إسرائيل توافق على تصدير الغاز الى مصر

اخشى ان اسرائيل ضمنت سوقا لغازها الذي يصعب تصديره وفق العقود الاجلة التي تمتد لعشر سنوات او اكثر
وذلك لصعوبة مد انابيب غاز على عمق 3 او 4 الاف متر و لمسافة كبيرة نحو اوروبا
السيسي قدم خدمة للصهاينة ممع احترامي للاخوة المصريين
الاستفاده متبادله والاقتصاد المصري ضعيف وفي حاجه الي اي جرعة إنعاش الجميع يفعل ذلك والنظام يسابق الزمن لتخطي المرحله الصعبه لانه إن لم يفعل سيكون رأسه هو الثمن واضمحلال مصر أكثر مجبر أخاك لا بطل

اخشى ان اسرائيل ضمنت سوقا لغازها الذي يصعب تصديره وفق العقود الاجلة التي تمتد لعشر سنوات او اكثر
وذلك لصعوبة مد انابيب غاز على عمق 3 او 4 الاف متر و لمسافة كبيرة نحو اوروبا
السيسي قدم خدمة للصهاينة ممع احترامي للاخوة المصريين
إسمه الرئيس السيسي تحياتنا للمجاهد احمد قايد صالح وبالرئيس عبد المجيد تبون
اما عبيد الترك فعليهم لعنه الله

لا يوجد صراع عربي اسرائيلي فعليا بعد خروج مصر من الصراع عام 79

احنا اعتزلنا من سنة 79 بعد 4 حروب سيبين للعرب بقية الصراع
لما يحارب أحد الصهاينة مثل مصر ولم يتضرر احد من الصهاينة مثل مصر
وفالاخر شوية اعضاء من ورا الشاشات بيزايدو علي مصر
مع ان بلادهم لديها اسلحة صهيونية والمشكلة انهم يتفاخرون بامتلاكها
وعند مصر تصيبهم مرارة الحقد

عجبت لك يازمن
الى عايز يسترجل ميسترجلش بينا يسترجل بجيشه
والا احنا خلفناهم ونسيناهم

لا يوجد اي حقد اخي
يعني في رايك و منطقيا ما الافضل التصدير او الاستيراد

يعني انا اقول لك ان اي خسارة اقتصادية لمصر مع الكيان الصهيوني هي خسارة لنا كلنا وانت تهاجم بغضب هذا الراي اذا بالنسبة اليك الامر عادي لهذا احسبك مطبعا و اسالك منطقيا ما الافضل التصدير ام الاستيراد
في جميع الحالات هي خسارة اقتصادية ولا تستلزم رد فعلك

التعديل الأخير:
ي ليت بعض المنافقين هنا يتركون النفاق ، ، والذين يتشدقون بشعارات العروبة والاسلام هم اول من خذل الاسلام والعروبة مثل الاخونجية ووو

بالتوفيق لمصر فهي ادرى بمصالحها

ياسلام على العروبه الى بتخر منكم
اولا وبداية لايوجد من يستطيع ان يزايد على مصر فى موضوع اسرائيل ده اولا
ثانيا بالنسبه للاسلحه الاسرائيليه فى طائراتكم والصواريخ الاسرائيليه الجواله ايه ظروفها عادى بردو
والا انتوا جايين تتوبو على قفانا هنا ?
وربي خدتها من علي لساني

الي حضرتك وكم واحد زي راي حضرتك بتحاسبوهم بتهمة العمالة لاسرائيل
كلام مش حقيقى ومع ذلك
احنا نحاسب ولا نُحاسب من احد لماذا ؟
لان مصر من حاربت اسرائيل ومصر من خسرت اقتصادها ومشاريعها التنموية ومصر من تدمرت مشروعاتها العسكرية والمدنية الطموحه مثل القاهر 300 والاهم من كل ذلك مصر من ضحت بالاف من خيرة شبابها فى سبيل القضية الفلسطينية

فا مينفعش بعد كل ده واحد عمر بلده ما رفعت سلاح على اسرائيل يزايد عليا او يحط نفسه فى نفس المرتبة ويسألنى بتعملوا اتفاقيات مع اسرائيل ليه
لا مش من حقك تسألنى

كلام مش حقيقى ومع ذلك
احنا نحاسب ولا نُحاسب من احد لماذا ؟
لان مصر من حاربت اسرائيل ومصر من خسرت اقتصادها ومشاريعها التنموية ومصر من تدمرت مشروعاتها العسكرية والمدنية الطموحه مثل القاهر 300 والاهم من كل ذلك مصر من ضحت بالاف من خيرة شبابها فى سبيل القضية الفلسطينية

فا مينفعش بعد كل ده واحد عمر بلده ما رفعت سلاح على اسرائيل يزايد عليا او يحط نفسه فى نفس المرتبة ويسألنى بتعملوا اتفاقيات مع اسرائيل ليه
لا مش من حقك تسألنى
يا حبيبي مش مصر وحدها الي حاربت اسرائيل كل العرب حاربوها ثانيا مشاريع مصر الي توقفت وخاصة العسكرية لم يكن سببها الحرب انما الضغوط السوفيتيية التي مارسها الكرملين على القيادة المصرية انذاك ثالثا لم انت تقول محدش يحاسب مصر وانت كمان مش حقك ترمي تهم العمالة لاسرائيل على دول تانية او عمالة لتركيا على دول اخرى بالنهاية الكل يبحث عن مصالحه مفهوم ياحبيبي

يا حبيبي مش مصر وحدها الي حاربت اسرائيل كل العرب حاربوها ثانيا مشاريع مصر الي توقفت وخاصة العسكرية لم يكن سببها الحرب انما الضغوط السوفيتيية التي مارسها الكرملين على القيادة المصرية انذاك ثالثا لم انت تقول محدش يحاسب مصر وانت كمان مش حقك ترمي تهم العمالة لاسرائيل على دول تانية او عمالة لتركيا على دول اخرى بالنهاية الكل يبحث عن مصالحه مفهوم ياحبيبي
مع احترامي ليك كل مصر تحملت الجهد الحربي القوي والفعال حتي في حرب اكتوبر مصر انتصرت باسلحه سوفيتيه خرده الجبهه السوريه مع الدعم العربي القوي خسرت حرب اكتوبر مصر حاربت لوحدها في سيناء

مع احترامي ليك كل مصر تحملت الجهد الحربي القوي والفعال حتي في حرب اكتوبر مصر انتصرت باسلحه سوفيتيه خرده الجبهه السوريه مع الدعم العربي القوي خسرت حرب اكتوبر مصر حاربت لوحدها في سيناء
يا عمري اولا كل الامة حاربت بالخردة دي الله يسامح السوفييت كانو خونة من الدرجة الاولى واما سوريا فنظامها قبض الثمن بتراجعه في الجولان وهو مايحدث اليوم اقرا مذكرات الضباط السوريين وستعرف سبب الهزيمة انها الخيانة من القيادة السورية

رغم انها تملك حقل ظهر الضخم للغاز .

مصر ايضا قامت بمد انبوب مع قبرص لأستيراد الغاز القبرصي وبنفس الوقت الغاز الاسرائيلي

مصر تريد ان تكون مركز عالمي للغاز وستسفيد من محطات تسسيل الغاز والبنية التحتية المتوفرة لديها لأعادة تصديره الى اوروبا.
عملة صعبة + وظائف للمصريين + وبنية تحتية ومركز عالمي سياسي واقتصادي

اقتصاديا وسياسيا مصر تشهد نهضه غير مسبوقة في جميع المجالات ولا عزاء للمتربصين .

رغم انها تملك حقل ظهر الضخم للغاز .

مصر ايضا قامت بمد انبوب مع قبرص لأستيراد الغاز القبرصي وبنفس الوقت الغاز الاسرائيلي

مصر تريد ان تكون مركز عالمي للغاز وستسفيد من محطات تسسيل الغاز والبنية التحتية المتوفرة لديها لأعادة تصديره الى اوروبا.
عملة صعبة + وظائف للمصريين + وبنية تحتية ومركز عالمي سياسي واقتصادي

اقتصاديا وسياسيا مصر تشهد نهضه غير مسبوقة في جميع المجالات ولا عزاء للمتربصين .
و دة اللى انا بقوله و محدش عايز يفهم

يا اخي سبحان الله
الجملة ديه " مصر حتدفع فلوس من عملتها الصعبة لعدوها عشان تشتري منه غاز " عادية كده بتقولها وكان ده الطبيعي ؟
واقتصاد الكيان الصهيوني قوي اروح انا مقويه اكتر و اروح اخليه احد اطراف المعادلة الفاعلة في سوق الطاقة بعد ما كانت نقطة ضعفه ؟
المنطق اللي بتتكلم بيه هو مبداْ الغاية تبرر الوسيلة
انا عشان نكاية في اي دولة كانت من كانت اروح احط ايدي في ايد عدوي ؟
وترجع تقول بعد كده ان العنتريات ديه خلتنا في " الخره ده " ؟
طب من الاول لازم تحارب عدوك بكل ما اوتيت من قوة عشان بعد كده تعرف متبقاش في خره ولا حاجة
واعرفها قاعدة كده ان الكيان الصهيوني عمره ما حيكون حليف ليك حتي لو ظهر ليك كده
للاسف احنا وصلنا للدرجة ان شبابنا بقي عنده استعداد يبيع اي حاجة عشان اي حاجة حتي لو تافها
ملحوظة : انا مش ناقل اي معلومات من قناة الجزيرة و لا حاجة
انت اللي مصمم تحطني وغيري في خانة معينة عشان تانيب الضمير - ده لو في -

سبحان الله فعلاً

"أبو خديجة,
يا اخي سبحان الله
الجملة ديه " مصر حتدفع فلوس من عملتها الصعبة لعدوها عشان تشتري منه غاز " عادية كده بتقولها وكان ده الطبيعي ؟
عادى كدة زى ما بنقول الموت لامريكا و نشترى عربيات و سلاح و تليفونات و هدوم و اكل من امريكا

واقتصاد الكيان الصهيوني قوي اروح انا مقويه اكتر و اروح اخليه احد اطراف المعادلة الفاعلة في سوق الطاقة بعد ما كانت نقطة ضعفه ؟
نقطة ضعفه !!!!!!!!!!!! انت مش واخد بالك ان اسرائيل بقت بتصدر غاز و لا ايه ....

المنطق اللي بتتكلم بيه هو مبداْ الغاية تبرر الوسيلة
خالص على فكرة دة نفس منطق اردوغان اللى عايز يمد خط الغاز الاسرائيليى لتركيا ... يبقى اشمعنى هو و احنا لأ؟

انا عشان نكاية في اي دولة كانت من كانت اروح احط ايدي في ايد عدوي ؟ اه اعملها ما دام الدولة دية بتسعى لتدمير دولتى و بيتى و لا لازم تضربنى بالصواريخ علشان افهم ؟!!!!
وترجع تقول بعد كده ان العنتريات ديه خلتنا في " الخره ده " ؟
ايوة العنتريات هى اللى وصلتنا لدة .... تقدر تقولى ايه اللى مصر اخدته من بداية حرب 48؟ و ايه اللى قدمه الفلسطنين نفسهم بعد 48؟
و بقول من بعد حرب 48

طب من الاول لازم تحارب عدوك بكل ما اوتيت من قوة عشان بعد كده تعرف متبقاش في خره ولا حاجة
حاربت عدوى بكل ما اوتيت من قوة و مازلت بحاربه

واعرفها قاعدة كده ان الكيان الصهيوني عمره ما حيكون حليف ليك حتي لو ظهر ليك كده
لو بتقرا التعليقات كنت عرفت انى قولت كدة.

للاسف احنا وصلنا للدرجة ان شبابنا بقي عنده استعداد يبيع اي حاجة عشان اي حاجة حتي لو تافها
لا احنا موصلناش للبيع زى مانت فاهم و لا هنوصل بس المشكلة اننا كشباب بقينا فاهمين اللعبة ماشية ازاى و الكل دلوقتى ماشى على مصلحته و مش معنا ان انت مش مقتنع باللعبة يبقى دة معناه ان انت صح.

ملحوظة : انا مش ناقل اي معلومات من قناة الجزيرة و لا حاجة
ملحوظة تحدث لاعرفك، الجزيرة هى الوحيدة اللى قالت ان الحقول الاسرائيلية هى داخل الحدود المصرية و ليس اى قناه اخرى.

انت اللي مصمم تحطني وغيري في خانة معينة عشان تانيب الضمير - ده لو في
انا مش مصمم على حاجة ... انت اللى بتحط نفسك فى المكان مش انا.
و الحمد لله عندى ضمير.

ملحوظة:

لو كانت تركيا هى اللى اخدت خط الغاز من اسرائيل كان هيبقى الكلام ايه على الشباب و الاستعداد للعدو؟
الشراكات الاقتصادية اللى بين اسرائيل و تركيا و قطر ؟!! هتبقى كل دول ادرى بمصلحتها و لا هتبقى بقدرة قادر ورقة اقتصادية نضغط بيها فى المستقبل؟

اه نسيت ( فى ناس بتحب دة):
الرسول كان راهن درعه عند يهودى
الرسول كان بيتعامل مع اليهود تجاريا وقت العهد (قبل غزوة الخندق)

فهمت اللعبة ماشية ازاى و لا لسة؟؟
كل حاجة بتتقلب فى ثانية و الوجهين صح للاسف!!!!

يبقى ايه ..... تلعب حلو.

معلومة ليك:-
اليهود مش اعداء لمصر من 1948 ... اليهود اعداء مصر من قبل زمن سيدنا موسى

التعديل الأخير:
لا يوجد صراع عربي اسرائيلي فعليا بعد خروج مصر من الصراع عام 79

احنا اعتزلنا من سنة 79 بعد 4 حروب سيبين للعرب بقية الصراع
هذا ما يطلق عليه "عشم ابليس فى الجنة"

عودة
أعلى