هل مصر تمتلك دفاع جوي ضد المسيرات ؟

امر مفروغ منه اي درونات يستطيع الدخول في غابة من الدفعات الجوية والنجاة منها

اساسا خبراء وزارة الدفاع قبل أن يستلموا سلاح جديد بيختاروه اولا فمسالة نجاعة اس 300 مفروغ منها

اي خطر جوي قصير او متوسط المدي سيتم استهدافه بنسبة 99 في المئة الدفاع الجوي المصري من هذه الناحية صلب جدا ويعتمد علي الاستطلاع البشري والرادارات والحرب الإلكترونية اما البعيد المدي يحتاج تقوية

فاكر فيلم العساكر بتاع الخنزيرة . . . إتعمل علينا حفلة هنا ساعتها . . واللي إنت عايز رأيه وربنا كان فرحان فينا أكتر من الجزيرة بذات نفسها . . وقال كلام . . ياخرابي عالكلام اللي إتقال . . وربنا إحنا لو يهود ماكان حد يقول الكلام اللي إتقال علينا ده

هذا الموضوع. لو صادق (مش بتفتري علي) تثبت كلامك اللي بتقوله. ده لو صادق.

مواجهة الدرونات امر ليس سهل لاسباب عديدة لكن يمكن القول ان الدفاعات الجوية المصرية تمتلك افضل ما يمكن لمواجهة الدرونات بالاضافة لخبرة كبيرة في مواجهة الانظمة الموجهه
تور-م
شيلكا
strela
ايجلا
بوك
كرواتل
sa-6
sa-3
skyguard
chaparral
avenger
AWACS
s-300

هذا الموضوع. لو صادق (مش بتفتري علي) تثبت كلامك اللي بتقوله. ده لو صادق.

للأسف أنت مسحت تعليقات كتيرة بما فيهم مناقشتك مع شخص كان عضو هنا إسمه بلاك هورس ( بالمناسبة : هو اللي عرفني على المنتدى ) وكنت بشوف كل النقاشات وساعتها كنت زائر مش مشترك . . ويظهر إن مجدي ( بلاك هورس ) طلع من المنتدى أو تم مسح تعليقاته لإني مش شايف ليه أي تعليق حالياً . . من خلال مناقشتك مع بلاك هورس أقدر أقولك إنك مش عارف حاجة عن الجيش المصري اللهم إلا نكسة 67 و وقف السعودية امدادات البترول للولايات المتحدة و أوروبا خلال حرب 73 . هما المعلومتين دول اللي إنت بتجترهم عشان ترضي نفسك .. .. 99% من الخليجيين اللي في المنتدى لا يعرفون شيىء عن الجيش المصري وكان واضح بالنسبالي مدى تأثركم بالجزيرة تحت دعوى المهنية المزيفة إنت كنت مع الجزيرة قلباً و قالباً ومعجب بمهنيتها المزيفة و تعليقاتك مع بلاك هورس يأكد الكلام ده ومعاك شخص مسمس نفسه أزرق و ثقة ومراقب وناس تانية . تعرفوا حاجة أو ما تعرفوش عن جيشنا ده في حد ذاته مش مهم . إنما المهم هو الفتي بلا معلومات حقيقية و ترديد كلام مغلوط بقصد مالوش أي معنى على جيش بلادي ( كان نفسي أشترك وأرد ساعتها لكن تراجعت لأن ميولي أصلاً مش عسكرية و كمان المناقشات مضحكة لكن مستفزة )
إختلف كلامك عن الجزيرة 180 درجة في موضوع إغتيال خاشقجي عما كنت بتقوله أيام ( فيلم العساكر ) اللي كان واضح إنه فيلم موجه للإساءة . . و الغريب إن 90% من الخليجيين صدقوا إن الجيش المصري عبارة قطاع خدمات ومحدش إنتبه ليه الفيلم مش بيعرض سلاح الطيران أو البحرية أو المدرعات والمدفعية أو الدفاع الجوي و كتائب الصواريخ أو المظلات أو ىقوات الإقتحام أو حراسات الحدود وغيرها كان واضح إنه فيلم مسيىء وجايب قطاع الخدمات تحديداً دون الخوض في أي سلاح بالمرة ..
عزيزي الخليجي يا اللي حاطط علم لبنان كشعار وطني ( أول مرة أعرف إن لبنان نطت من مكانها وراحت الخليج ) ما علينا
أنا مش بفتري عليك ولا بقول أي كلام ومافيش سابق معرفة بيني و بينك ولا ليا أي عداوة معاك ولا مع حد هنا من أي نوع عشان أفتري عليك أو اغتري على أي حد أنا بقول اللي شفته في تعليقاتك اللي إنت مسحتها . . ساعتها كنت معلم بحرية يابانية أو خبير بحرية يابانية أو حاجة زي كدة ( مش عارف ليه يابانية بالذات وكإنك كنت جينرال في جيش الدفاع الذاتي الياباني ياريت تكون معلم أو خبير الأول في بحرية بلدك سواء كانت السعودية أو لبنان شوف انت سعودي ولا لبناني إنت أدرى بحالك ) كل ده في النهاية أمر يخصك . اللي يخصني قلته و رديت عليك فيه و بأكدهالك تاني : انت كنت بترك على ( بلاك هورس ) بلا منطق ولا أي دراية والجزيرة نجحت في عسيل مخ ناس كتار إنت واحد منهم وكنت يتستميت في الدفاع عن الجزيرة و بتحلف بحيادية الجزيرة ودليلك الفيلم المفبرك اللي ولا مصري واحد خدم في الجيش صدق المهزلة الفاضحة ديه . .
في النهاية
سواء كنت سعودي أو لبناني ( متفرقش ) أهلاً بيك في كل الأحوال
بس صدقني مهما كنت عربي أو جار أو حتى صديق أو أي صفة تربطنا بيكم ممكن تتخيلها وتسميها .. أي كلمة كذب و تدليس على جيشنا سواء منك أو من غيرك هرد عليه بدل الكلمة عشرة والف كمان . . محدش عارف قيمة وقوة و هيبة جيشنا صح إلا ولاد الجيش اللي خدموا فيه زيي و ملايين غيري من ولاد البلد دي . . كله ممكن يعدي إلا الجيش .
ســلام .

للأسف أنت مسحت تعليقات كتيرة بما فيهم مناقشتك مع شخص كان عضو هنا إسمه بلاك هورس ( بالمناسبة : هو اللي عرفني على المنتدى ) وكنت بشوف كل النقاشات وساعتها كنت زائر مش مشترك . . ويظهر إن مجدي ( بلاك هورس ) طلع من المنتدى أو تم مسح تعليقاته لإني مش شايف ليه أي تعليق حالياً . . من خلال مناقشتك مع بلاك هورس أقدر أقولك إنك مش عارف حاجة عن الجيش المصري اللهم إلا نكسة 67 و وقف السعودية امدادات البترول للولايات المتحدة و أوروبا خلال حرب 73 . هما المعلومتين دول اللي إنت بتجترهم عشان ترضي نفسك .. .. 99% من الخليجيين اللي في المنتدى لا يعرفون شيىء عن الجيش المصري وكان واضح بالنسبالي مدى تأثركم بالجزيرة تحت دعوى المهنية المزيفة إنت كنت مع الجزيرة قلباً و قالباً ومعجب بمهنيتها المزيفة و تعليقاتك مع بلاك هورس يأكد الكلام ده ومعاك شخص مسمس نفسه أزرق و ثقة ومراقب وناس تانية . تعرفوا حاجة أو ما تعرفوش عن جيشنا ده في حد ذاته مش مهم . إنما المهم هو الفتي بلا معلومات حقيقية و ترديد كلام مغلوط بقصد مالوش أي معنى على جيش بلادي ( كان نفسي أشترك وأرد ساعتها لكن تراجعت لأن ميولي أصلاً مش عسكرية و كمان المناقشات مضحكة لكن مستفزة )
إختلف كلامك عن الجزيرة 180 درجة في موضوع إغتيال خاشقجي عما كنت بتقوله أيام ( فيلم العساكر ) اللي كان واضح إنه فيلم موجه للإساءة . . و الغريب إن 90% من الخليجيين صدقوا إن الجيش المصري عبارة قطاع خدمات ومحدش إنتبه ليه الفيلم مش بيعرض سلاح الطيران أو البحرية أو المدرعات والمدفعية أو الدفاع الجوي و كتائب الصواريخ أو المظلات أو ىقوات الإقتحام أو حراسات الحدود وغيرها كان واضح إنه فيلم مسيىء وجايب قطاع الخدمات تحديداً دون الخوض في أي سلاح بالمرة ..
عزيزي الخليجي يا اللي حاطط علم لبنان كشعار وطني ( أول مرة أعرف إن لبنان نطت من مكانها وراحت الخليج ) ما علينا
أنا مش بفتري عليك ولا بقول أي كلام ومافيش سابق معرفة بيني و بينك ولا ليا أي عداوة معاك ولا مع حد هنا من أي نوع عشان أفتري عليك أو اغتري على أي حد أنا بقول اللي شفته في تعليقاتك اللي إنت مسحتها . . ساعتها كنت معلم بحرية يابانية أو خبير بحرية يابانية أو حاجة زي كدة ( مش عارف ليه يابانية بالذات وكإنك كنت جينرال في جيش الدفاع الذاتي الياباني ياريت تكون معلم أو خبير الأول في بحرية بلدك سواء كانت السعودية أو لبنان شوف انت سعودي ولا لبناني إنت أدرى بحالك ) كل ده في النهاية أمر يخصك . اللي يخصني قلته و رديت عليك فيه و بأكدهالك تاني : انت كنت بترك على ( بلاك هورس ) بلا منطق ولا أي دراية والجزيرة نجحت في عسيل مخ ناس كتار إنت واحد منهم وكنت يتستميت في الدفاع عن الجزيرة و بتحلف بحيادية الجزيرة ودليلك الفيلم المفبرك اللي ولا مصري واحد خدم في الجيش صدق المهزلة الفاضحة ديه . .
في النهاية
سواء كنت سعودي أو لبناني ( متفرقش ) أهلاً بيك في كل الأحوال
بس صدقني مهما كنت عربي أو جار أو حتى صديق أو أي صفة تربطنا بيكم ممكن تتخيلها وتسميها .. أي كلمة كذب و تدليس على جيشنا سواء منك أو من غيرك هرد عليه بدل الكلمة عشرة والف كمان . . محدش عارف قيمة وقوة و هيبة جيشنا صح إلا ولاد الجيش اللي خدموا فيه زيي و ملايين غيري من ولاد البلد دي . . كله ممكن يعدي إلا الجيش .
ســلام .
مشاركات العضو المحترم بخصوص مصر كلها تدور في فلك التقليل من مصر وكيف ان مصر دولة عالة علي غيرها لا دور لها ولا تاريخ
ولولا جهود السعودية لمات المصريون من الجوع والفقر والحاجه ولقامت الزلازل وثارت البراكين
والمضحك انه يحاول تسويق ذلك للاعضاء وخاصة المصريين في قالب من الحيادية والموضوعية الزائفة

