#ثيران وصنافير سعودية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أي منطق هذا ان نقول ان الجزيرتين تابعة لمصر منذ الازل والسبب ان في فترة ما كانت مصر تمتلك غرب الجزيرة العربية ؟؟؟ مغفل من يصدق هذه الحماقة ولا بمنطقك هذا سيأتي احد انسال اباطرة روما أغسطس يوليس سيزر مثلا ويطالب بمصر لأنها كانت جزء من الإمبراطورية منذ 2000 عام او اكثر لك الله يا مصر من هذه العقول يا اخي انهي هذا الجدل الاحمق منذ 7000 سنة من حكم برأيك مصر فرعون وعائلته صحيح او الفراعنة بشكل عام من اين اتو الفراعنة اتو من اليمن بطريق سمي طريق الالهة (استغفر الله ) اذا مصر تابعة لليمن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هذه جزيرتين وهناك وثائق ورؤساء وكبار المجتمع السياسي والعسكري المصري شهدوا ان هذه الجزيرتين للسعودية فلماذا التعقيد والاحساس الكاذب بالوطنية

انا من الناس المتأكدين ان سياسة المماطله المصريه ستنجح هذه المره

هناك تحسن نفسي من بعض المصريين في تقبل الموضوع بصدر رحب وبأخلاق رياضية

لو سمحتوا يا اخوة. الكلمات اللي ممكن تثير حفيظة اي طرف استغنوا عنها. كلمة دق خشوم او اهانة او فرد عضلات مش ممكن نقبلها لان الموضوع سريع الاشتعال.

معليش وامسحوها فدقني المرة دي.

لو سمحتوا يا اخوة. الكلمات اللي ممكن تثير حفيظة اي طرف استغنوا عنها. كلمة دق خشوم او اهانة او فرد عضلات مش ممكن نقبلها لان الموضوع سريع الاشتعال.

معليش وامسحوها فدقني المرة دي.

ابشر محد يرد لك طلب ّتحّ بس اعتقد انك وضعت وثيقة من سفار الامريكية او شيء من هذا القبيل لكنها غير واضحة هل اقتبستها من كتاب اعطيني اسم الكتاب لا هنت

هناك سؤال تقني بخصوص تيران وصنافير،

بعد الاتفاقية هل ستصبح المياه الواقعة بين جزيرة تيران "السعودية" ومصر مياه دولية؟

وهل كانت مسبقا تعتبر من ضمن سيطرة القوات المصرية ومياه اقليمية مصرية؟

أنا ضد من يقول سترجع بالقوة
في هذه القضية تحديداً
لابد من الإحترام والحق كامل معنا ومثبت وسيعود لنا حقنا بهدوء
هي ليست لدى صهاينة
ولم تذهب لصهاينة

غليان المصريين تسبب به السيسي ونفخ القومجية للشعب الغلبان
وهذا يفسر بعض الإنفلات الشفوي من قلة قليلة من إخواننا المصريين

من اليوم الأول للقضية وطريقة تعامل مصر وتحديداً الطبقة الحاكمة المصابة بجنون العظمة
كان من الصعب عليهم الرضوخ للأمر ببساطة
بل حاولوا تمطيط الموضوع ورميه يميناً ويساراً للقضاء
وكأنهم يقولون للعالم شاهدونا نعود للقضاء ونقول سمعاً وطاعة للحكم

والجميع يعرف أن القضاء هو نفسه بتوع السيسي
بس مراوغات وضحكات على الشعب المصري وتلاعب.

اتمنى تكون هذه الحدة من بعض المصريين موجهة للعدو الصهيوني
وليس لأصحابهم وإخوانهم أهل المعروف والكرم والمواقف الثابتة
أبناء السعودية

انا من الناس المتأكدين ان سياسة المماطله المصريه ستنجح هذه المره

جرب. المماطلة وادخل دولة الامارات الشقيقه وسيط ولم تنجح ماراح تفيده معنا

هي المشكلة دلوقتي انه فيه ناس مقتنعة ان ده تفريط في الارض واللي يزيد الطين بلة انو تفريط في الارض لصالح ناس أقل من ان اي حد يديهم اي حاجة - معليش دي حاجة موجودة عند بعض المصريين خصوصا المثقفين -

بالنسبة للتحكيم الدولي احنا وانتم مستعجلين على انجاح طريق الحرير عشان المليارات اللي هتعود على البلدين منه. مش من المنطق ان الموضوع يتم العبث بيه من اجل مصالح ضيقة او افكار سياسية ضبابية ويروح طريق الحرير يتعمل من باب المندب! كده مصر تخسر خسارة لا تعوض والمكسب شيء ملوش لازمة خالص.

هناك تحسن نفسي من بعض المصريين في تقبل الموضوع بصدر رحب وبأخلاق رياضية
ده علي أساس أن احنا قاعدين بنبكي علي الجزيرتين .. في ترتيب الجزر لو رحت البحر الاحمر مش هما دول الواو يعني .. .
والبعدين ريح دماغك بالقانون هتخدوهم
بالحب والموده هتاخدوهم
اما بالتلميح لأشياء اخري . بالمصري ابقي قابلني

السيسي ينطبق عليه مثل
كريم يا بالحصين من مال غيرك

ليس له ناقة ولا جمل
ويريد يتفضل علينا بحقنا
بتمثيل هزيل

لا زلت مندهش من عدم إنفجار مرارة القادة السعوديين من غباء حكام العرب لأن أغلبهم يجيب المرض ومجرد دمى للأجنبي
وسماسرة وجزارين ضد شعبهم

