كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

ألمانيا عندها نفس عدد اصابات اسبانيا وعدد الوفايات 44 فقط ? ? ? ?
يرجع هذا الى تجهيزات المانيا لمستشفياتها وارفقت انا فيديو البارحه يتحدث عن قوة المانيا في المجال الصحي

عندما تهتم الشعوب العربية بالعمل و الانتاج كما تهتم بالصلاة .. سنصبح أفضل منهم

الصلاة تحث على العمل والجد والأجتهاد ولأن في الصلاة نتضرع الى الله سبحانه وتعالى هاهم الغرب يعودون مجبرين رغماً عن انوفهم الى الصلاة والتضرع كلاً بطريقته ...

و الآن مع الارهابي حاكم المطيري و رأيه الذي لو اتبعته الكويت كان راحت في ستين داهيه

لاحول ولاقوة الا بالله انا اعتقد لو يتسلطوا هؤلاء على مجتمعنا تجدنا رقم واحد في عدد الاصابات والوفيات ، ما اقول الا الله يعز ال سعود

يا سلااااام .. طلع الخطأ كله أمريكي و خليفة الشواذ التركي لم تذكره بحرف

أتمنى السلامة للشعب الأمريكي الطيب من كورونا و من أمثالك

اردوغان لايستحق الذكر لانه مجرد انتهازي يعتاش على ازمات الآخرين ويمثل الشرف .

في الأول كان الكل يناقش و يحتد .. الآن الكل يريد السلامة و الخروج من المنزل كالسابق :)

?
هتصدقني يا صديقي لو قلتلك ان الاعضاء المصريون اقل الاعضاء تتدخلا في شئون الدول العربية الشقيقة و90% من التعليقات تكون بخير
انا لا اريد ان افرع الموضوع حتى لا يقلب الى مصر والسعودية والمغرب و...........
لكن الحقيقة التعليقات من البعض هنا على مصر مستفزة وهم من بدوا لكن لو احنا وقفنا على هذه التعليقات لردينا على كل تعليق لوجدت الموضوع انحرف بعيدا عن هدفه لذلك تجدنا نتجنب كثيرا الرد على هذه الردود المستفزة قدر المستطاع نظرا لوجود اعضاء اخرون محترمون يكنون لمصر وللمصريين كل الحب والتقدير ونحن ايضا نكن لهم كل الحب والتقدير للملكة ولشعبها العزيز

زي ما ذكرت لك يا صديقي ربنا يعدينا جميع من هذه المحنة على خير وسلامة باذن الله

لا طبعا مش انت? , لو متابع مشاركاتى هاتعرف مين اول ما شاف مشاركاتى ونقدى للصين اتجنن واتهمنى بالكذب
طيب الحمد لله وللتأكيد
انا بكرة الحزب الشيوعي الصيني : واقولها لو اتسأل
ان شالله اموت قتيل : او اخش المعتقل

يااخوانا ايه موضوع الadblock ده
انا مش ضايف اي adblock وبرغم كده بتظهرلي
حد يفيدنا في الموضوع ده

مافيش اغباء من كذا

وزارة الصحة الإيرانية :
تسجيل 2389 إصابة جديدة و 157 حالة وفاة بفيروس كورونا خلال 24 ساعة الماضية

ثم ياتي الاثول ويصرح للعالم

حل الاجهزة الطبية بيد جامعات الهندسة وتجهزيتها بالاضافة الى الشركات الموجودة التي تستطيع القيام بالنجاز والتصنيع بقوة كبيرة وبسرعة
المهندسين المصريين مميزين جدا ولديهم خبرات كبيرة بالاضافة الى طاقة ابداعية ويستطيعون صنعها بسهولة لو توفرت الارادة وهنا تاتي دور الحكومة لتشجيع الجامعات على القيام بالبرنامج
في تونس مثلا قامت 6 جامعات هندسة في البلاد ببدء مشاريع لتصنيع الاجهزة بمساعدة ومن وزارة التعليم العالي ورئاسة الجمهورية وليوم جامعة صفاقس اعلنت عن نجاحها في تصنيع اول جهاز تنفسي سيتم اعتماده
ماتفعله مصر جيد جدا لحد الان واتصور انكم قادرين على تصنيع هذه الاجهزة بسهولة خصوصا انو لديكم معامل من بين الاكبر في افريقيا كالعربي

انا مهندس و طالب دكتوراة في الهندسة الميكانيكية ( materials science ) طبعا قسم التصميم وهندسة الانتاج
فانا بتكلم بخبرة متواضعة في السوق في مصر

عندنا قدرات تصنيعية ( مكينات التصنيع المتقدمة ومنهم طبعا ال 3d printers ) من اول وزارة الانتاج الحربي والهيئة وطبعا القطاع الخاص مليان درر
عندنا مهندسين شاطرين ( سهل يعدلوا خط انتاج بسرعة )
بس مش اد كده في ال R&D كشركات بس كافراد researchers عباقرة بالمعني الحرفي بس معندنايش برامج في العادي بتطلع output محترم من الباحثيين فاكيد مش دلوقت هيطلع ونبي تصميم من السكراتش

ألحل ...ابسط تصميم لاجهزة التنفس الصناعي يكون جاهز ناخده وفورا وبدون اي تاخير نبدأ نصنع واعتقد في ظروف زي ديه بالذات الصينين ممكن يدونا التصميم كامل

انا مهندس و طالب دكتوراة في الهندسة الميكانيكية ( materials science ) طبعا قسم التصميم وهندسة الانتاج

عندنا قدرات تصنيعية ( مكينات التصنيع المتقدمة ومنهم طبعا ال 3d printers ) من اول وزارة الانتاج الحربي والهيئة وطبعا القطاع الخاص مليان درر
بس مش اد كده في ال R&D كشركات بس كافراد researchers عباقرة بالمعني الحرفي بس معندنايش برامج في العادي بتطلع output محترم من الباحثيين فاكيد مش دلوقت هيطلع ونبي تصميم من السكراتش

ألحل ...ابسط تصميم لاجهزة التنفس الصناعي يكون جاهز ناخده وفورا وبدون اي تاخير نبدأ نصنع واعتقد في ظروف زي ديه بالذات الصينين ممكن يدونا التصميم كامل
اعتقد الصين هتبخل جدآ فالظروف دي واكيد عايزين يعوضو خسائرهم فالفترة الماضية فمش هيدوك حاجة علشان تشتري منهم جاهز
عليك وعلي كوريا الجنوبية وايطاليا

لاحول ولاقوة الا بالله انا اعتقد لو يتسلطوا هؤلاء على مجتمعنا تجدنا رقم واحد في عدد الاصابات والوفيات ، ما اقول الا الله يعز ال سعود

حاول أحدهم أن يثير البلبلة و قال قتل من السوريين نصف مليون ماذا سيقتل لو انتشر الفيروس في المساجد !!!

و تم القبض عليه و مرمي مثل الكلب في السجن

هؤلاء مجرمين في ثياب الواعظين و لو تسلطوا على أي بلد سيجعلونها أفغانستان ثانية

للاسف ما عندنا رفاهية الوقت لبدء التصنيع.. افضل حل شراء اكبر كمية ممكنة لانقاذ اكبر عدد ممكن

عودة
أعلى