كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

مثال لقدرات القطاع الصناعي في مصر
شركة كناوف مصر (المانية) عندها قدرات في المساعدة لبناء هنجر مغطي(مستشفي ميداني) بسرعة كبيرة (ايام قليلة جدا )

الفكرة اللي عايز اوصلها هات بس تصميم اجهزة تنفس صناعي والقطاع الصناعي في مصر هينفذه ان شاء الله بس التاخير هيكلفنا ارواح بعدين

ربنا يلطف بينا

فيه اعضاء هنا ممكن تناقشه في نقطه خلافيه مثلا ممكن تتفق معاه أو تختلف مفيش خلاف على ده إنما واحد زي ده معروف توجهه وباين اهتمامه وتعمده للاستفزاز الواضح ونشر كل ما هو سلبي تجاه مصر مينفعش اني ادخل معاه في نقاش خلافي انا كده بأذن في مالطه وبضيع وقتي وفي الاخر هتلاقي ماشي على نفس الخط
الموضوع واضح جدا تخيل أن انا َمصري وطول اليوم بتابع الشأن السعودي وكل خبر سلبي أجرى انشره وانظر حوله هل لو تناقش معي عضو سعودي في مصداقية الاخبار إلى بنشرها واقنعني بأنها كذب يبقي كده خلاص مش هنشر حاجه تاني طبعا لا لأن الغرض عندي من البحث هو التشويه والتقليل من شأن السعوديه بغض النظر عن صحة الأخبار إلى بنشرها فالنقاش من الاول معاه غلط
اتفق معك استاذي العزيز في كل ما ذكرته
الواحد بيحاول يتجنب الرد على البعض هنا حتى لا نفرع الموضوع
ولكن الحقيقة السكوت في بعض الاحيان بيفسر ضعف ولذلك وجب الرد اذا استمر هذا الاستفزازاكثر من اللازم

تحياتي لك

ماشاء الله انت مهندس وبتعرف قد ايش يحتاج تجهيز المنشات وتحويل خطوط الانتاج وتدريب الطواقم من وقت.. الافضل برايي شراء جاهز من الصين والله يعينك جهز الكاش عشان ما تصف بالدور

استني لمايو لما الطلبيات تزيد اكتر والله اعلم استني شهور كمان
ولا ابدأ من دلوقت و بعد شهر بالكتير اوصل لخط انتاج في اكتر من مصنع ؟!

مفيش دولة هتبخل بالدولارات الان
عندنا 45 مليار دولار احتياطي
بس ادفع دلوقت مليار دولار ويجبلي 10 تلاف جهاز حالا؟!
مستحيل

الاشكال انو اكبر الموردين يرفضون البيع كامريكا وتركيا والمانيا ويتركون المواد لبلادهم الان
لذلك لابد من انتاج اي جهاز مهما كانت فعاليتو والا للاسف السيناريو الايطالي
السيناريو الايطالي سيحدث اذا تاخرت ودخلت في متاهات الانتاج الصناعي وتحويل خطوط الانتاج. الخ للاسف الوقت من ذهب او كما يقال الوقت كالسيف ان لم تقطعه قطعك

مثال لقدرات القطاع الصناعي في مصر
شركة كناوف مصر (المانية) عندها قدرات في المساعدة لبناء هنجر مغطي(مستشفي ميداني) بسرعة كبيرة (ايام قليلة جدا )

الفكرة اللي عايز اوصلها هات بس تصميم اجهزة تنفس صناعي والقطاع الصناعي في مصر هينفذه ان شاء الله بس التاخير هيكلفنا ارواح بعدين

ربنا يلطف بينا
الحمد لله وجدته ومعاه فيديو توضيحي

واخيرا بالتوفيق لك في مسيرتك الدراسية وشرف كبير ان يكون في المنتدى قامة علمية مثلك

حاكم نيويورك بعت مشتريين للصين عشان يتشرو اجهزة تنفس صناعي
تحياتي لك يا دكتور
وبالتوفيق في رسالة الدكتوراة باذن الله
انا لي الشرف ان اكون زميل لك هنا في المنتدى حاصل على بكالوريوس هندسة الانتاج والتصميم الميكانيكي ايضا مع فارق المؤهل بالنسبة لحضرتك يا دكتور
الحقيقة انا سعيد جدا لوجود فئات مهنية مصرية مختلفة هنا تتفاعل في منتدى عسكري ومهتمة بشئؤن دولتنا في كافة المناحي وليس كل اهتمامنا في العمل او مؤهلنا الدراسي فقط

تحياتي لك مرة اخرى يا دكتور

يرجع هذا الى تجهيزات المانيا لمستشفياتها وارفقت انا فيديو البارحه يتحدث عن قوة المانيا في المجال الصحي
المانيا توصلوا الى علاج فعال وسينشر في غضون ايام
دول كتيرة لديهم نضام صحي جيد لكن لم ينفع متل هولاندا

استني لمايو لما الطلبيات تزيد اكتر والله اعلم استني شهور كمان
ولا ابدأ من دلوقت و بعد شهر بالكتير اوصل لخط انتاج في اكتر من مصنع ؟!

مفيش دولة هتبخل بالدولارات الان
عندنا 45 مليار دولار احتياطي
بس ادفع دلوقت مليار دولار ويجبلي 10 تلاف جهاز حالا؟!
مستحيل
عزيزي المفروض انك تحركت من فبراير على الاكثر.. صدقني الانتاج الصناعي ماهو بالسهولة اللي تتخيلها.. للاسف ما عندنا رفاهية الوقت.. اذا امريكا بجلالة قدرها تطلب مساعدة بارسال ماسكات وقلفز لانها ببساطة لا تملك رفاهية الوقت لانتظار تحويل خطوط الانتاج لتصنيع مواد الوقاية وهي اسهل بمراحل من اجهزة معقده كاجهزة التنفس الصناعي

الصين تدرك جيدا ان العالم سيوجة اصابع الاتهام اليها بعد مرور الازمة , لذلك فهى تعمل منذ الان على تفادى ذلك من خلال القاء اللوم فى موضوع الفيروس على دولة اخرى مرة اتهموا امريكا والان يتهمون ايطاليا , ولديهم جيش ال 50 سنت الخاص بهم يعمل على نشر بروباغندا ال CCP فى كل انحاء النت وفى واحد منهم فى المنتدى
مش حياكل عيش مهما عملو .. الانطباع العام خلاص لبس و العنصرية ضد الاسيويين دليل .. ازاي ال pay back بقى مش عارف اقراها صراحة بس حيبقى في

الحمد لله وجدته ومعاه فيديو توضيحي

واخيرا بالتوفيق لك في مسيرتك الدراسية وشرف كبير ان يكون في المنتدى قامة علمية مثلك

تحياتي لك يا دكتور
وبالتوفيق في رسالة الدكتوراة باذن الله
انا لي الشرف ان اكون زميل لك هنا في المنتدى حاصل على بكالوريوس هندسة الانتاج والتصميم الميكانيكي ايضا مع فارق المؤهل بالنسبة لحضرتك يا دكتور
الحقيقة انا سعيد جدا لوجود فئات مهنية مصرية مختلفة هنا تتفاعل في منتدى عسكري ومهتمة بشئؤن دولتنا في كافة المناحي وليس كل اهتمامنا في العمل او مؤهلنا الدراسي فقط
تحياتي لك مرة اخرى يا دكتور

ايه يا جدعان ضحكتوني والله وبقالي 10 ايام مكتئب

لو هتشوفني علي القهوة او في ماتش للاهلي وانا بشتم مروان محسن هتكسفوا ان انا معاكم :ROFLMAO:

حضرتك ايه بس يا باشا انا 29 سنة اصغركم يعني

عزيزي المفروض انك تحركت من فبراير على الاكثر.. صدقني الانتاج الصناعي ماهو بالسهولة اللي تتخيلها.. للاسف ما عندنا رفاهية الوقت.. اذا امريكا بجلالة قدرها تطلب مساعدة بارسال ماسكات وقلفز لانها ببساطة لا تملك رفاهية الوقت لانتظار تحويل خطوط الانتاج لتصنيع مواد الوقاية وهي اسهل بمراحل من اجهزة معقده كاجهزة التنفس الصناعي

ما انا لو اتحركت واتعاقدت علي 10 الاف جهاز مثلا هكون مبسوط انا بقول حل يمكن حد يشوفه واعتقد هما فكروا فيه اكيد
اللي هو طيب نعمل ايه لو مفيش حد قدر يوفرلنا الاجهزة

عودة
أعلى