اجتماع أمني مصري بسبب سد النهضة"الدفاع والخارجيه والمخابرات العامه والموارد المائيه"

هو الموضوع طويل ومش وقته ، بس اه الإخوان كانو بيحكمو في الأول و المؤسسات الأمنية هي سبب خروج الناس عليهم لان غير مؤثوق فيهم و حكمهم خطر علي مصر من اول خروج مصر من محيطها العربي بالعلاقات مع ايران وهي لها اطماع في الخليج اوً تركية حتي اتفاقات الإخوان مع تركية كانت قاسية وغير عادلة علي الاقتصاد المصري ومن اهمهم الاتفاقات السياحية وتحكم الشركات التركية في سوق السياحة في مصر وغيره زي ما قولتهم الموضوع كبير وانت شايف الموضوع بشكل سطحي جدا
انا مليش دعوه بيهم انا عايز حكم مدني فمصر الاخوان اربع سنين لو كملوهم وفشلو الشعب كان سابهم واختار غيرهم لكن تدخل الجيش في السياسه والاقتصاد بيدمر البلد ولو علي كلامك كده مبارك يحمل اجنده بسبب اتفاقيات التجاره الحره مع تركيا المدمره للصناعه الوطنيه وفي كذا موضوع عن المشكله دي واخرها رفع الجمارك عن سيارات المصنوعه في تركيا

الي بيقلل من البلد هو الي بيحصرها في السيسي ده أولا
ثانيا أنا مقللتش من بلدي خالص بس الفكره كلها أنا أشك ان النظام الحالي عنده الجرأه والشجاعه انه يعمل حاجه زي كده اصلا فواحد داخل يقولي تركيا وجماعه واي كلام وخلاص
احلى حاجه مهما حولتو تدارو انتمائكم للجماعه بيظهر بردك ????

الموضوع تحول لمهاجمة من يعارض سياسات النظام وتخوينه .. في كارثة تواجه الجميع ومينفعش التطبيل فيها أو التخوين .. الكل حينضر المؤيد قبل المعارض .. لو مدركين .. الحل الآن هو الحل العسكري مهما كانت النتائج ستكون أقل من الكارثة التي ستحل علي الشعب المصري كله لو تم البدء في ملئ الخزان .. مصر تزرع حوالي 8 مليون فدان يعيش عليهم ملايين البشر والثروة الحيوانية .. حصة مصر الحالية لا تكفي استهلاكها ويتم زيادتها عن طريق اعادة تدوير مياة الصرف ومعالجة مياة البحر ولا تكفي ..هناك زراعات كثيرة تم تقليصها في الفترة الآخيرة ومنها زراعة الأرز لعدم وجود المياة الكافية لها .. كل هذا ولم تبدأ اثيوبيا بحجز المياة فما بالنا لو تم الحجز .. إذا لم يقم النظام الحالي بعمل حقيقي علي الأرض لحمياة شعبة فهو نظام فاشل وخاين للشعب أياً من كان يحكم ..

الموضوع تحول لمهاجمة من يعارض سياسات النظام وتخوينه .. في كارثة تواجه الجميع ومينفعش التطبيل فيها أو التخوين .. الكل حينضر المؤيد قبل المعارض .. لو مدركين .. الحل الآن هو الحل العسكري مهما كانت النتائج ستكون أقل من الكارثة التي ستحل علي الشعب المصري كله لو تم البدء في ملئ الخزان .. مصر تزرع حوالي 8 مليون فدان يعيش عليهم ملايين البشر والثروة الحيوانية .. حصة مصر الحالية لا تكفي استهلاكها ويتم زيادتها عن طريق اعادة تدوير مياة الصرف ومعالجة مياة البحر ولا تكفي ..هناك زراعات كثيرة تم تقليصها في الفترة الآخيرة ومنها زراعة الأرز لعدم وجود المياة الكافية لها .. كل هذا ولم تبدأ اثيوبيا بحجز المياة فما بالنا لو تم الحجز .. إذا لم يقم النظام الحالي بعمل حقيقي علي الأرض لحمياة شعبة فهو نظام فاشل وخاين للشعب أياً من كان يحكم ..
كلام منطقي واتفقك معاك جدا بس اخر جملتين هما الي مخوفيني لأننا ببساطه هنلبس فالحيط لو حصل

