فينكانتيري : نعمل على توريد فرقاطيتين فريم FREMM

كان في صور من الفرقاطه تظهر اماكن الصواريخ تمت إغلاقها وقيل وقتها لأن الرادار لا يدعم المدي الكامل للصاروخ استر30
يا حبيبي الاستر 30 بلوك الاصدار الاول شغال عادي من غير سي فاير.

انا مش عارف مين اللي نشر اشاعة سي فاير ديه

كان في صور من الفرقاطه تظهر اماكن الصواريخ تمت إغلاقها وقيل وقتها لأن الرادار لا يدعم المدي الكامل للصاروخ استر30
بص يا باشا .. الراار يدعم الاستر 30 بلوك الاصدار الاول بمدي تقريبا 120 كلم.
و الاغلاق اساساً بسبب ان السلاح لازم يوصل مصر منقوص .. و واحد هيقول ان الفريم ديه نسخة ASW خلاص ماشي نمشيها كده انما ميجيش حد يفتي و يكدب و يقول هنستني رادار السي زفت فاير عشان نركب الاستر 30 لأنه كلامه غير منطقي اساساً,

بص يا باشا .. الراار يدعم الاستر 30 بلوك الاصدار الاول بمدي تقريبا 120 كلم.
و الاغلاق اساساً بسبب ان السلاح لازم يوصل مصر منقوص .. و واحد هيقول ان الفريم ديه نسخة ASW خلاص ماشي نمشيها كده انما ميجيش حد يفتي و يكدب و يقول هنستني رادار السي زفت فاير عشان نركب الاستر 30 لأنه كلامه غير منطقي اساساً,
هل النسخة الفرنسية مزودة باستر 30!!

مشاهدة المرفق 264206

صرح المدير التنفيذي لشركة فينكانتيري Fincantieri الإيطالية للصناعات البحرية أن الشركة تعمل على إنهاء بعض العقود الجديدة في أسرع وقت. ومن بين هذه العقود عقد بيع فرقاطات في إشارة إلى عقد فرقاطيتين فريم FREMM إلى مصر

وقال الرئيس التنفيذي لشركة Fincantieri ، جوزيبي بونو: “نحن نعمل على إغلاق عقد في الأسابيع المقبلة لتوريد غواصتين للبحرية الإيطالية ، بالإضافة إلى اثنتين أخريين كخيار” (لاستبدال أحدث سلسلة من الغواصات من فئة Sauro) ، مضيفًا أنه “يعمل إغلاق عقد توريد فرقاطات”.

ولم يحدد بونو البلد المقصود ولكن من المحتمل أنه كان يشير إلى مصر ، المهتمة بالحصول بسرعة على فرقاطات فريم FREMM المستخدمة بالفعل من قبل البحرية الإيطالية مقابل 1.2 مليار يورو: الفرقاطتان التاسعة والعاشرة Spartaco Schergat و Emilio Bianchi.

العقد هو جزء من برنامج عسكري مصري أوسع يتم تطويره مع فينكانتيري Fincantieri وصناعة الدفاع الإيطالية والذي سيتضمن 4 فرقاطات أخرى وحوالي 20 سفينة دورية يتم إنتاجها أيضًا في أحواض بناء السفن المصرية.

وقال موقع AnalisiDifesa الإيطالي أنه يجب أن يتم إبرام عقد هذه الصفقة البحرية مع مصر بسرعة من قبل الحكومة ، لأن المنافسين الأوروبيين لا يضيعون الوقت.

وفى الواقع فقد سمحت الحكومة الألمانية لشركة Thyssenkrupp Marine Systems (أو Tkms) ، القسم البحري لمجموعة Thyssenkrupp الألمانية ، بإرسال غواصة من نوع 209/1400 إلى مصر في نهاية مارس. وأربع طرادات لإسرائيل.

مشاهدة المرفق 264208

الف مبرووووك علينا الصفقة يارجااااااالة

المصدر

تحفة و روعة و مبروك

هو احنا لسة ينبغى فموضوع الفريك الفرنسية و الاستر ٣٠ و الفتحات المغلقة ؟!!!!

هى مش الفتحات المغلقة دية تخص صواريخ السكالب برده و لا انا غلطان!!!!

