متوقع: بيع مصر للميراج 2000 وصفقات في زيارة رئيس فرنسا لمصر

الامريكان يدوك اف35 وفي2020 انت طيب اوي بصراحة بس هما يتمو تطوير الاف16وميتوقفش وبعدها نتكلم ثم حتي لو وفقو انت اصلا متقدرش تشغل او تقتني 48رافال علشان اسعرها وتكلفة تشغلها تجيب 24جوينت مره وحده تكلفتهم كام وساعة تشغلها بكام احنا مصر ياجماعة مش السعودية اه بنطور ونجدد لكن معندناش رفهية والاقتصاد لسه بيقول ياهادي وعوائد الغاز مش قبل 2025 علشان تكون بقية دولة تملك فلوس وتتحرك بحرية انت متقدرش تشتري طيارة مدخلتش الخدمة وبفكر جديد تماما لانك متقدرش تتحمل غزلنها
بص يا عم عمرو
نتكلم بالعقل وواحدة واحدة
مع كامل احترامي للرجالة
كلام التمويل والفلوس دة مش داخل دماغي انا ممكن اضغط وارفض ووقف صفقة لو شروط التمويل والسعر مش علي مزاجي
انما مع احترامي سلاح الجو هو الاساس مع الدفاع الجوي لما الموضوع فلوس يبقي مكنتش اشتريت الميسترال لا واحدة ولا اتنين وكان زماني طورت البحرية بتاعتي بتمن اقل بكتير من اللي دفعناه وهندفعة
لا ومش بس كدة مكنش اتقال ان مصر علي المدي البعيد بتفكر في اتنين ميسترال كمان
دي وجهة نظري
سلاح جو لو بالشكل دة يبقي مكنش ليها داعي ميسترال خالص
لكن زي ماقلت قبل كدة
الحديث اللي اتقال عن رؤية السيسي للبحرية علي المدي الطويل باربعة ميسترال
بياكد اننا بنشتغل صح وان الموضوع مش عبثي وان كل حاجة تمويلها موجود بالوقت والميعاد بتاعها
لما تدخل سلاح جديد تماما زي الميسترال
وتضاعف الهيل الهجومي بتاعك
كل دة بيأكد ان فية تسليح نوعي محترم مع الاحتفاظ بالكم
مجرد رايي

الباك فا
هتكون متاحة
الامريكان هيبيعوا الاف٣٥ للخليج
اية المشكلة لما تطلب ٢٤ طائرة اف ٣٥من ٢٠٢٠ ل٢٠٢٥ وهما عارفين انك هتروح روسيا لو مخدتش اللي انت عاوزة
الباك فا هتدخل انتاج كمي امتي و طلبات الروس و الهنود هتنتهي امته صدقني لن تخدم في مصر قبل 2025

يعني زمن تطوير 2 طائره هو 6 شهور بمعدل 4 طائرات سنويا هيتم تطويرها
قديم قلتها ٤في السنة
يعني تطور ١٠٠طيارة
في٢٥سنة
انا مش عاوز اقول كلام ابيح
اقسم بالله لو واحد امريكاني قالي الكلام دة وانا مسؤل التعاقدات في الجيش هش.....

بص يا عم عمرو
مع كامل احترامي للرجالة
كلام التمويل والفلوس دة مش داخل دماغي انا ممكن اضغط وارفض ووقف صفقة لو شروط التمويل والسعر مش علي مزاجي
انما مع احترامي سلاح الجو هو الاساس مع الدفاع الجوي لما الموضوع فلوس يبقي مكنتش اشتريت الميسترال لا واحدة ولا اتنين وكان زماني طورت البحرية بتاعتي بتمن اقل بكتير من اللي دفعناه وهندفعة
دي وجهة نظري
لكن زي ماقلت قبل كدة
بياكد اننا بنشتغل صح وان الموضوع مش عبثي وان كل حاجة تمويلها موجود بالوقت والميعاد بتاعها
مجرد رايي
طبعا رايك يحترم بس افتكر صفقه الفريم و تخفيض العدد من 2 الي 1 بسب نقص التمويل

الباك فا هتدخل انتاج كمي امتي و طلبات الروس و الهنود هتنتهي امته صدقني لن تخدم في مصر قبل 2025
يا عم راجح باشا
الباك فا بالكتير هتدخل الخدمة ٢٠١٨
انا بتكلم علي تعاقد علي ٢٠٢٠
واستلم علي ٢٠٢٥
٢٤طائرة
يعني اقل من ٥طائرات في السنة مش صعبة يعني
لو ضغط هيوافقوا

بص يا عم عمرو
مع كامل احترامي للرجالة
دي وجهة نظري
لكن زي ماقلت قبل كدة
مجرد رايي
لان ببساطة الاولوية للبحرية لان البحرية هي الا هاتحمي حقول الغاز الا هتجبلك الفلوس الا هتنفز بيها الخطط ده وفي نفس الوقت ليه اخسر 220طيارة نسوري شربوها وحفظوها زيهم زاي صانعها ويمكن اكثر وبقدر اصين وكمان اطور واعمل قطع غيار وهي منصة ممتازة احسن حتي من الجي10 ومش لسه هبداء معاها من الصفر ام تنين مسترال كمان ده خيال ان اول واحد قلت هنشتري المسترال وان مفيش ثاندر وبقولك مفيش مسترال تاني خالص لادلوقتي ولا بعدين فيه حجات اقل منها شويه لكن مسترال لا انساها خالص وفكر في حاملة طائرات بس علي الاقل 10سنين من دلوقتي

قديم قلتها ٤في السنة
يعني تطور ١٠٠طيارة
في٢٥سنة
انا مش عاوز اقول كلام ابيح
اقسم بالله لو واحد امريكاني قالي الكلام دة وانا مسؤل التعاقدات في الجيش هش.....
المطلوب سرب واحد يعني 6 سنين و لو طورت زي الاردن في تركيا و الاردن هتقلل الزمن و عموما كل حاجه بتبقي بالمفاوضات و الاتفاق بين اطراف التعاقد
و بعدين راجع تواريخ صفقه الامبسادور و قبلها الغواصات اللي اتلغت في الاخر كمان

يا عم راجح باشا
واستلم علي ٢٠٢٥
٢٤طائرة
لو ضغط هيوافقوا
كلامي علي بدايه تسليم في 2025 مش مفاوضات و خد السو35 مقياس بين بدايه الانتاج و اول تسليم خارجي بتتكلم في 6 سنين

طبعا رايك يحترم بس افتكر صفقه الفريم و تخفيض العدد من 2 الي 1 بسب نقص التمويل
مش شرط ياباشا
انت وقتها خارج من ازمة كبيرة وثورة
ورقم الصفقة كبير ونصها تمويل بتسهيلات من بنوك فرنسية وهنا البنوك ممكن تتحكم في حجم الاقراض علشان تضمن السداد انت بتتكلم في مليار زيادة

يا عم راجح باشا
واستلم علي ٢٠٢٥
٢٤طائرة
لو ضغط هيوافقوا
من غير ضغط هم موفقين جدا وعرضين عرض هايل مش عاوز اقولك ان الباك فا اسهل من السو في التفاوض والتعاقد

لان ببساطة الاولوية للبحرية لان البحرية هي الا هاتحمي حقول الغاز الا هتجبلك الفلوس الا هتنفز بيها الخطط ده وفي نفس الوقت ليه اخسر 220طيارة نسوري شربوها وحفظوها زيهم زاي صانعها ويمكن اكثر وبقدر اصين وكمان اطور واعمل قطع غيار وهي منصة ممتازة احسن حتي من الجي10 ومش لسه هبداء معاها من الصفر ام تنين مسترال كمان ده خيال ان اول واحد قلت هنشتري المسترال وان مفيش ثاندر وبقولك مفيش مسترال تاني خالص لادلوقتي ولا بعدين فيه حجات اقل منها شويه لكن مسترال لا انساها خالص وفكر في حاملة طائرات بس علي الاقل 10سنين من دلوقتي
متتحسبش كدة
انا بطور قواتي المسلحة
لانها منوط بيها حماية امني القومي
انا ممكن احكي السواحل بتاعتي بدون ميسترال
بدل الميسترال مثلا كنت جبت فرقاطة روسي تقيلة
ياراجل كنت جبت ٢هواريزون مثلا وعملت احلال وتجديد للي عندي وشكرا
الفكرة انك بتقوم بتطوير جذري مش بس احلال وتطويرللقطع لا التكتيكات والخطط
الراجل قائد البحرية قالك في مهمات كنا عاوزين نعملها كانت بتبقي صعبة جدا علشان كدة جبنا الميسترال
لو قيسنا الكلام دة علي الجوية حدث ولا حرج محتاجة شغل كبير
وفي الاول والاخر هي الاساس مش البحرية
مجرد رايي

متتحسبش كدة
انا بطور قواتي المسلحة
الراجل قائد البحرية قالك في مهمات كنا عاوزين نعملها كانت بتبقي صعبة جدا علشان كدة جبنا الميسترال
مجرد رايي
وان احترم رئيك جدا الموضوع مابيتحسبش بقطع ثقيل ها تبقا افضل والاولوية عندي طبعا البحرية لانها الخطر والاكبر لانها فيها مصدر ثروتي الجديده الا هدخلني عالم الكبار ام القوت الجوية طلاما فيش حرب مع سوسو يبقا هي ممتازه جدا مع العلم ان الجوية هيدخلها بشكا ماكد علي الاقل حتي 2020 100مقاتلة جديده وبعدها بكام سنه الجيل الخامس ده في حالة بقي الوضع بالشكل القائم بدون مفجأت ولكن فيه مفجأت علي اخر السنه ربنا يسهل هتكون نقله محترمه جدا

اولا بلراحه يا حج محمود انتا داخل حامي كده ليه بس :

الامريكان هيبيعوا الاف٣٥ للخليج
اية المشكلة لما تطلب ٢٤ طائرة اف ٣٥من ٢٠٢٠ ل٢٠٢٥ وهما عارفين انك هتروح روسيا لو مخدتش اللي انت عاوزة
مين قال؟ هيا امريكا هاتخلص تسليم طلبات الشركاء في المشروع امتا؟ بص علي جدول التسليم و انتا تعرف

و بعدين اننا بتتكلم كان الدول مستنيانيا او كاننا الزبون اللي ملوش زي و بيكيش و كل خطوط الانتاج فاضيه و مستنيانا نشغلها
او كان مفيش محازير و ممنوعات حتي من الروس علينا

متتحسبش كدة
انا بطور قواتي المسلحة
مجرد رايي

بالهداوه يا حج محمود

انا لو ارقي 4 طائرات في السنه مع دخول باقي الطائرات الخدمه زي الفل
علي 2020 يكون عندك سرب شغال بجانب اللي في الترقيه
انا مش شايف ان دا وحش
و ماتنساش ان في ذخائر محتاج تشتريها يعني لو امريكا وافقت علي الممنوع شوف هاتشتري ذخائر بقد ايه
و في نفس الوقت عليك فلوس لفرنسا و بتدفع لروسيا و لسه اللي جاي
احنا مش السعوديه يعني ولا الجيش معاه 100 مليار دولار
و لسه بحري ماكلمش : هورايزون الواحده بلميار و نص و دي فلوس كتيييييير جدااااا
احنا بنشوف المليار قليل علشان بنستعمله كتير
قارن المليار دولار بميزانيه مصر كلها شوف هايكون نسبته كام

[
يعني زمن تطوير 2 طائره هو 6 شهور بمعدل 4 طائرات سنويا هيتم تطويرها
اقرا عن عقود تطوير كوريا الجنوبيه وسنعافوره للاف 16 , شوف الاعداد ومواعيد التسليم والتكلفه بالمره وقارنه بالكلام اللى انت بتقوله !!

[

اقرا عن عقود تطوير كوريا الجنوبيه وسنعافوره للاف 16 , شوف الاعداد ومواعيد التسليم والتكلفه بالمره وقارنه بالكلام اللى انت بتقوله !!

singapore
60
completed by June 30, 2023
$914 million

South Korea
134
no idea
1.5 billion

بيرني بيكسب يا @Sam7 :جدا:فرحان فحت و ال GOP حيتفك ان شاء الله no more reagen area

عودة
أعلى