مشاركات العضو المحترم بخصوص مصر كلها تدور في فلك التقليل من مصر وكيف ان مصر دولة عالة علي غيرها لا دور لها ولا تاريخ
ولولا جهود السعودية لمات المصريون من الجوع والفقر والحاجه ولقامت الزلازل وثارت البراكين
والمضحك انه يحاول تسويق ذلك للاعضاء وخاصة المصريين في قالب من الحيادية والموضوعية الزائفة

يعني ماظلمتهوش . . . . .
عضو أقدم مني بيأكد كلامي و قبلها الأخ ( الفراعنة الجدد ) قال فيما معناه إنه بيرد بتحسس على الإستفزاز وبيعرف يتعامل معاه عشان يتحاشى الحظر ..
ليه يكون فيه إسـتفزاز أصلاً إلا إذا كان فيه شيىء ما في نفس المستفز
وليه تعمل حساب لواحد مش عامل ليك حساب وبيستفزك عياناً بياناً
هل بتعتقد إنه يخمي نفسه بمقصلة الإنذار وحظر
مافيش مشكلة خالص . . قول اللي يرضي دينك ضميرك وامشي وكرامتك محفوظة ( لو نقد بناء أهلاً و سهلاً إنما هدام و سفسطة بيزنطية مالوش معنى ابقى علمه الأدب ورد عليه بنفس أسلوبه المستفز )
فيه ميزة كبيرة في بلدنا : وهي إننا بنقول كل اللي عايزينه في أي حته و في أي وقت وعلى أي حد من أصغر موظف لرئيس الدولة بحالها بنقول للفاسد إنت فاسد في وشه و بنقول للأمين أنت محترم في وشه لابنخاف من حد و حد خايف مننا . . الميزة ديه مش موجودة في بلاد كتيرة و شكلهم شربوا العادة ديه وبيطبقوها حتى في المنتديات بين الجنسيات و الثقافات المختلفة . عمري ما خفت من الرد على حد بينتقص مني أو بينتقص من بلدي ولا عمري هخاف مهما كانت النتائج