ما انا بقول لحضرتك اي حاجه الدوله تعملها انا معاها بس هيا تعمل ان شاء الله وانا اول المناصرين
انا مليش دعوه بيهم انا عايز حكم مدني فمصر الاخوان اربع سنين لو كملوهم وفشلو الشعب كان سابهم واختار غيرهم لكن تدخل الجيش في السياسه والاقتصاد بيدمر البلد ولو علي كلامك كده مبارك يحمل اجنده بسبب اتفاقيات التجاره الحره مع تركيا المدمره للصناعه الوطنيه وفي كذا موضوع عن المشكله دي واخرها رفع الجمارك عن سيارات المصنوعه في تركيا

هل ما تفعله هنا يدل على صدق النوايا ..... لا أظن ..!!
تترك موضوع هام مثل المياه وتفرع الآراء والنقاشات لأشياء اكل عليها الدهر وشرب ...... ما تفعله الآن هو ما ستفعله في أي وقت او ازمه ......

هل ما تفعله هنا يدل على صدق النوايا ..... لا أظن ..!!
تترك موضوع هام مثل المياه وتفرع الآراء والنقاشات لأشياء اكل عليها الدهر وشرب ...... ما تفعله الآن هو ما ستفعله في أي وقت او ازمه ......
انا بتناقش بس مش اكثر وان شاء الله الأزمه تخلص لصالحنا وأنا مصري فالأخر وهتضر زيكو بالظبط واتمني ان الجيش يحسم الموضوع

الأخ الذي بدأ كلامه البذيء هو من حرف الموضوع ..... لغاية في نفسه ونجح فيها للأسف ..... حرف الموضوع لإعتبارات ايديولوجيه ..... ووقت الجد سنجد الكثير من امثاله الذين سيشمتون في المصريين لإختلافهم السياسي ورغبتهم في الإنتقام .

الأخ الذي بدأ كلامه البذيء هو من حرف الموضوع ..... لغاية في نفسه ونجح فيها للأسف ..... حرف الموضوع لإعتبارات ايديولوجيه ..... ووقت الجد سنجد الكثير من امثاله الذين سيشمتون في المصريين لإختلافهم السياسي ورغبتهم في الإنتقام .
انتقام اي وشماته ايه انا مصري حضرتك

انا بتناقش بس مش اكثر وان شاء الله الأزمه تخلص لصالحنا وأنا مصري فالأخر وهتضر زيكو بالظبط واتمني ان الجيش يحسم الموضوع

أتمنى ذلك ...... وأتمنى ان تتغير طريقة مقاربتك للأمور هنا في المنتدى ...... لنستفيد جميعًا وإلا تنجرف المواضيع لآراء سياسيه
.

أتمنى ذلك ...... وأتمنى ان تتغير طريقة مقاربتك للأمور هنا في المنتدى ...... لنستفيد جميعًا وإلا تنجرف المواضيع لآراء سياسيه
.
ان شاء الله ومش هغير المواضيع بعد كده اعذرني انا لسه مبتدئ

برأيي مناكفات صبيانية للأسف من الكافة لا ترقي لحوار في منتدي استراتيجي مهم .. الموضوع بالنسبه لي المصلحة .. مصلحتي الشخصية ومصلحة اسرتي ومصلحة اهلي واحبائي ومصلحة بلدي بالترتيب الطبيعي .. العلاقة بين الحاكم والمحكوم هي علاقة مصالح .. ليس بها حب ولا كراهية ولا كلام فارغ من هذا القبيل .. اي من كان يحكم إخوان ولا عسكر ولا لبرالي ولا اشتراكي .. اذا لم يقدر علي هذه العلاقة ويصونها فلم اطبل له أو أدعمه .. نحن نناقش السبل والخيارات المتاحة لبلدي في التصدي للعدوان الجائر من الطرف الأثيوبي والتواطئ السوداني الواضح معهم .. و واضح ان كل السبل السلمية تم استهلاكها بلا نتيجة ولم يبقي سوي الحل العسكري والذي سيفتح بعده المسار التفاوضي مرة أخري ... مثل حرب اكتوبر كان لابد منها لإجبار الصهاينة علي التفاوض الجاد والعادل ... بدون هذا الحل العسكري لا يمكن اجبار الجانب الإثيوبي علي التوقيع علي حل سلمي عادل

أتمنى ذلك ...... وأتمنى ان تتغير طريقة مقاربتك للأمور هنا في المنتدى ...... لنستفيد جميعًا وإلا تنجرف المواضيع لآراء سياسيه.
لو حصل ضربه للسد كل العضويات دي هتقول السيسي ودانا في داهيه وهيفرض علينا عقوبات

كلامك معقول ...سؤالى كان ردا على أحد الأعضاء الذي ادعى أن مصر لا تحتاج أحد وأنها تتحكم في الاتحاد الأفريقي...
هوا انت مصدق اصلا ان الاتحاد الافريقي له لازمه ههههههههههههههه مصر فعلا مش محتاجه حد والعمليه كلها سلف ودين ومجاملات
لازم تبقي فاهمان توحيد الصفوف او الدعم السياسي في الاخر مجرد شكليات كل واحد في الخفاء هيدعم اللي عايز يدعموا
مثل قطر كده ايدت القرار ولكن ممكن بكل بساطه تبقي على دعم اثيوبيا ... كل الدعم من الاخوه العرب او الافارقه السياسي مجرد شكليات بحته بالاحقيقه الا كانو اثرو على قضايا العرب الكبيره والاسلاميه الدعم الحقيقي هوا فقط في ايدي الدول الكبرى لان تدخلهم المباشر او غير المباشر يغير الواقع بشكل كبير
قلي كده العرب كام مره توحدو لاجل القضيه الفلسطنيه زمان هل في جديد ههههههههههههه
الوضع مختلف لانها حالة حياه او موت واي دوله تقف مع الطرف الاثيوبي ستعتبر دوله عدوانيه بشكل كبير وموقفها امام العالم اصلا لايبرر فمعتقدش دوله بالغباء ان تحط نفسها بالشكل ده ... طبعا عدا السودان ده استثناء علشان البشير فعليا بدع معاهم
اديك شايف قطر نفسها عملت ايه
فهيا فعلا لاتحتاج احد الحمدلله يكفينا ربنا يكون معانا واي دعم قادم هوا مردود مسبقا بحكم الاخوه فهوا فعلا كلمه صح
انت بس اصبر واتفرج وسيبك من التعب اللي عملك قولون عصبي من مصر لانها فعلا كبيره ومش محتاجه حتي تعليقاتك ههههههههههههه

لو حصل ضربه للسد كل العضويات دي هتقول السيسي ودانا في داهيه وهيفرض علينا عقوبات

لو السيسي بيفكر بالمنطق دا تبقي مصيبة ما بعدها مصيبة ... مفيش داهية اكبر من اللي رايحين لها لو تم البدء في ملئ الخزان .. سبق وقلت مصر تزرع حوالي 8 مليون فدان يعيش عليهم ملايين البشر والثروة الحيوانية .. حصة مصر الحالية لا تكفي استهلاكها ويتم زيادتها عن طريق اعادة تدوير مياة الصرف ومعالجة مياة البحر ولا تكفي ..هناك زراعات كثيرة تم تقليصها في الفترة الآخيرة ومنها زراعة الأرز لعدم وجود المياة الكافية لها .. كل هذا ولم تبدأ اثيوبيا بحجز المياة فما بالنا لو تم الحجز .. لا يوجد حل الآن للتصدي للعدوان الجائر من الطرف الأثيوبي والتواطئ السوداني الواضح معهم سوي الحل العسكري.. واضح ان كل السبل السلمية تم استهلاكها بلا نتيجة ولم يبقي سوي الحل العسكري والذي سيفتح بعده المسار التفاوضي مرة أخري ... مثل حرب اكتوبر كان لابد منها لإجبار الصهاينة علي التفاوض الجاد والعادل ... بدون هذا الحل العسكري لا يمكن اجبار الجانب الإثيوبي علي التوقيع علي حل سلمي عادل

عودة
أعلى