الف مبروك لمصر اختيار موفق,, بالنسبة للتسليح لفت نظري اخر خطط التسليح للكورفيتات الامريكية من طراز Freedom و Independence عبارة عن 21 صاروخ rim مضاد للجو قصير المدى و 24 صاروخ Hellfire ليتعامل مع القوارب السريعة وتم بالفعل تجربة اطلاق ناجحه لصاروخ هيل فاير الصراحه تسليح ذكي لكورفيتات صغيرة الحجم نسبيا خاصة وانه الهيل فاير صاروخ يعتمد عليه وناجح جدا

هو احنا لسة ينبغى فموضوع الفريك الفرنسية و الاستر ٣٠ و الفتحات المغلقة ؟!!!!

هى مش الفتحات المغلقة دية تخص صواريخ السكالب برده و لا انا غلطان!!!!
لو كنا في دولة محترمة كانت الصفقة ديه اتشالت فيها حكومة.
مفيش حاجه اسمها الفتحات المغلقة ديه لصواريخ الاسكالب ... الفتحات ديه ممكن تضع فيها انابيب اطلاق تستخدم لكافة انواع الاعيرة للدفاع الجوي و الكروز.

مفيش حاجه اسمها الفتحات المغلقة ديه لصواريخ الاسكالب ... الفتحات ديه ممكن تضع فيها انابيب اطلاق تستخدم لكافة انواع الاعيرة للدفاع الجوي و الكروز.
يا اخي ابقي افتحها - يعني هيا مش مصبوبه خرسانه - المهم حتحط فيها ايه

يا اخي ابقي افتحها - يعني هيا مش مصبوبه خرسانه - المهم حتحط فيها ايه
افتح ايه هي علبة تونة!!!
لازم وضع انابيب الاطلاق و انتا معندكش تكنولوجيا تصنيع انابيب اطلاق زي السيلفر الفرنسي او الام كيه الامريكي. ده لو افترضنا انك بتصنع صواريخ دفاع جوي او كروز... و لنفترض انك عندك تكنولوجيا انابيب الاطلاق فلازم تحصل علي البلو برنتس للسيلفر عشان لو صممت انابيب اطلاق مش مناسبة للفريم هيحصل تشوه للبدن و يخسر صفاته الشبحية.

الموضوع مش صغير

بس انا مش هتكلم كتير عشان مفيش و لكن ممكن يكون سبب الإغلاق يا اما التفاوض و الحصول على صواريخ السكالب للرافال أو أن البحرية مكتفية بأن تكون النسخة مختصة بمكافحة الغواصات فقط على أن يتم يتم توفير منصات دفاع جوى مختصة و الاستر ١٥ على الفريم يكون كخط دفاع اخير للفرقاطة.

و الله اعلم ....

افتح ايه هي علبة تونة!!!
لازم وضع انابيب الاطلاق و انتا معندكش تكنولوجيا تصنيع انابيب اطلاق زي السيلفر الفرنسي او الام كيه الامريكي. ده لو افترضنا انك بتصنع صواريخ دفاع جوي او كروز... و لنفترض انك عندك تكنولوجيا انابيب الاطلاق فلازم تحصل علي البلو برنتس للسيلفر عشان لو صممت انابيب اطلاق مش مناسبة للفريم هيحصل تشوه للبدن و يخسر صفاته الشبحية.

الموضوع مش صغير
تونه؟ تفتكر يعني انا بقال ؟ عيب الكلام ده
اولا: ايوه افتحها - ومواصفات خلايا الاطلاق تتجاب مش معضله - سواء بالحسني او بالتجسس
ثانيا: لو مش قادر اصنع خليه الاطلاق - مع افتراض اني عايز احط فيها كروز محلي - فلو نظريا عارف اصنع كروز اعرف اصنع خلايا اطلاقه وبالمواصفات اللي انا عايزها
ثالثا - لو مش عارف اصنع خليه الاطلاق الي انت مصتصعبها قوي دي - اشوف حد يصنعهالي - الصين مثلا - بفلوس
رابعا: شبحية ايه؟ خلايا الاطلاق جوه الانبوب، اشوه شبحيتها ازاي وهي جوا البدن؟ - انت بتتكلم كلام علمي ولا كلام وخلاص
خامسا: اللي عمل الخلايا دي مهندسين مش كائنات فضائية ، عندنا مهندسين وكوادر لو عايزين نعملها هانعملها مش معضله زي ما انت متصور
شويه ثقه بامكانياتك يا ريس - وعلي فكره انت بتكلم مهندس ميكانيكا فاهم هو بيقول ايه بالمناسبه

عودة
أعلى