بصراحه من غير زعل كنت فاكر السعوديين اكثر فطنه من هذا المستوي من المشاركات ..
انا من الناس القليله في مصر اللي شايفه ان هما سعوديين .. بسبب واحد بس ثقه في الجيش المصري وأنه لو الجيش شايف ان هما مصريتين كان خط عليهم ١٠٠٠٠٠ مقاتل من سنه فاتت ..
والله ولا الجزيرتين هينقصوا من مصر حاجه ولا يحزنون بس هي طريفة العرض والطلب سخيفه
والإقتراح الافضل هو اللجوء للتحكيم الدولي هيكون اسرع واسهل وأقل ضرر..
وبالنسبه للاذكياء اللي بيربطوا بين الفلوس السعوديه والجزر كانت مصر وافقت علي بناء قاعده امريكيه عندها أو حماية اوروبا من الهجره غير الشرعيه وخدنا فلوس وسلاح واتخفضلنا ديون كمان واحنا حاطين رجل علي رجل ..
رجاء للاعضاء اللي بيحبوا الاكشن بلاش الكلام الفاضي بتاع التهديد والوعيد لانه مش بياكل عيش في مصر ..
لا انت متأكد لانك من القطيع المؤيد للسلطة التنفيذية في البلد
حكم القضاء المستعجل اللي صدر من قاضي بيتداول مع نفسه والغير مختص ده دفع من النظام لخلق بلبلة وياتي من يقول اذن نرفع الموضوع لمجلس الشعب المتواطئ
ولكن اذا ايد مجلس الشعب سعودية الجزيرتين اذن دستوريا قد حكم على نفسه بالحل فوراً واعادة انتخاب اعضاءه لان الحكم من الادارية العليا المختصة نهائي ولا يجوز الطعن عليه من اي جهة قضائية او من الشعب نفسه ولبس مجلس الشعب

ده علي أساس أن احنا قاعدين بنبكي علي الجزيرتين .. في ترتيب الجزر لو رحت البحر الاحمر مش هما دول الواو يعني .. .
والبعدين ريح دماغك بالقانون هتخدوهم
بالحب والموده هتاخدوهم
اما بالتلميح لأشياء اخري . بالمصري ابقي قابلني
للأسف لا زلت متشنج
حكم قضاءكم تعرف أنها يمضي على المصريين فقط

لو كان لكم شبر حلال فيها لما تنازل عنها القضاء العادل كما تسمونه
هذا إذا قلتم أن السيسي حرامي والقضاء يفصل كما ذكرت أنت سابقاً.

السيسي ينطبق عليه مثل
كريم يا بالحصين من مال غيرك

ليس له ناقة ولا جمل
ويريد يتفضل علينا بحقنا
بتمثيل هزيل

لا زلت مندهش من عدم إنفجار مرارة القادة السعوديين من غباء حكام العرب لأن أغلبهم يجيب المرض ومجرد دمى للأجنبي
وسماسرة وجزارين ضد شعبهم

سياسه النفس الطويل
لكن مع جيت سلمان الوضع تغير
والسيسي مخير اما معنا او يجد نفسه مغرد خارج السرب

سياسه النفس الطويل
لكن مع جيت سلمان الوضع تغير
والسيسي مخير اما معنا او يجد نفسه مغرد خارج السرب
يصبرون ويصبرون ولكن للصبر حدود
هل العوجاء إذا تحركوا صمت الجميع وترقبوا ماذا سيفعلون

أعيد كلام الأعضاء المحترمين الذين سبقوني

ليس لدينا نقص في المساحة ولله الحمد
وليست هذه القضية
بل دين قديم
وحق استرجع

بل في السفر براً بالسيارة نتعجب كيف استطاع الملك عبدالعزيز رحمه الله توحيد هذه المساحات بواسطة الإبل فقط

أذكر تعليق صديق لي قبل سنوات متعجباً:
يقول لو الملك عبدالعزيز معه هايلكس في تلك الفترة ماذا كان سيفعل وأين سيتوقف:D

لا انت متأكد لانك من القطيع المؤيد للسلطة التنفيذية في البلد
حكم القضاء المستعجل اللي صدر من قاضي بيتداول مع نفسه والغير مختص ده دفع من النظام لخلق بلبلة وياتي من يقول اذن نرفع الموضوع لمجلس الشعب المتواطئ
ولكن اذا ايد مجلس الشعب سعودية الجزيرتين اذن دستوريا قد حكم على نفسه بالحل فوراً واعادة انتخاب اعضاءه لان الحكم من الادارية العليا المختصة نهائي ولا يجوز الطعن عليه من اي جهة قضائية او من الشعب نفسه ولبس مجلس الشعب
عيب عليك توصفني باني من القطيع ..
لو عايز اقول رايي هقوله بحريه وكل واحد يا سيدي.
مش عشان حاطط صورته ابقي امعه اصله مش صنم وانا من قريش ..
يا باشا انا برجماتي شويه عملي شويتين يعني من غير زعل الجزر دي ولا ليها ستين لازمه اصلا .. صخر علي صخر انا روحت قريب من تيران قبل كده ..
بص للواقع الايجابي لو رسمنا الحدود مع السعوديه حقك تنقب في الميه بتاعتك وكل خير هيبقي ليك طبعا .
فانا والله ما فارق معايا الجزيرتين ببصله . المهم محدش منهم يتعدي حدوده معانا هو ده اللي فارق

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى