السودان يشكو مصر في مجلس الأمن بسبب مثلث حلايب.

والسودان عندها مشاكل اهم من المناكفة مع مصر بس نقول اية لازم كل شوية حد يطلع يقول كلمتين زي ميكون بقي فرض خلاص
واتمني الموضوع البايخ دا يخلص علي خير ونقعد نتراضي

مش عارف السودان عايز يرسم الحدود وينقب عن الموارد ويشوف موضوع السد اللي بالمناسبة لولا جهد مصر لضاع حق السودان التاريخي فالنهر .ولا عايز ندور فدوائر ومفيش حاجة هتتغير

تتكلم من منطلق القوة باين عليك بس ما مشكلة ح اعيد واقول الايام دول
قوة او ضعف اخي الفاضل نحن لا نستقوي علي الغريب فما بالك بالاخ
وحتي في عز ضعفنا وهزيمتنا حاربنا عدونا الاقوي مننا واستردينا ارضنا

مش عارف السودان عايز يرسم الحدود وينقب عن الموارد ويشوف موضوع السد اللي بالمناسبة لولا جهد مصر لضاع حق السودان التاريخي فالنهر .ولا عايز ندور فدوائر ومفيش حاجة هتتغير
السد غير مهم بالنسبة لنا كمية الامطار كافية قال حصة السودان مصر تدافع عنها

و لماذا لم تذهب ايران الى التحكيم الدولى حول جزر طنب
لانها دولة قوية حسمت الامر عسكريا
لان الإمارات ستكسب القضية لو ذهبت ايران الى المحكمة الدولية فالادلة كلها تصب في صالح الامارات .

على كل حال تبقى هناك خلافات حدودية بين دول عربية عديدة وغالبا تحافظ هذه الدول على علاقات جيدة مع بعضها .
نتذكر الخلاف السعودي الكويتي على الحدود الجنوبية للكويت لم يتم حسمه الا قبل اشهر ولم يؤثر ابدا على علاقة البلدين

لان الإمارات ستكسب القضية لو ذهبت ايران الى المحكمة الدولية فالادلة كلها تصب في صالح الامارات .
الموضوع معقد اخي, خصوصا ان نقل الجزر للسياده الايرانيه حديث نسبيا و تم بالاتفاق مع البحرينين و الانجليز كترضيه لاستقلال البحرين.
المطالب الاماراتيه حديثه و تم التفاهم بين امارة الشارقه و ايران بخصوص ابو موسى برعايه انجليزيه, طنب الكبرى و الصغرى ما زالت معلقه بين امارة رأس الخيمه و ايران, التحكيم الدولي معقد و لا يوجد ضامن لتحقيق نتيجة مرضيه لاي من الطرفين.
افضل حل استفتاء برعايه دوليه كما حدث للبحرين و قبلته ايران على مضض, متأكد ان الاهالي في الجزر سيفضلون السياده الاماراتيه على الزريبه المسماه ايران

ايام نقل تبعية تيران و صنافير ، كان المصري اللي يقول ان الجزر مصرية كان بيتقبض عليه سجن و غرامة كبيرة ، كان النظام بيعتبرهم خونة رغم انهم طالبوا بحق بلدهم ، لست ادري باي منطق يتم تخوينهم و من منْ؟! ، من باع يتهم من لم يفرط بالخيانة!!!.
كم في مصر من المضحكات و لكنه ضحك كالبكاء.

ايام نقل تبعية تيران و صنافير ، كان المصري اللي يقول ان الجزر مصرية كان بيتقبض عليه سجن و غرامة كبيرة ، كان النظام بيعتبرهم خونة رغم انهم طالبوا بحق بلدهم ، لست ادري باي منطق يتم تخوينهم و من منْ؟! ، من باع يتهم من لم يفرط بالخيانة!!!.
يمكن لانه خائن فعليا :)
ممكن يقبض مال قطري و يتبع ضابط ربط تركي, وآخر همه المطيه القذر وحدة التراب المصري, ضيقتها وهي وسيعه :LOL:
احلى نكته في الموضوع ان نسمع محاضرات في الوطنيه من تنظيم ارهابي عابر للحدود, و احلى جلد في الموضوع ان نرى تعاون عربي بين اكبر دولتين عربيه ثقلا.
و سمعني صياحك

اللي اتقبض عليه كان بتهمة التجمهر وتعطيل حركة المواطنين مش علشان تيران ولا ترتان
وافرج عنهم كلهم تاني يوم متصدوش فالماية العكرة وتعملو نفسكم بتخافو علي البلد فالاول ولا فالاخر هي حفنة من تراب عفن في ابجديتكم

اذا كان المثلث تاريخيا وديموجرافيا من نصيب السودان فعلي الحكومة المصرية رد الحق لاصحابة

اذا كان المثلث تاريخيا وديموجرافيا من نصيب السودان فعلي الحكومة المصرية رد الحق لاصحابة
بنفس منطقك دا ندي السلوم ومرسي مطروح لليبيا وندي رفح والعريش للفلسطنيين وندي طابا ودهب للاردن ونفتحها جمعية تعاونية

بصراحة لو ذهبتم للتحكيم الدولي سيكسب السودان ولذلك مصر ترفض

هذا غير مناجم الذهب الضخمة في حلايب وشلاتين

على الورق موقف السودان اقوى, ولكن....

وما نـيل الـمـطـالب بالتمنـي ولـكـن تــؤخـذ الـدنـيا غلابـا
وما استعـصى على قومِ منالٌ إذا الإقـدام كـــان لــهـم ركابا

بصراحة لو ذهبتم للتحكيم الدولي سيكسب السودان ولذلك مصر ترفض

هذا غير مناجم الذهب الضخمة في حلايب وشلاتين

مش ذهب بس, السواحل المقابله تحوي نفط و غاز
المنطقه اصلا كانت تحت ادارة سودانيه و لم تظهر المشاكل الا بعد ترسيه عقد لشركة تنقيب كنديه

لانه مفيش اسهل من توجيه تهم بلا ادلة انت بتتهم دولة بمؤسساتها بالخيانة منطقي لازم الدولة تردك بنفس اسلوبك
اللي يفصل ما بين الطرفين هو الادلة والحجج
ومنها اللي نزلته ف تعليق سابق واهو بعيده تاني وتالت..واللي عايز الحقيقة بيدور بعقله مش بعواطفه
اولا ما قولكم ف تلك الخرائط؟
مشاهدة المرفق 215782
دي خريطة لسينا من مكتبة الكونجرس1988
ودي خريطة 1801لمصر والاتنين فيهم تيران وصنافير مش تبع مصر
ودي 1831 وبرضو فيها تيران مش مصرية

مشاهدة المرفق 215783
ودي من cia1963وبرضو تيران فيها مش مصرية!!

رايي ان اللي ينتقد هو الطريقة الفاشلة التي ادارات به الحكومة الازمة وكانها ف خصومة مع الشعب وطريقة (السربرايز )المتخلفة اللي اعلنوا بيها الاتفاقية

عودة
أعلى