قولوا لأي حد إنت مش كويس وقاصد يهين بلدك إنت مدلس إنت كذاب في وشه ومتخفش إلا من اللي خلقك بلا حظر بلا نيلة . . يعني هتخرج من الجنة . . !!
عـــــام . . . .
إحترم نفسك وإحترم بلدك الأول قبل ما تحترم حد تاني . إحترامك لنفسك أهم من اللي انت بتعمله إعتبار لا يستحقه ( أياً كانت الشخصية وأياً كانت جنسيتة و منصبه أي حد مهما كان )
تحياتي ليك أخي العزيز .

يعني ماظلمتهوش . . . . .
عضو أقدم مني بيأكد كلامي و قبلها الأخ ( الفراعنة الجدد ) قال فيما معناه إنه بيرد بتحسس على الإستفزاز وبيعرف يتعامل معاه عشان يتحاشى الحظر ..
مافيش مشكلة خالص . . قول اللي يرضي دينك ضميرك وامشي وكرامتك محفوظة ( لو نقد بناء أهلاً و سهلاً إنما هدام و سفسطة بيزنطية مالوش معنى ابقى علمه الأدب ورد عليه بنفس أسلوبه المستفز )
فيه ميزة كبيرة في بلدنا : وهي إننا بنقول كل اللي عايزينه في أي حته و في أي وقت وعلى أي حد من أصغر موظف لرئيس الدولة بحالها بنقول للفاسد إنت فاسد في وشه و بنقول للأمين أنت محترم في وشه لابنخاف من حد و حد خايف مننا . . الميزة ديه مش موجودة في بلاد كتيرة و شكلهم شربوا العادة ديه وبيطبقوها حتى في المنتديات بين الجنسيات و الثقافات المختلفة . عمري ما خفت من الرد على حد بينتقص مني أو بينتقص من بلدي ولا عمري هخاف مهما كانت النتائج

قولوا لأي حد إنت مش كويس وقاصد يهين بلدك إنت مدلس إنت كذاب في وشه ومتخفش إلا من اللي خلقك بلا حظر بلا نيلة . . يعني هتخرج من الجنة . . !!
عـــــام . . . .
إحترم نفسك وإحترم بلدك الأول قبل ما تحترم حد تاني . إحترامك لنفسك أهم من اللي انت بتعمله إعتبار لا يستحقه ( أياً كانت الشخصية وأياً كانت جنسيتة و منصبه أي حد مهما كان )
تحياتي ليك أخي العزيز .
اخي الفاضل كلامك مظبوط وصحيح وعشان كده رجائي للاعضاء المصريين انهم يردوا علي اي تدليس وافتراء علي بلدنا بالمعلومات الصحيحه ويكشفو التدليس ده ويفضحوه ولا يتهاونو في كشف اي افتراء بحق بلدنا
وبخصوص كلامك عن الصراحة والمصداقية فانا مثلا معنديش مشكلة ان عضو صريح يعترف انه يكره مصر او المصريين .كده علي بلاطه
والله احترمه اختلف معاه بالتاكيد ولكن احترمه علي صراحته وفيه اعضاء هنا ينطبق عليهم هذا الوصف
ولكن ان عضو يتلاعب بالمفردات ومعسول الكلام ويدعي المصداقية والحيادية لاخفاء مافي قلبه من كره او عقده نقص الله اعلم ايه سببها
فدا ما اكرهه كره العمي

يعني ماظلمتهوش . . . . .

عـــــام . . . .
تحياتي ليك أخي العزيز .

يا عم ما تهدا شوية مالك فيه أيه
حسستنا ان مصر با النسبة لينا زي إسرائيل والعياذ با الله

دحنا بنحبوكم و بنعزوكم أوي​

التعديل الأخير:
يعني ماظلمتهوش . . . . .

عـــــام . . . .
تحياتي ليك أخي العزيز .
لا طبعا مظلمتهوش. وعلي فكره انا في جدال هنا مع مجموعه معينه قبل بلاك هورس حتي. وأتذكر الموضوع الخاص بالجزيرة طبعا. وأتذكر أيضا موضوع اخر. عندما انتشر فيديو لجنود يلبسون الزي المصري ويقتلون مدني. وكانت الجزيرة برضه مفبركا. وأكن يومها الهجوم عنيف علي الجيش المصري. حتي انني قلت لهم أتقو الله. الجيش المصري لا يفعل ذلك.
هناك مجموعه هنا ضد الجيش المصري علي طول الطريق. منهم كما ذكرت انت. الأخ الوكارد وثقه ومراقب والأزرق وغيرهم. مجموعه تكره لله في الله ومتعرفش ليه.
اقلهم علي فكره الوكارد. انت لو ناقشت ثقه هتحس اننا يهود اقسم بالله.
وعلي فكره عندما دارت الأيام و قامت الجزيرة وقطر بعمل الجلاشه معاهم. والله لم يكن منا الا كل خير و وقفنا معهم و لم نشمت او ننتقد او أي شيء. وبرضه معجبش. حتي العضو ثقه. حاولت ان اتكلمً معه علي الخاص حتي اري لما كل هذا الكره ومع دلك كان في منتهي الحده وتعامل وكأنني اسمي عذرا.
لذلك تركتهم لكي يروا بأعينهم. ماذا ستفعل فيهم قطر وتركيا.
وقد كان.
ربنا يهدي. ومن الآخر احنا ما بنعرفش نكره حد ولا عندنا عقد من حد. ولا نشعر بالنقص من حد لذلك تجدني عادي جدا مش فارق معايه

كلمة دفاع جوي ضد دوران غير صحيحة من الناحية الفنية أو الهيكلية للدفاع الجوي
ممكن جدا تحييد خطر الدرون تماما عن طريق وحدات أمنية مزودة بأجهزة تشويش تقطع الإرسال تماما وهذة الوحدات كما ذكرت أعلاه وحدات أمنية لا علاقة لها بالدفاع الجوي نهائيا ..

الدرون لا تشكل خطر عملياتي حقيقي وهي لا تغير في معادلة القوة الميدانية ولا في نظريات الردع الاستراتيجي ولا حتى في سير جدول العمليات في مسرح العمليات
هي مجرد عمليات إعلامية عديمة القيمة العسكرية. ..

أكثرها تأثيرا ذلك النوع المصنوع من الخشب والبلاستيك المقوى والذي يطير تلقائيا وعشوائيا ليصيب أي شيء أمامه عند نقطة السقوط المحدده وفق كمية الوقود لا أكثر

روسيا دفاعها الجوي فشل بسوريا في التصدي للدرونات

وأبرزها الدرونات البدائية والتي دمرت 7 مقاتلات روسية في قاعدة حميميم

وتدمير 4 مروحيات في قاعدة T4

ومصر 90% من دفاعها الجوي روسي
وبالطبع بنسخ تصديرية وموديلات أقل من التي مع الجيش الروسي !!

روسيا دفاعها الجوي فشل بسوريا في التصدي للدرونات

وأبرزها الدرونات البدائية والتي دمرت 7 مقاتلات روسية في قاعدة حميميم

مشاهدة المرفق 197339

وتدمير 4 مروحيات في قاعدة T4

مشاهدة المرفق 197338

ومصر 90% من دفاعها الجوي روسي
وبالطبع بنسخ تصديرية وموديلات أقل من التي مع الجيش الروسي !!

كلام غير صحيح ...........الدفاع الجوي الروسي نجح نجاح كبير .. هي كانت عملية واحدة فقط اول مرة لم تكن القاعدة مجهزة واهمال بشري بشكل كامل ليس له علاقة بالدفاعات الجوية و تعرضت بعض الطائرات لاصابات طفيفة ..... التور والبانتسير احدثوا مجازر باسراب الدرونات مكونة من عشرات الطائرات التي بعضها متناهي الصغر مصنوع من فلين وخشب ..صور المي-24 لا تتبع للقاعدة الروسية بل كانت في قاعدة جوية سورية غير محمية بدفاعات روسية اصلا وتعرضت لهجوم بالمدفعية التابعة لداعش وليس درونات

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى