موسكو: الخبراء الروس سيعملون بشكل دائم في المطارات المصرية

الموضوع ليس شائك بالعكس الموضوع بسيط لو حكمنا العقل بعيدا عن العواطف
لدينا مشكله استعنا بخبير
ليست بدعه مصريه بل سبقتنا اليها الكثييير من الدول حتي امريكا نفسها
و الله يا ريت نستمر بالاستعانه بالخبراء في مجالات اكثر سنستفيد حقيقه
ربنا يوفق مصر و يعزها و يحميها و يخرجها من محنتها و ينصر بها الاسلام و الامه كلها
و يعز كل بلاد المسلمين

تعقيباً على نقطة خبير
وليس بعيداً عن موضوعنا
مرة كنت في نقاش مع زميل لي مخرج إماراتي قدير ومشهور
المهم كنا وقتها 2013 وقت تصاعد الاحداث في مصر
سألته سؤال عن سبب الطفرة اللي بتمر بها دولة الإمارات الشقيقة ماشاء الله
رد عليا رد مفاجئ وصحيح وصريح
قالي ولأنه على دراية باللجهة والمصطلحات والأمثال المصرية جيداً
إحنا بنعطي العيش لخبازه
مؤكد فهمت قصده إيه من العبارة دي​

طيب يا اخوانا بالراحه و بالهداوه:
في مصر بنقول : اللي عاوز الدح مايقلوش اح

اولا مصر تحتاج السياحه الروسيه اكثير من احتياجها لاي شئ اخر في هذه اللحظه

ثانيا: اللي ينضرب علي قفاه مالوش انه يتشرط : يعني قنبله تدخل المطار و تتطلع الطياره و تنفجر في الجو دا اسمه تخلف و غياب الاجراءات الامنيه و خلل واضح و صريح في قلب المنظومه الامنيه اللي شرم الشيخ من المفترض هي أأمن مدينه في مصر .. و سلملي علي مكافحه الارهاب ... الباشا كان بيلعب كاندي كرش ولا انجري بيردز
هل تمت محاكمه ظابط او شرطي او القبض علي المتواطئ في الموضوع؟ في الدول المحترمه وزير الداخليه يستقيل و يحاكم

ثالثا: لما تكون حمار و مش عارف تامن اهم مطار عندك اللي هو اهم مصادر الدخل القومي و الدولار ( الدولار اللي مش لاقيه و بتتحايل علي المصريين بره يشتروا شهادات علشان تغطي علي غبائك ) يبقا تستاهل اي دوله تتشرط عليك

رابعا : الاعتراف بالحق فضيله: يعني الروس او الانجليز لو كانوا متأكدين ان دي غلطه او تخطيط اسطوري و ان البشوات عندنا شايفين شغلهم ( و مش مقضينها افترا علي الناس الغلابه ) كان الموضوع عدا لاكن هما عارفين و اعتقد كلنا عارفيين ان في استهتار و تخاذل و تسيب في المطارات

خامسا: لما تكون مش مصدر ثقه و احنا بنتكلم علي ارواح بشر علي المحك لازم البلاد المحترمه تتاكد ان مواطنيها مش هايرجعوا في اكفان

سادسا: لما انتا مش عارف تظبطها في شرم الشيخ اللي كلها فيلتين و فندق و سياح اجانب ...... يبقي عادي لما الرجاله في سينا يموت كل كام يوم منهم 20 و لا 30 و مانستغربش يعني .... الخلل واضح و صريح و شرم الشيخ كانت ورقت التوت التي بسقوطها فضحت الداخليه الاشاوس
اقولك علي حل؟ نلغي الداخليه و تضمها للشرطه العسكريه و يمسكهم لواء جيش علشان يعلم البشوات الادب و يشتغلوا صح
اه و كل قيادات الداخليه يتحاكموا عسكريا و يترموا في العقرب علي مانشوف هانعمل بيهم ايه

فعادي يعني الروس و الانجليز هايراقبوا اجراءات التامين عادي و منطقي و ليس له علاقه بسياده الدوله
كثير من الدول المحترمه تتعاقد مع شركات امن دوليه و بعض الدول العربيه لديها شركات امن دوليه تعمل كمستشاريين و منهم شركات اسرائيلي
عادي يعني مفيش عيب و لا مساس بالسياده

ربنا يستر

كلام جميل

على ذكر امن المطارات اتذكر انني في عام 2014 رحت للقاهرة ( بالزي السعودي ) ولاحظت ملاحظة واعتقد ان ملاحظات اللي من برا البلد تكون اكثر دقة
لاحظت ان المطار فيه تساهل اكثر من اللازم في الاجراءات الامنية
فمثلا عند دخولي للمطار استلمت عاملة شنطتي وسحبتها مني من دون تفاهم :) وقالت لي تعال وانا اخلص لك كل الاجراءات ( بمقابل 10 جنيه ) وبكل بساطة هذا ماحدث !

مكان مهم جدا مثل المطار اعتقد انه يجب ان يكون اكثر امنا واحترافية

تعقيباً على نفطة خبير
وليس بعيداً عن موضوعنا
مرة كنت في نقاش مع زميل لي مخرج إماراتي قدير ومشهور
المهم كنا وقتها 2013 وقت تصاعد الاحداث في مصر
سألته سؤال عن سبب الطفرة اللي بتمر بها دولة الإمارات الشقيقة ماشاء الله
رد عليا رد مفاجئ وصحيح وصريح
قالي ولأنه على دراية باللجهة والمصلحات والأمثال المصرية جيداً
إحنا بنعطي العيش لخبازه
مؤكد فهمت قصده إيه من العبارة دي​

دوله الامارات العربيه لديها تجربه محترمه جدااااااااا للنهضه لم يكن البترول محركها الاساسي
محمد الفايد تحدث عن ذلك في حديث شهير كيف ان القياده الاماراتيه طلبت منه ترشيح شركات و خبراء للتخطيط لتلك النهضه
في مصر كل واحد خبير و بيحسسك انه الوحيد اللي بيفهم ... من الرئيس للغفير كلهم خبراء
و ادينا شايفين الفرق بين خبرات الخبراء في الامارات و مصر

المسأله بسيطه ...."طلب المعامله بالمثل " يعني بمثل وجود مراقبين أو خبراء روس في المطارات المصريه هناك خبراء ومراقبيين مصريين في الروسيه ..ومحدش أحسن محد....وتوته توته وخلصت الحدوته

كلام جميل

على ذكر امن المطارات اتذكر انني في عام 2014 رحت للقاهرة ( بالزي السعودي ) ولاحظت ملاحظة واعتقد ان ملاحظات اللي من برا البلد تكون اكثر دقة
لاحظت ان المطار فيه تساهل اكثر من اللازم في الاجراءات الامنية
فمثلا عند دخولي للمطار استلمت عاملة شنطتي وسحبتها مني من دون تفاهم :) وقالت لي تعال وانا اخلص لك كل الاجراءات ( بمقابل 10 جنيه ) وبكل بساطة هذا ماحدث !

مكان مهم جدا مثل المطار اعتقد انه يجب ان يكون اكثر امنا واحترافية

طبعا و لا الوم العامله او العاملين هناك علي التسيب فهي منظومه هم انفسهم ضحاياها

اخي الفاضل: مشكلتنا اننا لا نفكر في الكوارث قبل وقوعها ( خليها علي الله الجمله الشهيره ) بل نحاول ان نتدارك الكوارث بعد ان تحدث للاسف

ما حدث اسقط ورقت التوت التي سترت النظام الامني و اجرائاته ... تدري لو حصلت ذلك التفجير في مدينه اخري لما رأيت رد الفعل ذلك... شرم شيخ هي جوهره تاج المنظومه الامنيه التي سقطتت فبانت كل عيوبه

انا متفائل بطبعي و عشمي في الله كبير ان يتدارك المسؤولين تلك الاخطاء و وجود الخبراء سيساعد كثيرا ان شاء رب العزه

دوله الامارات العربيه لديها تجربه محترمه جدااااااااا للنهضه لم يكن البترول محركها الاساسي
محمد الفايد تحدث عن ذلك في حديث شهير كيف ان القياده الاماراتيه طلبت منه ترشيح شركات و خبراء للتخطيط لتلك النهضه
في مصر كل واحد خبير و بيحسسك انه الوحيد اللي بيفهم ... من الرئيس للغفير كلهم خبراء
و ادينا شايفين الفرق بين خبرات الخبراء في الامارات و مصر

فعلاً
وصدقني إحنا عندنا كفاءات كتير ومتأكد من ده
المشكلة أين تجد هذه الكفاءات وسط مدُعيِ الكفاءة
وعودة لموضوعنا
لو تم وضع المطارات تحت إدارة المخابرات الحربية
أو تحت إدارة أحد اللواءات الأكفاء
تأكد لن تمر ذبابة بدون علم بها
وبذلك نقطع الطريق على أي شبهة تدخل
عموماً كلي ثقة بالسيسي وبقيادتنا وبإختياراتها وتقديرها للموقف
فلن أدعي الفهم والمعرفة والخبرة هم أدرى بالأصلح
وكل التوفيق لبلدي الحبيب ولكل الأمة العربية
وشكراً لوقتك أخي

التعديل الأخير:
بعد حديثكم الطويل دة
احب الفت نظركم لبعض الامور
اولا مصر متعاقدة مع شركة بريطانية متخصصة في الحلول الامنية وهي ما سنعمل معها هذه الايام
ثانيا الامر مجرد طرح روسي لم نصل لاتفاق بعد
وبعض التصريحات تشير لتوجه للرفض او علي الاقل التقنين مفيش حاجة اسمها يعقد علي طول
ثالثا فيلم الرشوة وتسيب المطارات اللي البعض بينفخ فية ما حدث في مطار شرم الشيخ خلل امني ممكن يحدث في اكبر مطارات العالم
لكن بنفس القياس ماذا يمكن ان نقول عن الاجهزة الامنية في بروكسل!!!!!!!!!!!!!!

رفقا بالبلد التي عانت من ازمات بعض البلدان اللي مرت بيها اما انهارت او علي وشك التفكك
تحياتي

المسأله بسيطه ...."طلب المعامله بالمثل " يعني بمثل وجود مراقبين أو خبراء روس في المطارات المصريه هناك خبراء ومراقبيين مصريين في الروسيه ..ومحدش أحسن محد....وتوته توته وخلصت الحدوته

هل اسقطت طائره مصريه بقنبله مسربه من مطار موسكو؟

الموضوع باختصار هو التعاقد مع خبير امني .... لا ادري لم تحول الي موضوع سياده و معامله بالمثل

اخي الفاضل: هل تعلم كم من الخبراء الاجانب يعملون في خدمه الرؤساء و الملوك و الامراء العرب؟
في كل المجالات
انا شخصيا اعرف 2 خبراء اقتصاديين امريكان يعملون لدا احد اهم الحكام العرب

الخبراء الاجانب و الشركات الاجنبيه يعملون بالاف في الوطن العربي في مجالات حساسه جدا : اقتصاديا و عسكريا و تخطيط الخ

لا ادري لم تحول طلب وجود خبراء امنيين روس في المطارات المصريه التي لا يخفي علي احد وجود مشاكل امنيه سببت كارثه كانهم طلبوا قاعده عسكريه في مصر او طلبوا تعيين نائب رئيس جمهوريه روسي لمصر

لتقرأ مشاركاتي السابقه و اذا لم تقتنع يسعدني مناقشتك فانت اخ عزيز

بعد حديثكم الطويل دة
اولا مصر متعاقدة مع شركة بريطانية متخصصة في الحلول الامنية وهي ما سنعمل معها هذه الايام
وبعض التصريحات تشير لتوجه للرفض او علي الاقل التقنين مفيش حاجة اسمها يعقد علي طول
ثالثا فيلم الرشوة وتسيب المطارات اللي البعض بينفخ فية ما حدث في مطار شرم الشيخ خلل امني ممكن يحدث في اكبر مطارات العالم

رفقا بالبلد التي عانت من ازمات بعض البلدان اللي مرت بيها اما انهارت او علي وشك التفكك
تحياتي

يا اخي لياتي الخبراء لا مانع سنستفيد من وجودهم و لن نخسر شئ

نقاشي مع الاخوه كان علي مبدأ الاستعانه بالخبراء نفسه و كانه بدعه مصريه
و كان باقي الدول لا يوجد بها خبراء اجانب حتي عسكريين

طبعا و لا الوم العامله او العاملين هناك علي التسيب فهي منظومه هم انفسهم ضحاياها

اخي الفاضل: مشكلتنا اننا لا نفكر في الكوارث قبل وقوعها ( خليها علي الله الجمله الشهيره ) بل نحاول ان نتدارك الكوارث بعد ان تحدث للاسف

ما حدث اسقط ورقت التوت التي سترت النظام الامني و اجرائاته ... تدري لو حصلت ذلك التفجير في مدينه اخري لما رأيت رد الفعل ذلك... شرم شيخ هي جوهره تاج المنظومه الامنيه التي سقطتت فبانت كل عيوبه

انا متفائل بطبعي و عشمي في الله كبير ان يتدارك المسؤولين تلك الاخطاء و وجود الخبراء سيساعد كثيرا ان شاء رب العزه

وهذا هو الفرق بين الدول المتطورة كأوروبا وامريكا والدول الاقل تطورا كالدول العربية

فالدول العربية تتطور على حسب ما تمر به من نكبات ومشاكل فهي قائمة على ثقافة ردة الفعل

فالحفرة لاتردم الا اذا سقط فيها احد ( ومات )

والتقاطع لايوضع له اشارة مرورية الا اذا حدث عنده حادث مأساوي

والمطعم لا يغلق الا اذا حدث فيه تسمم

والنظام لا يقر او يتم التعديل عليه الا بعد حدوث مشكلة كبيرة

وحتى لو زار مسؤول اي منشئة حكومية بطريقة سرية لتقييم الوضع تضل حالات فردية لاتشكل 1 في الالف من المنشئات الحكومية

اما في الدول الاكثر تطورا فمراكز البحوث والدراسات تستبق حدوث المشاكل وتمنع حدوثها قدر الامكان

يا اخي لياتي الخبراء لا مانع سنستفيد من وجودهم و لن نخسر شئ

نقاشي مع الاخوه كان علي مبدأ الاستعانه بالخبراء نفسه و كانه بدعه مصريه
و كان باقي الدول لا يوجد بها خبراء اجانب حتي عسكريين

اخي اسلام

اعتقد ان هناك فرق بين ان اطلب خبراء اجانب يعملون معي سنة او عشر او خمسين سنة

وبين ان يفرض هذا الامر علي من الخارج ،

الامر الاخر

انا شخصيا اتمنى مثلا ابتعاث الموضفين الى اي مكان في العالم للتدريب لاشهر او حتى لسنوات

او استقدام خبراء لتدريب الموضفين داخل الدولة لاشهر او سنوات

لكن عبارة : ان الخبراء الروس سوف يعملون بشكل دائم في المطارات المصرية ... هل تعتبرها امرا عاديا ؟

وهذا هو الفرق بين الدول المتطورة كأوروبا وامريكا والدول الاقل تطورا كالدول العربية

فالدول العربية تتطور على حسب ما تمر به من نكبات ومشاكل فهي قائمة على ثقافة ردة الفعل

فالحفرة لاتردم الا اذا سقط فيها احد ( ومات )

والتقاطع لايوضع له اشارة مرورية الا اذا حدث عنده حادث مأساوي

والمطعم لا يغلق الا اذا حدث فيه تسمم

والنظام لا يقر او يتم التعديل عليه الا بعد حدوث مشكلة كبيرة

وحتى لو زار مسؤول اي منشئة حكومية بطريقة سرية لتقييم الوضع تضل حالات فردية لاتشكل 1 في الالف من المنشئات الحكومية

اما في الدول الاكثر تطورا فمراكز البحوث والدراسات تستبق حدوث المشاكل وتمنع حدوثها قدر الامكان

اخي اسلام

اعتقد ان هناك فرق بين ان اطلب خبراء اجانب يعملون معي سنة او عشر او خمسين سنة

وبين ان يفرض هذا الامر علي من الخارج ،

الامر الاخر

انا شخصيا اتمنى مثلا ابتعاث الموضفين الى اي مكان في العالم للتدريب لاشهر او حتى لسنوات

او استقدام خبراء لتدريب الموضفين داخل الدولة لاشهر او سنوات

لكن عبارة : ان الخبراء الروس سوف يعملون بشكل دائم في المطارات المصرية ... هل تعتبرها امرا عاديا ؟

كلامك صحيح تماما و اتفق معك فيه
فعلا يا فايز الطلب غير عادي... اوليس الظرف كله( المشكله كلها ) غير عاديه؟
لو كانت المملكه ( لا قدر الله ... اللهم احفظ كل بلاد المسلمين و المسلمين ) مكان روسيا و سقطت طائرتها بنفس الطريقه في بلد يذهب اليه 3 مليون سعودي في العام الواحد...و تاكدت المخابرات السعوديه( كما تاكدت المخابرات الروسيه) ان الحادث بسبب اهمال امني موجود....الن تطلب المملكه ضمانات للسماح للسعوديين بالذهاب الي تلك البلد ؟ المملكه ستكون في موقف قوه و مصر في موقف ضعف ( لنتغاضي للحظات عن الاخوه في الدم و الدين ) و ستطلب المملكه ما يضمن لها امن مواطنيها.... الا تتفق معي؟

الموقف نفسه : روسيا تعلم مدي احتياج مصر لعوده السياح الروس و ماحدث لطائرتها و تطلب ما يضمن لها امن مواطنيها

لن يكون وجود الخبراء بشكل دائم و حتي لو كان : انا لا اري في ذلك مشكله او انتقاص سياسه

لماذا؟

1- هم خبراء امن : سيتابعون اجراءات الامن في المطار.... لا علاقه لهم بالمطار او المسافرين

2- سيكونوا مثل الملكين الموجودان فوق اكتافنا جاهزون لكتابه السيئات و الحسنات : و طبيعتنا كعرب اننا لا نعمل الا في وجود رقيب او مدير او بالعصا عندما كنا صغار..وجودهم سيجعل الكل يعمل بدون تخاذل... و اظنك ايضا توافقني علي ذلك ..

3- لن ينتقصوا من سيادتنا في شئ : فهم لا علاقه لهم بشئ الا بالاجراءات الامنيه... شانهم شان شركه تتعاقد معها و ما اكثرهم في الدول العربيه و المتقدمه

4- هي مطارات مدنيه و لا شئ اثتثنائي يحدث فيها الا في حالات نادره ... و طبعا اذا اردنا ان نخفي ذلك عن الخبراء سيكون سهلا للغايه

ربما انا مخطأ لاكن ذلك تصوري للامور

بعد حديثكم الطويل دة

تحياتي
مسخرة والله العظيم اللي حصل في بروكسل ده مسخرة .. 31 روح تم إزهاقهم و270 إنسان اتصابوا عشان 3 عيال فشلة مش لاقيين حاجة يعملوها
والله لو المسخره اللى حصلت ببروكسل نصها حصل بمصر كان الآوغاد قلبوا الدنيا

المدينه الفاضله دى فى احلام البعض

كلامك صحيح تماما و اتفق معك فيه
فعلا يا فايز الطلب غير عادي... اوليس الظرف كله( المشكله كلها ) غير عاديه؟
لو كانت المملكه ( لا قدر الله ... اللهم احفظ كل بلاد المسلمين و المسلمين ) مكان روسيا و سقطت طائرتها بنفس الطريقه في بلد يذهب اليه 3 مليون سعودي في العام الواحد...و تاكدت المخابرات السعوديه( كما تاكدت المخابرات الروسيه) ان الحادث بسبب اهمال امني موجود....الن تطلب المملكه ضمانات للسماح للسعوديين بالذهاب الي تلك البلد ؟ المملكه ستكون في موقف قوه و مصر في موقف ضعف ( لنتغاضي للحظات عن الاخوه في الدم و الدين ) و ستطلب المملكه ما يضمن لها امن مواطنيها.... الا تتفق معي؟

الموقف نفسه : روسيا تعلم مدي احتياج مصر لعوده السياح الروس و ماحدث لطائرتها و تطلب ما يضمن لها امن مواطنيها

لن يكون وجود الخبراء بشكل دائم و حتي لو كان : انا لا اري في ذلك مشكله او انتقاص سياسه

لماذا؟

1- هم خبراء امن : سيتابعون اجراءات الامن في المطار.... لا علاقه لهم بالمطار او المسافرين

2- سيكونوا مثل الملكين الموجودان فوق اكتافنا جاهزون لكتابه السيئات و الحسنات : و طبيعتنا كعرب اننا لا نعمل الا في وجود رقيب او مدير او بالعصا عندما كنا صغار..وجودهم سيجعل الكل يعمل بدون تخاذل... و اظنك ايضا توافقني علي ذلك ..

3- لن ينتقصوا من سيادتنا في شئ : فهم لا علاقه لهم بشئ الا بالاجراءات الامنيه... شانهم شان شركه تتعاقد معها و ما اكثرهم في الدول العربيه و المتقدمه

4- هي مطارات مدنيه و لا شئ اثتثنائي يحدث فيها الا في حالات نادره ... و طبعا اذا اردنا ان نخفي ذلك عن الخبراء سيكون سهلا للغايه

ما هي قدرات روسيا على حماية المطارات؟ وهل تمتلك روسيا تكنولوجيا ستقدمها إلى مصر؟

أحيي حمية أغلب المصريين ضد هذا الموضوع رغم أني لا أريد أتسرع والحكم عليه

وصورة مع عدم التحية للمرحبين بهذا القرار رغم عدم وضوحه وأجزم أنه لو ظهر أن القرار فاضح فأيضا سيرحبون به
.......

:confused::لا تعليق:
حد يعرف بوتو انها مش سوريا
اه احنا طلعنا بهايم و وقعت طيارة عندنا لكن لو الكلام الظريف دا حصل بالشكل اللي في الخبر يبقى نستاهل اللي يحصلنا
الإعتراف بالحق فضيلة
وقاعدة للتحرك الإيجابي

طيب يا اخوانا بالراحه و بالهداوه:
في مصر بنقول : اللي عاوز الدح مايقلوش اح

اولا مصر تحتاج السياحه الروسيه اكثير من احتياجها لاي شئ اخر في هذه اللحظه

ثانيا: اللي ينضرب علي قفاه مالوش انه يتشرط : يعني قنبله تدخل المطار و تتطلع الطياره و تنفجر في الجو دا اسمه تخلف و غياب الاجراءات الامنيه و خلل واضح و صريح في قلب المنظومه الامنيه اللي شرم الشيخ من المفترض هي أأمن مدينه في مصر .. و سلملي علي مكافحه الارهاب ... الباشا كان بيلعب كاندي كرش ولا انجري بيردز
هل تمت محاكمه ظابط او شرطي او القبض علي المتواطئ في الموضوع؟ في الدول المحترمه وزير الداخليه يستقيل و يحاكم

ثالثا: لما تكون حمار و مش عارف تامن اهم مطار عندك اللي هو اهم مصادر الدخل القومي و الدولار ( الدولار اللي مش لاقيه و بتتحايل علي المصريين بره يشتروا شهادات علشان تغطي علي غبائك ) يبقا تستاهل اي دوله تتشرط عليك

رابعا : الاعتراف بالحق فضيله: يعني الروس او الانجليز لو كانوا متأكدين ان دي غلطه او تخطيط اسطوري و ان البشوات عندنا شايفين شغلهم ( و مش مقضينها افترا علي الناس الغلابه ) كان الموضوع عدا لاكن هما عارفين و اعتقد كلنا عارفيين ان في استهتار و تخاذل و تسيب في المطارات

خامسا: لما تكون مش مصدر ثقه و احنا بنتكلم علي ارواح بشر علي المحك لازم البلاد المحترمه تتاكد ان مواطنيها مش هايرجعوا في اكفان

سادسا: لما انتا مش عارف تظبطها في شرم الشيخ اللي كلها فيلتين و فندق و سياح اجانب ...... يبقي عادي لما الرجاله في سينا يموت كل كام يوم منهم 20 و لا 30 و مانستغربش يعني .... الخلل واضح و صريح و شرم الشيخ كانت ورقت التوت التي بسقوطها فضحت الداخليه الاشاوس
اقولك علي حل؟ نلغي الداخليه و تضمها للشرطه العسكريه و يمسكهم لواء جيش علشان يعلم البشوات الادب و يشتغلوا صح
اه و كل قيادات الداخليه يتحاكموا عسكريا و يترموا في العقرب علي مانشوف هانعمل بيهم ايه

فعادي يعني الروس و الانجليز هايراقبوا اجراءات التامين عادي و منطقي و ليس له علاقه بسياده الدوله
كثير من الدول المحترمه تتعاقد مع شركات امن دوليه و بعض الدول العربيه لديها شركات امن دوليه تعمل كمستشاريين و منهم شركات اسرائيلي
عادي يعني مفيش عيب و لا مساس بالسياده

ربنا يستر
كلامك جميل جدا ولكن آخر جزئية عندما تريد دولة ما فرض شيء عليك ما فهذا لايبشر بخير نهائياً
على العكس مثلا لو تحركت أنت وحللت المشكلات من أول

مفردة خبراء أو مراقبين لاتهمني

المهم هو/
هل سيأتي هذا الروسي ليقف على رؤوس المصريين؟
فلا مرحبا به
أو أنه سيأتي ليعطي مثلا حلول ونصائح أمنية فهنا ممكن نبلع الموضوع بمرارة

مصر كما قلت سابقاً لديها ملايين الرجال

وليسوا في حاجة أجنبي يعلمهم ماذا يفعلون!

وأيضاً يجب أن تغلق هذه المشكلة نهائياً بالتحرك الجدي من الحكومة المصرية والبحث عن مواضع الخلل سواء في الفرد أو المنظومة ككل

ما هي قدرات روسيا على حماية المطارات؟ وهل تمتلك روسيا تكنولوجيا ستقدمها إلى مصر؟

روسيا ومواضيع السلامة و الوقاية والأمن فقيرة للغاية

طبعا هناك حنة وزنة منذ فترة على أن الروس يريدون علاقة مع دولة شمال أفريقية
ورحيلهم من سوريا لابد منه وإن طال

قد يكون هذا الموضوع جس نبض أو ترسيخ للعمل الإستراتيجي القادم بالثبات في مصر

كلامك جميل جدا ولكن آخر جزئية عندما تريد دولة ما فرض شيء عليك ما فهذا لايبشر بخير نهائياً
على العكس مثلا لو تحركت أنت وحللت المشكلات من أول

المشكله اخي ثقه انك وضعت نفسك بين المطرقه و السندان
مطرقه ال 3 مليون سائح و قطاع اقتصادي تدمر و سندان طلباتهم لضمان سلامه السياح

ليست المشكله انك لو تصرفت من نفسك... المشكله انك لم تحمي المطار و وضعت نفسك في موقف الضعيف...

انا بطبعي شخص عملي لا ابكي علي اللبن المسكوب

لدينا مشكله كبيره جدا و هي ان احد اهم القطاعات الاقتصاديه في مصر يلفظ انفاسه الاخيره

و امامنا حلان :

1- المكابره و البحث عن مصادر اخري لا داعي لذكرها فكلها اسوأ من بعضها

2- التصرف بشكل احترافي: الاعتراف بالخطأ و القبول بشروط الدول بعد التفواض عليها
و صدقني الموضوع ابسط مما يتصور البعض: لا انتقاص سياده و لا الروس و لا الانجليز سيملون علي مصر شروط معينه ..... الناس قلقون من المستوي الامني و يريدون مراقبين و خبراء امنيين لتأكد من سلامه اجراءات الامن.... لياتوا بالمراقبين يا مرحبا
المهم هو عوده ملايين المصريين ممن فقدوا وظائفهم للعمل - عوده مصدر مهم للدخل القومي

اين الانتقاص من السياده؟ لن يتدخل المراقب في حركه المطار بل سيراقب الاجرائات الامنيه

و كما قلت لاخي فايز :

لماذا؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى