إسرائيل توافق على تصدير الغاز الى مصر

الفكره ان البنيه التحتيه لتسيل الغاز غير موجوده الا في دولتين مصر وتركيا يعني لازم هتعدي علي مصر
بغض النظر ان شاء عمرها متعدي وخلي اسرائيل تبلط البحر او بالاقل استغلال الموقف لرفع الحظر عن بعض الاسلحة الممنوعة عن مصر

في ٢٠١٥ كان أكبر اختبار للسيسي على المستوى الخارجي ومرتبط بالوضع الداخلي الاختبار ده كان اختبار مصيري في شخصيه الدوله المصريه اللي كنت لسه في الوقت ده بدايات محاولاتي دعمها
انت لسه طالع من تبعات أحداث ٢٠١٣ والبلد لسه مش مستقره داخليا ولسه مفيش قرارات اقتصاديه لإصلاح الوضع
و الكهربا لسه بتقطع ومفيش مصنع قادر يكمل ورديه كامله بسبب قطع الكهربا والإخوان بيقطعوا الشوارع والإرهاب بيضرب السياحه في إسقاط الطياره الروسيه
ويجي حليفك الأكبر في ٣٠ يونيه السعوديه مع تغير النظام تقولك بااااس انا عايزه فاتوره دعمك في ٣٠ يونيه وعايزك معايا في اليمن بقوات بريه وفي سوريا تدعم توجهي بإسقاط نظام بشار ودعم الجماعات اللي انا بدعمها
وطبعا الطلبين دولا كانوا عكس ثوابت وتوجه النظام المصري الجديد الخارج من عباءه الجيش المصري اللي عنده ثابتين مش هنروح نعتدي على دوله عربيه على أرضها بدون مبرر
ومش هنروح نساعد جماعات ارهابيه تسقط الإقليم الشمالي بتاعنا والبوابه الرئيسيه لينا سوريا
وهنا اختلفت الأولويات السعوديه شايفه ان خطر إيران اهم من خطر الاخوان وانها محتاجه نتحالف معاهم ضد إيران
ومصر والسيسي شايفين ان الخطر الأهم هو الاخوان اللي دمروا سوريا وليبيا واليمن وان إيران يمكن الوصول لتفاهمات معاها
وهنا السعوديه شافت ان مصر مش عايزه تردلها الجميل وخدت خطوات تصعيديه
اولها إيقاف شحنات البترول من ارامكوا
ثانيها التقارب مع النظام القطري ووصلت لحد الرقص على أنغام الموسيقى الخليجيه مكايده للنظام في مصر
ثالثها التقارب مع أردوغان واستقباله استقبال الفاتحين
مصر كان قدامها اختبار مصيري ان انها تبيع ثوابتها وتتحول لتابع للنظام في السعوديه أو تختار طريقها لوحدها وتدفع تمن القرارات دي.. وقد كان ومصر اختارت ثوابتها
و لفت الايام ومصر عدت من محنتها وقدرت مع الوقت تقلب طاوله التحالفات اللي عملها النظام السعودي وبعد ما كان في حلف سعودي تركي قطري بيشتكل ضدها
اتعمل الرباعي السعوديه ومصر والإمارات والبحرين ضد معسكر قطر وتركيا
وانهارده وانا بشوف بهلول اسطنبول وقزم قطر وهما بيحاولوا يردوا ويتصوروا صوره على أنهم حماه الإسلام السني ضد مصر والسعوديه وفشلهم في انهم حتى يكملوا صوره تذكاريه فكل واحد جاب مراته تظهر معاه علشان العدد يذيد ومكانش ناقص غير انهم يجيبوا العيال بتوع البوفيه علشان يكملوا الصوره..بشعر بقيمه المعركه اللي لعبتها مصر على مرحلتين مرحله ٢٠١٣ ل٢٠١٥ ومرحله ٢٠١٥ ل٢٠١٩
وارفع القبعه تحيه واحترام لصانع القرار المصري اللي قدر يعدي من أكبر اختباراته واصعبها

في ٢٠١٥ كان أكبر اختبار للسيسي على المستوى الخارجي ومرتبط بالوضع الداخلي الاختبار ده كان اختبار مصيري في شخصيه الدوله المصريه اللي كنت لسه في الوقت ده بدايات محاولاتي دعمها
انت لسه طالع من تبعات أحداث ٢٠١٣ والبلد لسه مش مستقره داخليا ولسه مفيش قرارات اقتصاديه لإصلاح الوضع
و الكهربا لسه بتقطع ومفيش مصنع قادر يكمل ورديه كامله بسبب قطع الكهربا والإخوان بيقطعوا الشوارع والإرهاب بيضرب السياحه في إسقاط الطياره الروسيه
ويجي حليفك الأكبر في ٣٠ يونيه السعوديه مع تغير النظام تقولك بااااس انا عايزه فاتوره دعمك في ٣٠ يونيه وعايزك معايا في اليمن بقوات بريه وفي سوريا تدعم توجهي بإسقاط نظام بشار ودعم الجماعات اللي انا بدعمها
وطبعا الطلبين دولا كانوا عكس ثوابت وتوجه النظام المصري الجديد الخارج من عباءه الجيش المصري اللي عنده ثابتين مش هنروح نعتدي على دوله عربيه على أرضها بدون مبرر
ومش هنروح نساعد جماعات ارهابيه تسقط الإقليم الشمالي بتاعنا والبوابه الرئيسيه لينا سوريا
وهنا اختلفت الأولويات السعوديه شايفه ان خطر إيران اهم من خطر الاخوان وانها محتاجه نتحالف معاهم ضد إيران
ومصر والسيسي شايفين ان الخطر الأهم هو الاخوان اللي دمروا سوريا وليبيا واليمن وان إيران يمكن الوصول لتفاهمات معاها
وهنا السعوديه شافت ان مصر مش عايزه تردلها الجميل وخدت خطوات تصعيديه
اولها إيقاف شحنات البترول من ارامكوا
ثانيها التقارب مع النظام القطري ووصلت لحد الرقص على أنغام الموسيقى الخليجيه مكايده للنظام في مصر
ثالثها التقارب مع أردوغان واستقباله استقبال الفاتحين
مصر كان قدامها اختبار مصيري ان انها تبيع ثوابتها وتتحول لتابع للنظام في السعوديه أو تختار طريقها لوحدها وتدفع تمن القرارات دي.. وقد كان ومصر اختارت ثوابتها
و لفت الايام ومصر عدت من محنتها وقدرت مع الوقت تقلب طاوله التحالفات اللي عملها النظام السعودي وبعد ما كان في حلف سعودي تركي قطري بيشتكل ضدها
اتعمل الرباعي السعوديه ومصر والإمارات والبحرين ضد معسكر قطر وتركيا
وانهارده وانا بشوف بهلول اسطنبول وقزم قطر وهما بيحاولوا يردوا ويتصوروا صوره على أنهم حماه الإسلام السني ضد مصر والسعوديه وفشلهم في انهم حتى يكملوا صوره تذكاريه فكل واحد جاب مراته تظهر معاه علشان العدد يذيد ومكانش ناقص غير انهم يجيبوا العيال بتوع البوفيه علشان يكملوا الصوره..بشعر بقيمه المعركه اللي لعبتها مصر على مرحلتين مرحله ٢٠١٣ ل٢٠١٥ ومرحله ٢٠١٥ ل٢٠١٩
وارفع القبعه تحيه واحترام لصانع القرار المصري اللي قدر يعدي من أكبر اختباراته واصعبها
انا اقولك قريبا ستحدث مصالحة بين السعودية وقطر
وستنقلب العلاقة مع عسكر مصر
كل القضايا الإقليمية عسكر مصر أقرب للموقف الإيراني من السعودي
بالمناسبة السعودية هي من أوقفت مشروع السيسي القوة العربية المشتركة اللي كان هدفه الحصول على تمويل وغطاء خليجي للتدخل ودعم حفتر
انا مؤمن ان الوضع هذا شاذ ولن يطول
عسكر مصر لن يكونوا ابدا حلفاء للسعودية

انا اقولك قريبا ستحدث مصالحة بين السعودية وقطر
وستنقلب العلاقة مع عسكر مصر
كل القضايا الإقليمية عسكر مصر أقرب للموقف الإيراني من السعودي
بالمناسبة السعودية هي من أوقفت مشروع السيسي القوة العربية المشتركة اللي كان هدفه الحصول على تمويل وغطاء خليجي للتدخل ودعم حفتر
في الحقيقه كلامك التاريخ بيثبته ومن قبل حتي تاسيس العسكريه المصريه الحديثه علي يد ابراهيم باشا بس انت غلطان لو فكرت ان مصر لم تضع هذا في حساباتها بس مصر عموما بتصرف طبقا لمتطلبات امنها القومي وبان ذلك ضد التدخل في سوريا واليمن

في الحقيقه كلامك التاريخ بيثبته ومن قبل حتي تاسيس العسكريه المصريه الحديثه علي يد ابراهيم باشا بس انت غلطان لو فكرت ان مصر لم تضع هذا في حساباتها بس مصر عموما بتصرف طبقا لمتطلبات امنها القومي وبان ذلك ضد التدخل في سوريا واليمن
نعم والسعودية مدركة جدا لعقلية عسكر مصر
ولذلك تجد الدعم السعودي لمنع انهيار النظام فقط وابقائه في الإنعاش وليس تقوية مصر ولو كانت السعودية تعلم أن دولار واحد سيقوي مصر ما دفعته ابدا
مصلحة السعودية أن تكون مصر ضعيفة وهزيلة لا قوية وتكون منافسة ولا منهارة فينتشر بها الدواعش وغيرهم وفي كل الحالتين ستكون منصة ضد السعودية لذلك الحل تبقى ضعيفة
شكرا لك

نعم والسعودية مدركة جدا لعقلية عسكر مصر
ولذلك تجد الدعم السعودي لمنع انهيار النظام فقط وابقائه في الإنعاش وليس تقوية مصر ولو كانت السعودية تعلم أن دولار واحد سيقوي مصر ما دفعته ابدا
مصلحة السعودية أن تكون مصر ضعيفة وهزيلة لا قوية وتكون منافسة ولا منهارة فينتشر بها الدواعش وغيرهم وفي كل الحالتين ستكون منصة ضد السعودية لذلك الحل تبقى ضعيفة
شكرا لك
بالتاكيد والجيش المصري عارف كده كويس جدا وعامل حسابه رغم انه السيسي حليف للخليج لكن الخلاف بينه وبين الخليج عموما هو انه ينظر للخليج كامتداد لامن القومي المصري كفكره ابراهيم باشا والخليج عاوز مصر كحليف يخدم مصالحها بس العائله السعوديه المالكه ليسو كالحالمين من الشعب عارفين ان مصر لو قويت اول حاجه هتبص عليها الحجاز من قبل ابراهيم باشا وحوار الدرعيه ايام المماليك حتي

بالتاكيد والجيش المصري عارف كده كويس جدا وعامل حسابه رغم انه السيسي حليف للخليج لكن الخلاف بينه وبين الخليج عموما هو انه ينظر للخليج كامتداد لامن القومي المصري كفكره ابراهيم باشا والخليج عاوز مصر كحليف يخدم مصالحها بس العائله السعوديه المالكه ليسو كالحالمين من الشعب عارفين ان مصر لو قويت اول حاجه هتبص عليها الحجاز من قبل ابراهيم باشا وحوار الدرعيه ايام المماليك حتي
الحقيقة الأمن الخليجي ليس مرتبط بالمصري والعكس صحيح
هي مجرد مصالح مؤقتة ولابد يأتي يوم ويحدث الصدام
اما الشعب السعودي فهم مع الأسر المالكة قلبا وقالبا وهناك كره شديد لتاريخ الغزو المصري للجزيرة العربية في القرن التاسع عشر وكذلك حرب اليمن ١٩٦٢

اولا مفيش غاز من اسرائيل يوصل عندنا كان في مشروع بس حصل ضغط شعبي افشله ثانيا الاخوة في مصر تركزو على نقطة مصر تكون مركز اقليمي لتصدير الغاز اوكي طيب بس هي بتكون مركز اقليمي بس من خلال غاز اسرائيل طيب يمكن استغلال غاز العراق والخليج هي دي النقطة ومستحيل دولة وحدة تستحوذ على غاز المتوسط كلو في دول كتير لسة عل سكة عندك سوريا ولبنان واليونان وتركيا ودول المغرب العربي والله واعلم دول اوروبا الجنوبية ففكرتك انو مصر تكون هي المتحكم مستحيلة
مين قال الصفقة بين الاردن واسرائيل فشلت حيث هناك شرط جزائي قدره ة مليار دولار كما يقال
وان الحكومة بدات بالفعل بمد انبوب الغاز .الاتفاقية يتم مراجعتها قد يكون لامتصاص الغضب الشعبي او الغاءها
وايه دخل المغرب بهذا الموضوع فالمغرب اقرب لاوروبا من مصر وهل لدي الدول الاخري كميات غاز تكفي للتصدير ؟
الدول المعنية هي دول منتدي غاز المتوسط واذا هناك دول اخري قد تكون ليبيا او سوريا ولبنان فهو مركز اقليمي
بالنسبة للعراق قلنا لك هناك اتفاقية او مذكرة تفاهم بين مصر والاردن والعراق هل تم تفعيلها او الغاءها الله اعلم
بالنسبة لدول الخليج وخاصة السعودية هناك اتفاقية بين سوميد وارامكو توفير سعات تخزينية لتداول وتخزين منتج السولار
في موقع الشركة بسيدي كرير بالبحر المتوسط
وكذلك الكويت ايضا تم توقيع اتفاقية معها

استيراد غاز بالسعر العالمي و ضخه في السوق المحلي بالغالي و في نفس الوقت الغاز المصري بيتم تصديره بالعملة الصعبة في يد الحكومة ، و لا عزاء للمصريين.
عندما يتعاملون خارجيا تجد التفاوض ، عقد الصفقات ، لغة المصالح ، تجد سياسيين حقيقيين ، و كأنهم عسكريين علي شعوبهم فقط!!!!
ما فاهم جملة ( يتم تصديره بالعملة الصعبة في يد الحكومة )
هل تريد ان يتفاوض الشعب مثلا مع الاطراف الخارجية ويعقد الاتفاقيات والصفقات
الحقيقة مش فاهم قصدك

هو انت في راسك مخ ؟
نفسي افهم بتفكر ازاي ؟
بيقولك مصر حتشتري من الكيان الصهيوني غاز بالتالي يقوي اقتصاده و يقوي اكتر واكتر
وانت بتقولي دخول مصر مجال تصدير الغاز غاز ايه
انت خلاص بقي عادي عندك نشتري من الكيان الصهيوني
مع العلم أن الحقول ديه مصرية اصلا من ٢٠٠٣ بعد ترسيم الحدود مع قبرص
كلام غير صحيح على الاطلاق
مصر ستصبح مركز مهم للطاقة في شرق المتوسط وهذا ما جنن خليفة الشواذ واتباعه
اما هذه الحقول مصرية كلام لا يدخل عقل
كل هذا العويل بسبب القلم الشديد اللي خده الخليفة هو واتباعه

بالتوفيق لمصر ولشعبها ومحبيها

سبحان الله
منذ قيام السعودية وطرد المحتل من مصر والاتنين كان مابينهم اكبر علاقات تعاون علي مستوي الشرق الأوسط
ولحد الان
صحيح كانت تمر احيانا بالفتور لكن وقت المحنة بتلاقي علاقات كبيرة بينهم
واه صحيح
عسكر مصر منذ التاريخ وهم يحكمون مصر ?

عندهم عادي تبرير منطقي مش منطقي عادي
تبرير ايه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مع احترامي لك من انت لكي نهتم له بالتبرير انت ليس مصري كي نبرر لك
مصر دولة مستقلة لها الحق في ابرام الاتفاقيات مع من تشاء
لو كان هذا الاتفاق للخليفة التركي كان زمننا شوفنا العجب من التعليقات التي تنهال بالمدح لخليفة الشواذ على هذا الانتصار العظيم وسوفوا تقولون ان الاقتصاد ليس كالسياسة

الصراحة البعض هنا بقى مكشوف ومعروف توجهاته الخبيثة

الاسلحة الممنوعة لن تدخل مصر طالما اسراىيل بجانبنا
لاتقلب المواجع مش ناقص
مين قال الصفقة بين الاردن واسرائيل فشلت حيث هناك شرط جزائي قدره ة مليار دولار كما يقال
وان الحكومة بدات بالفعل بمد انبوب الغاز .الاتفاقية يتم مراجعتها قد يكون لامتصاص الغضب الشعبي او الغاءها
وايه دخل المغرب بهذا الموضوع فالمغرب اقرب لاوروبا من مصر وهل لدي الدول الاخري كميات غاز تكفي للتصدير ؟
الدول المعنية هي دول منتدي غاز المتوسط واذا هناك دول اخري قد تكون ليبيا او سوريا ولبنان فهو مركز اقليمي
بالنسبة للعراق قلنا لك هناك اتفاقية او مذكرة تفاهم بين مصر والاردن والعراق هل تم تفعيلها او الغاءها الله اعلم
بالنسبة لدول الخليج وخاصة السعودية هناك اتفاقية بين سوميد وارامكو توفير سعات تخزينية لتداول وتخزين منتج السولار
في موقع الشركة بسيدي كرير بالبحر المتوسط
وكذلك الكويت ايضا تم توقيع اتفاقية معها
يا اخي الصفقة مع اسرائيل جمدت بعد ضغوط شعبية ثانيا السؤال هل ان غاز اسرائيل هو الذي سيجعل مصر مركز اقليمي للتصدير كلا الصفقة سياسية بامتياز وباقي الدول الجزائر تونس ليبيا تركيا اليونان ايطاليا الخ هل تسيطر مصر على كل الغاز مستحيل

لو كان هذا الاتفاق للخليفة التركي كان زمننا شوفنا العجب من التعليقات التي تنهال بالمدح لخليفة الشواذ على هذا الانتصار العظيم وسوفوا تقولون ان الاقتصاد ليس كالسياسة

لا تتعب دماغك انا طالبت هؤلاء اكثر من مره بخريطه بيع حقول الغاز المصري ولما ياتني احدها باي خريطه من مصدر رسمي

ولما نستورد الغاز من إسرائيل اصلا؟؟؟ بعيدا عن كلام بعض الأعضاء الواهمين ان العدو سيساعدك لتكون مركز إقليمي لتداول الطاقه ام انها تصريف للغاز الاسرائيلي علي حسابنا مثل ايام مبارك بس بالإستيراد بغض النظر ان هذه الحقول هناك من يدعي انها حقنا اصلا!!!!!!!!!!!!!
اولا اثبت ان هذه الحقول مصرية
ثانيا نستورد الغاز من اسرائيل لكي نربح من ثمن اعادة اسالته وتشغيل محطات الاسالة المصرية يعني وظائف للمصريين وكمان ربح دولارات من اعادة التصدير

لاتقلب المواجع مش ناقص

يا اخي الصفقة مع اسرائيل جمدت بعد ضغوط شعبية ثانيا السؤال هل ان غاز اسرائيل هو الذي سيجعل مصر مركز اقليمي للتصدير كلا الصفقة سياسية بامتياز وباقي الدول الجزائر تونس ليبيا تركيا اليونان ايطاليا الخ هل تسيطر مصر على كل الغاز مستحيل
الموضوع ليه بعد امني كمان مصر تستحوز علي خطوط الغاز الاسرائيلي وتكون ورقه ضغط ضد اسرائيل

اولا انا ميهمنيش انو مصر تعاونت مع الشيطان او غيرو بس مش مسموح لاي عضو مصري بعد النهاردة انو يرمي الاخرين بتهم النعامل مع اسرائيل هو دة المهم يجب عدم الكيل بمكيالين

عودة
أعلى