كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

اعتقد الصين هتبخل جدآ فالظروف دي واكيد عايزين يعوضو خسائرهم فالفترة الماضية فمش هيدوك حاجة علشان تشتري منهم جاهز
عليك وعلي كوريا الجنوبية وايطاليا

لا هيوافقوا مفيش دولة هتبخل في حاجة زي كده حاليا الا اللهم امريكا ترامب

للاسف ما عندنا رفاهية الوقت لبدء التصنيع.. افضل حل شراء اكبر كمية ممكنة لانقاذ اكبر عدد ممكن

في الواقع انت معندكيش رفاهية انتظار طابور كبير من المشتريين الحاليين

خطوط الانتاج في الصين شغاله 24/24 وواخدة اوامر تفضل كده لغاية مايو عشان بس تلحق الطلبيات
امريكا مش عارفة توفر 9000 جهاز لنيويورك حاليا ترامب بعتلهم 400 بس

اليابان كالعادة في حتة تانية لوحدها
هزمت الوباء في صمت ولم تدمر اقتصادها كما تفعل باقي دول العالم
اليابانيون شعب روبوتات
لا يحتاجون لعساكر للانظباط للاوامر
يكفيهم وصلات اعلانات عن كيفية الحماية ولاجرائات المتخدة
من الاخر يدخلون في الموضوع باقل مجهود

خطوط الانتاج في الصين شغاله 24/24 وواخدة اوامر تفضل كده لغاية مايو عشان بس تلحق الطلبيات

حاكم نيويورك بعت مشتريين للصين عشان يتشرو اجهزة تنفس صناعي

القدرة الوطنية لانتاج الكمامات الطبية ارتفعت إلى 2.5 مليون وحدة يوميا
وافتتاح مصنع لانتاج المطهرات في ظرف أسبوع

للاسف ما عندنا رفاهية الوقت لبدء التصنيع.. افضل حل شراء اكبر كمية ممكنة لانقاذ اكبر عدد ممكن
الاشكال انو اكبر الموردين يرفضون البيع كامريكا وتركيا والمانيا ويتركون المواد لبلادهم الان
لذلك لابد من انتاج اي جهاز مهما كانت فعاليتو والا للاسف السيناريو الايطالي

اولا تحياتي لك استاذي المحترم
ثانيا للاسف بعض التعليقات هنا مستفزة جدا وخصوصا على مصر ورغم شرح الموقف ما زالنا نرى بعد الردود الطفولية والتي تثير الاستفزاز بدون سبب
الكل يتمنى ان نعدي هذه الفترة على خير لكل الشعوب العربية وتجدنا نحن الاعضاء المصريون ملتزمين بالرد في الشان المصري ولا نريد ان نتدخل في شئون دول اخرى لان كل دولة ادرى بظروفها وكل ما نفعله هو ان نتمنى لنا ولهم السلامة
وعلى العموم ربنا يهديهم ويهدينا جميعا ونعدي كلنا من هذه الايام على خير وسلامة باذن الله

تحياتي لك يا استاذي
فيه اعضاء هنا ممكن تناقشه في نقطه خلافيه مثلا ممكن تتفق معاه أو تختلف مفيش خلاف على ده إنما واحد زي ده معروف توجهه وباين اهتمامه وتعمده للاستفزاز الواضح ونشر كل ما هو سلبي تجاه مصر مينفعش اني ادخل معاه في نقاش خلافي انا كده بأذن في مالطه وبضيع وقتي وفي الاخر هتلاقي ماشي على نفس الخط
الموضوع واضح جدا تخيل أن انا َمصري وطول اليوم بتابع الشأن السعودي وكل خبر سلبي أجرى انشره وانظر حوله هل لو تناقش معي عضو سعودي في مصداقية الاخبار إلى بنشرها واقنعني بأنها كذب يبقي كده خلاص مش هنشر حاجه تاني طبعا لا لأن الغرض عندي من البحث هو التشويه والتقليل من شأن السعوديه بغض النظر عن صحة الأخبار إلى بنشرها فالنقاش من الاول معاه غلط

انا مهندس و طالب دكتوراة في الهندسة الميكانيكية ( materials science ) طبعا قسم التصميم وهندسة الانتاج
فانا بتكلم بخبرة متواضعة في السوق في مصر

عندنا قدرات تصنيعية ( مكينات التصنيع المتقدمة ومنهم طبعا ال 3d printers ) من اول وزارة الانتاج الحربي والهيئة وطبعا القطاع الخاص مليان درر
عندنا مهندسين شاطرين ( سهل يعدلوا خط انتاج بسرعة )
بس مش اد كده في ال R&D كشركات بس كافراد researchers عباقرة بالمعني الحرفي بس معندنايش برامج في العادي بتطلع output محترم من الباحثيين فاكيد مش دلوقت هيطلع ونبي تصميم من السكراتش

ألحل ...ابسط تصميم لاجهزة التنفس الصناعي يكون جاهز ناخده وفورا وبدون اي تاخير نبدأ نصنع واعتقد في ظروف زي ديه بالذات الصينين ممكن يدونا التصميم كامل
انا لست مختص مثلك ولكن ماعلمه انو التصميم موجود وحتى رايته ان لم اكن خاطئ في صفحات للمهندسين التونسيين في الفايسبوك
لو وجدته سارسله لك ولكن لست متاكد هل هو تصميم لاجهزة التنفس ام لا
الحمد لله وجدته ومعاه فيديو توضيحي

التعديل الأخير:
اليابانيون شعب روبوتات
لا يحتاجون لعساكر للانظباط للاوامر
يكفيهم وصلات اعلانات عن كيفية الحماية ولاجرائات المتخدة
من الاخر يدخلون في الموضوع باقل مجهود
لا يا اخي.. تعامل اليابانيين مع الكروز كان سيء جدا وحجزهم له تسبب في تفاقم وتزايد الحالات من 32 لاكثر من +500

ما فهمت عليك, اذا كانت الشعوب العربيه عاشقه للنظام, كيف تفسر انها تسوي الي في رأسها تحت تهديد الرصاص؟ ما تركب الله يصلحك :)

عزيزي, ازمتنا بدأت مع ناس تسافر لدوله ممنوعة و لا تختم جوازات, و كحلها وافدين عرب من دول تتكتم على اصاباتها في جريمه كاملة الاركان, و شعبنا المغوار احتاج للامن حتى يلتزم بيوتهم في جائحه.

الله يرضى عليك بلاش كلام عن مثاليات لا توجد الا في مخيلتنا

:سعيد:

لا هيوافقوا مفيش دولة هتبخل في حاجة زي كده حاليا الا اللهم امريكا ترامب

ماشاء الله انت مهندس وبتعرف قد ايش يحتاج تجهيز المنشات وتحويل خطوط الانتاج وتدريب الطواقم من وقت.. الافضل برايي شراء جاهز من الصين والله يعينك جهز الكاش عشان ما تصف بالدور

عودة
أعلى