جنرال إسرائيلي يعترف بقوّة الجيش المصري في حرب أكتوبر (1973)

شئ معروف الجيش المصري غني عن التعريف ولايحتاج شهادته . فقط ينقصه زياده التصنيع وتنويعه وهذه مشكله عامه لدى العرب .

طبعا ده رايك وملوش اي 60 لازمه مقابل اراء الاسرائليين والمصريين اللي بيؤكدو ان مصر انتصرت
سيبك من الحاقدين.لكن السؤال.مين حارب غير مصر وسوريا.ومين بلده عندها الشجاعة تحارب اسرائيل.للاسف مفيش جيش يتعمل له مليون حساب الا خير اجناد الارض

سيبك من الحاقدين.لكن السؤال.مين حارب غير مصر وسوريا.ومين بلده عندها الشجاعة تحارب اسرائيل.للاسف مفيش جيش يتعمل له مليون حساب الا خير اجناد الارض

لماذا أحارب من لم يطلق علي طلقه ؟

اخواني الكرام الذين يعتبرون أن نصر أكتوبر ما هو إلا هزيمة، السؤال هنا واضح و صريح : هل أخذتم شيئا من الدنيا؟!

غلط انك تنكر دور العرب في الحرب و تختزلها في مصر و سوريا فقط..عيب

انتصار اسرائيلي في نقطة واحدة
انهم أنقذو من الإبادة وكان لديهم الرادع وهوا النووي
انما غير كدا كان احتمالية ابادتهم كبيرة
ثانيا
انا معاك اننا ارتكبنا اخطاء جسيمة لكن مكنتش هتحول الانتصار لهزيمة وتقهقر الجيش لغرب القناة زي قبل الحرب
مصر انتصرت في رجوع سيناء
واسرائيل انتصرت انها قدرت تأمن جبهتها من سيناء وانهم حافظة علي نفسهم من الابادة
نقطة ومن اول السطر
...

ياريت انت متتكلمش فى حاجه متعرفش فيها
الحقيقه على الارض اننا استطعنا هزيمة جيش من اقوى جيوش العالم ومدعوم امريكيا بلا حدود
والاهم من هذا كله اننا استردينا ارضنا كاملة
الجراءه هذه القليل فقط من يمتلكها :cool:

رئيس أركان حرب القوات المسلحة المصرية و قائد الجيش المصري آنذاك يقول الثغرة أجهضت النصر

الجبهه المصريه كانت بخلاف 18طيار عراقي لم يشترك عربي في المعركه وكانو ثقل اداري علي الجيش المصري ومنهم من اتو بعد وقف اطلاق النار

رئيس أركان حرب القوات المسلحة المصرية و قائد الجيش المصري آنذاك يقول الثغرة أجهضت النصر
دى رؤيته كجندى ومخطط مش رئيس دوله هو لا يعلم كل شيئ ولا الفلسفه من هذه الحرب هو تعامل كمقاتل
ام رئيس الدوله فى رؤيته مقلش الكلام ده قال انتصار كامل اما بعض الشائبات فالكمال لله عز وجل

دى رؤيته كجندى ومخطط مش رئيس دوله هو لا يعلم كل شيئ ولا الفلسفه من هذه الحرب هو تعامل كمقاتل
ام رئيس الدوله فى رؤيته مقلش الكلام ده قال انتصار كامل اما بعض الشائبات فالكمال لله عز وجل

رئيس أركان حرب القوات المصرية صار مجرد جندي !!!

لماذا أحارب من لم يطلق علي طلقه ؟
كلامك مظبوط من 73 اسرائيل ما اطلقتش علينا طلقة علشان كدة بنوفر ثمنها للتنمية.الشعب المصري مش قليل احنا عددنا داخل مصر 100 مليون غير المغتربين يعني نساوي نصف العرب عددا علشان كدة محتاجين التنمية اكتر من اي حد.واللي عاوز يحارب اسرائيل هنقوله اهلا بالمعارك.لكن صدقني مفيش ولا هيبقي في

اسرائيل لم تطلق علي طلقة طوال 70 سنة ..لماذا ستفعل الآن ؟ .. اسرائيل و هذه الدوشه لا أريد التورط بها عدوي في الشرق
تمام ولو بنفس منطقك ايران لم تطلق رصاصه تجاهنا وتخطب ودنا ولكننا لم نقم معها علاقات دبلوماسيه حتى عندم كانت هناك علاقات بين المملكه وايران
ارجو عدم التسرع فى الرد

كلامك مظبوط من 73 اسرائيل ما اطلقتش علينا طلقة علشان كدة بنوفر ثمنها للتنمية.الشعب المصري مش قليل احنا عددنا داخل مصر 100 مليون غير المغتربين يعني نساوي نصف العرب عددا علشان كدة محتاجين التنمية اكتر من اي حد.واللي عاوز يحارب اسرائيل هنقوله اهلا بالمعارك.لكن صدقني مفيش ولا هيبقي في

يا عزيزي .. أنا لا علاقة لي بمعاهدتكم مع اسرائيل .. أنتم أدرى بمصلحتكم

أنا أتكلم عن الذي يقول لي تفضل حارب اسرائيل .. هذا أقول له لماذا أحارب من لم يطلق علي طلقة ؟

يا راجل ؟؟ادعي لسوريا انها تتخلص من العرب اللي دمروها وفي الاخر اللي ارادته السياسة والرؤيا المصرية لسوريا هو ما سوف يكون

يا عزيزي .. أنا لا علاقة لي بمعاهدتكم مع اسرائيل .. أنتم أدرى بمصلحتكم

أنا أتكلم عن الذي يقول لي تفضل حارب اسرائيل .. هذا أقول له لماذا أحارب من لم يطلق علي طلقة ؟
يا عزيزى لم نقل اننا سنحارب اسرائيل هناك اتفاقيه سلام بيننا وبينهم
من عنده عدائيات يتحمل حربه ويقوم بها

عودة
أعلى