بـوابة مصـر الأقتصادية

برنامج عمار يا مصر ح 94 من مدينة العبور ( اسكان اجتماعى + طرق جديدة )

Sep 14, 2018

احنا عندنا صادرات برمجيات والكترونيات كمان !
بسم الله ماشاء الله
بس يعني اي تعهيد دي ؟

حجم الصادرات المصرية من تكنولوجيا المعلومات والخدمات القائمة عليها بلغت 3.67 مليار دولار خلال عام 2018

وتسعى وزارة الاتصالات لزيادة صادرات مصر الرقمية لــ 19 مليار دولار سنويا بحلول عام 2022

حجم الصادرات المصرية من تكنولوجيا المعلومات والخدمات القائمة عليها بلغت 3.67 مليار دولار خلال عام 2018

وتسعى وزارة الاتصالات لزيادة صادرات مصر الرقمية لــ 19 مليار دولار سنويا بحلول عام 2022

رقم محترم وجميل جدا الصراحة
وخاصة مع شركة سايكو المصرية الجديدة

تقصد ترقية ولا هو رتبته فريق علشان انا فعلا معرفش

كل اللى اعرفه انه لواء مهندس
هو تم ترقيته الي رتبة فريق
واليوم كمان حلف اليمين لتولي وزارة النقل
كنت اتمني ان يكون في مكانه
شغل الوزارات كلة عك وروتين يجيب المرض
ووزارة زي النقل مشاكلها كتير وعكها اكتر واكتر لانها بتعبر عن ثقافة شعب وهي الاهمال واللامبالاه وعدم احترام المال العام سواء موظف او مواطن
اعتقد اننا بنظلم هذا الرجل في تولي هذا المنصب وكمان في وجود مرفق السكك الحديدة الي عاوز يتولع بجاز
وكمان خسارة الاموال الي بتدفع في تطويرة هذا المرفق مات وشبع موت
ونتمني التوفيق للفريق كامل الوزير في هذا المنصب وربنا يصلح مرفق السكك الحديدة

هو تم ترقيته الي رتبة فريق
واليوم كمان حلف اليمين لتولي وزارة النقل
كنت اتمني ان يكون في مكانه
شغل الوزارات كلة عك وروتين يجيب المرض
ووزارة زي النقل مشاكلها كتير وعكها اكتر واكتر لانها بتعبر عن ثقافة شعب وهي الاهمال واللامبالاه وعدم احترام المال العام سواء موظف او مواطن
اعتقد اننا بنظلم هذا الرجل في تولي هذا المنصب وكمان في وجود مرفق السكك الحديدة الي عاوز يتولع بجاز
وكمان خسارة الاموال الي بتدفع في تطويرة هذا المرفق مات وشبع موت
ونتمني التوفيق للفريق كامل الوزير في هذا المنصب وربنا يصلح مرفق السكك الحديدة

المسألة مش مسألة ظلم وانه يستحق اكثر من كده هو فعلا رجل عملى وناجح وشغله هو اللى بيتكلم عنه نحى جانب العاطفة وزراة زى دى محتاج
الفريق كامل الوزير مع التطور الأدارى طبعا

للشباب الموجودة
هل فيه اسكان للشباب متوفر حتي ولو غالي !
بدور علي شقة ليا فمحيط القاهرة تكون تابعة للدولة
زي نظام 6 اكتوبر والعبور والخ وفنفس الوقت فيه متابعة

للشباب الموجودة
هل فيه اسكان للشباب متوفر حتي ولو غالي !
بدور علي شقة ليا فمحيط القاهرة تكون تابعة للدولة
زي نظام 6 اكتوبر والعبور والخ وفنفس الوقت فيه متابعة
انا كنت مقدم على الكراسة الحمراء و لم أوفق

المسألة مش مسألة ظلم وانه يستحق اكثر من كده هو فعلا رجل عملى وناجح وشغله هو اللى بيتكلم عنه نحى جانب العاطفة وزراة زى دى محتاج
الفريق كامل الوزير مع التطور الأدارى طبعا
اتمني التوفيق له ومن الناس المحترمة في شغلها فعلا
لكني لست متفائل ولست عاطفي لان مع اي كارثة سوف تحدث الي بيشيل الليلة الوزير
علي الرغم ان الوزير ليس هو المتسبب لكن سلوك خاطئ من احد الموظفين ادي الي اخر كارثة
حتقولي المقصر يترفض نحن كمصريين نشد شوية ونرخي 10 حتي نستفيق علي كارثة اخري
لازم نغير سلوكياتنا لافضل لان علي وضعنا ده مفيش فايدة

اتمني التوفيق له ومن الناس المحترمة في شغلها فعلا
لكني لست متفائل ولست عاطفي لان مع اي كارثة سوف تحدث الي بيشيل الليلة الوزير
علي الرغم ان الوزير ليس هو المتسبب لكن سلوك خاطئ من احد الموظفين ادي الي اخر كارثة
حتقولي المقصر يترفض نحن كمصريين نشد شوية ونرخي 10 حتي نستفيق علي كارثة اخري
لازم نغير سلوكياتنا لافضل لان علي وضعنا ده مفيش فايدة

متفق معاك وهشام عرفات رجل كفء ايضا لكن حزم الهيئة الهندسية هيغير كتير من سلوكيات المرفق خصوصا فى الاستهتار واللامبالاة وده مش تطبيل ولا رقص على الحبال ده من الادارة ايضا خصوصا انه رجل مهندس انت عارف لو مسئول عسكرى من احد افرع القوات المسلحة بعيد عن التخصص اللى اتصدر كنت هعارض لازم نغير الثقافة والتابوهات لكن المرحلة محتاجة حزم

احنا عندنا صادرات برمجيات والكترونيات كمان !
بسم الله ماشاء الله
بس يعني اي تعهيد دي ؟

صناعة التعهيد هى ال Outsourcing و أمثلة عليها زى:
  1. شركة بره مصر ( خليج -أمريكا_اوروبا) يكون مركز خدمة العملاء الخاص بيها هنا فى مصر لرخص العمالة و توافر شباب عنده كذا لغة من غير لكنات زى الهنود مثلا . و ده فيها شركات كبيرة( , TelePerfomance , Sykes , Concentrics, Centro , Exceed , RAYA, ECCO) و استثمارات كبيرة جدا
  2. شركة بره مصر و يكون ليها ناس مبرمجين او مصصممين( Orange Labs, Valeo فى مصر شغالين من هنا و بيبعته شغل بره او يكون شغل حر Freelancer
  3. شركات تكون مشغلة مهندسين مصريين هنا فى مصر و بيقدموا خدمات دعم فنى لعملاء و شركات عالمية بره مصر و ده زى Oracle, Orange Business Services(OBS) , Vodafone International Services (VIS) , و شركات تانية كتيييير

وزير المالية: تقليل الدين والإقتراض يحسن المؤشرات الاقتصادية ويبعدنا عن الخطر

عودة
أعلى