صورة جديدة لحاملة المروحيات جمال عبد الناصر بطائرات الاباتشي

لا يا باشا .. في مصدري انا بتكلم عن نقطة معينة مش بتكلم عن الفريدا.
في مصدري كانو بيتكلمو في اغلب حديثهم عن تطوير الهيراكليز عشان يقدر يشيل البلوك الجديد من الاستر 30 و المسمي بلوك 1NT و اللي مداه بيوصل 1500 .. و ده محتاج تطوير الرادار من حيث قدرة الطاقة و الموديلات.
مش بيتكلمو عن الاستر 30 بلوك 0 لأنه بطبيعة الحال مش محتاج تطوير الرادار.

اولا ال 1500 كم ده مش مدى البلوك 1NT دى مدى الصواريخ الباليستيه الى يقدر الصاروخ يتعامل معاها
البلوك اده مش معروف لحد دلوقتى مداه ايه
ثانيا بردو انا بصيت على المصدر الى انت حطيته مالقيتش جمله ان التطوير على الرادار معمول لاستيعاب الصاروخ الجديد ومالقيتش حاجه بتقول ان الهيركليز الحالى بيدعم استر 30 لحد مداه الاقصى زى مانت قولت

بنفس المدي؟ انت بتهزر؟ النسخة 1NT موجوده بالفعل و و بتستخدم في وحدة SAMP/T للدفاع الجوي و بريطانيا عايزاها لمدمراتها تايب 45

Block 1 is used in the Eurosam SAMP/T system operated by the French Air Force and the Italian Army As of 2014, the development of Block 1NT is being funded by France and Italy. In 2016, the United Kingdom showed interest in acquiring the Block 1NT version for its Type 45 Destroyers.

اما الذي يتم تطويره حاليا ضد اهداف 3000 كلم هو استر 30 BMD

عرفت الفرق؟

عندك مصدر بيقول ان المصرية و الماليزية بتشيل a35 ولا a43 ... تمام؟

استاذى مفيش حاجه اسمها بلوك 0 دى خطأ من الى كاتب الكلام على ويكيبيديا ( عشان كده الويكيبيديا مش مصدر موثوق هنا فى المنتى ) البلوك الحالى للاستر الى على الهوريزون وال SAMP هو بلوك 1 بمدى 120 كم وفى منظومه SAMP بيتيح ليها التعامل مع صواريخ باليستيه قصيره المدى لحد 600 كم البلوك 1NT يدوبك السنه الى فاتت عدى مرحله اختبار التصميم

اولا ال 1500 كم ده مش مدى البلوك 1NT دى مدى الصواريخ الباليستيه الى يقدر الصاروخ يتعامل معاها
البلوك اده مش معروف لحد دلوقتى مداه ايه
ثانيا بردو انا بصيت على المصدر الى انت حطيته مالقيتش جمله ان التطوير على الرادار معمول لاستيعاب الصاروخ الجديد ومالقيتش حاجه بتقول ان الهيركليز الحالى بيدعم استر 30 لحد مداه الاقصى زى مانت قولت

استاذى مفيش حاجه اسمها بلوك 0 دى خطأ من الى كاتب الكلام على ويكيبيديا ( عشان كده الويكيبيديا مش مصدر موثوق هنا فى المنتى ) البلوك الحالى للاستر الى على الهوريزون وال SAMP هو بلوك 1 بمدى 120 كم وفى منظومه SAMP بيتيح ليها التعامل مع صواريخ باليستيه قصيره المدى لحد 600 كم البلوك 1NT يدوبك السنه الى فاتت عدى مرحله اختبار التصميم

مع احترامى ولكن RAS DAHB @RAS DAHB عايز يثبت ان القطع المصرية سواء الجويند او الفريم ضعيفة التسليح وده بسبب ضعف المفاوض المصرى في انه يحصل علي تسليح محترم من فرنسا...... للاسف الكلام معاه مضيعة للوقت

مع احترامى ولكن RAS DAHB @RAS DAHB عايز يثبت ان القطع المصرية سواء الجويند او الفريم ضعيفة التسليح وده بسبب ضعف المفاوض المصرى في انه يحصل علي تسليح محترم من فرنسا...... للاسف الكلام معاه مضيعة للوقت
يا صديقي بالعكس، من مصلحتنا ان قوتنا الحقيقيه تكون محل شك - بحدود طبعا - ده بيدينا فرصة نتوسع في شراء احتياجتنا تحت ساتر انها منقوصه ومعيوبة ونسخه قرود وبلا بلا بلا - الصبر حتي اكتمل المخطط التسليحي وبعدين هيبقي لينا كلام تاني خالص

مين اللي قال كده.
اولا فيه 3 اجيال من الاستر 30 .. اول جيل هو بلوك 0 و ه مداه لحد 120 كيلو و رادار الهيراكليز يقدر يشغله بسهولة .. البلوكات التانية محتاجه تعديلات علي الرادار و تطويره

زي المقال ده كده

اما بالنسبة للفريم الفرنسية و حملها للاستر 30 فيه 4 فريم يحملو الاستر 30

4 فريم من البحرية الفرنسية مهيأه لحمل الاستر 30 البلوكات الاولي بسهولة.
FREMM-ASW (Bretagne and Normandie) and 2 FREMM-AAW (Alsace and Lorraine) fitted with 16-cell for 16 MBDA missiles

و الجويند بتشيل الاستر 15 عشان عندها انابيب A43 و ده مهيأه لحمل الميكا و الاستر 15

هل من الممكن أن تشير الى الفقرة في المقال التي تذكر ان رادار الهيركليز الموجود على الفريم اكوانتين يستطيع تشغيل الأستر 30 ...... ؟!

ما قرأته في مصدرك يقول ان الأستر 30 سيتم تشغيله على الفريم فريدا الفرنسيه والتي سيتم تسليمها في العام 2022 .... وهذا بعد ان تم تطوير رادار هيركليز .... وازالة قدرات القصف بصواريخ كروز لزيادة قدرتها على الدفاع الجوي...... انتظر ردك لنستفيد...!

هل من الممكن أن تشير الى الفقرة في المقال التي تذكر ان رادار الهيركليز الموجود على الفريم اكوانتين يستطيع تشغيل الأستر 30 ...... ؟!

ما قرأته في مصدرك يقول ان الأستر 30 سيتم تشغيله على الفريم فريدا الفرنسيه والتي سيتم تسليمها في العام 2022 .... وهذا بعد ان تم تطوير رادار هيركليز .... وازالة قدرات القصف بصواريخ كروز لزيادة قدرتها على الدفاع الجوي...... انتظر ردك لنستفيد...!
الفورميدابل السنغافورية تحمل استر 30 ورادار هيراكليز

الفورميدابل السنغافورية تحمل استر 30 ورادار هيراكليز

كنا نتحدث في الأساس عن الفرنسيه ..... وبالأخص في المصدر الذي وضعه العضو المحترم ..... ولم أجد فيه ما يدعم كلامه .....

بخصوص الفورميدابل السنغافورية ..... لم أستطع ايضا الوصول الى ما يدعم كلامك ..... بل وجدت انها تحوي استر-15 فقط ايضا في بعض المصادر..... رغم انها multi purpose ........

frigate is fitted with the DCNS Sylver vertical launch system with MBDA Aster 15 surface-to-air missiles. There are four eight-cell SYLVER A43 launch modules with 32 missiles. The two-stage Aster missile is a high-agility and high-manoeuvrability defence missile for deployment against incoming sea skimming anti-ship missiles which use evasive terminal manoeuvres and re-attack modes. In anti-missile mode the Aster 15 has a range of 15km. Aster
also provides protection against manned and unmanned aircraft to a range of 30km.

هناك مصادر أخرى تقول ان هناك تقارير عن تزويدها بالاستر-30

لكن هل هذا بالفعل يؤثر على وحدة الطاقه مع إستخدام ال CAPTAS-4 ...!؟ فلم استطع تأكيد استخدامه على الفورميدابل ...!!

فلا يتم تشغيله مع الهيركليز بكامل طاقته...!؟
لأن هذا ما رأيناه في الفرنسيه والمغربية والمصرية...!

كنا نتحدث في الأساس عن الفرنسيه ..... وبالأخص في المصدر الذي وضعه العضو المحترم ..... ولم أجد فيه ما يدعم كلامه .....

بخصوص الفورميدابل السنغافورية ..... لم أستطع ايضا الوصول الى ما يدعم كلامك ..... بل وجدت انها تحوي استر-15 فقط ايضا في بعض المصادر..... رغم انها multi purpose ........

frigate is fitted with the DCNS Sylver vertical launch system with MBDA Aster 15 surface-to-air missiles. There are four eight-cell SYLVER A43 launch modules with 32 missiles. The two-stage Aster missile is a high-agility and high-manoeuvrability defence missile for deployment against incoming sea skimming anti-ship missiles which use evasive terminal manoeuvres and re-attack modes. In anti-missile mode the Aster 15 has a range of 15km. Aster
also provides protection against manned and unmanned aircraft to a range of 30km.

هناك مصادر أخرى تقول ان هناك تقارير عن تزويدها بالاستر-30

لكن هل هذا بالفعل يؤثر على وحدة الطاقه مع إستخدام ال CAPTAS-4 ...!؟ فلم استطع تأكيد استخدامه على الفورميدابل ...!!

فلا يتم تشغيله مع الهيركليز بكامل طاقته...!؟
لأن هذا ما رأيناه في الفرنسيه والمغربية والمصرية...!
بالظبط هذا ما أقصده
انت لا تستطيع تشغيل الكل سواء CAPTAS-4 وتشغيل ال Herakles لمدى ال Aster 30
الفورميدابل لا تحمل ال CAPTAS-4

بالظبط هذا ما أقصده
انت لا تستطيع تشغيل الكل سواء CAPTAS-4 وتشغيل ال Herakles لمدى ال Aster 30
الفورميدابل لا تحمل ال CAPTAS-4

اذا مقولة العضو المحترم في غير موضوعها ..... بأن الفريم جاءت منقوصة ..... فالأساس أن ننظر الى مهمتها الرئيسية الموكله اليها وهي ASW ضد الأعداء الرئيسيين في المتوسط الذين يمتلكون غواصات متقدمه ...... لذلك تم تفضيل وجود ال CAPTAS-4 عن ال Aster-30 .

اذا مقولة العضو المحترم في غير موضوعها ..... بأن الفريم جاءت منقوصة ..... فالأساس أن ننظر الى مهمتها الرئيسية الموكله اليها وهي ASW ضد الأعداء الرئيسيين في المتوسط الذين يمتلكون غواصات متقدمه ...... لذلك تم تفضيل وجود ال CAPTAS-4 عن ال Aster-30 .
هي منقوصة في حاجات تانية زي ال NETTUNO 400 وده تجهيز من ضمن التجهيزات ..
هنا لازم نفرق بين نقص تجهيز معين وبين تغيير كامل على مهمة السفينة
القصة كلها
ال FREMM هي نوعين ايطالي وفرنسي
احنا اشترينا الفرنسي لمهمة حرب ضد الغواصات زي ما فرنسا خصصت فرقاطات لهذا الغرض
يبقى أجيب ال FREMM Tahya Misr 1001 وأقارنها بمجموعة ال ASuW في الفريم الفرنسي
هلاقي نفس التسليح الرئيسي ونفس المهام غير منقوصة اللهم إلا نقص تجهيزات حساسة تبعا لإتفاقيات دولية عارفينها قبل الشراء ورضينا بشراءها على هذا الأساس.
لأ أنا هشتري FREMM ايطالي يبقى هقارنها بنفس الفئة والمهام في ايطاليا

دي نقطة

النقطة التانية ... بالنسبة للفريم فرنسا ملهاش نفس مرونة الأمريكان في تطويع معده لمهام مختلفة عن المهام المولكة بها في البحرية الفرنسية وذلك لصالح عميل معين
همه عندهم Standard انته هتاخده كده ... خلاص
انا عاملها عندي ضد الغواصات وقدراتها كيت وكيت وانته قلت انا عوزها كده

هل فيه مجال ساعة الشراء تغير رادار ولا تغير منظومة ... لا فرنسا هتعمل كده ولا أنا زبون تطويري

تحياتي
رمضان كريم

حقيقة مع مرور الوقت معلومتك بتزيد وتحس إنك أكثر إلماما بالأمور

صفقة الفريم لمصر كانت صفقة في محلها 1000% وأعتقد وجود الفريم بجوار السواحل المصرية يمثل وحده عامل ردع ضد أي توجه معادي تحت الماء .
أنا زعلان ليه ...؟
أنا عاوزهم 2 أو 4 أقدر أتحرك بحاجه منهم في البحر المفتوح وعندي حاجه منهم في المياه الإقليمية
حاسس الأمور مع فرنسا في صفقات التسليح أصعب من إيطاليا (مش وردية قوي زي ماكنت متخيل ) لكن نفسي زيادة الفريم والكابتاس

بنفس المدي؟ انت بتهزر؟ النسخة 1NT موجوده بالفعل و و بتستخدم في وحدة SAMP/T للدفاع الجوي و بريطانيا عايزاها لمدمراتها تايب 45

Block 1 is used in the Eurosam SAMP/T system operated by the French Air Force and the Italian Army As of 2014, the development of Block 1NT is being funded by France and Italy. In 2016, the United Kingdom showed interest in acquiring the Block 1NT version for its Type 45 Destroyers.

اما الذي يتم تطويره حاليا ضد اهداف 3000 كلم هو استر 30 BMD

عرفت الفرق؟

عندك مصدر بيقول ان المصرية و الماليزية بتشيل a35 ولا a43 ... تمام؟

من فين قاعد تجيب ان البلوك NT يعمل حاليا في منظومة سامب تي وان النسخة الي تحت التطوير حاليا هيا BMD !

حتى الاقتباس الي جبته يذكر ان البلوك 1 هو الي يعمل على منظومة سامب تي، بينما 1NT فرنسا وايطاليا وافقوا على تمويل تطوير هذي النسخه في 2014 وفي 2016 ابدو البريطانيين اهتمام بتشغيل هذه النسخة على مدمراتهم في المستقبل

البلوك 1NT اجتاز مرحلة تقييم التصميم الأوليه في 2019 .. ومن المخطط تستلم البحرية الايطالية هذا النسخه في 2024

البينه على من ادعى .. انت ذكرت ان التسليح القياسي للجويند استر 15 بالرغم ان البحرية المصرية والماليزية طلبت الميكا والاماراتيه ESSM

وشركة نافال قروب طورت خلايا A35 خصيصا للميكا في 2008 ، ومظهرها مميز على الجويند مقارنة بالنسخ الاخرى من السلفر

عودة
أعلى