهم شرا وكعادتهم سيبادروا بمحاولة اعادة احتلال سيناء لينقلوا الصراع لارض عدوهم كما اعتادوا

كل اللي جبته مصدر الشاذلي بس بس ماتكلمش عن الجمسي ومبارك ووزير الدفاع واسماعيل فهمي لا ليست تبريرات بل ان الواقع مختلف استعانا بالسوفيين لان جيشنا تدمر ساعتها اما اللي يكون عنده جيش ويستعين بالاجانب يبقي جيشه من ورق

التبرير .. التبرير .. التبرير ... من الأمبره ?

الشاذلي حاف كذا ... الشاذلي رئيس أركان حرب القوات المسلحة المصرية ... كلامه فصل الخطاب

أول دولة عربية استعانت بدفاع جوي أجنبي لتغطية النقص عندها هي مصر

هذه حقيقة تاريخية لا يمكن تغيرها ..

شكرا

الشاذلي حاف كذا ... الشاذلي رئيس أركان حرب القوات المسلحة المصرية ... كلامه فصل الخطاب

شكرا
ده حقيقي وتم طردهم قبل العبور وانا لم انكر اساسا بس دولي س تدعي ان عندها جيش قوي ايه اهميه القواعد رد وماتهربش زي عادتك

شكرا
علشان تعرف مين اللي يبرر وصاحب هوي
السادات كلامه ليس فصل الخطاب
الجمسي كلامه ليس فصل الخطاب
احمد اسماعيل كلامه ليس فصل الخطاب
كلهم كلامهم ملوش لازمه ماعدا الشاذلي الا اختلافه مع القياده في الثغره فقط اتمني تكون راجل كده وترد علي كلام وزير الدفاع

ده حقيقي وتم طردهم قبل العبور وانا لم انكر اساسا بس دولي س تدعي ان عندها جيش قوي ايه اهميه القواعد رد وماتهربش زي عادتك

ليش دولة س ... عادي قول السعودية .. أنا أتقبل أي كلام و نقاش طالما كان بأدب

1 - لا يوجد قواعد أمريكية ..يوجد قوات أمريكية في قاعدة سعودية ( القواعد الأمريكية حاجة كذا زي العيديد )

2- هناك نقص معين لدينا في بعض جوانب الدفاع الجوي و أتى الأمريكان لدعمنا ( بسبب تقاطع المصالح )

3- هناك صفقات قادمة باتريوت و ثاد .. ستزيد التغطية و تطورها

4 - هل الجيش السعودي قوي..في مجالات نعم .جويا الرقم 1 في المنطقة..في الدفاع الجوي الأفضل في التصدي للصواريخ البالستية في العالم

5- هل لدينا نواقص .. دون أدنى شك .. و نعمل على تجاوزها

6- هل الوجود الأمريكي مفيد ... دون أدنى شك

تحياتي

علشان تعرف مين اللي يبرر وصاحب هوي
السادات كلامه ليس فصل الخطاب
الجمسي كلامه ليس فصل الخطاب
احمد اسماعيل كلامه ليس فصل الخطاب
كلهم كلامهم ملوش لازمه ماعدا الشاذلي الا اختلافه مع القياده في الثغره فقط اتمني تكون راجل كده وترد علي كلام وزير الدفاع

يا عزيزي .. خلينا نحافظ على مستوى الخطاب و بلاش أسلوب " راجل كده "

سبق و أنا تكلمت في موضوع المرحوم الشاذلي و بينت لماذا كلامه فصل الخطاب ..

بإمكانك الرجوع لمشاركاتي إن شئت ..

يا عزيزي .. خلينا نحافظ على مستوى الخطاب و بلاش أسلوب " راجل كده "

سبق و أنا تكلمت في موضوع المرحوم الشاذلي و بينت لماذا كلامه فصل الخطاب ..

بإمكانك الرجوع لمشاركاتي إن شئت ..
شفت مشاركاتك والموضوع ان شايفه هوي بس اثبت خطائي ورد علي الجمسي ووزير الدفاع ومستني ردك؟

انسحاب القاعدة العسكرية هو بمثابة اشارة لاسرائيل باننا ننتوي بهم شرا وكعادتهم سيبادروا بمحاولة اعادة احتلال سيناء لينقلوا الصراع لارض عدوهم كما اعتادوا

عشان اقول مهم تواجدهم

مع الوقت ممكن يكون فيه احتكاك بين الطرفين بسبب الارهابيين

رديت هناك .. راجع الردود ..
ولا رد ولا حاجه كل اللي عملته اقتبست من الشاذلي اتمن ترد في الموضوع ده

ولا رد ولا حاجه كل اللي عملته اقتبست من الشاذلي اتمن ترد في الموضوع ده

إن شاء الله لي عودة للموضوع .. لتحليل الكلام .. و الفيصل هو التحليل و ليس قول فلان أو علان .. الكلام ببلاش

لو قال واحد جرانديزر حارب مع اسرائيل في أكتوبر .. لن نعتبره مصدر و شيء صحيح بدون أن يأتي بدليل ?

كما تقولون في مصر .. فتكو بعافية ... صلوا الآن يا عباد الله ... استغلوا رمضان ?

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى