الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

بالنسبه للطياره اللي محيره الكل
انا ماتوصلتش مع حد من الاستاذه هنا بخصوصها
بس كان في معلومه عندي من كام شهر انها جروالر
ريحو نفسكم بقا

يعني نتوقع بناءا على الكلام ده إن لا فيه ميج٣٥ ولا ثاندر ولا دياولو
ileysقileysقileysقileysق
بناء على الكلام ده متصدقش حد ولو عندك معلومة احتفظ بيها لنفسك
من الآخر اعمل عبيط واستنى الاخبار

دي تصور للقاهره2000 مطوره من حلوان300 مع الميراج4000 و مفيش علاقه لها بالثاندر
انا بقول انها مجرد شبه بسيط بس ... لكن طبعا فيه اختلافات واضحه وظاهره جدا - متشكر جدا على التوضيح

يااااااااااااااااااااااااه الراجل ده ظهر فجأة و اختفي فجأة كانت له ليله عنب
مش ده طيار الميرااااااااااج
عنب ايه دى كانت ليله سوده ,,,
الراجل ده خلانا نشد فى شعرنا واخوة اقدر اقول عليهم " خبراء " وقتها عملهم هسس فى دماغهم
الفقيد اتكلم عن نظم الميراج وتسليحها وادوراها وتكتيكاتها بشكل الجم جميع المتابعين
سيل من المعلومات صدم كتير

الفقيد اتكلم عن نظم الميراج وتسليحها وادوراها وتكتيكاتها بشكل الجم جميع المتابعين
سيل من المعلومات صدم كتير
و عايز تسمع عنه اي حاجه ده خلاص بقي ذكريات

اللي خرج و هيخرج قبل 2020 اكتر من 200 طائره عندك
32 فانتوم
54 ميج21
58 اف7
84 ميراج5
18 ميراج2000
82 اف16 بلوك15-32
باجمالي عدد 328
اعذرنى اخ راجح بس فى كلمة مضايقانى ولازم اقولها فين تخطيط القيادات الجوية طوال العشرين سنة الفائتة هم الاساتذة فوجئوا ان الطائرات دى خارجة اليس من المنطقى الاستعداد لهذا والاحلال التدريجى للطائرات من عشر سنوات مضت منه لله مبارك وحاشيته

اعذرنى اخ راجح بس فى كلمة مضايقانى ولازم اقولها فين تخطيط القيادات الجوية طوال العشرين سنة الفائتة هم الاساتذة فوجئوا ان الطائرات دى خارجة اليس من المنطقى الاستعداد لهذا والاحلال التدريجى للطائرات من عشر سنوات مضت منه لله مبارك وحاشيته

إبحث عن مبارك الله يلعنه فى كل كتاب .. بما إنه المفوض بعقد الصفقات العسكرية .. وبما إنه كان فى عهد اللافعل .. والأمريكان لعبوا بيه .. منه لله وقف الكثير من الصفقات للجيش ..

مش شرط تكون الطائرة X طائرة مقاتلة زي الجراولر والبراولر والترنادو ECR ممكن تكون زي EC-130/H

بالنسبه للطياره اللي محيره الكل
انا ماتوصلتش مع حد من الاستاذه هنا بخصوصها
بس كان في معلومه عندي من كام شهر انها جروالر
ريحو نفسكم بقا
يعني الأمريكان مش عايزين يدونا الإيجل وهيدونا الجراولر ؟؟؟؟؟
ده كلام برضه !!!!

و عايز تسمع عنه اي حاجه ده خلاص بقي ذكريات
وزى واحد كان اول من تكلم عن التور والبوك
وواحد تانى اتكلم عن منظومة القيادة والسيطرة الـ C4
وواحد تالت اتكلم عن تطوير السام
ايييييييه , ايام
)):)):)):

حلوة الفقيد دى أخ فوزى .. فصلتنى من الضحك .. :( ileysق :وداع::وداع:
:يو::يو::يو::وداع:

يعني الأمريكان مش عايزين يدونا الإيجل وهيدونا الجراولر ؟؟؟؟؟
ده كلام برضه !!!!
لا دول مش عاوزين بذورا الدبابات الى مستوى اعلى
عدم تطوير اف ١٦
برضه ده كلام جروالر مرة واحدة
الأقرب تايفون

مصر تفاوضت علي الميج29 و السو35 و الياك130 من روسيا و الرافال مع فرنسا و الجيان10 و الثاندر و الال15 من الصين و طلبت 12اف15 مع 60-100 اف16 بلوك52 من امريكا كل هذا كان احتياجات القوات الجويه من 2002 لكن كل ما تم التعاقد عليه كان 20 اف16 بلوك52
بمعني الناس شغاله لكن التعاقد هو اراده قياده سياسيه كانت قانعه و سلبيه امام السيطره الامريكيه علي تسليح الجيش المصري

مصر تفاوضت علي الميج29 و السو35 و الياك130 من روسيا و الرافال مع فرنسا و الجيان10 و الثاندر و الال15 من الصين و طلبت 12اف15 مع 60-100 اف16 بلوك52 من امريكا كل هذا كان احتياجات القوات الجويه من 2002 لكن كل ما تم التعاقد عليه كان 20 اف16 بلوك52
بمعني الناس شغاله لكن التعاقد هو اراده قياده سياسيه كانت قانعه و سلبيه امام السيطره الامريكيه علي تسليح الجيش المصري

لو على التفاوض احنا تقريبا اتكلمنا على كل حاجة فى السبعينات مصر اتفوضت على 200 جاجوار و200 هوك للتدريب و250 هيل من طراز لينكس ونظام رابير للدفاع الجوى وعلى طائرات a-10 وf-15 و 44 ميراج اف1 لكن فعليا مفيش حاجة من دى دخلت

عودة
أعلى